Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma EX 15 mm f/2.8 Fisheye
Fra : KNL DtP

Dato : 24-11-04 21:41

Hej.

Er der nogen, der har erfaringer med Sigma EX 15 mm f/2.8 Fisheye?

Jeg påtænker at bruger den sammen med Canon EOS 10D, hvor jeg allerede har en
17-40 mm. Jeg savner dog et rigtigt vidvinkel-objektiv, og har ikke noget i
mod fiskeøjefortegningen.

Hvad vil de 15 mm fiskeøje svare til med en cropfaktor på 1,6x?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 24-11-04 22:02

> [...]
> en
> 17-40 mm. Jeg savner dog et rigtigt vidvinkel-objektiv, og har ikke noget

Det har jeg. Jeg har sådan en og har brugt den til 10D i et par år.
Den svarer sådan nogenlunde til en 14mm.

Den tegner hyleskarpt og når e-billeder kommer op at køre igen, så kan du se
kvaliteten. Jeg har taget en håndfuld billeder fra GrossGlockner som bare er
kanon!

Den er også god til close-on, næsten macro da nærgrænsen er 15cm. Det kan
give nogle helt vilde billeder. Jeg har fotograferet en guldsmed på 15 cm
afstand og man får hele miljøet med !!

Den fortegner som alle fiskeøjer, men det er nu ikke så slemt som jeg havde
ventet. man skal sørge for at holde kameraet i vatter og ikke tilter,
ellers kan man tydeligt se på de lodrette linier at de buer.

Jeg har altid objektivet med i fototasken og i øvrigt sammen med Canons
17-40L

Jeg overvejer at skifte til 20D og så anskaffe 10-22 mm. Den skulle være
lige så god som L serien da 2 linser i objektivet er asfærisk slebet og 2
linser er specialglas.

Mvh
Alex W

Fra : driver

Dato : 24-11-04 22:34

> Den svarer sådan nogenlunde til en 14mm.

Det mener du da ikke ? 15 gange 1,6 = 24 mm.

Men hvorfor ikke overveje Sigmas zoom 12 - 24 mm. ?

mvh
driver

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 22:42

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in news:41a4fe41$0$84102$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det mener du da ikke ? 15 gange 1,6 = 24 mm.

Ifølge hvad jeg har læst af udregninger og eksperimenter på dpreview.com så
kan du ikke bare gange brændvidden med 1,6 fordi objektivet dækker 180
grader. Det skulle vist svare til omkring 16 mm på et 1,6x hus.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Alex W

Dato : 25-11-04 07:15

> Det mener du da ikke ? 15 gange 1,6 = 24 mm.
>
> Men hvorfor ikke overveje Sigmas zoom 12 - 24 mm. ?

Nej du skal regne graderne ud.
Den er som fiskeøje 180 grader
Når den kommer på et 10D er den ca 114 grader med plads til mine
udregningsfejl

Autofokus er hurtig men den larmer lidt.
Der er indbygget modlysblænde og linserne i objektivet er monteret i metal.
Den er temmelig lille, som et 50mm std. objektiv. f:2.8 - en god lysstyrke.

Sigmas 12-24 er ikke særlig lysstærk og vil ikke tegne lige så skarpt! Så
hellere Canons 10-22 Det skulle jo nærmest L optik kvalitetsmæssigt Jeg vil
mene at den ikke fik den betegnelse, da objektivet ikke er fullframe, men er
bygget til 20D og 300 med det mindre billedformat og heller ikke har
pakninger mod fugt.

/Alex W

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-11-04 13:52

Alex W wrote:
> [...]
> mene at den ikke fik den betegnelse, da objektivet ikke er fullframe, men er
> bygget til 20D og 300 med det mindre billedformat og heller ikke har

De testbilleder jeg har set 12-24 vs. 10-22 har der nu ikke været
den store forskel på.

Jeg synes min 12-24 tegner skarpt nok selv fuld åben, og jeg glæder
mig til at prøve det på et full-frame på et tidspunkt

Naturligvis ville det være rart hvis det var f2.8, men så skulle det
nok have været ca. dobbelt så stor

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Poul

Dato : 25-11-04 16:47

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message news:41a4fe41$0$84102$14726298@news.sunsite.dk...

> Det mener du da ikke ? 15 gange 1,6 = 24 mm.
>
> Men hvorfor ikke overveje Sigmas zoom 12 - 24 mm. ?
>
> mvh
> driver

Dette har JEG overvejet, pga. disse billeder:

http://solarviewphoto.com/maxxum7d_samples.2/index.htm

Objektivet er monteret på det nye Minolta D7D...

Mvh. Poul

Fra : Alex W

Dato : 25-11-04 17:19

Nej , sådan kan du ikke regne det ud .. den er 180 grader. Du skal regne det
ud fra grader .. ikke mm Det er meget misvisende mht. et fiskeøje ...

Fra : Alex W

Dato : 25-11-04 17:28

> Nej , sådan kan du ikke regne det ud .. den er 180 grader. Du skal regne
> det ud fra grader .. ikke mm Det er meget misvisende mht. et fiskeøje ...

Et 14 mm retliner er 114 grader
Et 15 mm fiskeøje er 180 grader
Kan du se forskellen

/Alex W

Fra : KNL DtP

Dato : 25-11-04 17:47

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Et 15 mm fiskeøje er 180 grader

Det må jo give (1/1,6) * 180º ~ 113º på dSLR med crop factor 1,6x.

.... og dermed passer det nogenlunde med billedvinkelen fra et 14 mm
ikke-fiskeøje på 114 grader (monteret på 35 mm kamera), hvis man antager at de
180º er fordelt ligeligt ud over billedfeltet på fiskeøjet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : driver

Dato : 25-11-04 22:42

> Dette har JEG overvejet, pga. disse billeder:
>
> http://solarviewphoto.com/maxxum7d_samples.2/index.htm
>
> Objektivet er monteret på det nye Minolta D7D...
>
> Mvh. Poul

Jeg glæder mig til at prøve den 12-24 jeg har bestilt. Den kommer måske op
til weekenden.
mvh
driver

Fra : KNL DtP

Dato : 24-11-04 22:36

> Den svarer sådan nogenlunde til en 14mm.

I 35 mm format? Dvs. du har alt det wide du har brug for, eller hva'?

> Den tegner hyleskarpt og når e-billeder kommer op at køre igen, så kan du se
> kvaliteten. Jeg har taget en håndfuld billeder fra GrossGlockner som bare er
> kanon!

Du må lige sige til - det lyder spændende!

> Den er også god til close-on, næsten macro da nærgrænsen er 15cm. Det kan
> give nogle helt vilde billeder.

Det er da lige før frontlinsen skraber imod motivet...

> Den fortegner som alle fiskeøjer, men det er nu ikke så slemt som jeg havde
> ventet. man skal sørge for at holde kameraet i vatter og ikke tilter,
> ellers kan man tydeligt se på de lodrette linier at de buer.

Okay.

> Jeg har altid objektivet med i fototasken og i øvrigt sammen med Canons
> 17-40L

17-40'eren (som jeg er yderst tilfreds med) svarer jo til 27-64 mm - ikke lige
helt super-vidvinkel. Er 15 mm'eren nok til at dække det behov?

Hvordan fungerer autofokus? Følger der modlysblænde med? Byggekvaliteten?

Takker for din research : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-11-04 22:40

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in

> Hej.
>
> Er der nogen, der har erfaringer med Sigma EX 15 mm f/2.8 Fisheye?

Jeps, jeg har haft ét siden januar og er meget glad for det. Super vidvinklet
uden at det fylder en masse og så er det nemt at rette fortegningen med
Panorama Tools til PS (gratis) hvis man ønsker det.

Byggekvaliteten er også god. Bruger det sammen med et 20-35 mm f/3.5-4.5. Som
Alex så ligger mit også altid i tasken fordi det er let og småt.

http://www.darling.dk/Diverse/img_2566.jpg (D30 full size)

Fra : KNL DtP

Dato : 24-11-04 23:08

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Jeps, jeg har haft ét siden januar og er meget glad for det. Super
vidvinklet
> uden at det fylder en masse

Lyder godt!

> og så er det nemt at rette fortegningen med
> Panorama Tools til PS (gratis) hvis man ønsker det.

Har du settings for brug til 15'eren?

> Byggekvaliteten er også god. Bruger det sammen med et 20-35 mm f/3.5-4.5.
Som
> Alex så ligger mit også altid i tasken fordi det er let og småt.

Dvs. at den er wide nok - selv på dSLR? Jeg har som sagt Canon EF 17-40 mm,
men mangler den vidvinkeleffekt, som jeg havde da jeg skød film med EOS 5.

Billedet du linker til er dejligt skarpt og sprødt. God kontrast og
fortegningen er ikke synlige på organiske former. Ser meget godt ud!

Tak for hjælpen!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 24-11-04 23:34

On Wed, 24 Nov 2004 23:08:02 +0100, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> "Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Har du settings for brug til 15'eren?

Kender du PTLens? Det er et plugin til Photoshop som bygger på Panotool,
men er meget lettere at bruge end det "rå" pano plugin. Det har en masse
presets i databasen og Sigma's 15mm fish ligger allerede deri.

http://epaperpress.com/ptlens/

vh.
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : KNL DtP

Dato : 24-11-04 23:43

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newsshzqancvxk021p@news2.tele.dk...

> Kender du PTLens? Det er et plugin til Photoshop som bygger på Panotool,
> men er meget lettere at bruge end det "rå" pano plugin. Det har en masse
> presets i databasen og Sigma's 15mm fish ligger allerede deri.

Det var noget nemmere at gå til - har lige downloadet den og testet den. Ser
smart ud. Takker!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-11-04 23:59

On 2004-11-24, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
> [...]
> 17-40 mm. Jeg savner dog et rigtigt vidvinkel-objektiv, og har ikke noget i

Som flere andre allerede har skrevet er dette et dejligt objektiv.
Jeg bruger også mit på et 10D, og den eneste klage jeg har, er at
motoren i objektivet *larmer* under fokusering, men det er til prisen
ikke noget jeg har problemer med at leve med. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>