Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af Zoom til 300D
Fra : Ole Nielsen

Dato : 24-11-04 20:27

Hej NG

Jeg står over for at skal anskaffe mig en Zoom jeg har set på nogle
Canon EF 75-300 f/4,5-5,6 III
EF 75-300 f/4,5-5,6 III USM
EF 90-300 f/4,5-5,6

Ide til andre i samme prisleje evt. andre mærker men dog helst op til 300 mm

Ole Nielsen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-11-04 19:47

On Wed, 24 Nov 2004 19:27:22 -0000, Ole Nielsen wrote:

> [...]
> EF 90-300 f/4,5-5,6
>
> Ide til andre i samme prisleje evt. andre mærker men dog helst op til 300 mm

En Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 skulle være i samme kvalitet som den
første og måske en anelse bedre, efter det jeg har kunnet læse mig til.
Skulle ikke kunne sige det helt sikkert, da jeg kun har sigmaen. Rimelig
god når der er noget lys at gøre godt med. Den erfaring jeg har fået er at
når bruger de 300 mm skal jeg bave noget støtte eller meget hurtige
lukketider for ikke at ryste billedet. Skal ud at finde en monopod. Et
link
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0884D0BF-E5CA-4653-95F1-849F42D0BC6C}&SESSIONID=204235223237&DS=2&TS=2407375390&type=focus&doctype=article&focus=530318&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add
hos techninkdirekt i tyskland hvor den koster 199 Euro + 20 i forsendelse
svarende til ca. 1650 kr.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : KNL DtP

Dato : 24-11-04 20:54

"Ole Nielsen" <ole@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ide til andre i samme prisleje evt. andre mærker men dog helst op til 300 mm

Nu du har købt så godt et kamera, synes jeg ærligt talt, at det er direkte
dumt at spare på optikken. Billedkvaliteten ved de længere (over 200 mm)
brændervidder, vil komme til at lide under optikkens mangler. Du skal nok
forvente at skulle blænde ned til f/8.0, for at opnå en nogenlunde skarp
tegning. Det er ikke optimalt, med mindre du altid fotograferer rolige motiver
i fuld sommer-sol.

Prøv og se om du ikke kan finde et brugt kvalitetsobjektiv (f.eks. Canon EF
70-200 f/4 L) til en pris, som kun ligger lidt over, hvad du skal give for ét
af de oplistede objektiver.

Det er værd at kigge på anmeldelser af objektiver, og f.eks.
www.fredmiranda.com har en masse bruger-feedback. Her er et par eksempler:

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM. Rating: 2.6/5.0

Canon EF 70-200mm f/4L USM. Ration: 4.9/5.0

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-04 00:35

In article <41a4d2aa$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ole Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Jeg står over for at skal anskaffe mig en Zoom jeg har set på nogle
> Canon EF 75-300 f/4,5-5,6 III
> EF 75-300 f/4,5-5,6 III USM

Forskellen her er fokushastigheden. Det er værd at betale lidt
for USM. Men du får ikke meget ekstra for det hvis du vilsælge
og have kvalitet..

> EF 90-300 f/4,5-5,6

Kender det ikke.

> Ide til andre i samme prisleje evt. andre mærker men dog helst op til 300 mm

Den Sigma APO II Super Macro der var en der nævnte. Ca. samme kvalitet
som Canon.

Elllers
Sigma EX 70-200mm f/2.8
Canon 70-200 f/4L
Sigma EX 100-300mm f/4

Fra : kse

Dato : 25-11-04 18:14

Hej Ole.
Jeg har et 75-300 lll 4,0-5,6 EF DC til salg som kun er 4 måneder gammelt,
det er købt i Tyskland og har stadig Tysk garanti til 14-7-2005, det kan
købes for 1250 kr. .

Mvh.
Kim

Fra : Morten Hessellund

Dato : 26-11-04 08:48

<ole@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg står over for at skal anskaffe mig en Zoom jeg har set på nogle
>Canon EF 75-300 f/4,5-5,6 III
> EF 75-300 f/4,5-5,6 III USM
> EF 90-300 f/4,5-5,6

Jeg købte i sin tid selv Canons 90-300. Skarpheden var skuffende, og
kvaliteten middelmådig, så jeg valgte efter få uger at udskifte
objektivet med Sigmas 70-300 APO II, som er et virkelig godt objektiv
til prisen (godt 2.000 hos Kamerahuset i København - sikkert billigere
i Tyskland).

Vær opmærksom på, at der også findes en ældre version af Sigma 70-300,
som stadig sælges i mange butikker. Det skulle være betydeligt
dårligere end den nyere version. Du kan kende dem fra hinanden på i
hvert fald to områder:

- Det nye hedder APO Macro II
- Det nye har en rød stribe yderst på objektivet (i stil med Canon
L-objektiver), mens det gamle (vistnok) har guldstribe.

- Morten

Fra : Trolle

Dato : 26-11-04 12:28

>- Det nye hedder APO Macro II
>- Det nye har en rød stribe yderst på objektivet (i stil med Canon
>L-objektiver), mens det gamle (vistnok) har guldstribe.
>
>- Morten
'Guldstriben er Sigma's EX (prof) serie, den røde er 'amatør' serien.

Men udover det kan 70-300 APO MacroII anbefales (har den selv), kan
ikke hamle op med EX serien, men der er også en prisforskel.

Trolle.

Fra : Morten Hessellund

Dato : 26-11-04 13:01

On Fri, 26 Nov 2004 12:27:44 +0100, Trolle <jt@direkte.org> wrote:

> [...]
>
>Men udover det kan 70-300 APO MacroII anbefales (har den selv), kan
>ikke hamle op med EX serien, men der er også en prisforskel.

Det har du ret i. Jeg har selv et par EX-objektiver, men jeg mente
også at kunne huske, at der var guldstribe på den gamle 70-300... Jeg
tog fejl, skal jeg så indrømme - den har nemlig slet ingen stribe...
Her er et par links, hvor forskellen kan ses:

Den nye version:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home;jsessionid=BnaunvNBQx!-546797408?O=productlist&A=details&Q=&sku=163657&is=REG

Den gamle:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home;jsessionid=BnaunvNBQx!-546797408?O=productlist&A=details&Q=&sku=163662&is=REG

Og så kan vi samtidig ærgre os over prisniveauet i USA sammenlignet
med herhjemme

-Morten