Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Justering af digitale billeder
Fra : b. james

Dato : 19-11-04 11:32

Hej.

Jeg skal have udprintet mine digitale billeder. Jeg har et Pentax Optio 555.
Kan jeg bare sende billederne afsted, eller skal de
farve/kontrast-korrigeres inden? Hvis ja, hvad og hvordan skal det så gøres?

Er der nogen der har nogle fif / Gode råd / henvisninger til gode sites
omkring emnet?

Mvh.

Thomas

Fra : RLJ

Dato : 20-11-04 02:16

> [...]
gøres?

> Er der nogen der har nogle fif / Gode råd / henvisninger til gode sites

Mener du at du selv vil printe dem ud ?

Eller have dem lavet hos en fotoforhandler ? (bedst og billigst)

Hos f.eks. Gabs bliver billederne korrigeret, men du kan selvfølgelig
også selv rette dem til. Et udmærket program hertil er Photoshop Elements.
Brug evt. autofunktionen til korrigering. Den virker i de fleste tilfælde
udmærket.

Du kan også finde lidt hjælp her: http://www.fotoportal.dk/
Under afsnittet "billedredigering" er der rigtig mange gode tips.
Der arbejdes godt nok med PhotoShop 7, som er et noget større program
end PE, men mange ting findes også her.

hilsen

Ralph

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 20-11-04 12:03

> [...]
gøres?

> Er der nogen der har nogle fif / Gode råd / henvisninger til gode sites

Hejsa,

Jeg gør altid følgende inden billeder sendes til print:
Crop til ønsket udsnit (skal som minimum gøres for at få 3:2 ratio)
Justering af levels
Justering af farver
Justering af kontrast
Evt. specifike justering hvilket især afhænger af det enkelte billeder.

Førstnævnte gøres med Tokes smarte lille program JpegCrops. Resten gøres i
en ældre version af photoshop.

Henrik