Ny bil: Golf 2.0 aut, diesel eller benzin?
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 02-12-04 23:46

Kære gruppe

Nu har jeg efterhånden smuglæst her i gruppen et stykke tid, og det lader
til, at nogle meget værdsatte emner bl.a. handler om nybilsvalg, diesel,
økonomi, VAG eller trafikpolitik. Her kommer jeg så med en lille kombi... så
håber jeg, at I har lyst til at komme med nogle brugbare inputs

Jeg står over for at skulle investere i en helt ny bil. Da det helst skal
være en VW (eller Audi), er jeg kommet frem til følgende:

- Golf 2.0 TDI DSG, Sportline + climatic + metallak = 395.000,-
- Golf 2.0 FSI Aut, Sportline + climatic + metallak = 358.000,-

Begge opfylder mine behov/ønsker mht. pris, ydelse, komfort og visuel
fremtoning. Har i øvrigt fundet et forsikringsselskab, som kan tilbyde en
rimelig forsikring på begge, så det er på plads.

FSI'eren var faktisk den, jeg først havde kig på, men så opdagede jeg, at
totaløkomien i de 2 biler (for mit vedkommende) ville være ca den samme, og
kom til at tænke på, om det egenlig ikke var smartest at købe en dieselvogn,
så man ikke behøver at tænke nær så meget på forbruget og dermed bedre kan
nyde søndagsturen og de lange ture sydpå. Derudover virker det der DSG
rigtig lækkert, især fordi det ikke medfører samme tab i gearkassen, som et
traditionelt automatgear. Jeg konkluderede da, at TDI'eren ville være den
optimale løsning for mig. Har i øvrigt prøvet den, der er i øjeblikket er
skiftevis hos de forskellige VW-forhandlere, og det er s..... en vogn, der
vil frem

Men så er det jo, at skruplerne melder sig - her følger mine overvejelser:

- Er der mon risiko for, at DSG-transmissionen ikke er lige så holdbar som
et traditionel automatgear?

- Er den typiske bykørsel, stop/go og mange koldstarter hårdere for en
dieselmotor, end en benziner?

- Der snakkes i krogene om en harmonisering af afgifterne på benzin hhv.
diesel, så prisen på dieselen kommer op på niveau med benzin. Er der hold i
det, og hvor lange udsigter har en sådan ordning? Prisstigning på diesel må
da få en temmelig negativ effekt på afskrivningen for alle de nye
dieselvogne, der netop i denne tid købes pga. brændstoføkonomien, så jeg
frygter lidt, at en flygtig tanke på Christiansborg fuldstændig kan
underminere enhver fornuft i at købe en dyr dieselvogn - hvad er jeres bud?

Og så hører jeg også gerne om årsager til, at jeg ikke skulle vælge den ene
eller den anden af de 2 - eller måske skulle vælge et helt 3. alternativ

--

Hilsen Jacob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 00:07

> [...]
> - Golf 2.0 TDI DSG, Sportline + climatic + metallak = 395.000,-
> - Golf 2.0 FSI Aut, Sportline + climatic + metallak = 358.000,-

Lækre biler..

Jeg ville ALTID vælge en turbodiesel, hvis de har omtrent samme effekt.

Du har reelt en langt kraftigere motor i din daglige kørsel, og det er
simpelthen næsten ikke til at undvære, hvis du først har kørt med det et
stykke tid.

Koldstarter er lidt værre ved dieselbiler, ja. Betyder det noget ved et
"normalt" kørselsmønster, nej.

Vi kender endnu ikke holdbarheden på DSG-gearkassen - men med TDI´eren og
den gearkasse, ville jeg være fuldkommen solgt.

(Overvej i øvrigt en boks på TDI´eren - så har en absolut vidunderligt
køretøj med 170 hk og et hamrende stort drejningsmoment)

/Jan W Nielsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-12-04 03:04

> Lækre biler..
>
> Jeg ville ALTID vælge en turbodiesel, hvis de har omtrent samme effekt.

Gør det sig mon også fuldt og helt gældende med en FSI og en TDI. FSI Golfen
blev da valgt som campingvognstrækker foran en TDI Skoda var det vistnok
/FL

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 09:36

> Gør det sig mon også fuldt og helt gældende med en FSI og en TDI.

Uden tvivl.

Jeg har kun kørt FSi 1,6 med 115 hk, og den er jo direkte brystsvag i
forhold til bare en 105 hestes TDi.

1,6 FSi irriterede mig konstant, fordi den skulle "straffes" for komme op i
hastighed.

Sagen er, at man med en benzinmotor i så tung en bil, skal have ret mange
omdrejninger på motoren, før der sker noget. I TDi´eren kører du bare.

Hvis jeg skulle have en benzinbil igen (som jeg har i dag), skulle den have
turbo, så den også kunne levere noget power i den del af
omdrejningsregisteret, som man bruger i dagligdagen...eller noget mere
slagvolumen...men det har jeg vist ikke råd til i brændstof.

Golf 2,0 FSi ændrer ikke ved det - den er også brystssvag - i hvert fald i
forhold til en moderne TDi 2,0 16V med en mulig boks.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 14:48

> Golf 2,0 FSi ændrer ikke ved det - den er også brystssvag - i hvert fald i
> forhold til en moderne TDi 2,0 16V med en mulig boks.

Jeg har også prøvet 2.0FSI dog i Audi A3 SB - mit umiddelbare indtryk var
også: Er det her en 2.0 med 150 hk?
Men ved motorvejskørsel var den dog ret frisk - den var hurtigt oppe i
hastighed, og efter at have kørt i den i en halvtimes tid virkede den
egentlig meget frisk, jeg tror at noget af det der snød var manglen på støj.
Motoren udfolder sig helt og aldeles uden at kny.

Man skal ikke altid sammeligne en (Suge) bensin bil med en Turbo diesel.
Priserne er jo også ret forskellige. Ved Golf er prisforskellen kanp 40.000
kr.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-12-04 00:07

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev

> [...]

> da få en temmelig negativ effekt på afskrivningen for alle de nye
> dieselvogne, der netop i denne tid købes pga. brændstoføkonomien,

Så må det jo deraf følge at vi får sat vægtafgiften ned til benzinernes
niveau, for mig går dette lige o-p.

Brændstoføkonomien vil altid være der, uanset harmonisering, så det må hedde
diesel stadigvæk

Og det må hedde diesel af en langt vigtigere grund: De er guf at køre i!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:23

> Og det må hedde diesel af en langt vigtigere grund: De er guf at køre i!

Huh?

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-12-04 14:26

Henrik B. wrote:

> Huh?

Ja nemlig ja! Sådan er vi faktisk nogle der har det :)

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 16:56

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja nemlig ja! Sådan er vi faktisk nogle der har det :)

Det må være fordi I ikke har prøvet trykladede benzinere...

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-12-04 19:15

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev

> Det må være fordi I ikke har prøvet trykladede benzinere...

Nej, men jeg drømte engang at jeg stod og smed 500 kr.-sedler ud i havnen.
Heldigvis vågnede jeg med et sæt, og fik det godt igen! Det mareridt vil jeg
gøre alt for ikke at komme til at opleve igen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 03-12-04 19:32

> [...]
jeg
> gøre alt for ikke at komme til at opleve igen

Fuldemandssnak - ganske enkelt!

:)

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-04 01:18

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
>
> Fuldemandssnak - ganske enkelt!

Tjah, man snakker jo ofte som man har forstand.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 11:32

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev

> Tjah, man snakker jo ofte som man har forstand.

Ja, var du ikke ved at udtale dig om biler
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 03-12-04 07:00

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Men så er det jo, at skruplerne melder sig - her følger mine overvejelser:
> - Er der mon risiko for, at DSG-transmissionen ikke er lige så holdbar
som
> et traditionel automatgear?

Det ved man jo ikke endnu, men kigger man på
VAG's udvikling vedr. gearkasser, er det eet
af de områder, de er ringe til. Din redning er
garantiordningen...

> - Er den typiske bykørsel, stop/go og mange koldstarter hårdere for en
> dieselmotor, end en benziner?

Det er i den forbindelse ringe at køre diesel, idet
du vil få besvær med at holde kabinen opvarmet.
Moderne dieselmotorer udvikler ikke så megen
varme som benzinmotoren...

> - Der snakkes i krogene om en harmonisering af afgifterne på benzin hhv.
> diesel, så prisen på dieselen kommer op på niveau med benzin. Er der hold
> det, og hvor lange udsigter har en sådan ordning?

Aner man jo ikke...

> [...]
> frygter lidt, at en flygtig tanke på Christiansborg fuldstændig kan
> underminere enhver fornuft i at købe en dyr dieselvogn - hvad er jeres

Benzin eller diesel vil for de fleste være afhængig
af økonomien. Test "dig selv" hér:
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

> Og så hører jeg også gerne om årsager til, at jeg ikke skulle vælge den
ene
> eller den anden af de 2 - eller måske skulle vælge et helt 3. alternativ

Du har valgt en model, som efter alt at dømme
vil afskrive mere end standardudgaverne. Jég
vil prøve en Audi A3 Sportspack, ligesom sø-
stermodellerne har veludstyrede modeller i
det prisleje (inkl. DSG betjening).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 09:33

> Det ved man jo ikke endnu, men kigger man på
> VAG's udvikling vedr. gearkasser, er det eet
> af de områder, de er ringe til. Din redning er
> garantiordningen...

Er det ikke lige voldsomt nok at sig, at de deciderede er "ringe til det"..?

> Du har valgt en model, som efter alt at dømme
> vil afskrive mere end standardudgaverne. Jég
> vil prøve en Audi A3 Sportspack,

Enig - og så ville jeg køre en tur i den nye Octavia 2,0 TDi 16V, der er
ifølge flere motorjournalister "overhund" dén samling der.

Først derefter ville jeg træffe min beslutning.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 10:48

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Ny bil: Golf 2.0 aut, diesel eller benzin?"

> Er det ikke lige voldsomt nok at sig, at de deciderede er "ringe til det"..?

Touareg er et godt eksempel.
VW TDI m/5 gear, som slet ikke kunne holde til
drejningsmomentet og man gik over til 6 gear

> Enig - og så ville jeg køre en tur i den nye Octavia 2,0 TDi 16V, der er
> ifølge flere motorjournalister "overhund" dén samling der.

Hvis det absolut skal være Golf..... ville jeg til de
penge se på GTi-modellen !!!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-12-04 12:25

> Touareg er et godt eksempel.

Ja. Der er problemer med V10'eren med "sølle" 750nm. Men bestemt for ringe
af VW.

> VW TDI m/5 gear, som slet ikke kunne holde til
> drejningsmomentet og man gik over til 6 gear

Ahvaba? Det er rigtigt, at VW gik over til en 6-trins kasse da motorerne gik
fra 285 til 310nm, men jeg har nu ikke hørt om gearkasseproblemer i stor
stil. Kan faktisk ikke komme i tanke om et eneste eksempel på en smadret
5-trins kasse, selv ikke af de tunede eksemplarer.

> Hvis det absolut skal være Golf..... ville jeg til de
> penge se på GTi-modellen !!!

Ja, men hvis ens behov er en TDi til 350.000kr, så er en GTi til +400kkr vel
ikke lige sagen?

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 13:03

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41b04cfa$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> stor stil. Kan faktisk ikke komme i tanke om et eneste eksempel på en
> smadret 5-trins kasse, selv ikke af de tunede eksemplarer.

Jeg kender til en der fik lavet gearkasse 2 gange på 70.000 km (V10). SÅ
solgte han den....

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-12-04 13:21

> Jeg kender til en der fik lavet gearkasse 2 gange på 70.000 km (V10). SÅ
> solgte han den....

Som jeg skrev, så har VW store problemer med gearkassen på Touareq'en
(staves det sådan?) med 750nm og som jeg også skrev, så er det da for
dårligt. Sidste Bilmagasins vedlagt brugtbilblad havde også utroligt mange
V10'er til salg. Det ser ud som om det er en upopulær vogn efter garantiens
(eller rettere: reklamationsperiodens) udløb.
Min producent af bokse laver ikke en til V10'en, netop fordi den er så svag.
Turboerne står i øvrigt også af på dem.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 04-12-04 14:28

> Ja, men hvis ens behov er en TDi til 350.000kr, så er en GTi til +400kkr
vel
> ikke lige sagen?

Præcis! GTi er da helt vildt fed, men med DSG koster den også lige 40.000
mere, end TDI'eren - desuden kan jeg vist heller ikke forsikre den med kun 1
års anciennitet

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 12:33

> Touareg er et godt eksempel.

V10´eren har problemer med sine 750 Nm, ja.

Polo 1,6 fra begyndelsen af 90´erne havde også problemer med gearkasse, ja,

> VW TDI m/5 gear, som slet ikke kunne holde til
> drejningsmomentet og man gik over til 6 gear

Der har da ikke været problemer med holdbarheden på TDi´ernes gearkasser..?

Det er rigtigt, man gik over til 6-trins-udgaven, da motorene fik mere
moment, men det viser bare en tilpasning af gearkasserne til forholdene -
ikke at nogle forbrugere har været ladt i stikken med kombinationer, der
ikke kunne holde.

Jeg kender kun de to ovenstående problemer, hvoraf den ene er lidt
"unormalt" med de 750 Nm i en personbil. Eller kun Polo´en - det er der jo
andre fabrikanter, der også har haft - for eksempel Nissan, der også har
haft møggearkasser.

At VAG generelt er dårlig til gearkasser, mener jeg er lidt af en
overdrivelse.

> Hvis det absolut skal være Golf..... ville jeg til de
> penge se på GTi-modellen !!!

Også en uhyre lækker bil - efter min mening.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 13:01

> V10´eren har problemer med sine 750 Nm, ja.
>
> Polo 1,6 fra begyndelsen af 90´erne havde også problemer med gearkasse,
> ja,

Der har oxo været probs. med 1.6/101hk, som knækkede en split v.
spidshjulet, så gearboxen "lukkede sig op" :(.
Så der er noget om det Mogens skriver, VW har haft et par upser' på den
front. Det virker som om tingene er sat i produktion før end
testresultaterne forelå, eller man på M$-manér lader kunderne teste ;).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 13:15

> Der har oxo været probs. med 1.6/101hk, som knækkede en split v.
> spidshjulet, så gearboxen "lukkede sig op"

Er der noget, der er sket i større omfang..?

I så fald forstår jeg ikke, det ikke er bedre beskrevet i blandt andet
BrugtRevyen og andre steder..?

Måske er min BrugtRevy for gammel - det er et par år siden, jeg købte den.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 13:28

> I så fald forstår jeg ikke, det ikke er bedre beskrevet i blandt andet
> BrugtRevyen og andre steder..?

Det har stået i Motor.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 13:41

> Det har stået i Motor.

Men spørgsmålet er, om det er nogle få undtagelsesvise tilfælde, der har
været probs med via FDM - eller om det er et generelt billede.

Jeg ved det ikke - jeg undrer mig bare over, at jeg ikke er stødt på det
rundt omkring. Det havde jeg troet, jeg ville, hvis det var et generelt
problem med dem.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 13:58

Det havde jeg troet, jeg ville, hvis det var et generelt
> problem med dem.

Jeg mener det stod ifb. med brugtvognsanalysen af Leon. Men jeg har også
læst det andre steder, dog ikke i samme grad som Polo, så jeg ved ikke om
det kun gælder de første udgaver. Men det er stadig betænkeligt man sender
et produkt på markedet, hvor man lader de første kunder lave beta-test, det
er M$ om igen, en så graverende fejl burde være "luget væk" inden produktion
:(((.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 14:41

> [...]
det
> er M$ om igen, en så graverende fejl burde være "luget væk" inden

Helt enig.

Hvad betyder "M$"..?

/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-12-04 14:46

Jan W Nielsen wrote:

> Hvad betyder "M$"..?

M$ = MS = MicroSoft =
DemSomLaderKunderneBetaTesteDeresProdukterForAtSpare$$$ :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-12-04 15:08

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Jan W
Nielsen wrote:

> M$ = MS = MicroSoft =
> DemSomLaderKunderneBetaTesteDeresProdukterForAtSpare$$$ :)

BINGO, men tilsynlad oxo VAG :(((.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 15:35

> M$ = MS = MicroSoft =
> DemSomLaderKunderneBetaTesteDeresProdukterForAtSpare$$$ :)

Hehe.....

"Failure is not an option... It comes bundled with your Microsoft
products!"

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 15:33

> [...]
>
> Jeg ved det ikke - jeg undrer mig bare over, at jeg ikke er stødt på det
> rundt omkring. Det havde jeg troet, jeg ville, hvis det var et generelt

Det er lidt et generelt problem, det er dog slet ikke i det omfang som nogen
ønsker at gøre det til.
Men det er jo sådan at har man engang fået et ry, er det svært at ryste af
sig. Alfa og Opel ruster jo heller ikke længere mere en gennemsnittet, eller
gør de? :)
Og skulle VW få et problem, er der nok der vil pege fingre ad dem :)

Jeg har selv netop købt mig en brugt Polo 6N 1,6 med 192K på klokken. I den
forbindelse undersøgte jeg problemet grundigt da jeg aldrig selv havde hørt
om nogen der havde problemer *). Efter at have spurgt rundt omkring fandt
jeg ud af at vist gik der nogle gearkasser til, men det var slet ikke i
samme omfang som på f.eks Ford Focus. Problemet er tilsyneladende at der er
to lejer som er dimensioneret lige i under kanten. Hvis man får det fikset
med det samme at man observere problemet (ved at gearkassen begynde at
"runge" som ved et defekt hjulleje) kan det klares for et forholdsvist
beskedent beløb.
Men hvis man bare lader stå til, ja så koster det jeg på et tidspunkt en ny
gearkasse da man så vil ende op med en gearkasse der er revet helt fra
hindnanden. Ifølge en bekendt som er VW mekker er problemet til stede men
ikke omfattende, og ikke stort nok til at man generelt bør undgå at købe en
1,6 er.

Generelt kan man godt sige at VW tidligere har lagt lidt på den lade side
med gearkasserne - men at de så bevidst har undgået et presse dem for meget
ved simpelthen ikke at give motorene for meget moment. Således at problemer
med eksploderede gearkasser ikke har været massivt.
Denne information har jeg fra en ingeniør på VW's motorfabrik i Salzgitter i
99, som oplyste at så snart at de fik lavet nogle bedre gearkasser var de
klar til at skrue op for dampen i TDI'erne. Dette er så sket nu. Jeg mener
ikke at der generelt er problemer med gearkasserne nu, ud over ved
kuriositeterne som Tuoareg R5 og V10 TDI - det ser man sågar også ved de
store BMW og Mercedes'er - men jeg er sikker på at kunderne ikke bliver ladt
økonomisk i stikken hvis der opstår problemer. Og hvis man får skiftet
gearkassen er der jo igen 2 års reklamationsret.

*) Med undtagelse af en kollega som havde en Polo 1,4 100 hk der dryppede
olie ved en pakdåse - da SMC i Århus skulle fikse det gik det helt galt og
de blev nødt til at skille gearkassen af hvor ved bakgearet forsvandt osv.
osv. - Men det tæller vist ikke med her.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Juul

Dato : 04-12-04 21:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg ved det ikke - jeg undrer mig bare over, at jeg ikke er stødt på det
> rundt omkring. Det havde jeg troet, jeg ville, hvis det var et generelt

Ud over M§ så måske:

http://makeashorterlink.com/?T2E5211F9
http://makeashorterlink.com/?I126521F9
herunder:
http://autonet.ca/autonetstories/Stories.cfm?StoryID=11773
http://www.yourlemonlawrights.com/news/06.htm
http://www.btinternet.com/~david.bailey19/volkswagen.recall.page1.htm
og så var der bremserne på Tuaregen, AUDI m.v.
og hvis du søger på tysk kommer der måske også nogle
--
Juul

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-04 22:18

> og så var der bremserne på Tuaregen, AUDI m.v.
> og hvis du søger på tysk kommer der måske også nogle

Hvad skal det dokumentere..?

/Jan W Nielsen

Fra : Juul

Dato : 05-12-04 13:04

> Hvad skal det dokumentere..?
Følgende.

--
Juul

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 04-12-04 14:28

> Enig - og så ville jeg køre en tur i den nye Octavia 2,0 TDi 16V, der er
> ifølge flere motorjournalister "overhund" dén samling der.

Jeg synes også godt om Octavia'en, men desværre synes jeg, at den er lidt
for stor at tumle rundt med inde i byen, og parkeringspladser vil nok blive
helt umuligt at finde. Skoda mangler altså en model mellem Fabia og
Octavia...

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 04-12-04 14:28

> Det ved man jo ikke endnu, men kigger man på
> VAG's udvikling vedr. gearkasser, er det eet
> af de områder, de er ringe til. Din redning er
> garantiordningen...

Som jo desværre kun er 2 år hos hele VAG

> Det er i den forbindelse ringe at køre diesel, idet
> du vil få besvær med at holde kabinen opvarmet.
> Moderne dieselmotorer udvikler ikke så megen
> varme som benzinmotoren...

Ja, det har jeg også spekuleret på, så man må jo nok overveje et lille
fyr...

> Du har valgt en model, som efter alt at dømme
> vil afskrive mere end standardudgaverne. Jég

Det har du ganske ret i, men til gengæld har den så også alt det, jeg kunne
risikere at savne i en standardudgave, hvilket forhåbentlig medfører, at jeg
ikke får behov for at skifte ud lige med det samme

> vil prøve en Audi A3 Sportspack, ligesom sø-
> stermodellerne har veludstyrede modeller i
> det prisleje (inkl. DSG betjening).

Jeg er helt vild med den "nye" A3, med eller uden Sportsback, men den
billigste A3 med DSG, alu, aircon og metallak koster altså mindst 460.000
(3-dørs, Sportsback med 5 døre koster 25.000 mere) og desværre har jeg
allerede ramt mit absolutte loft med Golf TDI'eren

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 15:02

> Du har valgt en model, som efter alt at dømme
> vil afskrive mere end standardudgaverne. Jég
> vil prøve en Audi A3 Sportspack, ligesom sø-
> stermodellerne har veludstyrede modeller i
> det prisleje (inkl. DSG betjening).

Tjahh! Men hvis manden er til en bil med sportslig udstyr skal han vælge en
en Ambition model (eller S-line - huuhhh).
Så er den tilsvarende dyrerer, eneste lyspunkt er at læder/alcantara fåes
til små 20K :)
Audi tager så endnu mere ved for metallak og fuldaut. klima, så en
tilsvarende Audi A3 SP med DSG og klima vil komme op i nærheden af den halve
mill.
S-line udstyr koster så lige knap 70K ekstra = vanvid.

På den baggrund fravalgte jeg Audi'en (med blødende hjerte). For det er
godtnok en fin vogn, i en klasse for sig selv (altså i det selskab:) ).

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Christensen

Dato : 03-12-04 16:10

Hej Jacob

Som skrevet flere gange her i tråden, ville jeg da personligt gå efter
TDI'eren. Hvis man først er blevet vant til Turbo og dieselmomentet bliver
det svært at vænne sig til til en 2,0 benziner. Det tåler slet ingen
sammenligning - synes JEG. Derudover er det jo fedt at køre meget længere på
en tankfuld samtidigt med at det ikke er så dyrt at fylde den op (i nu i
hvert fald)

Derudover er der jo det megastore plus at 2,0 TDI'eren kan kobles med den
nye DSG gearkassen fra Audi, som du jo også skriver. Jeg har selv prøvet
kombien i en Golf V og går nu og venter på den nye Toledo II med samme
kombi.

Nu er DSG jo ikke som andre automatgearkasser, i og med den faktisk er 2
3-gears alm. kasser der skifter automatisk og med hver sin (våd)kobling.
Levetiden kan vi vel ikke sige noget om, men det tyder da på at Audi satser
big-time på den, eftersom TT'eren i 3,2 V6 vist kun fås med DSG + paddles
(mener jeg at have læst).

Anyway - jeg er så overbevist af DSG, at min (fabriks)nye bil (næste år en
gang) SKAL være med DSG...uanset om det så skal være en Seat, VW, Audi (not)
eller Skoda (også not - skuffet over den nye Oktavia). Så overbevist at det
faktisk medfører at mine tidligere absolutte top favoritter - Toyota Avensis
el. Corolla - slet ikke kommer med i betragtningen....alene pga. DSG.

Håber du kan bruge det til noget.

- Christensen

Fra : Mogens

Dato : 03-12-04 17:33

"Christensen" <ikke_nikke@nej.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> TDI'eren. Hvis man først er blevet vant til Turbo og dieselmomentet bliver
> det svært at vænne sig til til en 2,0 benziner. Det tåler slet ingen

Jamen så tillykke med det. Kunne du ikke overveje
at undlade en sammenligning mellem "æbler og pærer"
og så istedet vælge nogle motorer med nogenlunde
samme udgangpunkt = bl.a. pengene.

Ja, vi har drøftet det før!

> Derudover er det jo fedt at køre meget længere på
> en tankfuld samtidigt med at det ikke er så dyrt at
> fylde den op (i nu i hvert fald)

Hva' med at finde din cykel frem - så er det helt
gratis at blive fragtet rundt.

> [...]
> nye DSG gearkassen fra Audi, som du jo også skriver. Jeg har selv prøvet
> kombien i en Golf V og går nu og venter på den nye Toledo II med samme

Til samme pris fås jvf. VW-fanatic en Golf GTi SMG.

Fra : Christensen

Dato : 04-12-04 12:13

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message
> [...]
> at undlade en sammenligning mellem "æbler og pærer"
> og så istedet vælge nogle motorer med nogenlunde

Så slap dog af! Det er sgu da ikke mig der her overvejet en 2,0 FSI eller en
2,0 TDI - det var faktisk Jakob. Du kunne jo prøve at holde dig til at
hjælpe personen der spørger, istedet for at jorde alle som ikke er enige med
dig.

> Hva' med at finde din cykel frem - så er det helt
> gratis at blive fragtet rundt.

Jeg har en cykel - jotak - men jeg synes ikke det er urelevant om man kan
spare mange skillinger hver måned ved at vælge diesel??

Fra : Mogens

Dato : 04-12-04 23:25

> Så slap dog af! Det er sgu da ikke mig der her overvejet en 2,0 FSI eller
en
> 2,0 TDI - det var faktisk Jakob.

Slap selv af. Du ævler løs om at en benzinudgave generelt intet
kan ved at sammenligne en TDI med een eller anden brystsvag
2 liters - istedet for at vælge noget, der motormæssigt matcher.

> Du kunne jo prøve at holde dig til at hjælpe personen
> der spørger, istedet for at jorde alle som ikke er enige
> med dig.

Jeg har givet ham mit bud.
Ogh jeg jorder ikke nogen der er uenige med
mig, men fortæller dem/dig blot lidt kontant,
at TDI ikke er alt!

> Jeg har en cykel - jotak - men jeg synes ikke det er urelevant om man kan
> spare mange skillinger hver måned ved at vælge diesel??

Du kender ikke engang mandens km-forbrug og så
taler du om at han kan spare skillinger. Ift. den
opstilling, der lægges for dagen, skal man først
lige have dækket merprisen på 50-60.000 kr ind
før der kan "spares" noget som helst!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-12-04 01:18

> Slap selv af. Du ævler løs om at en benzinudgave generelt intet
> kan ved at sammenligne en TDI med een eller anden brystsvag
> 2 liters - istedet for at vælge noget, der motormæssigt matcher.

Det er jo et definitionsspørgsmål, hvad der matcher. Som du skriver, har vi
vendt dén sag mange gange, og der som også bekendt flere bud.

> Ogh jeg jorder ikke nogen der er uenige med
> mig, men fortæller dem/dig blot lidt kontant,
> at TDI ikke er alt!

Nej, men det har Christensen da heller ikke sagt, IMO.

Han mener ikke, at en effekttilsvarende benziner (måske uden turbo) kan
sammenlignes med en TDi.

Det mener jeg heller ikke - der er en verden til forskel.

Man kan bare vælge en "ordentlig benzinmotor" (læs: stor), ja - men det er
ikke alle, der har råd til det.

> [...]
> taler du om at han kan spare skillinger. Ift. den
> opstilling, der lægges for dagen, skal man først
> lige have dækket merprisen på 50-60.000 kr ind

Korrekt - men de fleste af pengene - om ikke dem alle eller flere endnu -
kommer jo ind igen ved videresalg.

TDi´erne afskriver relativt langsomt, og det betyder også noget.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 05-12-04 09:59

> Det er jo et definitionsspørgsmål, hvad der matcher. Som du skriver, har
vi
> vendt dén sag mange gange, og der som også bekendt flere bud.

Læs længe nede

> Nej, men det har Christensen da heller ikke sagt, IMO.

Han skriver da, hvad han GENERELT mener om TDI
ift. benzin. Det var dét der trickede mig.

Til orientering har min vogn en benzinmotor med over 420 Nm uden turbo.
Bilen har automatic, og den skifter ikke engang ned i gear, hvis man
accelerer "normalt".

> Han mener ikke, at en effekttilsvarende benziner (måske uden turbo) kan
> sammenlignes med en TDi.

Hvad ved du om, hvad han mener?
:)

> Det mener jeg heller ikke - der er en verden til forskel.

OK

> Man kan bare vælge en "ordentlig benzinmotor" (læs: stor), ja - men det er
> ikke alle, der har råd til det.

De koster som regel ikke så meget - brugt

> Korrekt - men de fleste af pengene - om ikke dem alle eller flere endnu -
> kommer jo ind igen ved videresalg.
> TDi´erne afskriver relativt langsomt, og det betyder også noget.

Som sagt - prøv at opstille hele regnestykket.
Og vi kender i dette tilfælde ikke mandens km-tal.
Er det relativt lavt, ville jeg hellere købe en stor
benzinmotor end en TDI - ingen tvivl om det:
VW Golf GTi m/200 hk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 11:09

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev
> Til orientering har min vogn en benzinmotor med over 420 Nm uden turbo.

Ja, men ved en masse omdrejninger, det er der forskellen ligger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 05-12-04 11:33

> Ja, men ved en masse omdrejninger, det er der, forskellen ligger.

Min motor udvikler 420 Nm ved 2.400 omdrejninger - uden turbo.

Det der sker lige nu er et godt eksempel på,
hvor meget folk er fokuseret på fordomme!

:)

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 11:41

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Min motor udvikler 420 Nm ved 2.400 omdrejninger - uden turbo.

Og min med turbo har over 300 Nm fra 1800 rpm - med turbo. Dét var de første
to eksempler til at modbevise Preben.

> Det der sker lige nu er et godt eksempel på,
> hvor meget folk er fokuseret på fordomme!

I dén grad.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 11:46

> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og min med turbo har over 300 Nm fra 1800 rpm - med turbo. Dét var de
første
> to eksempler til at modbevise Preben.

Jamen set ud fra det er i da ligeså godt kørende, tillykke med det, og
benzinregningen.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 05-12-04 12:38

> Jamen set ud fra det er i da ligeså godt kørende, tillykke med det, og
> benzinregningen.....

Min bil har ved sidste tankning fredag eftermiddag
gået 9,02 km/l

Det er for mig (!) ganske udemærket og helt på "højde"
med de biler, jeg tidligere har ladet mig fragte i - alt
andet lige...

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 12:45

> Jamen set ud fra det er i da ligeså godt kørende, tillykke med det, og
> benzinregningen.....

Jeg kører i vinterhalvåret 10 km/l i snit. Om sommeren 11,5 km/l. Den kører
12 km/l ved dansk motorvejshastighed. Hvad kører en diesel der vejer 1500 kg
på literen?

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-12-04 12:54

> [...]
kører
> 12 km/l ved dansk motorvejshastighed. Hvad kører en diesel der vejer 1500

Den jeg skal have, vejer lidt mindre, og jeg regner med at den kommer til at
gå en halv gang mere på literen, af den billige slags.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim

Dato : 05-12-04 16:00

> Til orientering har min vogn en benzinmotor med over 420 Nm uden turbo.
> Bilen har automatic, og den skifter ikke engang ned i gear, hvis man
> accelerer "normalt".

420 nm i en benzinbil er det en 5ltr. V8? så kan man lige runde hjørnet i 3
gear og bare trykke på speederen
Mvh. Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 19:35

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 420 nm i en benzinbil er det en 5ltr. V8? så kan man lige runde hjørnet i
> 3 gear og bare trykke på speederen

Min har 370 Nm ved de samme 2400 rpm, og det er en 2,3.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Christensen

Dato : 05-12-04 12:41

> [...]

> kan ved at sammenligne en TDI med een eller anden brystsvag
> 2 liters - istedet for at vælge noget, der motormæssigt matcher.

Hmmm.....jeg fornemmer et ømt punkt? Jeg vil så lige nævne _igen_ at det var
Jacob, der havde opstillet en 2,0 TDI og en 2,0 FSI - direkte sammenligning.
Der mener jeg så - åbenbart i modsætning til dig? - at TDI'eren ville være
det bedste bud.

Selvfølgelig - hvis vi forsætter ud af din svævende tangent ville jeg da
også vælge en Audi TT 3,2 V6 DSG eller en BMW 330i - men hvad dælen kan
Jacob bruge det til ? Eller måske en F-14 Tomcat? Gerne i Marineversionen?

Vorherre til hest....

> Jeg har givet ham mit bud.
> Ogh jeg jorder ikke nogen der er uenige med
> mig, men fortæller dem/dig blot lidt kontant,
> at TDI ikke er alt!

Det har jeg vist heller ikke udtalt....kun at 2,0 TDI'eren er skønnere end
2,0 FSI'eren (uden din kæphesteturbo)

> Du kender ikke engang mandens km-forbrug og så
> taler du om at han kan spare skillinger.

Æhhh.....det er Jacob SELV som nævner at forbruget har betydning...det var
ikke mig! Det er også Jacob selv, der skrive om "ture sydpå"...

Sig mig - har du overhovedet _læst_ det oprindelige indlæg?

> Ift. den opstilling, der lægges for dagen, skal man først
> lige have dækket merprisen på 50-60.000 kr ind
> før der kan "spares" noget som helst!

Hvor får du de 60.000 fra? Merprisen (som Jacob stilte det op) er beskedne
37.000. Jojo - selvfølgelig skal der køres meget før det kan tjenes ind, men
en del af det vil jeg da forvente kunne hentes i gensalgsværdien....og så
kører TDI'eren jo også bedre *dukker sig* og DSG gearet er i hvert fald også
bedre end det alm. aut. i FSI'eren...og det koster jo alt sammen.

- Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 12:49

> Det har jeg vist heller ikke udtalt....kun at 2,0 TDI'eren er skønnere end
> 2,0 FSI'eren (uden din kæphesteturbo)

Kæphestturbo?? Det er sgu da dig der sammenligner appelsiner og bananer. Når
nu en moderne diesel er turbodrevet, er du nødt til at sammenligne med en
tilsvarende turbobenziner.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 12:57

> [...]
Når
> nu en moderne diesel er turbodrevet, er du nødt til at sammenligne med en

Og du brilliere endnu engang med din totale åndsfraværelse.
Det oprindelige spørgsmål gik på sammenligning mellem en 2,0 sugemotor og
turboladet diesel.
Men du skal åbenbart fordreje alt - og bruge enhver chance til at promovere
din egen bil.

Det er ærligt talt ved at være lidt belastende.

Prøv at lege stilleleg - bare et par dage.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Christensen

Dato : 05-12-04 13:12

> [...]
> din egen bil.
>
> Det er ærligt talt ved at være lidt belastende.
>
> Prøv at lege stilleleg - bare et par dage.

Taaaaaaaaaaaaaaaaaaak!

- Christensen

Fra : Mogens

Dato : 05-12-04 13:14

> Taaaaaaaaaaaaaaaaaaak!

Prøv at dæmpe jer lidt - det vil klæde jer.
Især Claus (kender ikke Christensen), som
værdsættes en del herinde vedr. VAG!

Imidlertid er fanatismen ved at tage overhånd!

:) slut herfra -> Frankrig here I go!

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 19:39

> Det er ærligt talt ved at være lidt belastende.
>
> Prøv at lege stilleleg - bare et par dage.

Kan du ikke gøre os alle en tjeneste - sæt mig i dit killfilter, så er du
fri for at skulle tage stilling til mine holdninger, og forsøge at brilliere
med din egen fanatisme. Jeg er trods alt ikke fanatiker vedr. "mit" mærke,
som du er med dit.

Og mene at det er for at promovere min bil er da dybt latterlig. Jeg har på
intet tidspunkt nævnt, hvad jeg selv kører. For min skyld kan du sgu
sammenligne med VW's turbobenziner, hvis dét gi'r dig en rolig nattesøvn.

Det kan godt være at det ikke var det, som det oprindelige spørgsmål gik på,
men en så lang tråd har nu engang en tendens til at ændre retning - op til
flere gange.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 20:20

> [...]

på,
> men en så lang tråd har nu engang en tendens til at ændre retning - op til

Du er simpelthen for meget. Jeg mangler ord.

Jeg er absolut ikke fanatisk vedr mit eget bilmærke - ej heller
brændstoftype.
Selvom jeg har påtaget mig et AKA der (lidt i spøg) antyder det.
Du er da vist den eneste i denne tråd der er fanatisk.
Hver gang der er nogen der ytrer sig om noget, skal du altid lige bashe dem
med at Saab Turbo det dur.
Og det er jeg egentlig ret enig i, så langt rækker mit universe også - men
hvorfor f...... skal du ytre dig nedladende om alt og alle.
Og så ovenikøbet i den irriterende bedrevidende tone som du anvender.
Hvad med at respektere at vi alle har vores lille speciale og så bruge det
konstruktivt og holde mund hvis ikke man kan sige noget pænt.
Hvis man så virkelige føler trang til et sige noget negativt - så kan det
godt gøres på en ordentlig måde.

Jeg tror jeg overvejer den med filteret - jeg gider ikke bruge mere tid på
at debatere med dig.
Måske hvis du brugte en ordentlig tone..... var der basis for at tage tråden
op igen.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 20:42

> Hver gang der er nogen der ytrer sig om noget, skal du altid lige bashe
> dem
> med at Saab Turbo det dur.

Det er noget DU bilder dig selv ind. Faktisk vil du, hvis du gider, se at
mine indlæg intet siger om, hvilket mærke/model jeg kører. Det gør jeg
faktisk meget ud af at undlade, da det ofte ikke har betydning for det emne
der diskuteres, da det er biler generelt vi diskuterer.

> [...]
> Hvad med at respektere at vi alle har vores lille speciale og så bruge det
> konstruktivt og holde mund hvis ikke man kan sige noget pænt.

Jeg ytrer mig heller ikke nedladende om alt og alle. Og negativ ja, for hvis
ikke at de negaitive sider også belyses, er der ligesom ingen basis for
denne gruppe. Og så kan man sige at netop VW er lidt min kæphest, da jeg
vitterlig ikke kan se de "fantastiske" sider, som åbenbart har gjort VW til
det det er. Jeg mener klart at det er mere navn end kvalitet - i forhold til
prisen. Og det står jeg gerne ved. Og så er der jo nødt til også at være en
modvægt til Jan W. lyserøde drømmende udtalelser om VW.

> Hvis man så virkelige føler trang til et sige noget negativt - så kan det
> godt gøres på en ordentlig måde.

Det mener jeg bestemt også jeg gør. Men selv jeg har en grænse, og den går
lige dér, hvor man begynder at blive personlig og kalde mig dum o.s.v. - ik'
Claus!

> [...]
> at debatere med dig.

> Måske hvis du brugte en ordentlig tone..... var der basis for at tage

Det er der ingen grund til, som jeg sagde til Christensen: EOD!

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-12-04 00:50

> Og så er der jo nødt til også at være en modvægt til Jan W. lyserøde
> drømmende udtalelser om VW.

Drømme er blandt andet kendetegnet ved, at de ikke nødvendigvis har en pind
hold i virkeligheden. Kan du nævne et sted, hvor jeg ikke er i kontakt med
virkeligheden..?

Jeg er faktisk også ved at være træt af at få skudt i skoen, at jeg er
drømmende VAG-fantast, når jeg samtidig skal læse så mange forelskede
skriverier om Omega, Alfa, og Saab fra de samme mennesker, der påklistrer
mig denne "label".

Stor respekt for folk kærlighed til forskellige mærker - men det er for dumt
samtidig at kalde andre drømmere og fantaster, når selve dette postulat er
"drømmende", og man samtidig selv er inficeret med "bacillen".

/Jan W Nielsen

Fra : Christensen

Dato : 05-12-04 13:08

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
Når
> nu en moderne diesel er turbodrevet, er du nødt til at sammenligne med en

Tralulalej - jeg sammenligner intet. Jacob bad om vores (gruppen) input
henimod valget mellem en 2,0 FSi (uden kæphestturbo) eller 2,0 TDI (med
kæphestturbo).

At I så åbenbart er et par stykker, der synes at denne sammenligning er
_dybt_ uretfærdig må jeg jo så tage til efterretning....men jeg vil ikke
sidde og finde på andre biler som jeg synes er bedre ret
sammenligningsmæssigt - det er irrelevant. Jacob spurgte til de to
ovennævnte modeller - ikke inklusive diverse benzinmodeller med både turbo,
kompressor, jetmotor, havefræser og den "nye" Scramjet fra NASA...

Jacob: Du må meget undskylde at vi smadrer dit indlæg - vi er _godt_og_vel_
off topic....

- Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 05-12-04 19:40

> [...]
> turbo,
> kompressor, jetmotor, havefræser og den "nye" Scramjet fra NASA...

Fair nok - EOD!

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-12-04 00:44

> Kæphestturbo?? Det er sgu da dig der sammenligner appelsiner og bananer.
> Når nu en moderne diesel er turbodrevet, er du nødt til at sammenligne med
> en tilsvarende turbobenziner.

Hvorfor det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 00:51

> Hvorfor det..?

fordi der er mere energi i benzin fremfor diesel. Eneste måde at få en
diesel til at komme på siden af eller overhale en benziner er ved at
tryklade. Laver man trykladning på benzin så er denne igen foran.

Ellers kan man jo sammenligne en 1.6 diesel med f.eks ca. en 2.0 Benzin,,,
da en turbo faktisk forøger volumen af motoren når den komprimerer luften

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-12-04 00:57

> fordi der er mere energi i benzin fremfor diesel. Eneste måde at få en
> diesel til at komme på siden af eller overhale en benziner er ved at
> tryklade. Laver man trykladning på benzin så er denne igen foran.

Det har absolut intet med sagen at gøre.

Man kan sagtens sammenligne en TDI med en sugebenzin - det gør danske
forbrugere i butikkerne hver eneste dag.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 10:14

> Det har absolut intet med sagen at gøre.
>
> Man kan sagtens sammenligne en TDI med en sugebenzin - det gør danske
> forbrugere i butikkerne hver eneste dag.

Så kan man lige så godt sammenligne en 2.0 benziner med en 2.5 benzin og
undre over at 2.5'eren har flere heste.
Med ladetryk øger man som sagt motoren ccm fordi man presser lige så meget
luft ind i en lille motor som en stor sugemotor selv kan suge ind.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-12-04 14:46

> Så kan man lige så godt sammenligne en 2.0 benziner med en 2.5 benzin og
> undre over at 2.5'eren har flere heste.

Du forstår ikke almindelige mennesker udgangspunkt - og det her handler ikke
om at undre sig.

Sammenligninger foretages generelt med udgangspunkt i eet parameter. Dette
parameter vil jeg påstå for de fleste "almindelige mennesker" er prisen.

At nogle personer ikke kan følge den tankegang er efter min mening ikke
"almindelige menneskers" problem.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 14:53

> [...]
> parameter vil jeg påstå for de fleste "almindelige mennesker" er prisen.
>
> At nogle personer ikke kan følge den tankegang er efter min mening ikke

Jeg kan udmærket følge tankegange men det kræver jo ligesom at man siger
hvad man ønsker at sammenligne. Hvis det er prisen, så plejer diesel-biler
at koster noget mere end benzinbiler, derfor skal man regne godt igennem
hvad mer-afskrivningen kommer til at koste kontra besparelsen i diesel. Især
når man tænker på at man diesel-biler ikke holder det antal Km/l som køberen
har sat næsen op efter.

--
Tom

Fra : Karsten Andersen

Dato : 11-12-04 21:36

Sat, 11 Dec 2004 14:53:17 +0100, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 31 linier, i
<41bafbd4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

> [...]
>når man tænker på at man diesel-biler ikke holder det antal Km/l som køberen

Åbenbart har de folk så ikke lært og køre diesel bil endnu.
Små korte ture er aldrig billig i en diesel.
Det tror mange også.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-12-04 17:52

> Jeg kan udmærket følge tankegange men det kræver jo ligesom at man siger
> hvad man ønsker at sammenligne.

Korrekt.

> [...]

Korrekt.

> Især når man tænker på at man diesel-biler ikke holder det antal Km/l som

Det gør benzinbiler jo heller ikke. Den procentvise forskel er nok den
samme - alt andet lige.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 19:07

> Det gør benzinbiler jo heller ikke. Den procentvise forskel er nok den
> samme - alt andet lige.

Næh jeg synes bare at de fleste købere til benzinbiler går mere op i andre
ting end hvor meget den går pr. liter.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 12-12-04 20:36

> jeg synes bare at de fleste købere til benzinbiler går mere op i andre
> ting end hvor meget den går pr. liter.

Præcis - ramt på kornet!

Fra : Mogens

Dato : 05-12-04 13:09

"Christensen" <ikke_nikke@nej.com> skrev i en meddelelse

> Hmmm.....jeg fornemmer et ømt punkt?

Næh, men "benzin" er ikke så ringe, som mange tilsyneladende
går rundt og tror.
Og - det var det generelle i din kommentar, der trickede mig:)

> Jeg vil så lige nævne _igen_ at det var Jacob, der havde
> opstillet en 2,0 TDI og en 2,0 FSI - direkte sammenligning.

Jow, jow - det er jeg klar over. Jeg har læst det hele :)

> Der mener jeg så - åbenbart i modsætning til dig? - at TDI'eren ville være
> det bedste bud.

Jeg mener, han bør sammenligne med den "rigitige" benzin-
udgave, jep. OG det vil for mig være en GTi, som jvf. Claus
"fanatic" :) kan fås til de penge...

> Selvfølgelig - hvis vi forsætter ud af din svævende tangent ville jeg da
> også vælge en Audi TT 3,2 V6 DSG eller en BMW 330i -

Du misser ganske pointen...

> men hvad dælen kan Jacob bruge det til ?

At han får øjnene op for den rigtige bil ift. de krav og ikke
mindst midler, han har til rådighed!

> Eller måske en F-14 Tomcat? Gerne i Marineversionen?

Glem det

> Vorherre til hest....

I dén grad da

> Det har jeg vist heller ikke udtalt....kun at 2,0 TDI'eren er skønnere end
> 2,0 FSI'eren (uden din kæphesteturbo)

Jeg taler ikke om turbo som kæphest!

> Æhhh.....det er Jacob SELV som nævner at forbruget har betydning...det var
> ikke mig! Det er også Jacob selv, der skrive om "ture sydpå"...

Han nævner også: stop and go samt mange koldstarter !

> Sig mig - har du overhovedet _læst_ det oprindelige indlæg?

Ja, du er ikke alene med dét spørgsmål - med modsatte "fortegn" :)

> [...]
også
> bedre end det alm. aut. i FSI'eren...og det koster jo alt sammen.

Overdrivelsen fremmer forståelsen
(jeg havde kalkuleret 10 kilo formeget)

Godt ord igen, Christensen :)
Når man læser dit skriv, kunne man få det indtryk, at du
er en gennemsnitsforbruger, som ser ret ensporet på til-
værelsen vedr. biler (pris på den daglige tankning samt
mellemaccelerationer uden nedgearing i højsædet).

For os - som har biler som hobby - er der en række andre
parametre at måle et nykøb op imod.
Det var blot pointen - at åbne "øjnerne" lidt :)

Nuvel - du bliver fri for mig, fordi jeg skal til Frankrig
om en halv times tid. Jeg er usikker på, om det er Tomcat,
vi flyver i

/Mogens
Min bil -> www.tkrath.dk/forum/dfb/cam003.jpg

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 13:13

> Nuvel - du bliver fri for mig, fordi jeg skal til Frankrig
> om en halv times tid. Jeg er usikker på, om det er Tomcat,
> vi flyver i

Og her må Saab så kraftigt frarådes - Grippen (eller hvad den nu hedder) er
vist ikke så stabil :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 04-12-04 14:27

> [...]
Avensis
> el. Corolla - slet ikke kommer med i betragtningen....alene pga. DSG.

Sådan har jeg det også. Det er en skam, at Corolla ikke kan kombineres med
en stor motor og et ordenligt automatgear, for det kunne i mit tilfælde have
været en hård konkurrent til Golfen pga. pris og garanti.

> Håber du kan bruge det til noget.

Selvfølgelig

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 09:37

> [...]
>
> - Golf 2.0 TDI DSG, Sportline + climatic + metallak = 395.000,-
> - Golf 2.0 FSI Aut, Sportline + climatic + metallak = 358.000,-

Jeg har haft nøjagtigt den samme overvejelse, har haft GTI, Touran og A3
sportsback inde i overvejelserne også. (+ noget ikke VAG som dog hurtigt
faldt fra igen.)
DSG gearet valgte jeg dog hurtigt fra, det virker fint, men jeg kom sq*
hurtigt til at kede mig, og den bil jeg prøvede var ikke helt fejlfri.
Jeg har dog talt med flere der har prøvet, og også en enkelt der har DSG de
har ikke oplevet problemer.
Fejlen var måske at den jeg prøvede ikke var klargjort og grundindstillet
!!!

> Begge opfylder mine behov/ønsker mht. pris, ydelse, komfort og visuel
> fremtoning. Har i øvrigt fundet et forsikringsselskab, som kan tilbyde en
> rimelig forsikring på begge, så det er på plads.

Jeg skal give 5.508 for alle overnævnte med undtagen af GTI, som skal koste
6383 i privat sikring.

> [...]
> skiftevis hos de forskellige VW-forhandlere, og det er s..... en vogn, der

Hvis du kører ca. 30.000 km om året (det gør jeg), så vil besparelsen bar på
brændstof være over 600 kr. pr md.
Jeg tror på at gensalgsværdien er bedre på dieselbilen, så med mindre du
ikke køre ret meget kan jeg ikke se at øknomien skulle være den samme på
begge biler. Rente forskellen ved et evt lån kan ikke have den store
betydning.

> Men så er det jo, at skruplerne melder sig - her følger mine overvejelser:
>
> - Er der mon risiko for, at DSG-transmissionen ikke er lige så holdbar
som
> et traditionel automatgear?

Jeg tror ikke at du skal være bange for at det går i stykker, jeg tror at du
skal være mere bange for at tabe de fleste af pengene.

> - Er den typiske bykørsel, stop/go og mange koldstarter hårdere for en
> dieselmotor, end en benziner?

Der tror jeg ikke at der er meget forskel - en diesel er dog meget længere
tid om at blive varm.

> [...]

> frygter lidt, at en flygtig tanke på Christiansborg fuldstændig kan
> underminere enhver fornuft i at købe en dyr dieselvogn - hvad er jeres

Diesel priserne er ihvertilfælde steget det sidst års tid, istedet for ca.
1,20 kr, er forskelle under 1 kr.
Men man kan aldrig tage økonomien ud af dieselmotoren, den går stadig 30 -50
pct længere på en liter.

> Og så hører jeg også gerne om årsager til, at jeg ikke skulle vælge den
ene
> eller den anden af de 2 - eller måske skulle vælge et helt 3. alternativ

Tag TDI'en, den går du aldrig fejl af. Når den skal sælges igen står folk i
kø for at købe diesel biler.
Derimod kan en stor benzin motor være lidt en tung vare - jeg var næsten et
år om at få solgt en Bora 2,3 til fornuftig pris.
Og kunder til en Golf benzin med aut, er der næppe mange af - selvom aut.
dog bliver mere og mere populært
Jeg har valgt dieselfætteren - til levering i uge 10.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 11:39

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>
skrev

> Der tror jeg ikke at der er meget forskel - en diesel er dog meget længere
> tid om at blive varm.

Den Focus C-max jeg får midt i januar er født med oliefyr, der altid varmer
den op. For et beskedent merbeløb, får jeg kabinevarmer med timer og
(forhåbentlig) fjernbetjening.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 04-12-04 14:27

> [...]
> har ikke oplevet problemer.
> Fejlen var måske at den jeg prøvede ikke var klargjort og grundindstillet

Uha, det håber jeg søreme...

> Jeg skal give 5.508 for alle overnævnte med undtagen af GTI, som skal
koste
> 6383 i privat sikring.

Ja, det ser jo rigtig godt ud, men hvor mange års anciennitet har du? Jeg
har kun 1 - prøv at gætte min pris

> [...]

> ikke køre ret meget kan jeg ikke se at øknomien skulle være den samme på
> begge biler. Rente forskellen ved et evt lån kan ikke have den store

Jeg kører pt. 20.000 om året i en gammel 1.6 benziner, så det kan da godt
være, at man kommer til at køre lidt mere, når man får en helt ny TDI. Men
hvis vi holder os til 20.000, så er totaløkonomien faktisk det samme,
iberegnet afskrivning (procentvis det samme), rentebyrde,
serviceintervaller, ejerafgift og brændstof.

> Jeg tror ikke at du skal være bange for at det går i stykker, jeg tror at
du
> skal være mere bange for at tabe de fleste af pengene.

Ok, det ville også være bedre...

> [...]
> 1,20 kr, er forskelle under 1 kr.
> Men man kan aldrig tage økonomien ud af dieselmotoren, den går stadig

Ja, selvom nogle benzinere går både 15 og 16 km/l, så skal man vel
sammenligne med en benziner, der er lige så kraftig som TDI'eren, og her kan
ingen være med. FSI aut. er opgivet til 12,2, hvor TDI DSG er opgivet til
16,6

> [...]
> år om at få solgt en Bora 2,3 til fornuftig pris.
> Og kunder til en Golf benzin med aut, er der næppe mange af - selvom aut.

Du har nok ret - det havde jeg ikke tænkt på...

> Jeg har valgt dieselfætteren - til levering i uge 10.

Hehe, kanon! Hvorfor den lange leveringstid? Er det normalt?

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 15:52

> Uha, det håber jeg søreme...

Problemet var at den et par gange undlod at indkoble det næste gear når den
havde udkoblet det forrige.

> Ja, det ser jo rigtig godt ud, men hvor mange års anciennitet har du?

Jeg har kørt 18 år uden skade - så jeg er vel elitebilist.

> Jeg har kun 1 - prøv at gætte min pris

Så skal jeg vel have fat i en lommeregner af AP Møller modelllen, du ved den
med 12 cifre :)

> [...]
> iberegnet afskrivning (procentvis det samme), rentebyrde,
> serviceintervaller, ejerafgift og brændstof.

Hvis du prøver den der benin/diesel pris simulator på FDM's hjemmeside som
Mogens linkede til vil du få en besparelse på ca 275 kr. om måneden, men det
skal man IMO ikke gå efter hvis man vitterligt hellere vil have bensin
bilen.
Er du derimod ligeglad ville jeg gå efter TDI - det er i min øjne det sikre
valg.

> Hehe, kanon! Hvorfor den lange leveringstid? Er det normalt?

Den er selvvalgt - jeg vil ikke købe en ny bil og så lægge den i saltlage
med det samme :)
Jeg synes at foråret er et godt tidspunkt at skifte bil på.
Leveringstiden er ca. 7 uger, fra bestilling.
Og langt hen ad vejen kan man ændre på konfigurationen, f.eks farve, indtræk
osv.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 10-12-04 11:36

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kære gruppe

Hej :)

> så håber jeg, at I har lyst til at komme med nogle brugbare inputs

Og hvad synes du så om det?

> [...]
ene
> eller den anden af de 2 - eller måske skulle vælge et helt 3. alternativ

Hvad er det så endt med -> overvejelserne?

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 11-12-04 19:10

> Hej :)

Jamen, hej da

> Og hvad synes du så om det?

Ja, det er et godt spørgsmål!

Et par ting kan man i hvert fald konkludere:
- Nogle synes særdeles godt om diesel
- Nogle synes særdeles godt om VW

Andre gør ikke

Det blev jo en længere tråd med diverse afstikkere, men intet krudt har
været spildt, for det har givet masser af inspiration i overvejelserne.
Hermed takker jeg såvel iltre som knap så iltre debatører...

Efter at have prøvet en kammerats spritnye Golf 2.0 TDI (uden DSG) må jeg nu
nok erklære mig enig i Diesel-holdet - den motor har en ganske bombastisk
(lånt fra Bilmagasinets anmeldelse) kraftudfoldelse, hvor man på ingen måde
kan undgå at få et smørret smil på læben

Derudover kom der en god pointe ang. "den dyreste benzin-variant i en given
modelserie": En dyr benzin-Golf med automatgear og hele pivetøjet afskriver
nok enormt de første par år. Og den opgivne brænstoføkonomi holder
garanteret ingen steder...

Ang. DSG, som oprindeligt var årsagen til at TDI'eren kom ind i billedet, så
er jeg lidt bange for at være prøvekanin, som nogen antyder, idet garantien
kun holder 2 år (faktisk er der jo kun tale om garanti det første halve år).
En sådan dyr Golf skal altså køre uden de store udgifter i ganske mange år,
hvis der skal være noget som helst økonomi i det bekendtskab.

> ene
>

> Hvad er det så endt med -> overvejelserne?

Efter ovenstående overvejelser og masser af søvnløse nætter, er jeg kommet
frem til, at tiden endnu ikke er inde til at blive gift med en Golf

Derfor har jeg valgt at skrue lidt ned for ambitionsniveauet og foretage et
bilkøb ud fra nogle andre parametre. I øvrigt var jeg så heldig endelig at
komme af med den gamle potte til en fornuftig pris, hvilket føjede til
overvejelserne, at den nye bil skulle kunne leveres hurtigt. Mit valg er
faldet på en, i ovenstående selskab, rimelig lam slæde: En spritny A3 1.6
med diverse lir. Jeg synes utroligt godt om designet og så er gear og
kobling utroligt letgående - jeg har aldrig prøvet noget lignende. Den er
bare lækker at køre i!

Nu får jeg sikkert masser af klø fra ivrige skribenter, men det er OK. Jeg
er klar over, at vi er endt i en helt anden grøft i forhold til
udgangspunktet. Næste gang kan det jo være, at det bliver en benziner med
turbo

Gæt, hvorfor jeg glæder mig til på torsdag

Jacob

Fra : Mogens

Dato : 11-12-04 19:30

> Mit valg er faldet på en, i ovenstående selskab, rimelig lam slæde:
> En spritny A3 1.6 med diverse lir.
> Nu får jeg sikkert masser af klø fra ivrige skribenter, men det er OK.

Ah - jeg sagde det jo
(foreslog netop A3)

Mvh Mogens
Camaro Z28 V8

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 11-12-04 20:11

> Ah - jeg sagde det jo
> (foreslog netop A3)

Det gjorde du nemlig. Men jeg har desværre ikke råd til en A3 i en
konfiguration, der svarer til de andre biler, jeg havde i kikkerten...

I øvrigt prøvekørte jeg den nye A3 for længe siden, men jeg skulle åbenbart
lige rundt og vende diverse Golf'er, Civic'er og Corolla'er for virkelig at
kunne værdsætte A3'eren

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 00:10

> [...]
> med diverse lir. Jeg synes utroligt godt om designet og så er gear og
> kobling utroligt letgående - jeg har aldrig prøvet noget lignende. Den er

Lækker, lækker, lækker (citat: Nik & Jay), ja det er en fin vogn, omend den
lider lidt af muskelsvind i motoren :)
Tillyke med valget, heldigvis er der andre kvaliteter en spurtegenskaber der
tæller når man vælger bil.
A3'en er godt skruet sammen, ingen tvivl om det, og den er noget pænere end
en Golf.
Nu fik du vel en af tilbudsvarene eller flådemodellerne med gratis aut.klima
i?

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 14-12-04 00:08

> [...]

Helt enig.

> Tillyke med valget, heldigvis er der andre kvaliteter en spurtegenskaber

Tak. Det er helt klart et prioritetingsspørgsmål. Synes alligevel ved
nærmere eftertanke, at diverse forsikringsselskaber prioriterede lidt for
meget på mine vegne i forbindelse med de hurtige køretøjer.

> A3'en er godt skruet sammen, ingen tvivl om det, og den er noget pænere
end
> en Golf.

Det har helt klart været én af de afgørende faktorer. Hvis man sammenligner
med Golf 2.0, synes jeg godt, at man kan tale om en ulv i fåreklæder vs. et
får i ulveklæder

> Nu fik du vel en af tilbudsvarene eller flådemodellerne med gratis
aut.klima
> i?

Det var kampagnemodellen med klima... Egentlig pudsigt, at der ikke
averteres med det tilbud - jeg opdagede det kun, fordi det stod på et lille
hjemmelavet skilt nede i deres showroom.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 00:17

> [...]
sammenligner
> med Golf 2.0, synes jeg godt, at man kan tale om en ulv i fåreklæder vs.

Ja du har helt ret :) :) A3 har den der "her kommer" jeg attitude på, som
egentlig ser hamrende godt ud.
Men prisen passer og antallet af døre passer ikke til mit budget, da jeg
ikke vil gå på kompromis med motor og udstyr.
Ja så må jeg jo gå på kompromis med udseendet.
Jeg tror nu nok at jeg skal få den til at se fin ud, et gok i nøden og store
hjul plejer at gøre tricket.

> [...]
lille
> hjemmelavet skilt nede i deres showroom.

De har nu reklameret rimeligt friskt med det henover sommeren.

God medvind fremover.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk