Start problemer med Nissan Primera 1,6 '95
Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 02-12-04 21:41

Hejsa gruppe,

Min Primera 1,6 fra 95 har fået start problemer, og jeg er lidt forvirret
mht. til fejlsøgningen, så har brug for lidt gode råd.

Problemet er at bilen er helt død når nøglen drejes, jeg kan hører nogle
relæer klikke og der kommer fint lys i instrumenter osv., men starteren
drejer ikke. Hvis der er lys på bilen bliver det ikke ret meget svagere når
nøglen drejes, så det virker ikke som om starteren trækker ret meget strøm.

Jeg prøvede med en anden bil og nogle startkabler, og til min overraskelse
startede min bil fint. Herefter kunne jeg prøve uden startkabler og samme
fejl opstod, helt død starter. Efter en del forsøg, hvor startkablerne hele
tiden gjorde udslaget, mente jeg batteriet at måtte være defekt, selvom der
var ca. 12.4volt på det.
Jeg smuttede ud og købte et billigt noname batteri og skiftede det. Bilen
startede fint to gange med det nye batteri. Jeg kørte en lang tur for at
lade få ladet det nye batteri helt op. Efter bilen havde holdt stille en
times tid var den helt død igen. Der er også 12.4volt på det nye batteri.
Med startkabler kunne bilen starte fint igen.

Bilen lader fint, for den giver 14.4volt når den får lidt omdrejninger, den
kan sagtens skubbes i gang, så fejlen må næsten være ved starteren. Jeg
forstår bare ikke at det hjælper med startkabler???? Jeg kunne selvfølgelig
prøve at skifte starteren, men vil lige høre her inden jeg gør det.

På forhånd tak for gode råd

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 21:48

> [...]
> Jeg forstår bare ikke at det hjælper med startkabler???? Jeg kunne
> selvfølgelig prøve at skifte starteren, men vil lige høre her inden jeg

Jeg ville først prøve at tænde alt lys, ventilator på max og hvad ellers
bruger meget strøm. Kan batteriet holde spændingen (ca. samme lys på bilen),
så ville jeg checke starteren især startrelæet.
Hvis den ikke kan holde lyset med slukket motor, så ville jeg checke
stelledning fra batteriet

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 02-12-04 22:01

Starter punkter

Henrik

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 02-12-04 23:05

> Jeg ville først prøve at tænde alt lys, ventilator på max og hvad ellers
> bruger meget strøm.

Vil jeg prøve i morgen.

> Hvis den ikke kan holde lyset med slukket motor, så ville jeg checke
> stelledning fra batteriet

Har checket og renset stelledning til motorblokken fra batteriet, generator
samt batteripolerne osv. Har ikke været under bilen for at rense ledningerne
til starteren, måske det er et forsøg værd.

> så ville jeg checke starteren især startrelæet.

Hvordan testes det bedst? Det sidder vel på starteren?

Mvh.

Lauge

Fra : Kito

Dato : 03-12-04 06:56

Jeg ved ikke hvor gammel det gamle batteri var, men
jeg ville nu koncentrere mig om det nye batteri. er du sikker på at
batteriet var fuldt opladet, da du købte det. Du kan ikke oplade en dødt
batteri ved at køre nogle småture. Lad batteriet helt op og prøv igen.
se evt efter om der er hældt syre på det. Jeg har været ude for at et
batteri var næsten tørt fra foretningen.
Det er ikke er starteren der er noget i vejen med, da du kan starte ved
startkabler.
Har du renset dine poler på kablerne godt nok af så der er 100% kontakt.
Når du bruger starthjælp bruger du så at sætte på plus og minus polerne
eller kører du direkte på stel. ? Hvis du starter ved at køre på stel kan
det være din stelledning fra batteri til stel der er defekt.
Lad os høre hvad du finder ud af.

Poul

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 03-12-04 08:44

> Jeg ved ikke hvor gammel det gamle batteri var,

Ved jeg heller ikke

> jeg ville nu koncentrere mig om det nye batteri. er du sikker på at
> batteriet var fuldt opladet, da du købte det.

Tror faktisk ikke det var fuldt opladt da jeg købte det.

> Du kan ikke oplade en dødt batteri ved at køre nogle småture. Lad
> batteriet helt op og prøv igen.
> se evt efter om der er hældt syre på det. Jeg har været ude for at et
> batteri var næsten tørt fra foretningen.

Jeg kørte en tur på 1½ time, uden at bruge el-bagrude, blæser osv. så der
burde have været en del overskud til at oplade.

> Har du renset dine poler på kablerne godt nok af så der er 100% kontakt.

Yep de er slebet, renset og spændt godt fast

> Når du bruger starthjælp bruger du så at sætte på plus og minus polerne
> eller kører du direkte på stel. ?

Jeg sætter kablerne på plus- og minuspolerne på min bil. Så det skulle være
fuldstændig som hvis batteriet selv gav strømmen.

Jeg vil prøve dine og Toms råd og vende tilbage.

Mvh

Lauge

Fra : Kito

Dato : 06-12-04 07:16

> Jeg kørte en tur på 1½ time, uden at bruge el-bagrude, blæser osv. så der
> burde have været en del overskud til at oplade.
> """""

det kan godt være at en generator kan afgive x antal amp. til forbrug i
bilen, men laderelæet kan kun afgive en hvis mængde til batteriet. Selv om
du kører med forbrug, kan laderen kun lade med samme mængde.Hvis forbruget
er for stort i bilen er der ikke overskud til ladning men er forbruget lille
vil der stadig kun komme en lille mængde ladestrøm til batteriet. Derfor
skal man nogle gange i den mørke tid for at undga ubehageligheder ved start
sørge for at batteriet er 100 procent opladet. Nu er dit batteri nyt og der
skulle ikke være problemer her, men med et gammelt batteri vil der opstå en
belægning på cellerne som snyder laderelæet til at tro at der er
opladet.Denne belægning kan fjernes ved en hård opladning, hvor belægningen
brændes af.

vh
Poul

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-12-04 17:08

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev :

>det kan godt være at en generator kan afgive x antal amp. til forbrug i
>bilen, men laderelæet kan kun afgive en hvis mængde til batteriet.

Det er en forkert opfattelse af tingene du har fået raget til dig -
det såkaldte laderelæ, sørger kun for 1 ting, at generatoren under
drift holder den samme spænding ud - intet andet

Akkumulatoren labber alt det i sig den kan komme afsted med

Hvis endeligt din tese skulle holde stik, skulle de være 2 ledninger
ud af generatoren, en til akkumulatoren (batteriet) og en anden til de
strømforbrugende ting i bilen - det er der ikke.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Niels Sørensen

Dato : 03-12-04 20:35

> [...]
>
> Jeg prøvede med en anden bil og nogle startkabler, og til min overraskelse

Sjovt sammentræf, men vores "nye" Primera 1.8, 2002 var helt død i går
morges, med stort set samme symptomer. Da Dansk Autohjælp kom ud og
satte strømkabler på, startede den og der har ikke været problemer
siden. Nissan i Århus siger, at de har oplevet andre tilfælde, og at det
har været startspærren, som ikke har slået fra.

Niels

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 05-12-04 14:26

> [...]
> strømkabler på, startede den og der har ikke været problemer siden. Nissan
> i Århus siger, at de har oplevet andre tilfælde, og at det har været

Min bil har ikke startspærre ellers ville den også være det første jeg
mistænkte. (Faktisk glad for jeg ikke fik sat startspærre i sommers, så
ville fejlen værre endnu sværre at finde. Dovenskaben længeleve )

Mvh.

Lauge