Punto blæser kun lunken luft ud i kabinen
Fra : Kenneth

Dato : 01-12-04 13:47

Hej,

Vi har netop købt en Punto årgang 99 til min hustru, desværre er den begyndt
at blæse kun lunken luft fra blæseren; selv om drejeknappen til temp. er sat
på fuld varme.

Bilen er naturligvis kørt varm og motortemp. på instrumenterne er også ok.

Hvad kan der være galt?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-04 14:10

Kenneth skrev:

> [...]
> til temp. er sat på fuld varme.
>
> Bilen er naturligvis kørt varm og motortemp. på instrumenterne er

Defekt termostat...
Tilstoppet tilførsel op til varmeapparatet...
Drejeknap itu...

Hvad siger sælger til det? (privat eller forhandler?)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Kenneth

Dato : 01-12-04 14:25

Den er købt hos forhandler, så jeg skal naturligvis reklamere over det - da
vi kun har haft bilen 2 uger.
Jeg tror ikke det er drejeknappen, da luften bliver koldere når jeg drejer
"mod kold".
Hvis det er termostaten det er galt med vil vandet i motoren vel ikke komme
op på drifttemp?

Tak for svaret.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-12-04 14:19

"Kenneth" <someone@dummy.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på fuld varme.
>
> Bilen er naturligvis kørt varm og motortemp. på instrumenterne er også ok.

Start lige med at kontrollere om der er tilstrækkelig med kølervæske på
systemet. I bilens instruktionsbog kan du se hvor kølesystemets beholder er
placeret i motorrummet og hvordan du skal aflæse mængden deri.

Hvis systemet er blevet utæt, og der ikke længere er tilstrækkelig mængde
kølervæske deri, vil der ikke længere cirkulere den samme mængde væske i
varmeapparatet (varmeapparatet er typisk placeret højt i forhold til andre
dele af systemet og derfor vil kølevæsken først forsvinde herfra) og det vil
derfor ikke længere varme så effektivt som før. Er systemet utæt bør du
hurtigst muligt finde utætheden da manglende kølevæske også forhindrer
effektiv køling af motoren. Dette kan medføre havari.

Alternativt kan det være en defekt kølevandspumpe med nedsat effekt. Dette
kan også medføre havari idet effektiv køling af motoren også her forhindres.
At du udlæser den korrekte temperatur på motoren vil i dette tilfælde
skyldes at kølevandet (hvor føleren sidder) har den korrekte temperatur.
Andre steder i motoren vil være væsentligt varmere, da de ikke længere
forsynes med tilstrækkelige mængder koldt kølevand.

I begge tilfælde bør man ikke belaste motoren hårdt da dette kan medføre
overophedning (som ikke nødvendigvis kan udlæses på termometret) men som kan
medføre behov for større reparationer.

Umiddelbart har jeg ikke andre bud!

Mvh
Claus

Fra : hamselv

Dato : 01-12-04 19:33

typisk luft i varmelegmet

--
VH
Flemming

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-12-04 20:04

hamselv skrev:
> "Kenneth" <someone@dummy.com> skrev i en meddelelse

> typisk luft i varmelegmet

Men det begynder den vel ikke på så'en lige pludseligt.....?

Fra : Ped

Dato : 01-12-04 22:14

Kenneth wrote:
> [...]
> på fuld varme.
>
> Bilen er naturligvis kørt varm og motortemp. på instrumenterne er også ok.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue dit indlæg, for "netop købt" og
"begyndt på" modsiger ligesom sig selv lidt? Men hvis I har haft den så
længe, at I rent faktisk har kunnet konstatere, at det med "begyndt på"
er rigtigt, så er der naturligvis en fejl et sted, og der er allerede
kommet flere gode bud.

Men ellers vil jeg gerne pege på, at f.eks. en 60SX, som den jeg har,
ikke varmer ret meget. Her, hvor vi har temperaturer på eller lidt over
frysepunktet, kører vi med fuld skrue på varmeapparatet, og det er først
efter mange kilometers kørsel - måske 20 km - at der kan skrues lidt
ned. Ved rigtig vinter står varmeapparatet altid på max., og det varer
lang tid inden man kan tage overfrakken af. Selvom motortemperaturen
indikerer normal, kan det godt virke som om det kun er lunken luft der
blæses ind, og det er vel heller ikke ulogisk. Hvis motoren for at holde
varmen kun åbner termostaten så meget, at den "nipper" til kølevandet,
kommer der vel heller ikke så meget varmt vand til varmeapparatet. Så
måske fejler den slet ikke noget? Før Puntoen havde jeg en Uno 1.0 FIRE,
og det var præcist det samme. Jeg prøvede at eksperimentere med en
perforeret plade foran køleren, men så varmede den for meget, og jeg
fandt aldrig den gyldne middelvej. I "gamle dag" havde nogle biler et
kølegardin, der kunne hæves og sænkes fra kabinen, f.eks. SAAB 96
to-takt. Det kunne nok have været relevant for nogle modeller, også i dag.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-12-04 22:57

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kølegardin, der kunne hæves og sænkes fra kabinen, f.eks. SAAB 96
> to-takt. Det kunne nok have været relevant for nogle modeller, også i dag.

Hvis man nu forestiller sig at termostaten kan lukke helt for kølevæskens
cirkulation gennem køleren (og det bør den vel kunne hvis den er i orden)
hvilken funktion skulle det så have at forhindre fartvindens afkøling af
køleren?

Mvh
Claus

Fra : Ped

Dato : 01-12-04 23:21

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> [...]
> hvilken funktion skulle det så have at forhindre fartvindens afkøling af

Termostaten kan ikke lukke helt - i hvert fald ikke på Puntoen. Det ved
jeg, fordi jeg har skiftet den tidligere i år. Der er en lille bypass
kanal der gør, at der altid vil være en smule cirkulation. Det gør at
der altid vil blive ledt lidt varmt vand ud i kølesystemet. Ved at
forhindre - eller formindske - fartvindens afkøling af køleren opnår man
en højere temperatur i det vand, der cirkulerer i systemet, og dermed
også det der bliver ledt frem til varmeapparatet. Så ved at lave en
passende afskærmning foran køleren kan man tilvejebringe mere varme til
kabinen på en meget kold dag, da overskudsvarmen jo så bliver bortledt
mest ad den vej, og i mindre grad går tabt ved fartvindens afkøling af
køleren. Problemet med sådan en afskærmning er, at hvad der måske er
passende ude på landevejen er alt for meget inde i byen, eller hvis det
er mildere næste dag, så det er svært med den gyldne middelvej. Men så
længe den varme der trods alt kommer er tilstrækkelig til at holde
ruderne frost- og dugfri, så kan jeg sagtens leve med at køre i en
ordentlig vinterjakke.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-12-04 23:46

> [...]
> kanal der gør, at der altid vil være en smule cirkulation. Det gør at
> der altid vil blive ledt lidt varmt vand ud i kølesystemet.

Er det er særligt Puntofænomen eller er det gængs på alle biler?

Mvh
Claus

Fra : Kenneth

Dato : 02-12-04 22:28

Hej Jens

Vi har haft bilen i ca.10 dage, og da har vi efter ca. 10-15 min. kørsel
måtte skrue ned for den fulde varme, for at det ikke skulle blive for
varmt - hvilket jo er meget normalt.
Men inden for de sidste par dage kører den med fuld varme, og luften er kun
lunken hvor den tidligere var meget varm.

> [...]
> rigtigt, så er der naturligvis en fejl et sted, og der er allerede kommet

<klip>

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-12-04 22:46

> [...]
kun
> lunken hvor den tidligere var meget varm.

Tilbage til forhandleren. Det lyder som en reklamation.

Mvh
Claus