? om selebrug !
Fra : Thomas H.

Dato : 01-12-04 10:08

Der påstås her på jobbet, at politiet i Birkerød har lavet razzia, og
udstedt 20-30 bøder til folk som har startet deres bil først uden at have
sele på !! De siger at man SKAL have sele på inden man starter bilen - kan
det virkelig være rigtigt ??

....og gælder det også når man skal ud at skrabe is? ...ind og lukke
døren, på med selen, starte bilen og el-bagruden, starte stopuret, af med
selen, ud og skrabe mens man holder øje med uret, går der over et minut,
skal man ind og stoppe bilen, vente lidt, på med selen, starte bilen osv.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Brian Laursen

Dato : 01-12-04 10:26

Thomas H. wrote:
> [...]
> stopuret, af med selen, ud og skrabe mens man holder øje med uret,
> går der over et minut, skal man ind og stoppe bilen, vente lidt, på

LOL. Det er ski da for komisk. Hvad tror du selv??? Umiddelbart kunne jeg
ikke forstille mig at det skulle være ulovligt at starte bilen uden sele på.
Så skulle en mekaniker måske oxo tage selen på hver gang han skal starte
motoren for at måle og andet???
NIKSEN BIKSEN Karen Blixen

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X " Til Salg"
http://home1.stofanet.dk/cashman
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Thomas

Dato : 01-12-04 10:46

"Brian Laursen" <thunderace_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke forstille mig at det skulle være ulovligt at starte bilen uden sele
> på. Så skulle en mekaniker måske oxo tage selen på hver gang han skal

Mekanikeren står nok heller ikke ude på offentlig vej og måler på motoren.
Det er vel rimeligt nok at man skal have selen på. At starte en bil på
offentlig vej, må vel tolkes som at føre den?(dog med hastighed =0) Kan
heller ikke forestille mig at en person uden kørekort må starte den? Og
man skal nok heller ikke sætte sig ud og starte sin bil med en flaske vodka
i blodet.

Mvh

Thomas

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:39

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> heller ikke forestille mig at en person uden kørekort må starte den? Og
> man skal nok heller ikke sætte sig ud og starte sin bil med en flaske

Så er det du skal overbevise os om at færdselsloven ikke gælder på
mekanikerens grund, hvor der er adgang til 2 af hinanden uafhængige personer
gælder færdselsloven, populært sagt kan postbudet komme der hen gælder
færdselsloven.

Du skal først bruge selen når du kører bilen og du kan ikke køre en bil der
står stille.

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, trehjulet motorcykel eller trehjulet
knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes
af den person, der benytter siddepladsen.

Stk. 2. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke for børn under
3 år. Børn, der er fyldt 3 år, men ikke 7 år, kan i stedet for
sikkerhedssele anvende barnestol. Der kan i kombination med sikkerhedssele
anvendes selepude.

Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller
under lignende forhold.

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte regler, hvorefter visse personer
fritages for pligten til at anvende sikkerhedssele. Trafikministeren kan
endvidere fastsætte regler, der fritager for pligten til at anvende
sikkerhedssele ved særlige former for kørsel.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte regler om anvendelse af
sikkerhedsudstyr for børn under 3 år.

Stk. 6. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-5.

Fra : Thomas

Dato : 01-12-04 12:15

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> [...]

> Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
> eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde

Så skal vi bare have fastlagt "under lignende forhold". Må du tage selen
af, imens du holder for rødt`? Jeg ser ingen steder nævnt at selen ikke
kræves når bilen holder stille. Der står at selen skal bruges under kørslen
og hvorledes tolkes så "under kørslen" Min fortolkning er at det er fra du
sætter sig ind og drejer nøglen. Jeg kan ikke se ud fra de paragraffer at
kørslen defineres som, når "bilen triller" eller "er i bevægelse"

Mvh

Thomas

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 12:25

"Thomas" <baune@angora.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> er fra du sætter sig ind og drejer nøglen. Jeg kan ikke se ud fra de
> paragraffer at kørslen defineres som, når "bilen triller" eller "er i

Hvis du holder for rødt så er det under kørslen, så der skal du have sele.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-12-04 12:55

> [...]

kørslen
> og hvorledes tolkes så "under kørslen" Min fortolkning er at det er fra

Ikke hvis bilen står i bakgear.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : phk

Dato : 01-12-04 19:55

> [...]

> er fra du sætter sig ind og drejer nøglen. Jeg kan ikke se ud fra de
> paragraffer at kørslen defineres som, når "bilen triller" eller "er i

Du behøver ikke bruge sikkerhedssele under bakning og på parkeringspladser.

Hvordan tolker du det nu? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-04 11:40

Thomas wrote:
> heller ikke forestille mig at en person uden kørekort må starte den?

Så har jeg dælme begået en del kriminalitet i mine spæde år.. det var altid
mig der som barn blev "jaget" ud for at varme bilen op.

> man skal nok heller ikke sætte sig ud og starte sin bil med en flaske
> vodka i blodet.

Tja hvis jeg skal demonstrere anlægget og ikke vil dræne batteriet til en
fest så kan de stoppe piben ind kan de... Jeg er ansvarlig nok til at
jeg ikke vil køre nogen steder osv. så er man uskyldig til det modsatte er
bevist og så længe bilen ikke har flyttet sig en centimeter såeh..

--
Martin L. Johansen
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lars Holst

Dato : 01-12-04 13:48

"Martin Johansen [6000]" <visit.my@website.at.tuxx.dk.for.contactinfo>
said in news:41ad9f91$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> til at jeg ikke vil køre nogen steder osv. så er man uskyldig til det
> modsatte er bevist og så længe bilen ikke har flyttet sig en

Hvis du har over den tilladte promilleværdi af alkohol i blodet og du
stikker nøglen i tændingslåsen, så kan de buste dig.
Det er der præcedens for.

--
Lars Holst

Fra : Leonard

Dato : 01-12-04 15:37

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Hvis du har over den tilladte promilleværdi af alkohol i blodet og du
>stikker nøglen i tændingslåsen, så kan de buste dig.
>Det er der præcedens for.

Jep, kendte en langturschauffør, der måtte finde andet arbejde efter
at han ville sove branderten ud omme i sovekabinen. Han havde låst
døren op i venstre side, var gået ind og havde sat nøglen i
tændingslåsen og drejet den til ACC, så der var strøm ppå al ting inde
i hytten, og skulle lige til at tage bukserne af for at lægge sig om,
da en betjent bankede på og bad ham blæse i ballon. Så blev han
anholdt og fik lov at sove i detentionen efter at der var taget
blodprøve.

--
Leonard

Fra : Elbarto

Dato : 01-12-04 18:11

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du har over den tilladte promilleværdi af alkohol i blodet og du
> stikker nøglen i tændingslåsen, så kan de buste dig.
> [...]

Det kan de enda hvis du ghar smidt dig ud bag i bilen og sove den ud ..
bare du har nøglen i lommen kan de buste dig

Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 18:24

> Det kan de enda hvis du ghar smidt dig ud bag i bilen og sove den ud ..
> bare du har nøglen i lommen kan de buste dig

Har du link til noget retspraksis for dette?

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-04 22:30

Lars Holst wrote:

> Hvis du har over den tilladte promilleværdi af alkohol i blodet og du
> stikker nøglen i tændingslåsen, så kan de buste dig.
> Det er der præcedens for.

Ja det ved jeg... og det stinker langt væk! En startet bil er ikke
ensbetydende med at man vil køre.

Hvor er "uskyldig til det modsatte er bevist" ?

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-04 16:32

Jeg tror heller ikke på det. Du må jeg gerne bakke din bil uden sele på....
Eller er det nu også blevet ulovligt....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Leonard

Dato : 01-12-04 11:17

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>De siger at man SKAL have sele på inden man starter bilen - kan
>det virkelig være rigtigt ??

Nej. Du må jo gerne tage selen af, hvis du fx skal bakke på en p-plads
eller tankstation, og har brug for at dreje kroppen helt rundt, eller
hvad med en passager, du henter ved en fortovskant, skal motoren så
stoppes inden døren åbnes, så passageren kan sættes sig ind, tage sele
på, og så starte motoren igen?

--
Leonard

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:43

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> skal man ind og stoppe bilen, vente lidt, på med selen, starte bilen osv.

Brug da foreningens side.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 13:28

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
> eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde
> eller under lignende forhold.

Netop ellers gælder selepåbudet. Du må heller ikke sidde i bilen og sove en
brandert ud.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 01-12-04 13:41

Du må heller ikke sidde i bilen og sove en
> brandert ud.

Jo da !!
Du må bare ikke sidde på førersædet og gøre det.

Jesper

Fra : Elbarto

Dato : 01-12-04 18:13

"Jesper Sørensen" <jesper@nomail.de> skrev i en meddelelse

> Du må heller ikke sidde i bilen og sove en
> >

> Jo da !!
> Du må bare ikke sidde på førersædet og gøre det.
>
> Jesper
>
> ''

Som skrevet længee oppe i tråden så kan de altså godt tage dig for sprit
selv om du ligger på bagsædet og sover og vel ogf mærke har nøglen ...
ligger nøglen inde på kammeratens bord ja så kan de ikke

Elbarto

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 14:43

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Netop ellers gælder selepåbudet. Du må heller ikke sidde i bilen og sove
> en brandert ud.

Det må man da godt.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-12-04 15:13

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Det må man da godt.

Jeg giver Jesper ret. Bare mistanken om at du vil/kan køre er nok til at
sigte/hive dig i retten, det er så op til dig at overbevise dommeren om det
ikke var din hensigt. Der er faldet dom i ihvertfald 1. sag- men husker ikke
om det var føre el passagersædet, men det var "foran" ;).

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 19:03

<KLIP>

> [...]
> det ikke var din hensigt. Der er faldet dom i ihvertfald 1. sag- men
> husker ikke om det var føre el passagersædet, men det var "foran" ;).

Ja du kan altid dømmes hvis det var din hensigt at føre bilen, men at sidde
og sove en brandert ud er lovligt.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-12-04 20:18

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Brug da foreningens side.

Lille rettelse : det er på ingen måde foreningens sider, men
nyhedsgruppen's sider

--
jan@Fedtegreven.dk