1.gangs køber
Fra : Pia

Dato : 01-12-04 07:14

Hej

Vi er et par på henholdsvis 23 og 27 år som for første gang skal ud og købe
bil. Problemet er at vi ikke aner hvad vi skal gå efter, og slet ikke af
forsikringer.

Ved I hvad der er billigst af forsikringer (ingen af os har haft bil før)
Hvad er fordele/ulemper ved at købe en bil på gule nummer plader?

Håber I kan hjælpe her

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-04 09:07

"Hvad er fordele/ulemper ved at købe en bil på gule nummer plader"

Hvis den er fra før '98 er den billig i vægtafgift (jeg ved ikke hvordan det
er efter '98). Men søg på google, priserne er derude et sted

Du får mere bil for pengene, mener afgiften er ca. 60% lavere.

Ulempe er det manglende bagsæde.

Kan ikke lige komme i tanke om andet...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 09:21

> Vi er et par på henholdsvis 23 og 27 år som for første gang skal ud og
> købe
> bil. Problemet er at vi ikke aner hvad vi skal gå efter, og slet ikke af
> forsikringer.

Hvis i heller ikke aner noget om biler så overvej at købe en ny eller næsten
ny... Start med at lægge jer fast på hvor meget i maks vil bruge på den
luksus det er at have bil, dernæst hvor stor den skal være....

Mhs til forsikring er det billigste ofte via aftaler gennem fagforeninger
eller direkte gennem bilhandlerne.

Men et par ting der hurtigt får prisen på forsikring til at stige. Motoren
størrelse, bilens vægt og dens nypris.

Så det kan sagtens være at det i skal begrænse hjertets lyst til en 2.0gti
og nøjes med en lille 1.0 eller 1.2. Sådan en bil i størrelsen opel corsa,
ford ka, skoda fabia og lign er "rimelige" at forsikre for nye bilister,
selvom det ikke bliver billigt.

Vi har selv valgt en ny fabia kombi 1.2, fordi vi tror den samlet løser
vores kørselsbehov billigt samtidig med at der rimeligt med plads i
bagagerummet (420 liter). Vi prioriterede plads over hk, og til den daglige
kørsel der kun er by/landevej er den kraftig nok. Men skulle jeg bruge den
til at pendle langt på motorvej (kbh undtaget) ville jeg nu nok have presset
en større motor ind i budgettet.

/A

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 01-12-04 15:39

anders majland wrote:

> Hvis i heller ikke aner noget om biler så overvej at købe en ny eller næsten
> ny...

Nej! Køb en gammel spand der ikke skal kaskoforsikres, men kun
ansvarsforsikres. Så kører man i den et par år, indtil man har så meget
anciennitet at man kan tillade sig at kaskoforsikre uden at blive flået.
Den gamle bil skal selvfølgelig være billig nok til, at besparelsen i
forsikring kan dække bilens pris (den skal nok skrottes når I er færdige
med den) plus de ekstra reparationer I måtte have på den (i forhold til
en ny bil).

Mvh.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-04 16:30

"plus de ekstra reparationer I måtte have på den"

Tjaaah. Dem jeg kender der har ny bil, har højere værkstedsregninger
(service) end jeg har med mine gamle biler. Service eftersyn på 4-8000kr er
ikke unormalt!!! (Vi taler Fiat, Audi og Ford. Det synes jeg er dyrt.....
Dertil kommer afskrivninger.

Men ingen tvivl om at det er dejligt at have ny bil, men jeg tror ikke på at
det er billigere....

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 16:46

> Nej! Køb en gammel spand der ikke skal kaskoforsikres, men kun
> ansvarsforsikres.

Jeg var enig hvis det var til nogen der selv kunne klare alm.
vedligeholdelse og små reperationer.

Når pia skriver at de knapt aner hvad de vil have for en bil, antager jeg at
de heller ikke har den store indsigt i mekanikken. Hvis de havde en i
omgangskredsen der var perlegrusmekaniker skrev hun nok heller ikke som hun
gjorde. Så skal man betale 400kr i timen for at få udbedre "alle småting"
kan det være særdeles dyrt køre i en brugt.

Jeg synes så "halvgamle" biler er for dyre (i forhold til risiko) så det er
næsten valget mellem en nysynet der måske holder 2 år - eller også en næsten
ny....

> [...]
> med den) plus de ekstra reparationer I måtte have på den (i forhold til en

Jeg kender bare så mange eksempler på at gamle biler er blevet for dyre...
Ofrer man f.eks 3000kr på en kobling er det svært 2 måneder senere at
kassere bilen helt fordi generatoren står af... Så hælder man lige et par
tusinde oveni....osv

Hvis man ikke kan noget selv skal man nok til at tage chancen med nysynede
biler i 5-10kkr klassen og var indstillet på at aflevere den til skrot ved
det første nedbrud større end en sprunget pære...

Jeg har selv været heldig med et par gode brugte biler. Jeg har lige solgt
en mazda 626 2,2i st car fra 1990 som jeg har kørt 100.000km (ialt 350000) i
på 4år stort set uden problemer (har dog brugt noget på nødvendigt
rustarbejde og den har fået skiftet en rem og ventilløftere). Men den var så
også blevet rep'et for omkring 30000kr på de sidste 1,5 år af den
forrige/første ejer havde den. Bla. køler, styretøj, generator osv...

Med en lille "fornuftsbil" kan man som nybilist godt få en kasko forsikring
under 1000kr/måneden. Dertil et par tusinde til lånet/ejerafgift og en
"sjat" til benzin, vask mm.

Så en lille en ny bil kommer nok ikke under 3000kr/måneden i "faste
udgifter" og så brugen oveni.... Men jeg vil ikke være så skråsikker på at
det bliver væsenligt billigere i en 10+år gammel bil hvis man ikke kan selv

/A

Fra : Kim Eichen

Dato : 02-12-04 00:14

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41ae059a$0$66397$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> forsikring under 1000kr/måneden. Dertil et par tusinde til
> lånet/ejerafgift og en "sjat" til benzin, vask mm.

Det skulle bestemt ikke være umuligt at forsikre bilen for 1000 kr. om
måneden. Jeg bor på Frederiksberg, som er et af de dyreste steder i landet
at forsikre en bil (med god grund, jeg har haft 2 indbrud samt et tilfælde
af hærværk på lidt over et år . Jeg har under et års skadefri kørsel
(pga. indbrud) og jeg betaler ca. 1000 kr. om måneden for en Ford Mondeo 2,5

Fra : Kim Eichen

Dato : 02-12-04 00:15

> [...]
> af hærværk på lidt over et år . Jeg har under et års skadefri kørsel
> (pga. indbrud) og jeg betaler ca. 1000 kr. om måneden for en Ford Mondeo

Det er vel at mærke med kasko

Fra : anders majland

Dato : 02-12-04 08:18

> Det er vel at mærke med kasko

Så mangler du bare lige at fortælle i hvilket selskab, og hvilke
"adgangskrav" der er...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 09:35

"Pia" <pvs81@SPAM.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe
> bil. Problemet er at vi ikke aner hvad vi skal gå efter, og slet ikke af

Find en ældre god billig bil, F.eks. Nissan Sunny, Toyota Corolla, Daihatsu
Charade, og kør noget ancinnietet ind med på en ren ansvarsforsikring men
sørg for, at få forsikringspriser fra flere selskaber skriftligt inden i
køber, og vælg så det selskab der er billigst med den bil i har råd til, at
investere i, og forsikre, og ikke mindst syntes om.

> Ved I hvad der er billigst af forsikringer (ingen af os har haft bil før)

Gamle biler som kun kræver ansvar er det bedste bud, for mit vedkommende
ligger grænsen for om jeg vil kaskoforsikre v/ 50000,-, men generelt er
bilforsikringer dyre for nye bilister prøvede, at kigge på hvad min Nissan
Sunny 1,6 fra ´91 ville koste i mit selskab Runa (kræver Medlemskab af
forening med aftale) som ny bilist bosiddende 2000 Frederiksberg, prisen
ville være 8300,- dog inkl. Falck, som ikke kan fravælges, til sammenligning
giver jeg 2995,- Er 34 år, og er Elitebilist.

> Hvad er fordele/ulemper ved at købe en bil på gule nummer plader?

Gule plader giver som regel stor bagagekapacitet, hvilket i og for sig jo
kan være meget godt, men i skal jo også tænke lidt på fremtiden, kan det
forventes at der kommer børn, så skal i jo nok gå efter en lidt større bil
med bagsæde, og minimum 4 døre kan kun anbefales.

> Håber I kan hjælpe her

Håber i kan bruge dette.

Mvh.

Dannie
Nissan Sunny 1,6 SLX - kan købes

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 10:18

> Vi er et par på henholdsvis 23 og 27 år som for første gang skal ud og
købe
> bil. Problemet er at vi ikke aner hvad vi skal gå efter, og slet ikke af
> forsikringer.

Hej Pia

Skriv lige hvad bilen må koste, og om I evt har børn - eller snart vil have
det - for så er det meget lettere at hjælpe jer.

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-12-04 10:22

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse news:41ad8c65$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> købe
>
> Hej Pia
>
> Skriv lige hvad bilen må koste, og om I evt har børn - eller snart vil have
> det - for så er det meget lettere at hjælpe jer.

Hvad er det helt præcist du gerne vil hjælpe med Jan?

/Jakob

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 01-12-04 22:51

> Hvad er det helt præcist du gerne vil hjælpe med Jan?

LOL

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:50

> [...]
> forsikringer.
>
> Ved I hvad der er billigst af forsikringer (ingen af os har haft bil før)

Coop forsikring (fdbforsikring.dk) er ganske billige som førstegangskøbere
hvis bilen er på hvide plader, der kan i få en Polo til omkring 6000
(ansvarsforsikring).
Hvis du er medlem af et eller andet forbund så tjek om de er tilknyttet en
forsikring der kan give rabat.

> Hvad er fordele/ulemper ved at købe en bil på gule nummer plader?

En bil fra før 1998 2. juni er billig i vægtafgift (en opel kadett koster
1800 årligt), problemet er at forsikringer kan være 1000-2000 kr dyrere end
tilsvarende med hvideplader, husk at tjekke at der er betalt moms (så bilen
er momsfri) ellers må den kun køre erhverv eller 50%/50%.
Der må være ligeså mange mennesker i førekabinen som i kan få plads til dog
skal seles bruges af dem der sidder på et sæde med sele og de må ikke spærre
for udsynet til de lovpligtige spejle, i varerummet må kun være vare og der
må ikke transporteres mennesker der omme, det er nu lovligt at rykke
adskillelsen så lang tilbage at der er min. 1,2 til bagsmækken og min 60 cm
højde, så er der helt sikker plads flere i førekabinen.

Er i kun 2 og ikke har planer om at tage på længere med med flere personer
er en gulpladebil et godt valg.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-12-04 16:25

"problemet er at forsikringer kan være 1000-2000 kr dyrere end tilsvarende
med hvideplader"

Det har jeg ikke oplevet. Men der findes nok undtagelser.

"husk at tjekke at der er betalt moms"

Hvis du er privatperson kan du jo ikke købe uden moms!!!! Så det er vel
sælgers problem...

"adskillelsen så lang tilbage at der er min. 1,2 til bagsmækken"

Varerummet skal dog udgøre mindst 50% af den samlede kabine...

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 19:10

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis du er privatperson kan du jo ikke købe uden moms!!!! Så det er vel
> sælgers problem...

Nej bilen skal være momsfri har ikke noget med det aktuelle salgs moms at
gøre..

> Varerummet skal dog udgøre mindst 50% af den samlede kabine...

Nej nye regler:
Praksisændring

Halvdelsreglen ophæves og erstattes af følgende krav:

Vareladets længde skal være på mindst 120 cm. Varerummet skal have en højde

mindst 60 cm. målt fra det plane gulvareal.

ref:

Journal nr. 99/03-343-00074

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-12-04 12:24

Øhhmmm.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=55094&vID=55094&i=6#i55094

Her står godt nok den er udgået i 2000, men jeg kan ikke finde en der er
nyere!!!

Ellers er det denne jeg ref. til:
http://www.erhverv.toldskat.dk/vejledninger/Erhvervsserien/Enr_36_ver1-0.pdf

Her står der at vare rummet skal være større end 50% af den samlede kabine.
Er der nyere regler end disse?

Fra : Michael Jack

Dato : 02-12-04 12:39

Henrik Nielsen <xng@post.cybercity.dk> wrote:

> Her står godt nok den er udgået i 2000, men jeg kan ikke finde en der er
> nyere!!!

Jeg fandt denne her:

<http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=164701>

mij

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-12-04 15:32

Ok, den havde jeg ikke set....

Fra : TGD

Dato : 02-12-04 16:56

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ok, den havde jeg ikke set....

Ref. nr. til den "nye ældre regel" var inkluderet i mon post.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-12-04 08:56

Sorry.

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-12-04 21:25

> [...]
>
> Ved I hvad der er billigst af forsikringer (ingen af os har haft bil før)
> Hvad er fordele/ulemper ved at købe en bil på gule nummer plader?

Som hvidpladebil vil jeg anbefale en Skoda et-eller-andet. Den kan forsikres
billigt v. Topdanmark. Vi havde vores Felicia forsikret for omkring 4800,-
incl kasko, som nybegynder Efter ca. to år skiftede vi til en spritny
Fabia 16V, som vi gi'r ca. 6000,- for om året incl. kasko.

En brugt Octavia kunne være et glimrende bud.

MVH
Kent Glerup

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-12-04 00:01

Pia wrote:

> Vi er et par på henholdsvis 23 og 27 år som for første gang skal ud og købe
> bil. Problemet er at vi ikke aner hvad vi skal gå efter, og slet ikke af
> forsikringer.

Det afhænger af flere ting:
- medlem af en fagforening med godt tilbud?
- arbejder i en virksomhed med godt tilbud?
- god til at prutte om prisen?

Selv måtte jeg svare nej til alle tre ting - og har været forsikret ved
hhv. GF forsikring og Fair forsiking.

> Ved I hvad der er billigst af forsikringer (ingen af os har haft bil før)

Det er lidt et gamble - selv købte jeg for 2 år siden en knap 10 år
gammel bil med 165.000 på tælleren til 18.000 kroner (privat). Så turde
jeg nøjes med en ansvarsforsikring. Samlede reperationer/service over 2
år/30000 km har ca. været 13000 kroner (heraf 4000 kroner, som jeg var
klar over da jeg købte bilen - rust, hjullejer og en tæret benzintank).

Økonomisk set har det derfor for mig været en fordel - jeg har sparet
ca. 6000,- pr. år i forsikring, jeg har ikke lånt penge og en dyrere bil
havde nok også skulle have skiftet et eller andet - om ikke andet så olie.

Til gengæld er spanden gammel, den vil nok ikke slippe særlig heldigt
fra et sammenstød, der er ikke ABS, der er ikke airbags, der er ikke
servo, den larmer ifht. dagens standard, den er meget sidevindsfølsom og
det vildeste udstyr er det elektriske soltag. Tandrem, bremserør og
katalysator skal sandsynligvis skiftes inden for 1-1½ år.

Knus
Regnar
--
1993 Mazda 121 GLX Canvas