ladning af bilbatteri
Fra : Lasseh

Dato : 30-11-04 04:10

Nu står jeg og skal have ladet et batteri op så vil jeg lige høre om jeg er rigtig
på den. Jeg behøver kun at fjerne kabel fra pluspolen ikke? og tilslutte laderen.
Minuspolen er jo kun til stel og sager. På forhånd tak.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.89.17.248)

Fra : Kito

Dato : 30-11-04 07:48

Jeg ved ikke hvor klogt det er at fjerne den ene kabelsko på batteriet.
Nogle biler har computerstyring og nogle har radio der er kodet og disse kan
miste signalerne hvis batteriet afmonteres.
Det kan godt være der er nogle modeller der anbefaler afmontering, men det
vil jeg så undersøge i instruktionbogen.
Jeg tror bare du skal sikre dig at din lader ikke lader med mere and 12
volt.
Du må bare aldrig såtte lader til eller fra, medens den er tændt, da der kan
springe en gnist som er farlig for det elektriske udstyr samt gasserne i
batteriet kan explodere.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-11-04 08:49

Lasseh wrote:
> [...]
> jeg er rigtig på den. Jeg behøver kun at fjerne kabel fra pluspolen
> ikke? og tilslutte laderen. Minuspolen er jo kun til stel og sager.

Hvad og hvorfor mener du at du skal afmontere pluspolen?

Du kan roligt sætte laderen på uden først at tage noget fra, en lader lader
ikke nær så meget som generatoren.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-11-04 10:37

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hvad og hvorfor mener du at du skal afmontere pluspolen?

Jeg har sådan en 200,- autolader fra Harald Nyborg eller Jem & Fix og i
brugsanvisningen til den står der ca.:

PAS PÅ! Denne lader er ikke udstyrret med automatisk sikring mod overladning.
Derfor: Ved ladning på nyere biler med kørecomputer, skal pluskablet pilles
af batteriet. Ellers ødelægges elektronikken!!!!!

> Du kan roligt sætte laderen på uden først at tage noget fra, en lader lader
> ikke nær så meget som generatoren.

Nej men generatoren har indbygget sikkerhedsmekanisme mod overladning af
batteriet. Overladning kan (teoretisk set) ødelægge kørecomputere o.l.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Would a wingless fly be called a walk?"
-- ^Logiztik på #partyline/Undernet