Kørekort og vægt
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-11-04 00:06

Hej gruppe.

Det er nok den gruppe jeg vil tro kommer nærmest på at kunne svare på et
spørgsmål, der pludselig er dukket op for mig.

Ganske enkelt -- jeg har kørekort til kategori B, uden noget andet.
Må jeg køre en traktor med anhænger, og i givet fald, hvor meget må
anhængeren så veje?

Er der forskel på om traktoren er indregistreret eller ej? Hvis ja -- hvad
??

Håber der er en enkelt eller to der kan hjælpe mig med disse spørgsmål, da
jeg ikke selv kan finde ud af hvad jeg må, med hensyn til traktor-kørsel.

mvh

Jesper

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-11-04 00:18

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev

> [...]
>
> Ganske enkelt -- jeg har kørekort til kategori B, uden noget andet.
> Må jeg køre en traktor med anhænger, og i givet fald, hvor meget må

En traktor og 2 trailere maks. samlet tilladt totalvægt vægt 44 Ton.
--
Mvh. Uffe Ravn
Nysynet Opel Rekord Stationcar 1984

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-11-04 00:25

> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev

> En traktor og 2 trailere maks. samlet tilladt totalvægt vægt 44 Ton.
> --

Det er -- IMO -- meget på et kørekort til kat. B --

Jesper

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-11-04 00:33

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev

> Det er -- IMO -- meget på et kørekort til kat. B --

Jeps, men husk at det kun må fremføres med 30 Km/h.

Fra : anders majland

Dato : 30-11-04 08:05

Så tænk på at en 16årig også kan få lov at føre det med et traktorkørekort

/A

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-11-04 09:59

"Så tænk på at en 16årig også kan få lov at føre det med et traktorkørekort"

Jep. Men egentlig er det lige så vanvittigt at en person med kørekort til
bil må, og han/hun har ikke modtaget nogen form for teori til traktor, da
han/hun tog kørekort til bil. Det har den 16 årige. Faktisk er der temmelig
meget teori til traktorkørekort !!!

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : ...

Dato : 30-11-04 13:24

Ja, det lyder lidt vildt, men...........
Som stor knægt, kørte jeg bla. roer til sukkerfabrikken, det gik aldrig
galt. I modsætning til hvordan det gik med et par ældre landmænd, som kørte
galt med et tilsvarende træk. Reaktionsmønstret er en hel del hurtiger, når
man er 16, end når man er 66.
Det skal vel også nævnes, at de fleste unge som får lov til at trille ud på
vejen med sådanne læs, har ind til flere års erfaring i at betjene
køretøjet.
Set i forhold til en nybagt lastbilchaufør, med et AMU-kursus i bagagen & 80
km/t med 44 T i ryggen, fortrækker jeg, at møde en landmands-elev/søn med 30
km/t, 44 T på krogen, og flere års erfaring med kørsel på fedtet underlag.

meddelelse news:41ac1f78$0$66402$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-11-04 18:43

<mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Set i forhold til en nybagt lastbilchaufør, med et AMU-kursus i bagagen &
80
> km/t med 44 T i ryggen,

48 T !

Fra : anders majland

Dato : 01-12-04 19:54

> [...]
> 80 km/t med 44 T i ryggen, fortrækker jeg, at møde en landmands-elev/søn
> med 30 km/t, 44 T på krogen, og flere års erfaring med kørsel på fedtet

Hvis der skal være rimelighed i den sammenligning kan den 16årige have lige
så lidt erfaring som den 18årige. Men jeg giver dig helt ret i at hastighden
gør en stor forskel.

Selvom det er nogle år siden jeg var værnepligtig (og jeg allerede da var
"gammel") husker jeg hvordan nogen af de helt unge chauffører kørte ...(Ikke
at jeg var nogen engel - jeg var også chauffør, og har bla erfaret at en 13
ton mercedes godt kan "drifte" over alle 4 hjul når vejen krummer og er
fedtet (Det var dog på ikke på offenlig vej, men på flyvestationen ved
karup))

Fra : phk

Dato : 02-12-04 16:31

meddelelse news:41ae2d3e$0$66410$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> erfaret at en 13 ton mercedes godt kan "drifte" over alle 4 hjul når vejen
> krummer og er fedtet (Det var dog på ikke på offenlig vej, men på

Det er lige meget. Vi er forargede alligevel ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-11-04 10:00

"En traktor og 2 trailere maks. samlet tilladt totalvægt vægt 44 Ton"

Det kan dog være mindre, hvis "vægtoverføring" fra hænger til traktor ikke
er stor nok, hvis jeg husker rigtigt.....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-11-04 11:34

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev

> "En traktor og 2 trailere maks. samlet tilladt totalvægt vægt 44 Ton"
>
> Det kan dog være mindre, hvis "vægtoverføring" fra hænger til traktor ikke
> er stor nok, hvis jeg husker rigtigt.....

Korrekt, det var derfor jeg skrev maks.

Alt afhænger selvfølgelig af det anvendte materiel.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 30-11-04 05:48

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41abab37$0$66403$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> jeg ikke selv kan finde ud af hvad jeg må, med hensyn til traktor-kørsel.

Reglerne for traktorkørsel er ikke helt nemme. Derfor vil jeg anbefale díg
at spørge politiet om den aktuelle kørsel er lovlig. Der findes tre typer
traktorer. 1: Uden nummerplade, må kun bruges i forbindelse med land- og
skovbrug til kørsel mellem mark og gård. 2: Nummerplade med sort kant
(tidligere rund grøn). Hedder godkendt traktor. Må bruges som type 1 men må
også bruges til transport af afgrøder til f.eks. foderstoffen.m.m. Må også
kun bruges i forbindelse med landbrug. 3: Indregistreret, nummerplade med
rød kant (tidligere sort plade) Må bruges af alle til al slags transport.
Alle tre typer må køres med bilkørekort eller traktorkørekort. Der er ingen
krav til anhængerkort.
Du kan på landbrugscentret eller måske hos politiet få et hæfte der
beskriver reglerne. Mener det hedder "For traktorførere"
Hilsen Matthias
tidligere landmand

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-11-04 14:51

Jeg takker for alle svarene, og vil lige tage kontakt til Politiet for at
høre hvad jeg helt nøjagtigt må og hvad jeg ikke må.

MVH

Jesper