Useriøse dæktests hos FDM?
Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 11:24

Jeg har været på FDM's hjemmeside, hvor man kan se samtlige dæktests tilbage
til år 2000. Kigger man igennem dem er der mange underlige placeringer - det
ene år er dækket testvinder og et andet år ligger dækket med en decideret
dårlig placering! Selvfølgelig er det forskellige testede størrelser, men
hvis ikke man kan stole mere på at resultaterne vil være de samme (eller
ihvertfald nogenlunde samme) i andre lignende størrelser, ja hvad kan man så
bruge de tests til? Her en oversigt over resultaterne for dæk til små biler,
hvor de er placeret i bedste rækkefølge:

År 2000
175/80-14
Conti Winter Contact TS 780
Firestone FW 930
Pirelli W 160 Direzionale
Bridgestone Blizzak LM 18
Semperit TopGrip SLG2

År 2001
175/65-13
Uniroyal MS Plus 5
Firestone FW930
Goodyear Vector 5 (helårsdæk)
Continental WinterContact TS780
Nokian Hakkapeliitta NRW
Michelin Alpin
Hankook W 400S
Vredstein Snowtrac
Falken Eurowinter HS-435
Fulda Kristall Gravito
Semperit Topgrip SLG2
Kleber Krisalp 3
Dunlop All Seasen M2 (helårsdæk)

År 2002
175/65-14
Michelin Alpin A2
Goodyear Ultra Grip 6
Continental WinterContact TS780
Pirelli W190 Snowcontrol
Semperit Wintergrip
Dunlop SP Wintersport M3
Esa+ Tecar Super Grip
Nokian WR
Vredstein Snowtrac 2
Bridgestone Blizzak LM 18
Maloya Cresta 220
Uniroyal MS Plus 5
Sava Eskimo S 3
Goodyear Vector 5 (helårsdæk)
Point S Wintersport

År 2003
185/60-14
Michelin Alpin A2
Semperit Wintergrip
Bridgestone Blizzak LM 18
Vredstein Snowtrac 2
[...]
Fulda Kristall Montero
Gislavad EuroFrost 2
Vredestein Quattrac 2 (helårsdæk)
Toyo Vario V1 (helårsdæk)

År 2004
165/70-14
Continental WinterContact TS780
Michelin Alpin A2
Semperit Wintergrip
Uniroyal MS Plus 5
Pirelli W190 Snowcontrol
Firestone Winterhawk
Goodyear Ultra Grip 6
Toyo Snowprox S941
Vredestein Snowtrac
Sava Eskimo S 3
Dunlop SP WinterSport M3
Yokohama Winter F601
Goodyear Vector 5 (helårsdæk)

Et par eksempler på yderst underlige placerings forskelle:

I år 2000 vinder Continental WinterContact TS780 men så i 2001+2002+2003
ligger dækket lidt nede af listen og så igen i år 2004 vinder dækket igen???

I år 2001 vinder Uniroyal MS Plus 5 men i 2002+2003 ligger dækket med næsten
elendige placeringer (ihvertfald i forhold til en vinder placering) og i
2004 er dækket igen oppe på en rimelig placering???

Goodyear Ultra Grip 6 er i år 2002 så godt som bedste dæk, men i 2003+2004
ligger dækket med meget dårlige placeringer og i 2003 får
Goodyear Vector 5 (helårsdæk) bedre placering end deres deciderede vinterdæk
Goodyear Ultra Grip 6 og i 2001 får Goodyear Vector 5 (helårsdæk) også en
ret god placering, men i 2002+2004 får det så en absolut bund placering???

I år 2002+2003 ligger Dunlop SP Wintersport M3 med en middel placering men i
2004 ligger det på en elendig placering???

Hvis man så lige tilsidst kigger det igennem, er det egentlig kun Michelin
Alpin A2 som ligger stabilt i top i flere år (bemærk at det testede Michelin
Alpin dæk i år 2001 ikke er den nye A2 version!!!).

Alt i alt, syntes jeg egentlig at disse tests kan lave mere forvirring end
at skabe en klarhed over hvad det bedste dæk er, så jeg forstår ikke hvorfor
en seriøs bilorganisation udgiver disse tests, når de modsiger hinanden i
meget stor grad???

Dette var en vurdering af tests af dæk til små biler (13"/14") og jeg kunne
lave et lign. diagram over FDM's test af dæk til mellemklasse biler
(15"/16") som også giver mange forskellige og forvirrende resultater som
modsiger hinanden...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 11:41

"THG" <-> skrev i en meddelelse news:41a9a71f$0$171 det
> ene år er dækket testvinder og et andet år ligger dækket med en decideret
> dårlig placering!

Det har oxo undret mig, men er vel et utryk for at verden ikke er
uforanderlig ;). Læs; man kan godt ændre på et dæk uden at ændre navnet,
ellers var der vil ikke grund til at lave testes hvert år?.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 12:18

> Det har oxo undret mig, men er vel et utryk for at verden ikke er
> uforanderlig ;). Læs; man kan godt ændre på et dæk uden at ændre navnet,
> ellers var der vil ikke grund til at lave testes hvert år?.

Hmm... Det har jeg ikke hørt om før... Man laver vel tests for at se om
nogle af de nye typer er bedre end dem man ellers ville anbefale...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-04 12:24

"THG" <-> skrev i en meddelelse

Man laver vel tests for at se om
> nogle af de nye typer er bedre end dem man ellers ville anbefale...
NETOP, så selv om navnet på dækket ikke er ændret år efter år, må man da
håbe for fabrikanten at der er noget udvikling på det.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 14:32

> "THG" <-> skrev i en meddelelse
>>
> Man laver vel tests for at se om
> NETOP, så selv om navnet på dækket ikke er ændret år efter år, må man da
> håbe for fabrikanten at der er noget udvikling på det.

Hmm... Jeg forstår ikke hvorfor at de skulle ændre dem uden at ændre navnet
på dem? Også for deres egen skyld. Hvis de ændrede noget på dem og også
ændrede navnet ville dækket nok få en del mere omtale end et gammelt dæk og
ville derfor også skulle prøves af af en del flere og dermed flere penge i
kassen til dem, ligesom med biler - de faceliftes også et stykke inde i
modelperioden som der reklameres meget for når det sker! Hvorfor???
Interesse fra forbrugerne = penge i kassen!!!

Tager vi f.eks. Michelin Energy er den jo blevet forbedret mange gange. Den
har gennem tiderne heddet XV1, XH1, MXT, XT2 og nu hedder den E3A...

Fra : alexbo

Dato : 28-11-04 11:38

"THG" <-> skrev

> Alt i alt, syntes jeg egentlig at disse tests kan lave mere forvirring end
> at skabe en klarhed over hvad det bedste dæk er,

Det skyldes at der ikke findes et "bedste dæk",
vilkårende for testene har nok større indflydelse på resultatet, end
forskellene på dækkene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 12:18

> "THG" <-> skrev

> Det skyldes at der ikke findes et "bedste dæk",
> vilkårende for testene har nok større indflydelse på resultatet, end
> forskellene på dækkene.

Og netop derfor ville jeg også mene at disse tests skaber større forvirring
end en klarhed...

Fra : alexbo

Dato : 28-11-04 13:05

"THG" <-> skrev

> Og netop derfor ville jeg også mene at disse tests skaber større
forvirring
> end en klarhed...

Ja, hvis man venter at finde det "bedste dæk", men hvis man bruger testene
til at finde det dæk der har de egenskaber man ønsker, er det da bedre end
at gætte sig frem.

F. eks, hvis man vil have et "helårsdæk" så kan man vægte tørvejsegenskaber
højere end sneegenskaber.
Man kan også selv overveje om støj og rullemodstand betyder noget særligt,
eller om det er et vigtigt parameter.
Kører man bare frem og tilbage på arbejde betyder det næppe noget, men
sidder man i bilen hele dagen kan man vægte det højere.

For nogle betyder komfort og slidstyrke meget, andre er ligeglade.

Prisen indgår ikke i testene, men de fleste vil nok lade den indgå i
overvejelserne om dækvalg.

Lige som de fleste andre test, kræver det noget af læseren, hvis han skal
have glæde af dem.

At kalde testene useriøse siger mere om indlægget end om FDM.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 14:22

> [...]
> have glæde af dem.
>
> At kalde testene useriøse siger mere om indlægget end om FDM.

Men tilsyneladende har det samme dæk i forskellige størrelser forskellige
egenskaber og så er det svært at vurdere noget!!!

Fra : TDN

Dato : 28-11-04 12:54

"THG" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> (15"/16") som også giver mange forskellige og forvirrende resultater som

Selv om navnene er de samme år til år, er dækkene forskellige, man udvikler
hele tiden på gummiblanding og mønster. En Ford Fiesta har vel også ændret
sig siden den kom frem . Desuden er der ifølge de dækforhandlere jeg har
talt med også forskel i performance inden for de forskellige størrelser. Et
test vinder i 165/xx/xx er ikke nødvendigvis bedst i 175/xx/xx eller
185/xx/xx.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 12:57

> [...]
> dækforhandlere jeg har talt med også forskel i performance inden for de
> forskellige størrelser. Et test vinder i 165/xx/xx er ikke nødvendigvis

Ok... Men netop derfor mener jeg også at disse tests forvirer mere end de
gavner...

Fra : Rasmus

Dato : 28-11-04 13:58

"THG" <-> wrote in message
> [...]

biler,
> hvor de er placeret i bedste rækkefølge:

Så vidt jeg ved er det ADAC der har udført disse tests...., blot lidt info.

www.adac.de/reifentest

mvh
Rasmus