Det hele begynder vel hos kørelæren eller ~
Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-11-04 21:57

Hej.

Jeg er daglig læser i denne her gruppe og læser især de tråde omkring fart,
trafikmoral, dagens "klaphat" osv. Nu vil jeg så prøve at give mit besyv
med.

Generelt synes jeg, at vi danskere er nogle skvadderhoveder, når vi sætter
os bag et rat. Det virker som om, at når man sidder bag rattet, så er enhver
sig selv nærmest....og at udvise hensyn er en by i Rusland. Nuvel - man
møder da heldigvis engang imellem en anden bilist, der har forstået begrebet
"flette" ved en motorvejsfletning. Det er desværre mere undtagelsen end
reglen.

Jeg mener, at ansvaret for den dårlige trafikmoral herhjemme skyldes 3 ting:
Rådet for større færdselssikkerhed (RFSFS), kørelærerne og så den skide
(undskyld udtrykket) Jantelov.

RFSFS fordi den eneste holdning man hører fra vores kære ven Rene La Cour
Sell (eller noget i den retning) er at farten dræber. Den skilteskov, som
RFSFS sviner vores eller smukke landskab med advarer osse kun om diverse
konsekvenser ved for høj fart. Det undrer mig, at de overhovedet får løn i
RFSFS, for nu har de sagt det samme bavl i jeg ved ikke hvor mange år. Gad
vide, om det er folk, der ikke selv kører bil, for så ville de da hurtigt
se, at der er mange andre faktorer der er lige så farlige som for høj fart.

Tag for eksempel de bilister, der ikke aner, hvad et blinklys skal bruges
til. Nogle bruger det slet ikke, andre bruger de først, når de er midt i
vognbaneskiftet, svinget eller er drejet af motorvejen. En kampagne fra
RFSFS, som fortæller hvordan et blinklys skal bruges ville være på sin
plads. Et blinklys er kun til for at bilisten skal informere ANDRE bilister
om, hvad han/hun har TÆNKT sig at gøre inden for overskuelig fremtid. Det
med at tænde for blinklyset midt i sving er komplet overflødigt og
dreje."

Så er der en gruppe bilister, jeg kalder for "snigerne". Det er dem vi møder
i bla. sammenfletninger. De vil hellere bryde rytmen for en masse andre
bilister ved at placere sig 5 cm bag den forankørende bil i en
motorvejssammenfletning. Og skal der så flettes ind og de andre bilister
forsøger at "opdrage" vedkommende til at forstå, at når man fletter, så
betyder det, at hver anden bil fletter ind. Så forsøger snigeren til det
sidste, hvilket ofte resulterer i en masse unødigt bremseri (til gene for de
bagvedkørende) og konstant skift i tempo. Snigerne er osse mange gange dem,
man se "nå" over et lyskryds, lige når det er skiftet til rødt.

Igen savner jeg kampagner fra RFSFS mod denne gruppe af bilister. Kampagner
a'la "Kør ordentlig i trafikken - vis hensyn til dine medtrafikanter".

Så er der "verdensfolket". Det er dem, der skal sms'e, tænde for smøger og
samtidig foretage et opkald på mobilen, mens man befinder sig et sted i
trafikken, hvor det måske ville være smartere, hvis man fulgte lidt med i,
hvad der skete omkring en. Det er bla. dem, der er skyld i, at vi nu skal
rende rundt med bluetooth dimser, få installeret håndfri betjening af
mobilos osv. Hvis folk kunne vente med at foretage sig alle de ting, til de
befandt sig et sted i trafikken, hvor man havde overskuddet til at tale
mobil, ryge osv, så vil jeg påstå, at der aldrig var kommet et lovindgreb
mod at tale i alm. mobil under kørslen. Det siger forhåbentlig sig selv, at
"verdensfolket" ofte tilhører førnævnte kategori, som ikke anvender
blinklyset korrekt, da de åbenbart har vigtigere ting at tage sig til. Igen
kan man spørge: "Hvor er RFSFS i den sammenhæng"

RFSFS er mine øjne meget vigtigt, da det er dem, der har til opgave at
hjælpe os bilister til at blive mere sikre i trafikken, både for vores egen
og så sandelig osse for andres skyld. Kørelærerne er jo kun på banen i det
tidsrum, hvor folk er ved at tage deres kørekort. I betragtning af hvor dyrt
det er at få kørekort herhjemme, så undrer det mig meget, hvad det er man
får for pengene hos mange af kørelærerne?

Så sent som i går, havde jeg to oplevelser med kørerlærere, som burde have
haft en med linealen. Først kommer der en skolevogn kørende i regnvejr med
to personer i (jeg går ud fra den ene må have været kørelærer). Den havde
intet lys på, så jeg blinkede lige en gang med det lange lys (noget som de
fleste bilister uden lys på sagtens kan forstå). Ingen reaktion, og da jeg
havde passeret den, forblev baglygterne slukket på den i den tid, jeg havde
den i bakspejlet.

Anden episode, fandt sted på en lande vej i tusmørke, hvor en bil holder
halvvejs ude i rabatten. Igen kan jeg se det er en skolevogn. Nå, men
kørelæren syntes åbenbart ikke det er nødvendigt, at fortælle eleven, at det
måske ville være smart at blinke til højre, så længe den holder der. Jeg
passerer bilen i lav fart, da jeg har et par modkørende, som jeg lige må
holde tilbage for, før jeg kan komme uden om skolevognen. Der ser jeg en
passagerer som foretager sig noget der minder om, at "her har du en
gearstang og her stiller du temperaturen osv." Lige da jeg har passeret ham
vedkommende åbenbart lige forklaret, hvor det lange lys er, for pludselig
bliver der blændet op og ned. op og ned i flere omgange....osse selvom der
igen kommer modkørende.

Så er det jeg spørger mig selv, om hvis ikke engang en kørelærer kan bruge
hovedet, bare en lille smule, når man sidder i en bil, hvordan pokker skal
de så kunne lære andre folk at kørebil. Mit generelle indtryk af kørelærere
er efterhånden noget i retning af, at hvis de kan lære folk at fylde
sprinklervæske på og skifte dæk, så kommer resten nok af sig selv.

Måske det ville hjælpe en smule på vores trafikmoral, hvis kørelærerne
opfordrede deres elever til at vise hensyn overfor deres medtrafikanter, så
ville de nyudklækkede bilister have nemmere ved at falde ind blandt de mere
etablerede bilister. Og at vise hensyn overfor medtrafikanter er bla. at
kørelæreren bør forklare eleven, at det nok ikke er pokkers smart (eller
sikkert) at ligge med 40 km/t på en landevej. Dette tvinger jo alle
bagvedliggende bilister ud i overhaling, nogle mere hasarderede end andre,
fordi man er blevet godt og grundig gal i skralden af at ligge bag sådan et
smøl.

Så er der det med Janteloven. Uanset, hvem jeg taler med, så er alle enige
i, at alle andre bilister er nogle tåber. Uden at lyve, så kender jeg
faktisk ikke nogen som aldrig bruger blinklys, aldrig kører i
midtersporet/venstresporet på en tom motorvej, eller aldrig kunne finde på
at lave en sniger ved sammenfletninger. Men hvordan kan det så være, at der
er så mange af den type bilister? Mit bud er Janteloven. Når folk kommer bag
et rat, så er enhver sig selv nærmest. "Der er ikke nogen der skal før mig,
så derfor nægter jeg at give plads" osv.

Som tidligere "Brian", så skal jeg ikke sidde her og spille hellig. Jeg kan
da heldigvis i dag indse, at jeg tidligere har kørt hensynsløst og så takke
for, at jeg ikke har været skyld i at andre er kommet ud for en ulykke pga.
min kørsel. Da den jeg indså det, var også dagen, hvor jeg lagde min
kørestil om og begyndte at vise større hensyn for mine medtrafikanter.

"Brian'er" kan vi nok ikke gøre ret meget ved, andet end håbe på, at de
vokser sig fra det og ikke når at skade andre mennesker inden. Jeg tror dog,
at vi ville få færre Brian-typer på vejen, hvis der blev oprettet nogle
baner/områder, hvor de under kontrollerede forhold kunne få lov til at "fyre
den af", men det er en helt anden snak.

Venlig hilsen
Peter (C-MAX)

Så er der "de usikre". Og nu falder der sikkert hug, men hvad pokker. Her
vil jeg tillade mig, at generalisere og sige, at størstedelen er kvinder.
Det er dem, jeg møder kørende i midtersporet på de 3-sporede motorveje,
sidende med ansigtet helt oppe i forruden, med et blik så stift, som så de
en gyserfilm og med begget hænder knuget til rettet så knoerne er kridhvide.
Da de sidder helt oppe i forruden, så kan de af gode grunde ikke orientere
sig om den bagvedliggende trafik, hvilke som regel giver anledning til nogle
"spændende" manøvrer, når de en sjælden gang skal foretage et vognbaneskift.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 22:28

On Sat, 27 Nov 2004 21:56:31 +0100, "Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk>
wrote:

>Hej.

hej!

<snipper lige en epistel>

Du skriver en masse fornuftigt...desværre slipper køreskolens
indflydelse, når pappet er erhvervet. Derefter har den typiske bilist
52 år til at få en masse unoder, og kan få perioden forlænget, bare
lægen er med på den. Det vil sige, der er ingen der kigger dig over
skulderen med hensyn til at føre et mordvåben i 52+ år.
Det kunne godt være, at vi af hensyn til bl. a. trafikkens afvikling,
sikkerhed oma. burde op til køreprøve hvert 5. år. Jeg ved godt, at de
fleste vil kunne aflægge uvanerne i den korte tid, det tager at
generhverve pappet. Men.........måske kunne en intensiv pædagogisk
indsats af kørelærerne alligevel få nogle af disse til at indse, at de
måske ikke var ufejlbarlige. Personligt har jeg haft det der berømte
stykke pap i knap 30 år og må erkende, at jeg i de unge år har lavet
en enkelt (meget dum) bule, samt været tæt på at komme hurtigt herfra
i en overhaling (sammen med føreren af en modgående Fiat 127,
heldigvis gik det godt).
Jeg ved ikke, hvad der skal til for at få gennemsnitsbilisten til at
forstå, at man lige gå godt kan vise en smule hensyn, for i værste
fald kommer man ½ min. senere frem. De køer vi ser om morgenen er
desværre oftest afledt af 1 (skriver een) møvekonge, som liiige skal
ind foran.......og så går hele lortet i stå. Gid overvågningskameraer
må fange den formastelige og tage hans pap.......indtil det går op for
folket at det er dyrt at være hensynsløs, hvad den danske
gennemsnitsbilist desværre er. Alle synes at køre efter devisen "jeg
kom for sent op, så jeg skal bare frem!".....i stedet for den mere
defensive "alle andre er idioter, så pas på dig selv.....og vis
hensyn".............hvordan vi kommer fra første til sidste har jeg
ingen ide om, det ligger ikke lige i tidsånden med projektbørn og at
det er arbejdspladsens ansvar din unge er syg.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Casper Bang

Dato : 27-11-04 22:52

> Det kunne godt være, at vi af hensyn til bl. a. trafikkens afvikling,
> sikkerhed oma. burde op til køreprøve hvert 5. år.

Ja, jeg er helt enig med det... en bil skal til syn hvert år - mens en
bilist aldrig skal "synes".
En lovpligtig køre- og teoriprøve hvert andet år ville virkeligt si de mest
uduelige bilister fra.
Tag pengene til dette initiativ fra sygehusvæsenet - det vil hurtigt betale
sig hjem, i form af bedre bilister.

Fra : DM

Dato : 27-11-04 23:07

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41a8f71a$0$58945$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ja, jeg er helt enig med det... en bil skal til syn hvert år - mens en
> bilist aldrig skal "synes".
> En lovpligtig køre- og teoriprøve hvert andet år ville virkeligt si de
> mest uduelige bilister fra.

Shhh ikke så højt..........Er du parat til at smide en stak tusindelapper
hver andet år for at komme til køreprøve, dumpe i teori, tage flere timer
osv.

/DM

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-04 23:14

On Sat, 27 Nov 2004 23:07:21 +0100, "DM" <dm@sjollok.dk> wrote:

> [...]
>hver andet år for at komme til køreprøve, dumpe i teori, tage flere timer

Tænker også, at det nok vil blive dyrt. Der er stadig forskel på en
køreprøve og så den virkelige trafik.......desværre!......eller
heldigvis i mange sammenhænge. Det kan de fleste nok lære at overleve
i de 30 min en køreprøve tager, men den generelle trafikopfattelse
kunne forhåbentlig opdateres, men jeg er godt nok skeptisk pga. den
stigende egoisme i samfundet helt generelt, som kan skyldes mange
ting.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 10:13

DM wrote:

> Shhh ikke så højt..........Er du parat til at smide en stak tusindelapper
> hver andet år for at komme til køreprøve, dumpe i teori, tage flere timer
> osv.

De første par gange vil det nok koste kassen, men efterhånden
finder man vel rytmen og kan bestå hurtigt og smertefrit..
Økonomisk kan det financieres af nogle af alle de midler vi
bilister i forvejen pumper i statskassen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 10:22

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Økonomisk kan det financieres af nogle af alle de midler vi
> bilister i forvejen pumper i statskassen..

Det "kunne" et alm bilsyn også, men alligevel bliver vi pålagt et gebyr der
er så højt at SB har et kæmpe overskud.

--
Tom

Fra : BbB

Dato : 28-11-04 10:48

"DM" <dm@sjollok.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hver andet år for at komme til køreprøve, dumpe i teori, tage flere timer

Det burde ikke være nødvendigt - hvis du ikke til enhver tid kan bestå en
teori - og køreprøve uden ekstra køretimer, må du være en af dem som skal
pilles ud af trafikken (uden ret til at køre)

BB

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 16:58

> Det burde ikke være nødvendigt - hvis du ikke til enhver tid kan bestå en
> teori - og køreprøve uden ekstra køretimer, må du være en af dem som skal
> pilles ud af trafikken (uden ret til at køre)

Så er jeg en af dem der burde pilles ud af trafikken. Jeg er rimelig sikker
på at jeg ikke kan bestå en teoriprøve. De online test som er der "dumper"
jeg på.
Det går som regl galt på at hvis jeg er i tvivl om jeg må køre frem eller
holde tilbage så vælger jeg at holde tilbage og får så et minus på dette. Et
par stykker af disse og jeg dumper.

Synes selv det er fuldstændig vanvittig at lave prøverne på den måde at man
kan dumpe ved at holde tilbage når man er i tvivl, i stedet for at køre
frem. Jeg husker tydelig et billede på en snoet grusvej hvor der kom en
modkørende, hvor jeg ville holde tilbage og fik en fejl for dette. Jeg
skønnede at vejen lige var knap bred nog til at to biler kunne passere
hinanden.

Godt jeg ikke skal til teoriprøve mere
(det er lige et nummer FOR teoretisk)

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 17:35

BbB wrote:

> Det burde ikke være nødvendigt - hvis du ikke til enhver tid kan bestå en
> teori - og køreprøve uden ekstra køretimer, må du være en af dem som skal
> pilles ud af trafikken (uden ret til at køre)

Den køber jeg ikke..

Jeg tog kørekort til mc efter at have kørt en 3-4 år og mange
kilometer i bil. Hverken teori- eller køreprøve er som sådan svære
når man allerede har rutinen, der er jo ikke noget nyt under
solen, men det er ikke det samme som at du er verdensmester i
første hug.

I teoriundervisningen (dvs. de der lysbilleder man øver med) fik
jeg drøje hug ved første forsøg. Det var ikke fordi jeg ikke
kendte færdselsreglerne, men fordi jeg ikke kendte
spørgeteknikken. Jeg kendte fx. ikke til forskellen på "opmærksom"
og "særligt opmærksom", så jeg var "særligt opmærksom" på alt for
meget ved billederne. Detaljer som at man automatisk er "særligt
opmærksom på vejens forløb" hvis vejen svinger blot en smule var
jeg heller ikke klar over, for pokker det var jo bare en blød
landevejskurve. Tilsæt så, at hvis man "indhenter en bil der kører
langsomt" så er "langsomt" lig med en ganske bestemt hastighed og
ikke de 70-75 km/t jeg troede det drejede sig om. Min påstand er,
at hverken du eller jeg kan valse direkte ind til en teoriprøve og
bestå - ikke fordi vi er dårlige bilister, men fordi vi ikke
kender "fagudtrykkene"..

Køreprøven er noget nemmere at have med at gøre, for pokker, det
er jo bare at køre en stille og rolig tur med betjenten gennem
byen - ikke meget anderledes end når man kører bedstemoderen hjem
fra en familiefest.. Det der kan drille lidt, er den paratviden
betjenten forlanger af dig. Hånden på hjertet, kan du på stående
fod huske hvor mange meter væk man skal kunne se dit positionslys,
på hvilken afstand din nummerplade skal kunne aflæses og hvor
mange meter før en fodgængerovergang man må hhv. standse og
parkere? Igen noget der gør at du næppe kan sætte dig direkte ind
i en skolevogn til en køreprøve og bestå - det kræver at du lige
får repeteret de der småting først..

Min erfaring er dog, at det er betydeligt nemmere anden gang man
skal igennem det. Da jeg tog kort til bil var der masser af
usikkerhed, nervøsitet, læsearbejde og øvelse ude i trafikken. Da
jeg tog til mc et par år senere, kunne jeg gøre det næsten "med
hjernen bundet på ryggen". Det tog mig en time eller to at få
lavet en "parlør" så jeg var med på ordlyden i teoriprøven.
Kørslen bestod i en time i kravlegård hvor jeg lærte at styre
kræet, en time med bykørsel, en time motorvej, en time nattekørsel
og så en time til selve køreprøven. Alt i alt, hurtigt, nemt og
smertfrit - der er vitterligt ikke ret meget i det når bare du er
fortrolig med trafikken..

--
Hygge..
Thomas

Fra : BbB

Dato : 29-11-04 22:37

> Den køber jeg ikke..

Jeg har jo ikke sagt at de nuværende teoriprøver er perfekte, men er man
ikke i stand til på et givet tidspunkt at kunne passere såvel teori som
praksis, er det fortsat min mening, at så er man ikke kvalificeret til at
køre.

BB

Fra : Casper Bang

Dato : 30-11-04 16:20

> men er man
> ikke i stand til på et givet tidspunkt at kunne passere såvel teori som
> praksis, er det fortsat min mening, at så er man ikke kvalificeret til at
> køre.

Jeg er enig i at man altid skal kunne bestå en køreprøve - men en teoriprøve
som den er i dag?
Jeg synes svarmulighederne er mildest talt kryptiske, og når man består er
det nok mere fordi man har lært de mulige scenarier udenad til
undervisningen, og kender det mest sandsynlige svar til billedet.
Man skal selvfølgelig kunne færdselsreglerne til enhver tid - men en ordinær
teoriprøve tror jeg der er mange der vil få problemer med - selv om de
kender loven.

Fra : Rasmus

Dato : 27-11-04 23:48

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41a8f71a$0$58945$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> bilist aldrig skal "synes".
> En lovpligtig køre- og teoriprøve hvert andet år ville virkeligt si de

Fis....., det er naivt at tro det vil gøre forskel, en køreprøve kan ikke
kontrollere hvordan du køre i din egen bil. Der er jo ingen garanti for at
folk overholder reglerne, selvom de kender dem til punkt og prikke.
De fleste som er skyld i ulykker er ikke uduelige bilister men enten
uansvarlige eller uopmærksomme bilister.

.....du mener måske også bare at folk der ikke kender ophavsretsloven, skal
have en teoretisk prøve i ophavsretsloven, samt en praktisk prøve hvor man
på nettet skal surfe rundt uden at komme til at downloade
ophavsretsbeskyttet materiale?

mvh
Rasmus

Fra : Casper Bang

Dato : 28-11-04 10:58

> [...]
> De fleste som er skyld i ulykker er ikke uduelige bilister men enten
> uansvarlige eller uopmærksomme bilister.

Nej, men kan ikke fange de værste brianer - men der er mange derude som ikke
KAN køre bil, men som alligevel gør det...
Enkelte personer i min vendekreds er så dårlige til at køre bil, at jeg ikke
tør sætte mig ind i bilen hvis de er bag rattet! Ikke fordi de kører rådent,
men fordi de er uduelige.
Sådanne personer ville man kunne få til at tage cyklen, ved at have
regelmæssige køreprøver.

> [...]
> have en teoretisk prøve i ophavsretsloven, samt en praktisk prøve hvor man
> på nettet skal surfe rundt uden at komme til at downloade

Der er ikke nogen liv på spil hvis man bryder ophavsretsloven... den
sammenligning holder ikke helt :)

Fra : Rasmus

Dato : 28-11-04 14:05

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41a9a131$0$65318$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
rådent,
> men fordi de er uduelige.
> Sådanne personer ville man kunne få til at tage cyklen, ved at have

Jeg kender også nogle stykker som jeg vil betegne som uduelige i
trafikken...., men sjovt nok har ingen af dem nogensinde været skyld i et
uheld.
Dem jeg kender som har været skyld i færdselsuheld har enten været
uopmærksomme eller uansvarlige da uheldet skete.

> Der er ikke nogen liv på spil hvis man bryder ophavsretsloven... den
> sammenligning holder ikke helt :)

.....sammenligningen beror kun på om man tror folk overholder loven ved at de
bliver sat til at udføre en prøve som de sagtens kan gennemføre.

mvh
Rasmus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 17:37

Rasmus wrote:

> Dem jeg kender som har været skyld i færdselsuheld har enten været
> uopmærksomme eller uansvarlige da uheldet skete.

Det ligger vel næsten i definitionen, det er vel de færreste der
med fuld opmærksomhed baldrer ind i andre og efterfølgende mener
det var en ansvarlig handling..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 17:10

En helt masse bits fra Rasmus til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Fis....., det er naivt at tro det vil gøre forskel, en køreprøve kan ikke
> kontrollere hvordan du køre i din egen bil.

Man kunne jo evt. lade folk der har en bil tage prøven i egen bil :)

> Der er jo ingen garanti for at
> folk overholder reglerne, selvom de kender dem til punkt og prikke.

Bestemt ikke.

> De fleste som er skyld i ulykker er ikke uduelige bilister men enten
> uansvarlige eller uopmærksomme bilister.

Ja. Men det er lidt svært at teste for - og det er vi nu engang ret glade for
her i landet.
Jeg hælder faktisk lige p.t. lidt til tanken om at folk i stedet for en
genopfriskende køreprøve burde tvinges til et glatbane-kursus i de køretøjer
de er brugere på/ejere af i stedet. Det vil lære dem noget om bilen - og hvad
den kan og især hvad den ikke kan (dette også med en hel del af
<41A99DC5.7209540A@carftp.com> i baghovedet). Hvordan ejer af/bruger
på-forbindelserne lige i praksis skal administreres er så en helt anden sag,
som jeg ikke helt har tænkt på plads endnu :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"En kvinde her? Hun ville rydde op og skabe kaos og uorden"
-- Ameni i 'Ramses: Under det Hellige Akacietræ' af C. Jacq

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 00:03

> [...]
> fart,
> trafikmoral, dagens "klaphat" osv. Nu vil jeg så prøve at give mit besyv

Generelt er jeg meget enig. Og jeg undrer mig over hvor meget lor... man
oplever til dagligt i øjeblikket. En efterårsdepression? Men jeg tror
faktisk, at Janteloven har en stor del af skylden. Det er jo lidt
Jantelovsagtigt, når det er de langsomme evindelige venstre- eller
midtersporsbilister der bliver forsvaret og ham der overhaler indenom der er
den store synder. "Ja, de må ikke ligge i venstre vejbane, men du må heller
ikke overhale indenom". Så står der 1-1 og vi kommer ikke videre. Hvis
ellers Politiet blev sat til at holde øje med trafikken i stedet for at
betjene de meget indbringede, men ikke ret meget moralhævende, fotovogne, så
burde det også kunne ændre en del.
Selv så jeg i øvrigt en skolevogn med store reklamer på siden først køre
omkring 120km/t hvor maksimalt tilladte er 90km/t for efterfølgende at ligge
med alt for kort afstand på en meget mørk og våd motorvej, så der er nok
noget om snakken med det folkefærd.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 09:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a9079f$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>. Hvis
> ellers Politiet blev sat til at holde øje med trafikken i stedet for at
> betjene de meget indbringede, men ikke ret meget moralhævende, fotovogne,

> burde det også kunne ændre en del.

Meget enig. Hvis først det rygtedes, at politiet begyndte at "jagte"
bilister, der ikke kan finde ud af de mest elementære ting, såsom korrekt
lygteføring, brug af blinklys og at holde til højre, så tror jeg nok der er
mange folk, der vil begynde at tænke over de ting og dermed få de ting ind
på rygraden.

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 10:13

> [...]
> er
> mange folk, der vil begynde at tænke over de ting og dermed få de ting ind

Nu vi snakker om det: Hvor ofte har man ikke hørt om en som har fået en bøde
af en fotovogn? Og hvor få gange har man ikke hørt om en som har fået en
bøde for ikke at holde til højre, køre med tågelys, undlade at blinke af
osv? Mon det nogensinde er sket i Danmarkshistorien? Endnu skældnere hører
man om bøder for ikke at vise hensyn.

Fra : Jonas R.

Dato : 28-11-04 11:32

Thomas Landberg wrote:
SNIP
Og hvor få gange har man ikke hørt om en som
> har fået en bøde for ikke at holde til højre, køre med tågelys,
> undlade at blinke af osv?

Mon ikke du er i det forkerte forum ang. tågelygter, for der godt nok mange
inde på vagcars og toyotaextreme som tit tuder over de har fået en bøde :)

MVH

Jonas R.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 11:39

> Mon ikke du er i det forkerte forum ang. tågelygter, for der godt nok
> mange
> inde på vagcars og toyotaextreme som tit tuder over de har fået en bøde :)

Det kan der være noget om Men bedømt ud fra tude-indlæggene om de
"fucking pansere" så sker disse ting tit fordi bilerne bliver hevet til
siden til en omgang gennemknepning, f.eks. i forlængelse af at ejeren har
kørt råddent, været på Striben osv. Til gengæld har jeg da ofte set en polyp
trille afsted mødende den ene efter den anden modkørende bilist med
tågelygterne tændt uden at gøre noget. Tjenestepligtsforsømmelse?

Fra : Esther

Dato : 28-11-04 11:44

[SNIP]>
> [...]
ligge
> med alt for kort afstand på en meget mørk og våd motorvej, så der er nok

Der er helt sikkert brådne kar blandt kørelærerne - også hvad angår at lære
deres elever "trafikmoral", men der findes heldigvis også kørelærere, der
gør meget ud af både teoriundervisningen og i særdeleshed ens "opførsel",
når man har køretime.

Da jeg for et par måneder siden tog kørekort til mc hos Juuls Køreskole i
Roskilde, var min oplevelse af lærerne, at de alle også brugte tid på at
snakke om trafikmoral og/eller mangel på samme i teoritimerne.

Min kørelærer, Jesper var heller ikke sen til at påpege selv minimale
forseelser, både hvad angår placering, orientering etc, men så sandelig også
hvis jeg ikke viste nok hensyn!

F.eks. da jeg en gang "regnede" med at jeg lige kunne nå over et
fodgængerfelt inden fodgængeren skulle over - så fik jeg straks hans
stemme i "øresneglen", med en mere eller mindre besk kommentar om at jeg
ALTID skulle holde tilbage for fodgængere. Dét virkede - måske fordi der
samtidig var 2 andre, der kunne høre ens "reprimande"

[SNIP]> Så er der "de usikre". Og nu falder der sikkert hug, men hvad
pokker. Her vil jeg tillade mig, at generalisere og sige, at størstedelen er
kvinder.[SNIP]>

Sålænge vi snakker bilister er jeg enig med dig. I de tilfælde, hvor jeg f.
eks. har ligget bagved en bil, der kørte usikkert har det i langt de fleste
tilfælde været en kvinde - eller en ældre mand (Kender dog kvinder, der
kører forrygende godt!)

Personligt ville jeg sikkert også køre aldeles usikkert i en bil (fik
bilkørekort i 86 og har ikke kørt bil siden). Af samme grund kunne jeg
heller ikke drømme om at sætte mig bag rattet!

På trods af den langt større sikkerhed (karosseriet) i en bil, føler jeg mig
faktisk langt mere tryg og sikker i trafikken på en motorcykel. Af den
simple årsag, at jeg på en mc har fuldstændig overblik over "hvor meget jeg
fylder" og desuden har de bedste muligheder for at orientere mig.

Jeg vil vove den påstand at motorcyklister generelt er bedre trafikanter (vi
undtager selvfølgelig lige de klaphatte, der også findes blandt dem) af den
simple årsag, at man pinedød er NØDT til at være 100% opmærksom hele tiden
for at minimere risikoen for ulykker.
I et uheld mellem mc og bil er det jo altid mc'isten, der betaler den
højeste pris.

[SNIP]> Generelt er kørsel efterhånden "bare en film
der kører henover forruden" mens man sidder i sin læderlænestol i
en bil "hvor de ikke kan gå galt" (jfr. sikkerhedsniveauet). Det
efterlader masser af tid til småsysler som at brygge kaffe, lege
med GPS og snakke i mobilos..[SNIP]>

Hvis bilister nu skulle sidde med styrthjelm på inde i bilerne, var den
slags småsysler nok temmelig begrænsede

--
Esther
Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 17:08

Esther wrote:

> Da jeg for et par måneder siden tog kørekort til mc hos Juuls Køreskole i
> Roskilde, var min oplevelse af lærerne, at de alle også brugte tid på at
> snakke om trafikmoral og/eller mangel på samme i teoritimerne.

Ham har jeg spøjst nok også taget mc kort hos, dog ikke Jesper men
Torben..

> [...]
> simple årsag, at jeg på en mc har fuldstændig overblik over "hvor meget jeg
> fylder" og desuden har de bedste muligheder for at orientere mig.

Jeg er generelt enig med dig i det du skriver, men den med "de
bedste muligheder for at orientere sig" er jeg ikke helt enig i.
Muligvis er du mere smidig end mig, men når jeg har en hjelm på
har jeg svært ved at se ret meget forbi "vinkelret ud til siden"
når jeg drejer hovedet. Jeg kan dreje hovedet og overkroppen, men
hjelmen skygger for det sidste af mit "periferisyn". Uden hjelm
kan jeg klart se længere bagud. De mc'er jeg har haft, har oven i
hatten haft en tendens til at ryste sidespejlene så de heller ikke
var specielt effektive. Min "teknik" ved fx. vognbaneskift var
derfor, først at orientere mig efter bedste evne og efterfølgende
vride gassen i bund mens jeg skiftede bane - skulle der så have
gemt sig noget skråt bagude ville jeg forhåbentlig være et godt
stykke foran inden det blev et problem.

> [...]
> simple årsag, at man pinedød er NØDT til at være 100% opmærksom hele tiden

Man er klart mere opmærksom på en kværn, man sidder jo heller ikke
og smådøser i en varm bil, snakker i mobilos, piller ved radio,
tænder smøger og den slags. Det jeg opfatter som mange mc'isters
achilleshæl er at de kører "uforudsigeligt". Det ene øjeblik
triller de stille og roligt deudaf, det næste øjeblik tager fanden
ved dem og de blæser forbi alt og alle. Rigtigt mange bilister
aner simpelthen ikke hvad de skal stille op med den adfærd, hvis
de overhovedet når at opdage det før det er for sent. Rigtigt
mange mc'ister aner ikke, at de kan være svære at holde styr på
når de får lyst til spontane accelerationer og de lærer det så
efterhånden på den hårde måde..

Sandsynligvis, ja..

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 04-12-04 12:41

"Esther" <Esther@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en bil "hvor de ikke kan gå galt" (jfr. sikkerhedsniveauet). Det
> efterlader masser af tid til småsysler som at brygge kaffe, lege

En masse drøje hug til bilisterne.

Men jeg vil påstå der er flere uheld pr. kørt km hvis man kører MC.

Og da det jo aldrig er MC`isternes skyld må det jo være fordi de får tid til
at lave andet end det de lige netop forventes at gøre i et uheldsøjeblik.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael L

Dato : 28-11-04 00:37

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

Hej

klip en hel masse fornuftigt.

Jeg vil lige tilføje at dit synspunkt omkring blinklys når man holder i
vejsiden.

Da jeg tog erhvervskørekort standsede jeg også i vejkanten for at læse kort.
Under denne manøvre havde jeg hele tiden bliklyset tændt til højre, men det
blev påtalt af den motorsagkyndige. Når jeg havde afsluttet min manøvre var
der ingen grund til at blinke mere. Jeg var ikke enig, men valgte at gøre
som han sagde. Jeg dumpede men det var fordi jeg ikke kunne finde det jeg
skulle.

Mikael.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 09:18

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som han sagde. Jeg dumpede men det var fordi jeg ikke kunne finde det jeg

Hej Mikael.

Jeg må tilstå, at jeg ikke selv kender de nøjagtige regler omkring
i tusmørke og andet vejr med lav sigtbarhed, så synes jeg personligt, at der
burde være en eller anden form for signalering til de bilister, der kommer
bagfra, at "her holder altså en bil, hvor der normalt ikke holder biler".

Mener at Opel engang lavede noget P-agtigt på deres biler, hvor man kunne
flytte på blinklyskontakten, når bilen var slukket og så ville bilen have
positionslyset tændt i den side? Det synes jeg egnetligt var meget rart,
eksempelvis hovedgader, da man så kunne se, at der var en parkeret bil
forude.

Mvh
Peter (C-Max)

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 09:04

> [...]
> ting:
> Rådet for større færdselssikkerhed (RFSFS), kørelærerne og så den skide

Det er sgu osse dejligt nemt at give andre skylden for at folk generelt
kører som en spand jord. Jeg tror helt sikkert fejlen findes lige bag
rattet, for de fleste ved udmærket godt hvordan de skal køre, men vælger at
ignorere det...

Men det er jo meget nemmere at lægge ansvaret over på nogen andre...

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 09:31

"Per Overarm" <*per*langnæsebogstav*allerup*info*> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> ignorere det...
>
> Men det er jo meget nemmere at lægge ansvaret over på nogen andre...

Hvis du ellers havde læst hele indlægget, burde du kunne se, at jeg ikke
spiller hellig og fralægger mig noget ansvar overhovedet. Jeg forsøger
derimod, at komme med mit bud på, hvad der mon kunne gøres for at få højnet
vores trafikmoral herhjemme..

Nu er det osse sådan, at vi har et råd for større færdelssikkerhed. Mon ikke
de burde finde ud af, hvad deres opgave er derinde, ellers kunne Anders Fogh
ligeså godt have nedlagt dette råd, sammen med de mange andre han nedlagde i
sin tid.

Men du har da fuldstændig ret i at fejlen oftest skal findes lige bag
rattet. Men man bør vel osse forsøge at få løst denne fejl og det er her jeg
mener, at førnævnte råd bør have en rolle. De kan jo godt finde ud af at
fortælle os, at vi ikke må køre stærk. Så kan de vel osse fortælle, at vi
bør køre ordentligt.

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-11-04 10:44

Peter Nielsen wrote:

> Jeg mener, at ansvaret for den dårlige trafikmoral herhjemme skyldes 3 ting:
> Rådet for større færdselssikkerhed (RFSFS), kørelærerne og så den skide
> (undskyld udtrykket) Jantelov.

Jeg har et par andre bud.

Sikkerhedsniveauet:
Moderne biler er smækfyldt med sikkerhed og vi får ørerne tudet
fulde af det i reklamerne. Bilerne har ABS, ESP, støddeformerbare
zoner, selestrammere, tonsvis af airbags og hvad ved jeg. Det
giver folk en fornemmelse af at det er ufarligt at køre i bilerne,
se bare hvordan folk med ABS, 4WD og ESP kører når der er sne på
vejene..

Komforten:
Man mærker ikke længere ret meget til at bilen kører og man mærker
ikke farten. Ingen motorstøj, hjulstøj og vindstøj. Ingen
rystelser i rattet. Sædet er så godt polstret at man ikke mærker
vibrationer i måsen. Generelt er kørsel efterhånden "bare en film
[...]

Stressen:
Der blev for nyligt lavet en undersøgelse der viste, at på trods
af skattestoppet, så er det blevet markant dyrere for en alm.
gennemsnitsfamilie at leve. Madvarer er steget. Vuggestuepladser
koster mere. Mange forbrugsafgifter har fået et nøk i vejret.
Huspriserne er pumpet helt i vejret. Dette og meget mere er med
til at øge presset på forsørgerne, og det giver stress. Samtidigt
kan det være svært at opdage hvorfor man pludselig føler sig
presset, så det kan være svært at finde noget at rette vreden
imod. Måske har man lyst til at slå i bordet hos chefen, når
han/hun snakker om overarbejde eller nedskæringer. Det kan også
være at man har lyst til at tage ind på Christiansborg med en
riffel når junior ikke kan få en vuggestueplads eller
boligafgifterne sættes op. Problemet er bare, at den slags
handlinger ofte giver nogle konsekvenser man ikke har lyst til og
hvad gør man så? Jo, man venter til man sidder trygt og godt i sin
bil "hvor det ikke kan gå galt" og så håber man bare på, at en
eller anden kommer bare en smule i vejen, for så skal vedkommende
eddermame få besked med både horn, lygter og strittende fingre!
Udvikler situationen sig til en konflikt, så sidder man trygt og
godt i sin bil og kan hurtigt låse dørene eller køre væk fra den
vrede medbilist.

[skamløst snip af et langt og velskrevet indlæg]

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 16:47

> [...]
> Udvikler situationen sig til en konflikt, så sidder man trygt og
> godt i sin bil og kan hurtigt låse dørene eller køre væk fra den

Meget enig! Og dit afsnit omkring stressen er meget rammende.

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-11-04 06:46

Peter Nielsen wrote:

> Meget enig! Og dit afsnit omkring stressen er meget rammende.

Det er jeg desværre ked af at høre, det havde været rart hvis jeg
havde taget fuldstændigt fejl..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 01-12-04 09:37

En helt masse bits fra Peter Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:

> Hej.

[...]

> Jeg mener, at ansvaret for den dårlige trafikmoral herhjemme skyldes 3 ting:
> Rådet for større færdselssikkerhed (RFSFS), kørelærerne og så den skide
> (undskyld udtrykket) Jantelov.

Jeg tror faktisk der er mere i det end som så. Det var gårsdagens tur hjem der
klargjorde det lidt for mig.
I det daglige tilbagelægger jeg en strækning på ca. 2x4,1 km hvis jeg er på
cykel eller 2x5,2 km hvis jeg er i bil til og fra arbejde. Turen på arbejde
på indbefatter Store Kongensgade, Kongens Nytorv, Knippelsbro og vejen forbi
Christiania (sidstnævnte dog kun på cykel). Turen hjem indbefatter vejen
forbi Christiania (igen kun på cykel), Knippelsbro og enten Kongens Nytorv og
Bredgade eller Toldbogade og Esplanaden.
I går tog jeg cyklen (der var hæderligt vejr og det er nu engang ca. 10-15
minutter hurtigere i morgentrafikken) og oplevede i Store Kongensgade en
cykelist der følte at fortorvet måtte være en slags udvidet cykelsti, når nu
bybussen (retmæssigt) holder på cykelstien for at sætte passagerer af, ved
Kongens Nytorv at en taxa følte en pludselig trang til at parkere på
cykelstien umiddelbart foran mig, ved Christiansborg en håndværkervarebil der
mente at han havde holdt længe nok for rødt lys og kørte ud, ved
Christianshavn en blondine i en Audi der syntes at kombinationen af at
blokere både fortorv, cykelsti og busbane i hendes kejtede forsøg på at tumle
Audien ud fra en sidegade, ved Christiania en langhåret mand i en Porsche
Cayenne der følte cykelstien var den bedste parkering hvorfor en fortørnet
cykelist mente at han var i sin fulde ret, til at køre ud på vejen foran en
lastvogn der måtte hugge bremserne i.
På vejen tilbage igen var det kun lidt bedre. Gamle fru Olsen mente på
Prinsessegade pludselig at hun skulle over vejen med sin rullator, hvilket
hun gjorde foran en taxa. Pågældende tyrkiske chauffør mente så at han da som
minimum måtte stige ud af bilen og give hende en skideballe på sit
hjemlandssprog. Ved fodgængeroverfeltet ved Amalienborg mente en mand at nu
skulle han over (hvilket han vel også er i sin gode ret), hvilket
forskrækkede damen i Pajeroen som kom til at gasse op og trykke på hornet, i
stedet for at bremse lige så stille ned. Ved hjørnet mellem Esplanaden og
Bredgade, mente en cykelist at den grønne højrepil da ikke galte for ham, og
han cyklede derfor lige over i lyskrydset, hvilket medførte en hård
opbremsning fra de ellers så berettigede højresvingende biler. Da der endelig
blev grønt lys, cyklede undertegnede lige frem og var milimeter fra at blive
påkørt af en gas & vandmester der åbentbart havde overset at den grønne pil
var forsvundet.

Jeg skal da være den første til at indrømme at jeg langt fra altid holder
loven i trafikken, men jeg forsøger altid at være så lidt til gene som
muligt. Som ved at jeg faktisk vifter med armen når jeg skal svinge og
blinker ved vognbane skift...

Men ovenstående bunder ikke i hverken kørelærer eller jantelov. Det bunder i
at vi bliver opdraget til at være en flok skide egoister. Nogle vil påstå at
det er på grund af 68'erne i folkeskolen. Andre vil sige at det skyldes svage
forældre. Sandheden er nok midt i mellem...

Så kære Peter. Jeg tror det begynder meget tidligere end kørelærerne.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Welcome to Cynical Island; population: You!"
-- Sean Hayes as Jack McFarland in 'Will & Grace'

Fra : Peter Weis

Dato : 01-12-04 18:16

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

En rigtigt god beretning fra den Københavnske trafik.

> [...]
> Nogle vil påstå at det er på grund af 68'erne i folkeskolen. Andre vil
> sige at det skyldes svage forældre. Sandheden er nok midt i mellem...

Tak for historien. Den er lige på kornet. Jeg har oplevet tilsvarende så
ofte at jeg desværre er blevet lidt immun over for det.
Gid folk ville være lidt mindre alfa-hanner i trafikken og lære at give
plads til andre.

mvh
Peter