Olie?
Fra : Aragorn25

Dato : 26-11-04 23:44

Motor: 2.4D toyota hilux

Spørgsmål: Har lige købt mig en bil, der har kørt 140.000km

ALLE service er overhold, bogen er stemplet hos VW, sælgeren har fået den
serviceret i mandags, og den har fået stempel igen ved 140.000km

Der er blevet skiftet olie, men da jeg kiggede på oliepinden idag, opdager
jeg at olien er kul-sort. Hvordan kan det være når den lige har fået
service? Dog er oliefilter ikke skiftet.
Ville det være en god ide at skifte olie på den imorgen?
Hvilken olie skal jeg købe?

Hvad jeg ved af det emd olie er: ny olie er gyldent, og bliver mørkere med
tiden, men kan det vare anderledes på en Diesel vogn?

mvh
Dennis

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-11-04 00:45

Aragorn25 wrote:

> Der er blevet skiftet olie, men da jeg kiggede på oliepinden idag, opdager
> jeg at olien er kul-sort. Hvordan kan det være når den lige har fået
> service? Dog er oliefilter ikke skiftet.

Kulsort olie og et filter der ikke er skiftet, det lugter af at
nogen er sluppet lige nemt nok over det serviceeftersyn..

> Ville det være en god ide at skifte olie på den imorgen?

Jeg ville skifte olien, så *ved* man hvornår den er skiftet..
Stemplet i servicehæftet er åbenbart ikke videre troværdigt..

> Hvilken olie skal jeg købe?

Den instruktionsbogen anbefaler.

> Hvad jeg ved af det emd olie er: ny olie er gyldent, og bliver mørkere med
> tiden, men kan det vare anderledes på en Diesel vogn?

Jeg har samme erfaring, og selv om jeg ikke har skruet på
dieselbiler, så skulle det undre mig om de brugte andre former for
olie..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Elbarto

Dato : 27-11-04 01:10

"Aragorn25" <aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad jeg ved af det emd olie er: ny olie er gyldent, og bliver mørkere med
> tiden, men kan det vare anderledes på en Diesel vogn?

Skift filter + olien ..
Ved at på en scania 14liters V8 er olien gylden selv efter nogen tusind km
burde ikke være så fadens anderledes på en 2.4

Så har jeg oss lært hjemme fra at olieskift = filter skift og tjek af
gløderør + div væsker og olier igen det er på 14 liters scania V8 men
forskellen burde ikk være stor på det felt

Elbarto

Fra : TGD

Dato : 27-11-04 01:52

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Så har jeg oss lært hjemme fra at olieskift = filter skift og tjek af
> gløderør + div væsker og olier igen det er på 14 liters scania V8 men
> forskellen burde ikk være stor på det felt

Tjek af gløderør - det er sgu ikke ligesom tjek af tændrør, har forsøgt at
tjekke på min det er sgutte til at komme til på varevogne med den opbygning.
Men det er jo nemt med gløderør du finder ud af om de virker om morgnen når
det er koldt

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 27-11-04 08:55

> Hvad jeg ved af det emd olie er: ny olie er gyldent, og bliver mørkere med
> tiden, men kan det vare anderledes på en Diesel vogn?

Olien kan faktisk blive næsten kulsort meget hurtig på en diesel bil efter
olie skift.

så man kan ikke være sikker på det ikke er skiftet.

jeg skifter dog også altid filter, med de priser et sådant koster vil jeg
ikke spare den halvtredser.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-11-04 09:41

"Kim Lehmann Poulsen" <klp@FJERNDETTEvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Olien kan faktisk blive næsten kulsort meget hurtig på en diesel bil efter
> olie skift.

og det sker faktisk rimeligt hurtigt 1-2 Kkm., selv med nyt filter, så når
det ikke er skiftet, har der stået ~½ l. gl. olie der i som har forurenet
den nye. Jeg tvivler på det har praktisk betydning ;).

Fra : alexbo

Dato : 27-11-04 09:49

"Aragorn25" skrev

> Hvad jeg ved af det emd olie er: ny olie er gyldent, og bliver mørkere med
> tiden, men kan det vare anderledes på en Diesel vogn?

Ja, det bliver meget hurtigt sort, navnlig når filteret ikke er skiftet,
hvis du vælger at skifte olie, så prøv at kigge på den dagen efter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aragorn25

Dato : 27-11-04 10:51

OK, super svar fra jer alle

Nu når jeg elsker den 4x4 SÅ meget, så tror jeg bare at jeg skifter igen

Jeg kører en tur til Thansen og køber 10-40 olie, og et oliefilter, og
hvorfor ikke et dieselfilter også

Så skal der hygges, og det bedste ved det hele er: bilen skal ikkeengang op
på lift, he he, og slet ikke med de kæmpe dæk der sidder på

Fra : alexbo

Dato : 27-11-04 10:56

"Aragorn25" skrev

> Jeg kører en tur til Thansen og køber 10-40 olie, og et oliefilter, og
> hvorfor ikke et dieselfilter også

Hvis du skifter dieselfilter, så fyld det nye med diesel, inden du skruer
det på, så slipper du for luft i systemet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aragorn25

Dato : 27-11-04 17:47

a-va? luft i systemmet? ryger det ikke væk når man får bilen igang og kører
en lang tur?
og hvad er den dims man kan trykke og pumpe på, oven på dieselfilteret?

mch

Dennis

Fra : alexbo

Dato : 27-11-04 19:48

"Aragorn25" skrev

> a-va? luft i systemmet? ryger det ikke væk når man får bilen igang og
kører
> en lang tur?
Jow, men det er svært at få bilen igang, med en halv liter luft i filteret,
den kører ikke så godt på luft.

> og hvad er den dims man kan trykke og pumpe på, oven på dieselfilteret?
Den er til at lufte ud med,
er du sikker på at den virker, og hvordan man gør?

Det er faktisk nemmere at fylde filteret inden montering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aragorn25

Dato : 27-11-04 22:10

jeg aner ikke hvad og hvordan man gør, jeg tror bare jeg fylder filteret op