/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
lavere volt til forlygter
Fra : Anja R.


Dato : 26-11-04 23:26

Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
højere volt ud til lygterne end anbefalet.



 
 
Ukendt (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-04 23:40


"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41a7ad7f$0$56364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
> Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
> højere volt ud til lygterne end anbefalet.

Man kan jo montere en diode ud til hver pære, så sænker det spændingen en
smule

--
Tom



TGD (27-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-11-04 01:53


"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41a7ad7f$0$56364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
> Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
> højere volt ud til lygterne end anbefalet.

Du skal bare have en modstand ind på minus (sortkabel) og for at finde den
rette modstand bruger du OHMs lov



Henning (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 27-11-04 09:46

On Sat, 27 Nov 2004 01:52:44 +0100, "TGD"
<mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>
>"Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:41a7ad7f$0$56364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
>> Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
>> højere volt ud til lygterne end anbefalet.
>
>Du skal bare have en modstand ind på minus (sortkabel) og for at finde den
>rette modstand bruger du OHMs lov

"Bare"? En kæmpe klods for at kunne komme af med effekten...


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Jørgen M. Rasmussen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-11-04 10:20


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> "Bare"? En kæmpe klods for at kunne komme af med effekten...
>
Rigtigt det bliver en god klods, og selv med en diode-løsning tvivler jeg på
det er lovligt at sænke spændingen. For det vil uvægerligt sænke
"lysudbyttet", og lygterne er jo typegodkendte som de er. +30-50 pærer
brænder sikkert hurtigt ud, +50 hurtigst- det er "prisen" for mere lys, men
man kan få specielle "longlife"-pærer, for ikke kun Pegøj har det prob.-
Japanere har oxo høj spænding. Det vil sikkert både være nemmere og
billigere end enelleranden konstruktion ;).



Basil (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 27-11-04 10:55

Henning wrote:
> On Sat, 27 Nov 2004 01:52:44 +0100, "TGD"
> <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:
>
>>
>> "Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41a7ad7f$0$56364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
>>> Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
>>> højere volt ud til lygterne end anbefalet.
>>
>> Du skal bare have en modstand ind på minus (sortkabel) og for at finde
den
>> rette modstand bruger du OHMs lov
>
> "Bare"? En kæmpe klods for at kunne komme af med effekten...
>
>
> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

Hvad spiser de af amps ?
Man kan sikkert lave noget med nogen passive spændingsregulatorer, men jeg
turde ikke gøre det selv.
Kai



Hans L. Jørgensen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 27-11-04 12:09

Basil wrote:

>
> Hvad spiser de af amps ?
> Man kan sikkert lave noget med nogen passive spændingsregulatorer,
> men jeg turde ikke gøre det selv.
>

Uanset hvad du laver af passiv tilpasning/sænkning af spændingen til dine
lygter, er der tale af at afsætte en effekt proportionel med det
spændingsfald du vil have til forlygterne.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Ukendt (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-04 14:35



> Hvad spiser de af amps ?

55W/12V = 4,58A


> Man kan sikkert lave noget med nogen passive spændingsregulatorer, men jeg
> turde ikke gøre det selv.

Så er diodeløsning nu bedre end både modstande og spændingsregulatorer

--
Tom



TGD (27-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-11-04 15:21


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:flfgq0dlfk75o9fivvmnli7o1ncuq4tas1@4ax.com...

<KLIP>

> "Bare"? En kæmpe klods for at kunne komme af med effekten...

Skal vi nu ikke lige.... En porcelæn modstand er nu ikke større end 1 * 0,5
cm eller i den størrelsesorden.



jan@fedtegreven.dk (27-11-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 27-11-04 15:48

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Skal vi nu ikke lige.... En porcelæn modstand er nu ikke større end 1 * 0,5
>cm eller i den størrelsesorden.

Sgu'nte hvis den skal lempe 10/15watt ud til pipperne

Prøv at hitte blæsermodstanden til en typisk bil....
--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

TGD (27-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-11-04 16:32


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:qq4hq0hkqfno26gjnb5on1qle8ful3ntnr@dtext.news.tele.dk...

<KLIP>

> Sgu'nte hvis den skal lempe 10/15watt ud til pipperne
>
> Prøv at hitte blæsermodstanden til en typisk bil....

Man skal vel regne med der bliver afsat omtrent halvdelen af effekt i en
modstand, og jeg har et par 10 W (kan ikke huske modstanden) porcelæn
modstande og hvis de bliver parallelt koblet 4 stk for at være på den sikre
side så fyloder 4 * 1 cm det er da ikke meget.



jan@fedtegreven.dk (27-11-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 27-11-04 16:54

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev :

>Man skal vel regne med der bliver afsat omtrent halvdelen af effekt i en
>modstand, og jeg har et par 10 W (kan ikke huske modstanden) porcelæn
>modstande og hvis de bliver parallelt koblet 4 stk for at være på den sikre
>side så fyloder 4 * 1 cm det er da ikke meget.

Man bruger såmænd blot Ohms lov

Hvis du skal sænke spændingen 2 volt og strømmen er 6 ampere, skal der
luftes 12W i modstanden - men, der er jo 2 lygter ~ 24W




--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jørgen L. (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 27-11-04 17:21

>>Man skal vel regne med der bliver afsat omtrent halvdelen af effekt i en
>>modstand, og jeg har et par 10 W (kan ikke huske modstanden) porcelæn
>>modstande og hvis de bliver parallelt koblet 4 stk for at være på den
>>sikre
>>side så fyloder 4 * 1 cm det er da ikke meget.
>
> Man bruger såmænd blot Ohms lov
>
> Hvis du skal sænke spændingen 2 volt og strømmen er 6 ampere, skal der
> luftes 12W i modstanden - men, der er jo 2 lygter ~ 24W

Nja det er jo ikke helt rigtigt,

de 55 w er ved 13,2v = 4,16 A
13,2V / 4,16A giver 3,17 ohm
hvis vi så skal sige at det er 13,2V vi skal ned på fra gættet spænding på
14.4V altså 1,2 V skal vi have en modstand på 1,2V * 4,16 A = 4,99W og
modstand på 1,2V / 4,16A = 0,288 ohm.

Der er flere måde at sænke spændingen på, og jeg ville vælge 2 dioder i
serie, det vil give ca 1,2-1,4V men de skal kunne tåle minimum 5 A
Effekten vil være den samme, men er lettere at gå til.

en anden måde var at sætte ekstra kabel ind i serie med pæren (en meget lang
modstand)

Hilsen Jørgen



Peter (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 27-11-04 15:48


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:rdQpd.70600$Vf.3448949@news000.worldonline.dk...
>
> "Anja R." <SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:41a7ad7f$0$56364$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
> > Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
> > højere volt ud til lygterne end anbefalet.
>
> Du skal bare have en modstand ind på minus (sortkabel) og for at finde den
> rette modstand bruger du OHMs lov

Hvis Anja kendte OHM's lov, så havde hun nok ikke spurgt om hvordan man
sænker spændingen vel ;oP
>
>



TGD (27-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 27-11-04 16:33


"Peter" <glem@det.nu> skrev i en meddelelse
news:41a89687$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Hvis Anja kendte OHM's lov, så havde hun nok ikke spurgt om hvordan man
> sænker spændingen vel ;oP

Hmmm er det ikke pensum i 9 klasse

Det er jo bare et opslag på OHMs lov eller et leksikon, man behøver ikke
hoppe i dk.teknik.elektronik for det



alexbo (27-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-11-04 11:16


"Anja R." skrev i

> Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
> Pærerne springer ofte, og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende
> højere volt ud til lygterne end anbefalet.

Det var måske en ide at måle spændingen inden man ændrer den.
Men bortset fra det kan man som kørelys bruge nærlys med reduceret spænding,
så sænkes spændingen til 11v. ved kørelys og fuld spænding ved alm. nærlys.

Jeg kender ikke nok til Peugeot`s kørelys til at forklare hvordan det
nemmest ændres.

mvh
Alex Christensen



Preben Riis Sørensen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-11-04 11:35

Hvis den er født med 60W pærer, og man så sætter 100W i, falder Volt så ikke
derved? Fås de iøvrigt større end 100 W?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Hans L. Jørgensen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 27-11-04 12:11

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvis den er født med 60W pærer, og man så sætter 100W i, falder Volt
> så ikke derved? Fås de iøvrigt større end 100 W?

Det skulle den da helst ikke, pæren er lavet til den påtrykte effekt, det
vil derimod blive afsat mere effekt i pæren, jo højere spænding der
påtrykkes pæren.





Jørgen M. Rasmussen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 27-11-04 13:12


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Preben Riis Sørensen wrote:
>> Hvis den er født med 60W pærer, og man så sætter 100W i, falder Volt
>> så ikke derved? Fås de iøvrigt større end 100 W?
>
> Det skulle den da helst ikke, pæren er lavet til den påtrykte effekt,

Teoretisk falder den ikke, men i praksis passer ledningerne ikke til 100W,
og så er spændingen på pærerne ikke 12 V. - men fx. kun 10-11V. Hvis man
sætter større pærer i falder den yderigere, men tror faktisk at
ledningerne,lygterelæet "brænder af" ved det. Så hvis man vil have fuldt
udbytte, skal der installeres "lysforstærker" i form af tykkere ledninger +
kraftigere relæ.



Hans L. Jørgensen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 27-11-04 14:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
> Teoretisk falder den ikke, men i praksis passer ledningerne ikke til
> 100W,

Nu var/er det alene pærens effektforbrug ved en påtrykt spænding jeg tager
udgangspunkt i.

> og så er spændingen på pærerne ikke 12 V. - men fx. kun 10-11V.
> Hvis man sætter større pærer i falder den yderigere,

Korrekt, - men det er jo ikke det (den lave spænding) der får pæren til at
brænde af, tværtimod skulle det forlænge pærens levetid.

> men tror faktisk
> at ledningerne,lygterelæet "brænder af" ved det. Så hvis man vil have
> fuldt udbytte, skal der installeres "lysforstærker" i form af tykkere
> ledninger + kraftigere relæ.

Korrekt, - ofte vil blot et relæ hjælpe meget på lysstyrken.

Tror i øvrigt det er andre faktorer der brænder pærer af i specifikke
bilmodeller, såsom manglende ventilation omkring lygtehuset.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Preben Riis Sørensen (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 27-11-04 18:26


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41a86eff$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> > Preben Riis Sørensen wrote:
> >> Hvis den er født med 60W pærer, og man så sætter 100W i, falder Volt
> >> så ikke derved? Fås de iøvrigt større end 100 W?
> >
> > Det skulle den da helst ikke, pæren er lavet til den påtrykte effekt,
>
> Teoretisk falder den ikke, men i praksis passer ledningerne ikke til 100W,
> og så er spændingen på pærerne ikke 12 V. - men fx. kun 10-11V.

Var det ikke netop det der efterlystes?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Hans Kjaergaard (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 27-11-04 16:15

On Fri, 26 Nov 2004 23:26:02 +0100, "Anja R."
<SPAMNEJTAK_A_runge@mail.dk> wrote:

>Er det muligt at ændre volt´en ud til forlygterne på en Peugeot 206?
Ja, men det er kun i forbindelse med kørelys at men gør det.

>Pærerne springer ofte,
Måske fordi man (Peugeot ?) monterer pærer af dårlig kvalitet ?

>og jeg har hørt at Peugeot er kendt for at sende højere volt ud til lygterne end anbefalet.
Mon det ikke er ammestuesnak ? Nu skal Peugeot jo overholde den samme
specifikationer som alle andre bilfabrikanter mht. spændingen til
batteri og alt andet elektrisk udstyr.

Så inden man beskylder Peugeot for at have for høj spænding skulle man
nok måle dennne ?
Et godt tip er at der skal være 13,8 over polerne ved en temperatur på
ca. 20-25 C.
Er spændingen væsentligt højrere, skal man skifte sit laderelæ til et
med lavere spænding, og så måle igen med det nye relæ.

Når det er sagt skal man når man har mistanke om "for høj spænding til
pærene" også måle her. Er der væsentlig forskel på spændingen over
batteripolerne, og den over pærens terminaler målte spænding, (I
pærens favør) skal men til at jagte dårlige forbindelser i
ladekredsløbet og ikke glemme stelkredsløbet, da dette kan tyde på
spændingstab i stelkredsløbet.

/Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408645
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste