Motor tikker af h... til og bruger olie so~
Fra : Morten Kirsbo

Dato : 26-11-04 14:08

Hey,

Hvad kan skyldes at min mazda mx-3 1.8 V6 fra 94 kræver at jeg fylder
1,5 L olie på ca hver 14 dag? Og efter jeg har fyldt 1 til 2 liter
olie på, er oliemåleren stadig næsten tør når jeg måler efter?

Når jeg har fyldt på går der ca 1 uge til 14 dage før den begynder at
"tikke". Først stille og roligt, men senere bliver det helt vildt. Det
går dog væk så snart jeg har fyldt olie på.

Jeg syntes dens olieforbrug er lige voldsomt nok! Med hensyn til
olietypen siger jeg altid bare at det er en 94 V6 og så får jeg
stukket en eller anden olie i hånden (på shell hed den vist nok helix
ultra).

Håber der er nogen der kan give mit et par gode råd, da jeg har MEGET
lidt forstand på motorer...

Fra : Martin Bak

Dato : 26-11-04 14:24

"Morten Kirsbo" <kirsbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1,5 L olie på ca hver 14 dag? Og efter jeg har fyldt 1 til 2 liter
> olie på, er oliemåleren stadig næsten tør når jeg måler efter?

Du skal så hælde mere på endnu.

> Håber der er nogen der kan give mit et par gode råd, da jeg har MEGET
> lidt forstand på motorer...

Din motor er vist færdig.Eller bliver det snart... Hvis du kører _så_ tør
for olie, at motoren tikker og lyder usund, så er sliddet enormt. Det dør
maskinen af. Oprindeligt har det måske bare været en defekt oliering, men
sådan som den er blevet mishandlet, er der vist ikke så meget mere at
gøre... Du skal ikke vente på at kunne høre mislyde. Når du ved, at du har
sådan et olieforbrug, skal du faktisk efterfylde hver gang du skal bruge
bilen. imo.

Martin

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-11-04 16:38

En helt masse bits fra Martin Bak til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Din motor er vist færdig.Eller bliver det snart... Hvis du kører _så_ tør
> for olie, at motoren tikker og lyder usund, så er sliddet enormt. Det dør
> maskinen af.

Er det ikke en gang FUD vi er ude i her?

Min Sharan sluger lige knap en liter olie/1000 km kørt - ganske som beskrevet
i brugsanvisningen i øvrigt.
Hvis jeg lader den komme ret meget under midt i mellem øverste og nederste
markering, anes en svag tikken fra ventilerne som vokser hvis jeg ikke fylder
på. Sådan skal den i øvrigt også gøre ifølge VW. Desuden blinker
motorolie-lampen under opstart, hvilket igen angiver at det er ved at være
tid til at tanke olie.

Altså noget der på nogle punkter minder om det, der bliver beskrevet her - men
ganske vist en noget anden motor - men helt uden problemer.
Og med ca. 100 km og dagen så svarer det meget godt til godt 1000 km/14 dag.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"It ain't easy having pals"
-- Casey Siemaszko as Charley Bowdre in 'Young Guns'

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 17:31

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke en gang FUD vi er ude i her?
>
> Min Sharan sluger lige knap en liter olie/1000 km kørt - ganske som
> beskrevet
> i brugsanvisningen i øvrigt.

Og det accepterer du???

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-11-04 19:15

En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Og det accepterer du???

Ja hvorfor ikke?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Stay down bitch!"
-- Samuel L. Jackson as Elmo McElroy in '51st State'

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 29-11-04 20:42

> En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:
>
> [...]
>
> Ja hvorfor ikke?

Jeg havde aldrig fundet mig i det, det er da en kæmpeudskrivning at hælde
dyr olie på konstant, og så er der vel en ret stor miljøbelastning i at
afbrænde så meget olie...

/Carsten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 21:06

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev :

>og så er der vel en ret stor miljøbelastning i at
>afbrænde så meget olie...

Det daler vel ned og lægger sig på noget af det andet olieholdige
materiale man laver vejene af ? ;)

(Men stort forbrug - Jep)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-11-04 21:12

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde aldrig fundet mig i det,

Hvad vil du gøre ved det??, De fleste bilfabrikanter har et forbrug på
1l./1000km. som acceptabelt.

, og så er der vel en ret stor miljøbelastning i at
> afbrænde så meget olie...

Host.host, det er vist peanuts ifht. div. plæneklippere,
knallerter,scootere forikkeattale om fly,skibe, som der slet ikke er
restriktioner på hvor meget de forurener. Og de kan endda bruge den mest
billigste,svovlholdige,miljøbelastende fuel som kan opdrives, uden der er
nogen som "løfter et øjenbryn".

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-11-04 21:54

En helt masse bits fra Carsten Hjorth til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg havde aldrig fundet mig i det, det er da en kæmpeudskrivning at hælde
> dyr olie på konstant, og så er der vel en ret stor miljøbelastning i at
> afbrænde så meget olie...

Det er faktisk et ganske normalt olieforbrug for dieselmotorer med det
p-V-forhold, så der er vist ingen vej udenom.

Med hensyn til miljøbelastningen er det som Jørgen skriver formodentlig
småting i forhold til ting som knallerter, plæneklippere o.l. for slet ikke
at nævne påhængsmotorer :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I have no idea what you just said"
-- Megan Mullally as Karen Walker in 'Will & Grace'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-11-04 21:59

En helt masse bits fra Henrik Bøgh til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

I øvrigt koster en 5 liters dunk m. olie ca. 200-250,- hos Harald Nyborg/Jem &
Fix, så det er sgu' ikke ligefrem det der er det springende punkt i min
økonomi. Sådan en holder et par måneder ca.

> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Would a wingless fly be called a walk?"
-- ^Logiztik på #partyline/Undernet

Fra : FJ

Dato : 26-11-04 16:23

> [...]
> ultra).
>
> Håber der er nogen der kan give mit et par gode råd, da jeg har MEGET

Mazda´s V6 maskiner tikker altid fra de hydrauliske ventiler hvis ikke olien
står helt op til øverste mærke på pinden.

Eneste rigtige olie til Mazda V6 er Mobil-1 fuldsyntetisk olie.

Er lidt utryg ved det store olie forbrug. Min bruger ca. 1/2 L. pr. 2000
Km.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 27-11-04 17:31

"FJ" <41mazdagtv6@jubiipost.dk fjern 41> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Eneste rigtige olie til Mazda V6 er Mobil-1 fuldsyntetisk olie.
>
> Er lidt utryg ved det store olie forbrug. Min bruger ca. 1/2 L. pr.

Ja den tikkende lyd er de hydrauliske ventilløftere. Mazda V6 motorerne er
kendt for at have stort olieforbrug, min egen inkl. Men 1,5 L hver 14 dag så
håber jeg du kører meget

Fra : Morten Kirsbo

Dato : 29-11-04 11:02

"Michael Vilhelmsen" <mvilhelmsen-nsfme@privat.dk> wrote in message news:<41a8abb6$0$54393$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> kendt for at have stort olieforbrug, min egen inkl. Men 1,5 L hver 14 dag så

Tjaa jeg kører vel 100 km om dagen i snit...

Hvor får man den der Mobil-1 fuldsyntetisk olie? Håber sgu ik min
lille maskine er ved at dø, men det kunne lyde som det efter
reaktionerne at dømme :O

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 11:50

> Hvor får man den der Mobil-1 fuldsyntetisk olie? Håber sgu ik min
> lille maskine er ved at dø,

Den køber du i Bilka, når de har tilbud. Der får du 4 liter for 279 - 299,-

--
M.v.h.