Overhaling..
Fra : Jakob Hansen

Dato : 24-11-04 22:22

Tjaa Jeg blev ganske enkelt nød til at sende det her ud i verden....
For der er ganske tydeligt en ordenlig flok søndagsbillister der ikke
har fattet at vi kører i højre side i dette land...

Færdselsloven:
§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra
kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt
til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen
plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende
færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende
færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren
nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så
snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 22:34

"Jakob Hansen" <Dellepude@remove-this.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Tjaa Jeg blev ganske enkelt nød til at sende det her ud i verden....
> For der er ganske tydeligt en ordenlig flok søndagsbillister der ikke
> har fattet at vi kører i højre side i dette land...

Jep og mindst lige så mange som ikke har fattet at hvis man kører med 200+ i
ydersporet så VIL man møde mange "langsomme" bilister som er igang med at
foretage overhalinger med 110-130 Km/t....og at man ikke kan påtvige disse
til også at køre 200+ eller køre ind i siden på dem de er ved at overhale.

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 24-11-04 22:59

<KLIP>

> [...]
> at foretage overhalinger med 110-130 Km/t....og at man ikke kan påtvige
> disse til også at køre 200+ eller køre ind i siden på dem de er ved at

Ja ja Tom det er jo ligenetop forbudt at sætte farten op

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 23:14

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> <KLIP>

> Ja ja Tom det er jo ligenetop forbudt at sætte farten op

Jeg skal ikke sige mig fri for at det kan være irriterende at ligge bagved
en som er igang med en overhaling (især lastbiler), men jeg kører ikke tæt,
blinker med lys osv. når jeg kan se at vedkommende er igang med en
overhaling.
Det ville være rart hvis den foran ville sætte hastigheden op, men det kan
man ikke bare "kræve" fordi man kommer tonsende bagfra.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-04 23:03

> [...]
> til også at køre 200+ eller køre ind i siden på dem de er ved at overhale.

Den sygdom kurerer man ved at blive ved at overhale, og så håbe på at der er
en rigtig lang stribe uden altfor store huller. Jeg har endda tendens til at
få sværere og sværere ved at holde pedaltrykket, især hvis jeg også bliver
forstyrret bagfra af en masse tegngivning. Problemet er iøvrigt (muligvis på
grund af netop dette) i aftagende. Men der er da stadig enkelte fjolser der
ligger og ligefrem opsøger situationen, således at straks man trækker ud,
trækker vedkommende også ud med ønske om at man så underdanigst smider bilen
ind mellem de to lastbiler man er ved at overhale. Meen det ligger ikke
rigtigt til mig, den slags.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 23:23

> Den sygdom kurerer man ved at blive ved at overhale, og så håbe på at der
> er
> en rigtig lang stribe uden altfor store huller.

Ja JEG kaster ikke bilen ind lige med det samme at der dukker en 200+ op i
bagspejlet og jeg selv er igang med at overhale. Jeg vil ikke klemmes mellem
2 lastbiler og have 2 m for- og bagved fordi den bagved-kørende ikke kan
vente. Jeg kræver at der er en rimelig afstand så jeg ikke tager andres
bremselængde og reaktionstid, før jeg stopper min overhaling.
Jeg ligger heller ikke kun og kører 1 Km/t hurtigere end den jeg overhaler,
men f..... om jeg vil presses op på 200 eller kaste bilen til side fordi en
klaphat bagved mener at have egenrådighed over sporet grundet sin høje
hastighed.
Jeg trækker heller ikke ud når jeg kan se at en meget hurtigkørende snart er
oppe ved min side.

--
Tom

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 09:15

> [...]
> grundet sin høje hastighed.
> Jeg trækker heller ikke ud når jeg kan se at en meget hurtigkørende snart

På sin vis bliver jeg helt i tvivl om hvad jeg skal gøre. Når jeg kører
rundt med min kone og to små unger, så går jeg "ret" meget op i, at min
fremfærd i trafikken sker sikkert. I går var jeg lige en smut over grænsen
og på vejen derned var der intet som kunne hæve min puls det mindste. Men to
gange på vejen hjem mødte jeg da ellers lige nogle idioter. Første gang
nærmer jeg mig ret hurtigt en bil i højre vejbane. Der kommer en bil bagfra,
men jeg vurderer, at jeg snildt kan trække ud og overhale den bil jeg haler
ind på - og hvis jeg ikke trækker ud bliver jeg "parkeret" bag den langsomme
bil. Jeg fejlvurderer måske en smule, for da jeg trækker ud sætter bilen
foran mig hastigheden op og overhalingen "går i sig selv". I det samme
kommer ham bagfra drønende afsted og kører helt op i røven af mig. For at
demonstrere min utilfredshed tænder jeg tågelyset, men det fatter idioten
intet af og tænder som tak sit lange lys - stadig to meter bag mig. Om han
var så dum, at han troede han kunne presse mig op i hastighed skal jeg ikke
kunne sige, men defekt var han. Det bør lige nævnes, at dette foregik om
aftenen og IMO er det væsentligt mere besværligt at bedømme hastigheden på
bagfrakommende i mørke end i dagslys. Næste situation skete en halv time
senere. Jeg overhaler to lastbiler det netop kører så tæt, at det ikke var
praktisk muligt at trække ind mellem dem. En bagfrakommende gut i en gammel
Golf mener, at han da lige skal skubbe mig forbi lastbilerne, selv om han
brugte lang tid på at komme op til mig. Samme procedure: Tåbebaglygte og
langt lys som svar. Da jeg trak ind gav jeg ham (ja ok, måske lidt
barnligt...) det lange lys som tak. Faneme om han så ikke bremsede ned, så
jeg måtte overhale ham igen. Da jeg lå på siden af ham sad han og gav mig
fingeren. Der var det nok mit held at familien havde været med, for ellers
tror jeg sq jeg havde trukket ham ud i nødsporet og givet ham en røvfuld.
Men hvad er løsningen? Er jeg en dum psykopat fordi jeg tænder mit
tågebaglys for at vise min utilfredshed med de idioter som tror de har ret
til at presse mig når jeg laver en helt igennem lovlig overhaling? Jeg
overvejer i stedet at gøre intet, blot ringe til panserne og melde svinene.
Det skulle vel kunne dæmpe dem lidt hvis de får et opkald?

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Elbarto

Dato : 25-11-04 14:35

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a59467$0$305$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
> Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Når de ligger så tæt op bag en virker det tit bedere at give et lille tryk
på bremsen så det er bremselyset der lyser .. plejer at få de fleste til at
trække sig lidt tilbage igen.

Sådan en tåbe som ham i Golfen havde da nok lige hft mig hængende 10M
bagved sig resten af vejen med fuld blus på rally3000erne i fronten

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 15:49

> [...]
>
> Sådan en tåbe som ham i Golfen havde da nok lige hft mig hængende 10M
> bagved sig resten af vejen med fuld blus på rally3000erne i fronten

Den med bremsen tør jeg ikke rigtigt. Jeg kører på fartpilot og så snart jeg
bare snitter bremsen slår piloten fra. Så kan det hurtigt ende alvorligt.
Det jeg helst ville var at tage en snak med idioten under fire øjne og så
finde en løsning på den ene eller anden måde.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-11-04 16:29

"virker det tit bedere at give et lille tryk på bremsen så det er
bremselyset der lyser"

Det mener jeg er tåbeligt. Så kan en endnu farligere situation måske
opstå!!! Jeg lærte i sin tid at den manglende afstand bagved, må man forsøge
at skaffe sig foran. Personligt ville jeg trække ind til siden at lade bilen
komme forbi, der er ikke grund til at udsætte sig selv for unødig fare,
udover den som allerede er skabt af bagvedkørende.... Men jeg er dog enig i
at det er tåbeligt at køre tæt, men det er også forbudt at "lege politi"

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-11-04 20:08

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev :

>Det mener jeg er tåbeligt.

Det ved jeg nu ikke - det er vist den eneste måde, man kan signalere
til et skvadderhovede, at man mener vedkommende er for tæt på

(ok - et par liter sprinklervædske, virker jo af og til.....)

>Så kan en endnu farligere situation måske opstå!!!

Da kun hvis vedkommende klapper til sin bremse, så er det helt og
holdent hans eget problem

>Jeg lærte i sin tid at den manglende afstand bagved, må man forsøge
>at skaffe sig foran.

Mjoehhhh - det tese er nu ok - men det er langtfra sikkert man kan det

>Personligt ville jeg trække ind til siden at lade bilen komme forbi...

Se - det er jo lige det, der ikke altid er muligt, og du kan ikke
forvente at folk skal genere andre, eller udsætte dem for fare, bare
fordi du mener de ligger i vejen for dig - vel ?

>...men det er også forbudt at "lege politi"

Du leger ikke vist politi, fordi du foretager en korrekt overhaling,
og ikk ebare kaster bilen ind mellem 2 lastbiler, fordi en smartass
mener du er til gene for ham

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-11-04 22:52

"Da kun hvis vedkommende klapper til sin bremse, så er det helt og holdent
hans eget problem"

Det er muligt, men jeg vil da ikke ønske at være årsag til et uheld, som
skyldes at jeg blot lige skulle markere....

[...]

Nej, men det var heller ikke det jeg hentydede til, det var fx. det med
stoplygterne. Og selvfølgelig skal man ikke kaste bilen ind mellem 2
lastbiler som kører tæt.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-11-04 23:34

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev :

>Det er muligt, men jeg vil da ikke ønske at være årsag til et uheld, som
>skyldes at jeg blot lige skulle markere....

Fair nok - men årsagen befinder sig ikke i din bil.

>Nej, men det var heller ikke det jeg hentydede til, det var fx. det med
>stoplygterne. Og selvfølgelig skal man ikke kaste bilen ind mellem 2
>lastbiler som kører tæt.

hmmm.... Gu ved om ikke de fleste efterhånden har regnet ud at et
kort blink med stoplygterne blot er "et hint" ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 15:22

> Men hvad er løsningen?

Jeg tror, du har ret i, at du er blevet udsat for nogle værre narhoveder,
men det er meget sjældent, at jeg selv bliver angrebet bagfra af idioter.

Årsagen er, at jeg gør mig umage for ikke at forårsage "unødig gene" for de
bagfra kommende bilister. Jeg må ikke skulle tvinge dem til at bremse - så
har jeg lavet en fejlvurdering til irritation og risiko i trafikken.

Når jeg endelig oplever, at en eller anden skvaddernakke går amok med sine
lygter, skyldes det, at skvaddernakken ikke tror, jeg kan nå at tilpasse min
hastighed til hans, og at han derfor indledningsvis tror, det kan blive
nødvendigt at bremse for mig.

Imidlertid kan de fleste biler accelerere, og hvis man gør det, er der
ingen, der "opdager" et gennemtænkt vognbaneskift, IMO.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 15:53

> [...]
>
> Imidlertid kan de fleste biler accelerere, og hvis man gør det, er der
> ingen, der "opdager" et gennemtænkt vognbaneskift, IMO.

Har har ingen af dem haft behov for at bremse op. Jeg kørte 120km/t ved
begge overhalinger og skulle det være nødvendigt for nogle af dem at bremse
op, så kan vi vel blive enige om, at de kører så meget over fartgrænsen, at
alt hvad de foretager sig er helt og holdent på egen risiko? Den første i
Saaben havde rig mulighed for at rulle farten af. Det var først da han fandt
at min overhaling gik for langsomt at han kørte op og "skubbede". Den anden
havde lige kørt bag mig, så hvis han havde så travlt kunne han jo bare have
overhalet med det samme i stedet for først at få travlt da jeg var trukket
ud. Min bil kan også accelerere, men ejerens lyst dertil aftager i takt med
at dem bagved opfører sig dumt. Havde ham i Saaben holdt afstand og givet et
kort blink som tegn på at han kørte stærkt, så havde jeg trukket ind igen
eller givet gas. Men man skal ikke prøve at bliver overhalet med 0.01km/t
ret mange gange før man lærer at trække ud i god tid.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 16:16

> [...]
at
> alt hvad de foretager sig er helt og holdent på egen risiko?

Nej, det kan vi faktisk ikke.

Du har pligt til først at lave dit vognbaneskift, når du ved, at du kan gøre
det, uden at andre skal træde på deres bremsepedal.

Du må ikke skifte vognbane, hvis du dermed tvinger en hurtigtkørende bilist
til at bremse - måske er det derfor, du oplever, de blinker - måske er det
bare fordi, de er nogle idioter.

> Saaben havde rig mulighed for at rulle farten af. Det var først da han
fandt
> at min overhaling gik for langsomt at han kørte op og "skubbede".

Så er sagen helt klart en anden. Hvis bagfra kommende kan "rulle farten" af,
så har du ikke begået en fejl.

Og ok, hvis hastighedsforskellen er EKSTREMT lille på dig og den, som du
overhaler, forstår jeg måske godt vedkommende blev træt af det, men det
lyder ikke sådan.

> Min bil kan også accelerere, men ejerens lyst dertil aftager i takt med
> at dem bagved opfører sig dumt.

Een ting er regler. En anden ting er holdninger.

Personligt kører jeg som man gør i Tyskland. Her tilpasser man sin fart til
det spor, man ønsker at køre i. Man trækker ikke ud i en trafikstrøm, der
kører 150 km/t med 110 km/t.

I så fald bliver man i hvert fald hurtigt gjort opmærksom på, at der er
noget, der ikke er i orden.

Lad mig lige sige, at jeg IKKE bifalder de andres opførsel overfor dig.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 16:49

> [...]
> bilist
> til at bremse - måske er det derfor, du oplever, de blinker - måske er det

Jo jo, men nu har jeg ikke overnaturlige evner. Når det er mørkt og det
regner, så kan det sq være en anelse svært at se i bag- og sidespejl om
bilen bagved kører 130km/t eller hurtigere. Så hvis han i sådan et føre og
med sådan et sigt vil køre mere end han må, så må han sq også være forberedt
på, at andre kan blive overrasket over hans hastighed.

> [...]
>
> Og ok, hvis hastighedsforskellen er EKSTREMT lille på dig og den, som du
> overhaler, forstår jeg måske godt vedkommende blev træt af det, men det

Naturligvis kan man blive træt at det, mig selv inkl., men derfra og til at
køre som han gjorde - der er et stykke. På vej derned var der i øvrigt en
enkelt som lå i røven af mig. Jeg gav plads og trak ind og efter 5 km var
han 200 meter forbi mig, så mere travlt havde han altså ikke...

> [...]
> noget, der ikke er i orden.
>

> Lad mig lige sige, at jeg IKKE bifalder de andres opførsel overfor dig.

Nu kører jeg selv i Tyskland en eller to gange årligt (altså igennem
Tyskland...) og der oplever jeg sjovt nok ikke samme ting. Tyskerne har sq
hjerne nok til at regne ud, at jeg ikke fortsætter med 120km/t lige lukt op
i røven af lastbilen, der kører 80km/t i samme spor som mig. I Danmark
bliver "ejeren af overhalingsbanen" fortørnet over, at man overhovedet kan
finde på at forstyrre hans ellers hidtil uforstyrrede fremfærd i
venstresporet, bare fordi man vil lave en helt forudsigelig overhaling.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-11-04 18:49

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a5fee9$0$221

kliip

> [...]
> finde på at forstyrre hans ellers hidtil uforstyrrede fremfærd i
> venstresporet, bare fordi man vil lave en helt forudsigelig overhaling.

Nej, det er sjovt, det tænkte jeg også på, da jeg kørte hjem i dag. Jeg
holder altid goood afstand, så når jeg kører i højre side, synes alle dem
der kører i venstre og rammer en lastbil altid, at de skal ud foran mig -
selv om de kører langsommere end mig, og jeg faktisk har indledt en
overhaling. Jeg må nok indrømme, at jeg plejer at blive irriteret - så skal
jeg jo til at lave afstand igen, og jeg kommer en hel bils tid senere
hjem...

I dag slog det mig så lige, at det er sjovt, hvor stort ejerskab vi føler
over "vores" vejbane - mig selv inklusive. For i bund og grund handler det
vel bare om at få trafikken til at flyde, og det er da bedre, at jeg skal
lette lidt på pedalen, end at tre biler skal jokke på bremsen fordi de
lander bag en lastbil.
Og så kom jeg også til at tænke på - dem der lander bag lastbilerne i højre
spor er jo også dem, der trækker ind efter en overhaling (Det gør jeg i
øvrigt osse tit selv - øv!) Så dem skal vi jo bare være glade for og give
plads. Så det gider jeg ikke at irritere mig over mere.

mvh. tina

PS. I øvrigt har jeg et princip om, at fart og afstand skal passe sammen.
Hvis ham/hende bagved ikke holder afstand og ikke reagerer på bremselygte
(jeg ejer ikke tågelygte), ja så må farten ned, så den passer til afstanden!
Må hellere lige tilføje, at det selvfølgelig ikke er, hvis jeg også generer
andre samtidig

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 19:02

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41a61b1f$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> skal
> jeg jo til at lave afstand igen, og jeg kommer en hel bils tid senere

Højre, er det ikke der hvor tommelfingeren sidder til venstre ?

Torben E

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-11-04 19:07

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
> meddelelse news:41a61b1f$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Højre, er det ikke der hvor tommelfingeren sidder til venstre ?

UPS! Så kan jeg bedre forstå, at det giver problemer

mvh. tina

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 20:20

> [...]
> afstanden!
> Må hellere lige tilføje, at det selvfølgelig ikke er, hvis jeg også

Hvis du bor i England, så er jeg helt med på hvad du mener med kørsel i
venstre og højre side

Men hvorom alting er, så tror jeg vi er enige. I trafikken skal vi tage
hensyn til hinanden, men jeg er sq ikke ufejlbarlig og jeg viser mindre
hensyn til mine medtrafikanter hvis jeg bliver svinet i ny og næ. Så derfor
er jeg enormt flink overfor alle - i Tyskland. Og i Danmark så længe jeg kan
bevare det gode humør.

Fra : phk

Dato : 03-12-04 23:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a5fee9$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> finde på at forstyrre hans ellers hidtil uforstyrrede fremfærd i
> venstresporet, bare fordi man vil lave en helt forudsigelig overhaling.

Jeg har også været i Tyskland nogle gange.I år 2 gange til Italien, 1 gang
til Midt-tyskland og en gang til Tjekkiet.

Og jeg mener tyskerne kører fuldt ud lige så elendigt som danskerne!

De kører tæt i venstre side af vejen. Rigtig tæt. Især når man gerne vil ud
og forbi en lastbil.

Til gengæld kører tyskerne betydeligt mere venligtsindet når de kommer væk
fra motorvejen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 16:13

> [...]
> overvejer i stedet at gøre intet, blot ringe til panserne og melde
> svinene. Det skulle vel kunne dæmpe dem lidt hvis de får et opkald?

Det lyder på mig som i begge er selvhævdene individer

Og husk, der er altid en bil der er hurtigere end din.
Og at du kommer ud for en der banker _dig_ i nødsporet, selvom
det var din mening at banke _ham_

Faktisk har jeg, som Jan W heller ikke oplevet problemer i
den retning.

Kommer der en hurtigt bagfra trækker jeg ind i et hul, og lader
ham passere, det kan faktisk som regel times så det sker uden
ulempe for nogen parter.

Kommer der en hurtigere end man troede da man trak ud, så
giver man mere gas, som en slags undskyld, ingen problem der.

Er der en der overhaler dig langsomt med en hel hale af biler
efter sig, så reducerer du farten med 1 kmt, ingen problemer.

Hjælp dog hinanden, det er jo ikke en krig derude

Torben E

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 16:52

> Det lyder på mig som i begge er selvhævdene individer

Dog med den forskel at jeg kører jf. loven, den anden kører til at miste
kortet. Detalje?

> [...]
> efter sig, så reducerer du farten med 1 kmt, ingen problemer.
>
> Hjælp dog hinanden, det er jo ikke en krig derude

Ja vi skal hjælpe hinanden, men der er alligevel grænser for hvor meget jeg
stikker halen mellem benene og bjæffer ind i højresporet fordi der er en
primat det tror at han ejer banen og har ret til at sætte mit liv på spil.
Et blink med det lange lys på 100 meters afstand kan få mig til at trække
ind - hvis det er muligt - men en afstand på 2 meter mens jeg har en lastbil
på min højre side får mig sq ikke i det venlige humør.

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 16:49

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a5ff73$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> trække ind - hvis det er muligt - men en afstand på 2 meter mens jeg har
> en lastbil på min højre side får mig sq ikke i det venlige humør.

Korekt, men hvad hjælper det at eskalere happeningen, kommer
du bedre / hurtigere / nemmere, og ikke mindst med større
sikkerhedsmarginal ud af det ved at tænde div. lygter og inlade
dig i en let omgang roadrage ?

Er din kone og børn ikke bedre stillet ved at du fortsætter
din igangværende overhaling, trækker ind når den er færdig,
og lader tumben fortsætte hans videre fremfærd, alt imens du
tænker, "sikke et fjols" ?

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 17:01

> Hjælp dog hinanden, det er jo ikke en krig derude

Enig i hele smøren...!!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-11-04 18:53

> [...]

> efter sig, så reducerer du farten med 1 kmt, ingen problemer.
>
> Hjælp dog hinanden, det er jo ikke en krig derude

Hm... trækker du ind i hvilket som helst hul? Hvis du vælger et lille hul,
reducerer du jo faktisk afstanden i den anden bane og tvinger ham, som du
trækker ind foran, til at sætte farten ned, ik?

mvh. tina

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 19:29

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41a61c15$0$282$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> reducerer du jo faktisk afstanden i den anden bane og tvinger ham, som du
> trækker ind foran, til at sætte farten ned, ik?

Nej naturligvis ikke, der skal være plads nok.

Torben E

Fra : anders majland

Dato : 25-11-04 20:43

> Men hvad er løsningen? Er jeg en dum psykopat fordi jeg tænder mit
> tågebaglys for at vise min utilfredshed med de idioter som tror de har ret
> til at presse mig når jeg laver en helt igennem lovlig overhaling?

Ja - ignorer dem fuldstændigt og håb de snart kommer videre i trafikken og
kan genere nogen andre...

Alt andet skaber bare yderligere farlige situationer....

/A

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-11-04 16:35

"især hvis jeg også bliver forstyrret bagfra af en masse tegngivning"

Jeg tager det nu som en vejledning. Bilen bagved vil gerne forbi, så snart
det er muligt.

Jeg føler mig ikke provokeret af det. I tyskland er det jo meget udbredt, at
man lige blinker til venstre, for at få forankørende ind i sporet til højre.
Det synes jeg egentlig er ok. Og hvis det nu er en bil som er væsentlig
hurtigere end din, så er det jo ikke lang tid, du skal trække til højre og
så ud igen.....

--
Mvh.
Henrik (som bestemt IKKE har en hurtig bil )

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : phk

Dato : 03-12-04 23:14

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg føler mig ikke provokeret af det. I tyskland er det jo meget udbredt,
> at man lige blinker til venstre, for at få forankørende ind i sporet til
> højre.

Det tror jeg ikke lige du skal gøre. Det koster en bøde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 24-11-04 23:10

> [...]
> til også at køre 200+ eller køre ind i siden på dem de er ved at overhale.

Og så er der også dem, der skal dreje fra motorvejen og mener det er helt ok
at køre op i måsen på dem, der - af fare for morgenglatte veje - lunter
afsted bag en lastbil. Gad nok vide, om de forventer, at man trækker ud i
nødsporet - eller trækker ud i bane to?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 23:28

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41a506a1$0$86726$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> at køre op i måsen på dem, der - af fare for morgenglatte veje - lunter
> afsted bag en lastbil. Gad nok vide, om de forventer, at man trækker ud i

Jeg plejer at tænde min tågebaglygter for at signalere at jeg gerne vil have
lidt afstand. Desværre bliver det ofte mødt med en modreaktion med fjernlys,
horn og finger. Danskere er virkelig r*v-elendige bilister (med undtagelser)

--
Tom

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 25-11-04 00:37

> [...]
fjernlys,
> horn og finger. Danskere er virkelig r*v-elendige bilister (med

Ja, dem savner jeg osse tit - min dyt er vist fra før den slags finesser
blev opfundet

mvh. tina

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-04 22:51

> [...]
> nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så
> snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Jeg vil så lige lufte misforstået brug af §22.1:

Man drejer af et sted og accellererer med helt almindeligt slapt dansk
niveau. Bagved er der en (som regel) yngre mand der har drænet hele
sparekassen for udlånsvillig kapital og erhvervet sig en bil der overgår
enhver anden, med i hvert fald 2,5 %. For at få fuldt udbytte af alle disse
dyrt erhvervede overskudshestekræfter, og for at polere sit ego af, indleder
han straks en overhaling, der bliver ret slatten, hvis ham foran (mig) ikke
holder op med sin vildskab og lader §22.1 træde i kraft. Når jeg så
efterhånden har fået SAABen op i højeste remskive, bliver den forsmåedes
overhaling derfor i vrede afsluttet med at bilen kastes ind foran min, og
dette kunne jeg sagtens leve med, hvis ikke det var fordi det slider så
meget på mit horn og højtlyspærer....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGD

Dato : 24-11-04 23:01

<KLIP>

> [...]
> overhaling derfor i vrede afsluttet med at bilen kastes ind foran min, og
> dette kunne jeg sagtens leve med, hvis ikke det var fordi det slider så

Findes der ikke også paragraffer om unødvendigt brug af horn og lugter?

Pas på hornet i SAABen man kan trykke tommelfingeren af led på den

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-04 23:09

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i

> Findes der ikke også paragraffer om unødvendigt brug af horn og lugter?

B i l e n s er lugtfrit.

> Pas på hornet i SAABen man kan trykke tommelfingeren af led på den

Fingeren holder fint, men hornet er ved at blive lidt hæst. Får dog
forhåbentlig en ny dyt med en ny dyt i, til januar.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-11-04 06:32

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> dyrt erhvervede overskudshestekræfter, og for at polere sit ego af, indleder
> han straks en overhaling, der bliver ret slatten, hvis ham foran (mig) ikke
> holder op med sin vildskab og lader §22.1 træde i kraft.

Jeg kan sagtens se situationen for mig, på den ene side bør du
hjælpe gutten til at få så kort ophold i modsatte vognbane som
muligt, på den anden side skal du heller ikke lette så meget på
gassen at der er flere der mener de bliver nødt til at suse
udenom..

Jeg er af den mening at der ikke findes gyldige undskyldninger for
at forlænge folks ophold i modsat vognbane, frontalsammenstød er
nu immervæk noget grimt noget, så du bør være mere konsekvent med
at bruge §22.1.

> [...]
> overhaling derfor i vrede afsluttet med at bilen kastes ind foran min, og
> dette kunne jeg sagtens leve med, hvis ikke det var fordi det slider så

Tjaae, hvis det er mit liv du leger med når du forlænger min
overhaling, så er det ikke sikkert du slipper med at bruge horn og
lygter. Forhåbentlig har jeg åndsnærværelse nok til at afbryde
overhalingen, men det ændrer ikke på mit syn på folk der udsætter
andre for øget risiko, heller ikke selv om disse andre selv har
valgt et tosset tidspunkt at overhale på..

Jeg har ikke for vane at overhale folk der er ved at komme op i
fart, men jeg har prøvet at overhale en der valgte at accelerere
mens jeg var på siden af ham. Han valgte at køre over for rødt, da
jeg ved førstkommende lyskurv steg ud for at udtrykke mit mening
om hans manøvre.

Jeg har også prøvet at være nødt til at stoppe og trække ud i
rabatten fordi en modkørende ikke var færdig med at overhale. I
den situation er jeg naturligvis ikke voldsomt imponeret af
vedkommende der overhaler, men stadigvæk, det er menneskeligt at
fejle. Finder jeg derimod ud af at situationen opstod fordi den
overhalede begyndte at accelerere, så ved jeg godt hvem der står
til røvfuld.. Jeg er normalt et roligt gemyt, men folk der leger
med mit liv får mig sgu til at se rødt..

Det du beskriver er noget anderledes, for du er jo bare ved at
sætte i gang. Vedkommende der vælger at overhale dig er
naturligvis ikke uden ansvar, men tænk alligevel på hvad det er du
udsætter ham for og om det ikke er tidspunktet hvor du skal opføre
dig ekstra hjælpsomt?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 09:19

> Man drejer af et sted og accellererer med helt almindeligt slapt dansk
> niveau.

Ja den fatter jeg heller ikke. Det er snart sjældent at man når højere op
end 100km/t på vej ned ad tilkørselsrampen til motorvejen. Jeg kan ikke
tælle hvor ofte jeg har kørt bag ved en klovn der har fået lortet op på
80km/t i det vi rammer motorvejen, overhalet ham for derefter at blive
overhalet med 130km/t 2-3km senere. På landevej sker det ligeledes ofte, men
jeg har ikke tålmodighed til at bruge flere kilometer på at opnå de
lovpligtige maksimale 80km/t.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-11-04 09:37

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev :

>Ja den fatter jeg heller ikke. Det er snart sjældent at man når højere op
>end 100km/t på vej ned ad tilkørselsrampen til motorvejen.

Der står nu heller ikke skrevet at man *skal* accellerere op til
110/130 - man skal tilpasse sin fart så man kan glide ind i
trafikstrømmen .......

den fart der bør bruges er søreme da temmeligt afhængig af hvad der
ellers er af trafik, og *det* bliver jo et vurderings? fra gang til
gang.

På "Bugten" er det dælme sjældent man kan lande på motorvejen med de
vilde hastigheder du skriver om ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 09:49

> [...]
> gang.
>
> På "Bugten" er det dælme sjældent man kan lande på motorvejen med de

Naturligvis... Men som jeg tror du ved, så er det ikke hverdagskost for mig
at køre på motorvejene omkring "Bugten" (7-9-13). "Heroppe" kan man sq
snildt hamre op på 130km/t uden det giver problemer. Men det er nu ikke det
jeg kræver, men jeg fatter sq ikke at folk hellere vil ligge og bokse med
lastbilen i 1. sporet på motorvejen end give den gamle Kadett noget gasss og
komme væk.

Fra : Thomas

Dato : 24-11-04 23:45

"Jakob Hansen" <Dellepude@remove-this.mailme.dk> wrote in message
> [...]
> nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så
> snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Det har du jo så åbentbart heller ikke selv fattet for hvad skal du så i
venstre bane??

Det er så typisk dansk at smide paragraffer rundt i manegen og holde på sin
ret - om man så skal knalde op i føreren foran. Regel nr. 1 i trafikken
hedder: Hvis hensyn. Det gælder BEGGE veje, dvs. skal du køre 290 i timen,
må du forvente at møde langsommere biler i venstre side der er ved at
overhale andre. Holder du dig nu stille og roligt tilbage, ja så trækker
føreren foran temmelig sikkert ind når det er muligt. Det er faktisk kun
ganske sjældent det ikke sker, men tålmodighed er sikkert ikke din stærke
side.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-11-04 06:40

Thomas wrote:

> Det har du jo så åbentbart heller ikke selv fattet for hvad skal du så i
> venstre bane??

Overhale vedkommende der kører langsommere, sandsynligvis..

> [...]
> hedder: Hvis hensyn. Det gælder BEGGE veje, dvs. skal du køre 290 i timen,
> må du forvente at møde langsommere biler i venstre side der er ved at

Korrekt, men hvem siger det er den situation Jacob snakker om?

> [...]
> ganske sjældent det ikke sker, men tålmodighed er sikkert ikke din stærke

Undskyld, hvor i trafikken oplever du det? Ja, nogle mennesker
trækker på et tidspunkt ind, men der findes også nogen der aldrig
gør det. Jeg har flere gange oplevet at køre adskillige kilometre
bag en person der blot syntes at det var fedest at køre i venstre
vognbane, på trods af at der stortset ikke var nogen trafik der
skulle passeres..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Elbarto

Dato : 25-11-04 14:38

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bag en person der blot syntes at det var fedest at køre i venstre
> vognbane, på trods af at der stortset ikke var nogen trafik der

Tit og ofte er venstre sporet mere rolig at køre i Jeg gør det selv når det
går ned af den synderjyske motorvej for der er højre sporet temlig bulet
af alle lastbilerne

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-11-04 20:11

Elbarto wrote:

> Tit og ofte er venstre sporet mere rolig at køre i Jeg gør det selv når det
> går ned af den synderjyske motorvej for der er højre sporet temlig bulet
> af alle lastbilerne

Hvis det monsterregner er "lastbilsporet" ikke så fedt, for der
ligger ofte godt med vand i hjulsporene, men resten af tiden synes
jeg ikke der er noget problem...

Uanset hvad, så er det ikke en heldig kombination at ligge til
venstre OG undlade at bruge spejlene, det ses desværre alt for
tit..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jakob Hansen

Dato : 01-12-04 17:21

On Wed, 24 Nov 2004 23:45:13 +0100, "Thomas" <a@b.dk> wrote:

>Det har du jo så åbentbart heller ikke selv fattet for hvad skal du så i
>venstre bane??

Du kan være helt rolig.. Min forståelse er helt fin. Jeg snakker her
om pader, der absolut skal køre 100 i midterste spor på en tresporet
motorvej, eller absolut skal kører 70/80/90 eller hvad der nu er
lovligt i venstre spor på en firesporet vej. Også selv om der ikke er
en bil i højre bane flere hundrede meter frem og tilbage...

> Det er faktisk kun
>ganske sjældent det ikke sker, men tålmodighed er sikkert ikke din stærke
>side.

Min tålmodighed fejler skam ikke noget, men jeg oplever flere gange om
ugen at ligge bag en langsom i venstre spor, for så at en eller anden
kommer blæsende højre om og overhaler et helt "vogntog", og det er
absolut ikke meningen... Og slet ikke hverken sikkert eller lovligt.
Det er ikke min tålmodighed jeg er bange for, det er andres!!

Men du synes måske at det er ok kører i venstre vejbane hvis du skal
dreje til venstre 5-10 km længere ude af vejen..

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-11-04 06:01

Jakob Hansen wrote:

> Færdselsloven:
> § 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra
> kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt
> til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Problemet med den paragraf er at der står "_når_ en foran kørende
bliver opmærksom på.." - det forudsætter jo at folk kigger i deres
spejle i ny og næ og det er der rigtigt mange der ikke gør..

> [...]
> nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så
> snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Her står så at de _skal_ orientere sig bagud, men det er jo ikke
på mode.. Når jeg kører bag sådan en "syvsover" plejer jeg at joke
med "Sælges: to sidespejle og et bakspejl. 8 år gamle, som nye,
aldrig brugt.", man er sgu nødt til at se lidt humoristisk på det,
ellers får man bare lyst til alt muligt grimt med kanoner og
skældsord..

--
Hygge..
Thomas