Tændrør kokset til + stilling af CO%
Fra : Casper Bang

Dato : 24-11-04 22:12

Hej gruppe,

Jeg har i en tråd for en uges tid siden beskrevet startproblemer med min BMW
320i, '89.
Jeg har i dag fået den tilbage fra mekkeren, med forklaring om at tændørerne
havde fået en belægning (vil tro han mente at de var kokset til), som gør at
der ikke kommer gnist når det er fugtigt udenfor...

Han sagde samtidig at CO'en i motoren var stillet til 3%, hvor den gerne
skulle være 1%.
Hvad betyder ovenstående, og hvorfor har det været gjort sådan af den
forrige ejer?
Kan CO-niveauet have bevirket at mine tændrør koksede til?

Jeg kører en del småture, hvor motoren nok ikke når at blive gennemvarm.
Mekkeren sagde at termostaten til køleren var lige lovligt lav, og at jeg
måske skulle få skiftet termostaten til én der først slår til ved en højere
tæmperatur, så belægningen på tændrørerne bedre kan blive brændt af.
Er i enig med dette? Skal jeg gøre det med det samme, eller først hvis jeg
får problemet igen?

For at slutte af, hvad vil i foreslå mig at gøre for at forhindre problemet
i at komme igen?
Er der nogle additiver man kan smide i benzinen (karburatorsprit, kaffegrums
eller lignende) som kan hjælpe på det?

Jeg håber i kan hjælpe mig og min bil :)

MVH
Casper Bang

Fra : TGD

Dato : 24-11-04 22:58

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41a4f907$0$46261$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

<KLIP>

> [...]
> af.
> Er i enig med dette? Skal jeg gøre det med det samme, eller først hvis jeg

Det hjælper jo ikke meget når du kører små ture hele tiden så når bilen ikke
driftstemperatur.

> For at slutte af, hvad vil i foreslå mig at gøre for at forhindre
> problemet i at komme igen?

Undgå alle de korte ture, skaf dig en cykel eller en knallert 45 til de små
ærinder.

> Er der nogle additiver man kan smide i benzinen (karburatorsprit,
> kaffegrums eller lignende) som kan hjælpe på det?

Prøv en gang Nitro 3000 men husk lige at have noget ekstra olie klart, prøv
det et par gange og tjek dine tændrør engang imellem hvis det hjælper så
bliv ved med at bruge det.
Ellers tag en gang nattemotorvejsrace, lade den bare for en god gang kul i
et godt stykke tid.

Fra : Casper Bang

Dato : 24-11-04 23:17

> Det hjælper jo ikke meget når du kører små ture hele tiden så når bilen
> ikke driftstemperatur.

Turene er ikke SÅ små trods alt ikke - ca. 2*8½ km om dagen, samt én gang om
ugen lidt "motorvejsræs", omkring 50 km hver vej.
Vandet når op på drifstemperatur, så hvis det får lov til at blive varmere,
vil motoren vel også hurtigere komme op i temperatur... ved dog ikke om det
har en praktisk betydning i mit tilfælde.
Mekkeren sagde at en varmere driftstemperatur i mit tilfælde også ville give
en bedre benzinøkonomi... det kunne tyde på at den er "en del" for kold.

> Undgå alle de korte ture, skaf dig en cykel eller en knallert 45 til de
> små ærinder.

Hehe, ikke en dårlig idé ;) Jeg er dog nok desværre for doven til det :/
Sådan går det når man får bil.

> Prøv en gang Nitro 3000 men husk lige at have noget ekstra olie klart,
> prøv det et par gange og tjek dine tændrør engang imellem hvis det hjælper
> så bliv ved med at bruge det.

Hvordan tjekker jeg dem? Kan jeg SE om de er fine, eller er der en anden
smart metode der skal til?

Tak!

Fra : TGD

Dato : 25-11-04 17:01

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41a50841$0$46241$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

<KLIP>

> Turene er ikke SÅ små trods alt ikke - ca. 2*8½ km om dagen, samt én gang
> om ugen lidt "motorvejsræs", omkring 50 km hver vej.

81/2 kilometer er ikke meget 1 knallert 45 er da lige sagen, hvis det er by
du kører i kan du sikkert komme hurtigere frem.
Men anyhu du har jo erfaret at bilen soder/kokser til så det er ikke nok.

> Vandet når op på drifstemperatur, så hvis det får lov til at blive
> varmere, vil motoren vel også hurtigere komme op i temperatur... ved dog
> ikke om det har en praktisk betydning i mit tilfælde.

Nu når den sikkert lige driftstemperatur også slukker du motoren, så nej
tror ikke mekkerens trick vil hjælpe synderligt, du kan evt. få bilen
motorjusteret.

> Mekkeren sagde at en varmere driftstemperatur i mit tilfælde også ville
> give en bedre benzinøkonomi... det kunne tyde på at den er "en del" for
> kold.

Ja men det kan også få den omvendte effekt hvilket du så også kan se på
tændrørne.

<KLIP>

> Hvordan tjekker jeg dem? Kan jeg SE om de er fine, eller er der en anden
> smart metode der skal til?

Find en Haynes bog eller find et billed her på nettet af tændrør, så
sammenligner du simpelthen der kan du se om motoren er for varm eller for
fed blanding benzin, ud med pløggerne ved hver tankning hvis der efter 2-3
tankninger ikke er nogen forbedringer så hjælper nitro 3000 ikke, prøv evt.
med Shell Vpower også om det kan hjælpe.
Anbefaler dog Nitro 3000 da vi bruger det på SAABen og engang skete der
noget drastisk så det virker.

Fra : Casper Bang

Dato : 25-11-04 20:37

> 81/2 kilometer er ikke meget 1 knallert 45 er da lige sagen, hvis det er
> by du kører i kan du sikkert komme hurtigere frem.
> Men anyhu du har jo erfaret at bilen soder/kokser til så det er ikke nok.

Nu ved jeg så ikke om det er CO-niveauet der har bevirket at jeg koksede
til.. kan jo være.
Men ja, 8½ km er ikke alverden - før jeg fik bil cyklede jeg da også den tur
:)

> Nu når den sikkert lige driftstemperatur også slukker du motoren, så nej
> tror ikke mekkerens trick vil hjælpe synderligt, du kan evt. få bilen
> motorjusteret.

Hmm... den er nu på driftstemperatur (vandet) efter 1-2 km - men du har nok
ret i at det vil have en for ubetydelig virkning.

> [...]
> evt. med Shell Vpower også om det kan hjælpe.
> Anbefaler dog Nitro 3000 da vi bruger det på SAABen og engang skete der

Ok, det vil jeg gøre - hvis jeg får problemet igen.
Der er vel ikke nogen direkte skade på motoren af det (andet end
startproblemerne, som ophører når tændrørerne er ordnet)!?

Tak!
Jeg har da lært lidt mere om mit problem nu :)

Fra : TGD

Dato : 27-11-04 01:45

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41a6c356$0$46336$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

<KLIP>

> Ok, det vil jeg gøre - hvis jeg får problemet igen.
> Der er vel ikke nogen direkte skade på motoren af det (andet end
> startproblemerne, som ophører når tændrørerne er ordnet)!?

Nej slet ikke. Brugte det på SAABen (900S 1995) efter den var blevet lidt
drillesyg om morgnen, tankede om aftnen og om aftnen da min fader kom hjem
spurgte han om jeg havde pillet ved noget eller hvad jeg havde gjort...
Bilen havde rigtigt drillet og ville først starte efter 4 nøgle drej, men så
var den også startet med et puf og en røgsky, den begyndte at tikke lidt så
jeg tjekkede oliestanden og sørme om der ikke var forsvundet ca. 2ltr.
Skiftede olie og filter og så var den god igen og den driller ikke mere om
morgnen starter som den altid har gjort.
å når du har brugt Nitro skal du lige tjekke oliestand for hvis det fjerner
aflejringer og andet skidt kan der jo godt futte noget af i benzinen.
Men det kan jo også bare være at den drillede den morgen og dette ikke havde
noget med Nitro at gøre, men jeg tror nu det var skyld i rensningen.

Men kør nu lige på det 2-3 tankfulde på Nitro300 der sidder jo aflejringer i
den nu jo.

Fra : Casper Bang

Dato : 27-11-04 09:32

> Men kør nu lige på det 2-3 tankfulde på Nitro300 der sidder jo aflejringer
> i den nu jo.

Værkstedet sandblæste tændrørerne, så der skulle vel ikke sidde mere!?
Eller sidder der aflejringer andre steder, som de ikke har fået renset?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-11-04 09:56

> [...]
> Værkstedet sandblæste tændrørerne, så der skulle vel ikke sidde mere!?
> Eller sidder der aflejringer andre steder, som de ikke har fået renset?
CHOK er der et sted de gør det, som regel smider de dem over skulderen og
sælger nogle nye ;). Sagen er at der kan sidde "skidt" flere steder oxo,
ventiler,stempelringe, og hvis de sidste pludselig bliver rene kan man
opleve et større forbrug. Hvis du gør det, er du da sikker på at pengene
ikke er "smidt ud af vinduet" ;).

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 07:05

> [...]

> skulle være 1%.
> Hvad betyder ovenstående, og hvorfor har det været gjort sådan af den

At den får rigeligt m. fuel, årsag til sod&koks på rørene.

> [...]
> måske skulle få skiftet termostaten til én der først slår til ved en
> højere tæmperatur, så belægningen på tændrørerne bedre kan blive brændt

De par " °" brænder ikke meget koks af, derimod varmere rør, som tilgengæld
ødelægges v. hård motorblastning. Jeg ved ikk hva' der anbefales til din
Bimmer.

> Er der nogle additiver man kan smide i benzinen (karburatorsprit,
> kaffegrums eller lignende) som kan hjælpe på det?

Enten hælde "injektor-rens", Valvoline,Redex- men købes billigst i Biltema,
i tanken, el. køre på V.Power,Nitro3000 etc.

Fra : Casper Bang

Dato : 25-11-04 11:00

> At den får rigeligt m. fuel, årsag til sod&koks på rørene.

Ok, så umidelbart kan den nedstilling af CO have løst mit problem?
Med andre ord, hvis jeg ikke får flere problemer med at starte, skal jeg
ikke tænke på additiver m.m. ...

Tak !

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 08:24

> [...]

> Ok, så umidelbart kan den nedstilling af CO have løst mit problem?
> Med andre ord, hvis jeg ikke får flere problemer med at starte, skal jeg

Jeg ved ikke om det vil være løst, med det kørselsmønster, så mao. hvis det
kommer igen, vil "snakeoil" sikkert kunne hjælpe på det.