Dækmontering og placering
Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 24-11-04 21:19

Så kan det nok ikke udskydes meget længere, det er tid til at få
vinterdækkene monteret. Det drejer sig om en brugt Audi 100 fra 1994,
som jeg har købt tidligere i år. Der fulgte brugte vinterdæk med af
mærket Dunlop SP Winther Sport M3 195/65R15 (årgang 2002). Disse er
mærket med tush: VR, HR, VL, HL. Da bilen kommer fra Tyskland, går jeg
ud fra, at VR er "Vor Recht" og HL er "Hinter Links" etc.

Fint nok, pånær en ting. Hvis jeg monterer dem sådan, så vil den
indstøbte pil, der angiver omdrejningsretningen pege i den forkerte
retning på alle dækkene! Så mit spørgsmål er: skal de monteres så
pilene passer eller så de håndskrevne "noter" passer eller skal jeg have
skolepengene tilbage pga. mangelfuld tyskundervisning? :)

Mvh Jacob

Fra : Mogens

Dato : 24-11-04 21:22

"Jacob Rasmussen" <drebin@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Så mit spørgsmål er: skal de monteres så pilene passer
> eller så de håndskrevne "noter" passer ?

Dækkene skal selvfølgelig monteres, så det
passer med rotationsretningen, der er vist
på dækkene!

Fra : Lau

Dato : 24-11-04 21:44

> Dækkene skal selvfølgelig monteres, så det
> passer med rotationsretningen, der er vist
> på dækkene!

Alternativet er at køre baglæns - hvilket jeg ikke finder
anbefalelsesværdigt.

Rotationsretningen betyder alt for at fjerne vand og sne under dækkene ved
rotation. Monteret i den forkerte retning vil de dermed forsøge at samle
vandet under dækkene og inden længe vil man så sejle rundt - også kaldet
aquaplaning.

I "gamle" dage roterede man sine dæk hel- eller halvårligt, for at få slidt
dækkene ens. Dermed betyder ikke så meget hvad tyskerne har skrevet på
dækkene.

God arbejdslyst

vh
Lau

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 25-11-04 17:41

Lau wrote:
> [...]

OK, det gik jeg også ud fra, men ville lige være helt sikker på, at der
ikke var noget jeg havde misforstået.

> Alternativet er at køre baglæns - hvilket jeg ikke finder
> anbefalelsesværdigt.

Så får jeg nok også bare hold i nakken :P

> God arbejdslyst

Tak og tak for svarene allesammen. Da slidet ser ud til at være meget
jævnt, tror jeg bare, at jeg vil skifte alle dæk til modsatte side.

Mvh Jacob

Fra : Mogens

Dato : 25-11-04 19:54

> Tak og tak for svarene allesammen. Da slidet ser ud til at være meget
> jævnt, tror jeg bare, at jeg vil skifte alle dæk til modsatte side.

Passer det så med omløbsretningen?

Fra : Aksel

Dato : 24-11-04 21:54

> [...]
> pilene passer eller så de håndskrevne "noter" passer eller skal jeg have
> skolepengene tilbage pga. mangelfuld tyskundervisning? :)

Du skal absolut følge pilretningen.

De bedste skal på baghjulene.

Hilsen Aksel

Fra : The MANN

Dato : 24-11-04 23:40

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> "Jacob Rasmussen" <drebin@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal absolut følge pilretningen.
>
> De bedste skal på baghjulene.
>
> Hilsen Aksel

Nemlig !!!!!!

Det er gammel overtro at de gode dæk skal på foran !

det er jo altid bagenden som skrider først ud i sving hvis man ikke bremser

The MANN

Fra : Henning

Dato : 24-11-04 23:48

>De bedste skal på baghjulene.

De bedste skal på forhjulene - og sådan kan man blive ved... FDM
anbefaler de bedste dæk på baghjulene for at undgå udskridning, andre
anbefaler forhjulene som de bedste pga. bremseevne. Så alt i alt er
det vist et religionsspørgsmål.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-11-04 02:37

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev

> [...]
> anbefaler de bedste dæk på baghjulene for at undgå udskridning, andre
> anbefaler forhjulene som de bedste pga. bremseevne. Så alt i alt er

Dem med færrest/mindste vægtklodser skal på forhjulene.

Mvh. Uffe Ravn.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-11-04 09:06

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev

> Dem med færrest/mindste vægtklodser skal på forhjulene.

Det var vist en ny teori )

--
mvh/rg. Christian
Nu snart kørende med tvangsfodret oliebrænder