Førstegangskøber har brug for råd!
Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 24-11-04 17:01

Jeg står og skal til at investere i min første bil, og har følgende krav og
spørgsmål. Og håber der er nogle professionelle og kompetente folk herinde
som kan hjælpe mig med at vælge en bil.

1: Den skal være billig i drift, dvs. køre lang på literen (benzin eller
diesel er ligegyldig) og billig i reparation samt reservedele.

2: Skal helst være ny, og billig i anskaffelse - har sat ca. 120.000,- af.

3: Mærke, farve m.m. underordnet, men må gerne have fire sidepladser (dog
ikke et krav).

4: Kan nogen anbefale en GPS til bilen? - Evt. TomTom Go?

5: Skal jeg vælge metallak frem for almindelig lak?

6: Har på forhånd set på Suzuki Alto og Kia Picanto - Er de noget hver?

7: Da jeg intet ved om biler skal det være en simpel og driftsikker bil.

8: Er det evt. andet jeg skal være opmærksom på? (evt. ved købet, fx aftale
om eftersyn m.m.)

- På forhånd tak, og i må undskylde hvis jeg har stillet spørgsmål som giver
sig selv.

--
Mvh.
Søren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-11-04 17:33

"Søren Ribergård Møller" <some@where.invalid> skrev i en meddelelse >
> 2: Skal helst være ny, og billig i anskaffelse - har sat ca. 120.000,- af.
>
> 6: Har på forhånd set på Suzuki Alto og Kia Picanto - Er de noget hver?

Er nok ikke noget forkert valg, især ikke hvis du ikke ved hvad en
forsikring vil koste ?!?.

> 8: Er det evt. andet jeg skal være opmærksom på? (evt. ved købet, fx
> aftale
> om eftersyn m.m.)

Som nævnt forsikring,afgifter etc.. Og så skal du overveje hvor længe du vil
beholde den, hvis mere end 2-3 år- sæt 3-4 Kkr af til at få den
undervognsbehandlet, så den ikke ruster væk mel. dine fingre.

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 25-11-04 11:05

Tak, og jeg vil igen indlede med at sige at jeg ikke engang ved hvordan man
skrifter olie, så derfor tror jeg at jeg bør købe ny?! - Desuden vil jeg
gerne beholde den i ca. 10 år. Og koster en undervognsbehandling ikke mere
end 3-4000,- kr?

Og igen tak, for alles svar - men jeg vil gerne have svar på alle mine
spørgsmål (hvis muligt).

--
Mvh.
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 12:03

"Søren Ribergård Møller" <baby_alf@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Desuden vil jeg
> gerne beholde den i ca. 10 år. Og koster en undervognsbehandling ikke mere
> end 3-4000,- kr?

Så skal du ubetinget gøre noget ekstra, det kan godt være der er
"rustgaranti" og forhandleren siger det ikke er nødvendigt, men læst det som
"garanteret rust"- for det er kun ved GENNEMTÆRING der er noget at hente
:(. Prisen afhænger af bilen, men mener det der omkring. Man siger at
metallak holder lidt bedre, fordi der er et ekstra tyndt lag klarlak yderst,
men i dag får de fleste dette lag uanset farve, type, så jeg ved ikke om det
stadig "holder". GPS ved jeg ikke meget om, de flest jeg kender bruger
PDA-løsningen., MIO
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2026&n=10&KundeID=4FAeKHRB0DeLw73L2jVXHD552mvUBmO

Fra : Juul

Dato : 24-11-04 23:05

"Søren Ribergård Møller" <some@where.invalid> wrote in message
> [...]
og
> spørgsmål. Og håber der er nogle professionelle og kompetente folk herinde

Jeg har lige købt en brugt dyt til sønnike.

En Citroen Xantia 1.8i SX 1993 190.000 km.
kr. 27.000 Svarende til afskrivningen på en ny bil den første mdr.

Den skal have skiftet en køleslange, en accumulatorkugle og en tandrem i alt
under 5.000 kr.
Laver vi det selv: ca. 1.000,-
Den havde nye dæk

og så har han/vi bil i min 5 år. og den er "flot" sælger havde købt den som
afskrevet flådebil, og lagt betræk på alle sæder: "så ser den jo bedre ud
når man skal sælge"

Jeg vil tro, at vi kan holde den kørende for under 4.000 kr pr år incl.
afskrivninger. Ex forsikring.

Jeg har lige lånt den til en tur til Norge. Min egen var for lille til et
flyttelæs.

Og hvor vil jeg så hen med alt dette.
Jo se evt. efter en god brugt bil, hvor de store værdtab er afskrevet.

Skal du have nyvognslugten: lån et nyt dæk og læg det på bagsædet i 14 dage

--
Juul

Fra : Thomas

Dato : 24-11-04 23:55

"Juul" <Jule@mand.se> wrote in message

> [...]
> Jo se evt. efter en god brugt bil, hvor de store værdtab er afskrevet.
>
> Skal du have nyvognslugten: lån et nyt dæk og læg det på bagsædet i 14

Dårlig idé da Søren tilsyneladende ikke ved så meget om biler (siger han
selv):

1) Han risikerer at købe et sminket lig
2) Vedligeholdelses-udgifterne kan pludselig løbe løbsk på en sådan gammel
fætter (men det er selvfølgelig ikke sikkert).
3) Bilen er et par generationer gammel hvad angår sikkerhed og komfort
4) Bilen kan have haft skader, som medfører rust i kritiske dele af bilen
5) Der er min. 2 års reklamationsret på en ny bil (nogle mærker giver 3 års
garanti).

Det er ikke nødvendigvis dårligt at købe en >10 år gammel bil, men
situationen ER altså en anden når man køber en helt ny. Driftssikkerheden må
forventes at være klart større for en ny bil.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-04 23:59

> Det er ikke nødvendigvis dårligt at købe en >10 år gammel bil, men
> situationen ER altså en anden når man køber en helt ny. Driftssikkerheden
> må forventes at være klart større for en ny bil.

Enig, men man skal heller ikke fornægte at man som ny billist er mere
tilbøjelig til at lave småbuler og at disse koster det hvide ud af øjnene at
få lavet på en ny bil.
Det er ikke nogen dum idé at lave sine småfejl i biler hvor det ikke gør så
ondt på pengepungen.
Forsikringspræmierne siger mellem linierne det samme som jeg lige har
skrevet

--
Tom

Fra : Juul

Dato : 25-11-04 16:08

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]

> ondt på pengepungen.
> Forsikringspræmierne siger mellem linierne det samme som jeg lige har

Forsikringsomkostninger var med i overvejelserne
Prisen var så lav, at den ikke skal kaskoforsikres
Og den var fri for tidligere skader og rust.
Et par enkelte Bilka-skader , så der er plads til flere, bløde buler
udbedre vi selv.
Vedligeholdelse er da intet problem, det er jo en PSA med hydraulastic.
Og så var der ingen stenslag i forruden ej heller ridser fra viskerblade
eller fra en der var gået amok med en isskraber
Så alt i alt er der råd til at "prøve sig lidt frem" og så er det jo en
fordel, at far kan låne den hvis der skal transporteres større genstande:
Det var billigere at komme et flyttelæs i den, tage fruen med, og så en
sviptur til Oslo end at lade en vognmand klare det Og middagen var da
god nok (niecen er flyttet til oliekongerne i norden)
--
Juul

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 13:05

"Søren Ribergård Møller" <some@where.invalid> skrev i en meddelelse

> 6: Har på forhånd set på Suzuki Alto og Kia Picanto - Er de noget hver?

Kia'en har fået tæsk mht sikkerhed, ved ikke m. Alto:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2741888/

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 25-11-04 21:05

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kia'en har fået tæsk mht sikkerhed, ved ikke m. Alto:
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2741888/
Ja, ok det var ellers også i JP at Kiaen fik en kanon god omtale for sin
pris, komfort, kvalitet, miljøvenlighed og hvor langt den kunne køre pr. km.
Men i Bil Revyen 2005 står der Suzuki Alto "Men du må stadig gå på kompromis
med komfort og sikkerhed, og en Kia Picanto er en bedre bil." (set på
www.bilbasen.dk)

Mit spørgsmål er så om reservedel del Kia'en ikke er en del dyrere en dele
til Suzuki? - og om man evt. kan benytte sig af uoriginale dele? - Så hvem
bliver vinderen, Alto eller Picanto?

--
Mvh.
Søren

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-11-04 23:13

> [...]
> som kan hjælpe mig med at vælge en bil.
>

> 1: Den skal være billig i drift, dvs. køre lang på literen

Det passer jo fint med de to du selv nævner i punkt 6.

>og billig i reparation samt reservedele.

I den prisklasse, Hyundai.

> 2: Skal helst være ny, og billig i anskaffelse - har sat ca. >120.000,-
af.

Hvis man søger på bilbasen.dk med 125.000 som maks. pris får man en kort
liste. Kia Cerato 1,6 LX Sedan til 0 kr. og Renault Scénic II 1,4 16V
Authentique til 25.999 kr. er naturligvis en fejl, i modsat fald er det da
en rigtig god pris.

> 3: Mærke, farve m.m. underordnet, men må gerne have >fire sidepladser (dog
> ikke et krav).
>
> 4: Kan nogen anbefale en GPS til bilen? - Evt. TomTom Go?

Det er svært at sige, det kommer jo helt an på dine behov.

> 5: Skal jeg vælge metallak frem for almindelig lak?

Metallak er normalt mere hårdfør end almindelig lak, det holder sig rimeligt
pænt selv om du ikke gider at polere men prisen på en given bil bliver jo
også højere.

> 6: Har på forhånd set på Suzuki Alto og Kia Picanto - >Er de noget hver?

Jeg har aldrig selv haft en på.

> [...]
aftale
> om eftersyn m.m.)
>

> - På forhånd tak, og i må undskylde hvis jeg har stillet spørgsmål som

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 26-11-04 11:38

> [...]

> 3: Mærke, farve m.m. underordnet, men må gerne have fire sidepladser (dog

For 120.000 får du en pæn Sierra Cosworth 4x4. Alt i udstyr, begrænsede km,
god plads, mange hk og god super-saloon.

-M