21 grader minus
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-04 18:55

Jeg kom (af nød) til at lave et par liter sprinklervæske af en slat
karb.sprit og et skvæt opvaskemiddel.

Men så opdagede jeg at det faktisk er en anelse bedre end det
færdigblandede.

Er der nogen der ved hvor meget sprit der skal være pr. liter, for at sikre
ned til 21 grader minus?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Elbarto

Dato : 23-11-04 19:33

> [...]
> færdigblandede.
>
> Er der nogen der ved hvor meget sprit der skal være pr. liter, for at

Laver selv halv sprit og halv vand med opvaskemiddel i Aldrig haft nogen
problemer

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-11-04 20:38

On Tue, 23 Nov 2004 19:33:00 +0100, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

>"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

>sikre

>Laver selv halv sprit og halv vand med opvaskemiddel i Aldrig haft nogen
>problemer

>--

Det kunne jeg godt forestille mig, men kan det ikke tænkes, at man på
lidt længere sigt kan få problemer med kalk i dyserne?

Jeg véd godt, at vandet ikke er lige hårdt alle steder, men vil det
bedste ikke være at bruge demineraliseret vand?

Eller er det nok bare at koge det først?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 23-11-04 20:55

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Eller er det nok bare at koge det først?

Hvis du vil fjerne kalken ved at koge det, skal du koge det så længe
at det hele fordamper og så opsamle dampen ... det kan ikke betales
sig. Brug regnvand eller demineraliseret vand, hvis du vil have noget
uden kalk i.

--
Leonard

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-11-04 21:23

On Tue, 23 Nov 2004 20:38:07 +0100, Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> bedste ikke være at bruge demineraliseret vand?
>
> Eller er det nok bare at koge det først?

Ærlig talt, så tvivler jeg stærkt på at det rent faktisk er andet end
et teoretisk problem. Det er jo ikke fordi det er vildt meget de bliver
brugt, og der er jo andre steder i husholdningen hvor du har mindre
huller, højere forbrug og heller ikke de store problemer.

Hvis det så skulle blive et problem kan man jo bare afmontere dyserne og
smide dem i afkalkning i en time eller 2, skylle dem grundigt at montere
dem igen. (Nej, jeg tror ikke det er smart at hælde afkalkningsmiddel i
sprinklerbeholderen for at afkalkde studserne )

/Thomas

Fra : Leonard

Dato : 23-11-04 21:59

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

>Ærlig talt, så tvivler jeg stærkt på at det rent faktisk er andet end
>et teoretisk problem.

Da jeg kørte hyrevogn måtte jeg bruge 4 timer på et pegøj-værksted før
de havde fundet fejlen og skiftet alle slanger og samlinger.
Vognmanden havde også selv blandet sprinklervædske med alm. postevand.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-04 08:56

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg véd godt, at vandet ikke er lige hårdt alle steder, men vil det
> bedste ikke være at bruge demineraliseret vand?

Begynder det ikke at blive en ret dyr blandning sammenlignet med
http://www.bildillen.dk/?mode=text&ID=166 ?

> Eller er det nok bare at koge det først?

Sandsynligvis

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 19:46

> [...]
> færdigblandede.
>
> Er der nogen der ved hvor meget sprit der skal være pr. liter, for at

Nå du har ikke læst testen af Sonax og tilsvarende væsker?

--
Tom

Fra : Esben Tærsker

Dato : 23-11-04 19:56

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> færdigblandede.
>
> Er der nogen der ved hvor meget sprit der skal være pr. liter, for at sikre

Google er din ven... Søg på "hjemmelavet sprinklervæske" og du får bl.a.:

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2004-02-19/6/

/Esben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-11-04 20:45

Esben Tærsker wrote:

> http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2004-02-19/6/

Opvaskemiddel ja, - salmiaken nej, det angriber de elendige vandbaserede
lakker der i dag bruges.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Esben Tærsker

Dato : 23-11-04 21:05

Hans L. Jørgensen wrote:

> Opvaskemiddel ja, - salmiaken nej, det angriber de elendige vandbaserede
> lakker der i dag bruges.

Jammen jeg er ligeglad. Jeg kører jo selv i en god 14-årig Ford, så hvad
ved jeg også om det...?!?

/Esben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-04 20:48

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> skrev> >
> Google er din ven... Søg på "hjemmelavet sprinklervæske" og du får bl.a.:
>
> http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2004-02-19/6/

Der står 'sprit'. Det udløser så 2 nye spørgsmål (tak for hjælpen): Er der
så tale om alm. husholdningssprit eller Karb.sprit? Hvis det er
husholdnings, er dette så skadeligere for bilen end karb.sprit?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGD

Dato : 23-11-04 23:48

> [...]
> så tale om alm. husholdningssprit eller Karb.sprit? Hvis det er
> husholdnings, er dette så skadeligere for bilen end karb.sprit?

Den eneste forskel på husholdningssprit og karb. sprit er prisen og
alkoholprocenten karb. sprit er dyre da der er brændstofsafgift på, hvor du
bruger karb. sprit kan husholdningssprit ligeså godt bruges bare husk på
afvigelsen 3% så der skal 3% mere husholdningssprit

Fra : Aksel

Dato : 23-11-04 22:45

> [...]
> færdigblandede.
>
> Er der nogen der ved hvor meget sprit der skal være pr. liter, for at

Karburatorsprit er ofte forbandet giftig, træsprit, dampene er heller ikke
sunde.

Hilsen Aksel