Teori om forøget sikkerhed i biler
Fra : Lars Holst

Dato : 23-11-04 00:08

Jeg tænker ofte hvorfor biler ikke fødes med sikkerhedsbur og H-seler?

Det ville redde mange liv og kvæstelser.
Meromkostningerne må nogenlunde svare til Airbag, kollisionssikring i døre
etc.
Er der nogen kommentarer til dette?

--
Lars Holst

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-04 00:32

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ville redde mange liv og kvæstelser.
> Meromkostningerne må nogenlunde svare til Airbag, kollisionssikring i døre

Vægt og anvendelighed. Besvær ved sele. Mener ikke buret er til andet end at
rulle rundt med, og ikke beskytter for sidekollisioner. Der var nok mere at
hente ved at forsyne alle biler med afstandsregulerende foranstaltning. Og
sætte temperaturen på alle politistationer ned til 15 grader.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : martin

Dato : 23-11-04 07:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> hente ved at forsyne alle biler med afstandsregulerende foranstaltning. Og
> sætte temperaturen på alle politistationer ned til 15 grader.

buret er osse til at rulle rundt med, det er også ret godt til side
kollisioner

den tykke jernstang ved døren i "gearskifte højde" gør indstigning meget
besværligt

Martin

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-11-04 10:07

martin wrote:

> buret er osse til at rulle rundt med, det er også ret godt til side
> kollisioner
>
> den tykke jernstang ved døren i "gearskifte højde" gør indstigning meget
> besværligt

Og nyere biler er da vist også udstyret med stålbjælker i dørene? De kan
selvfølgelig nok ikke konkurrere med det roll-cage, men der er trods alt
noget.

Mvh.

Fra : Mikael L

Dato : 23-11-04 00:45

> [...]
>
> Det ville redde mange liv og kvæstelser.
> Meromkostningerne må nogenlunde svare til Airbag, kollisionssikring i døre

Det ser ikke særligt kønt ud og er forholdsvis besværligt at komme ind i en
bil med bur. H-seler tager for lang tid at få på og fylder for meget bag
sædet.

Hvis bare folk ville bruge de seler der allerede er, ville det hjælpe en del
på statistikken.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 08:31

> [...]

> Det ville redde mange liv og kvæstelser.
> Meromkostningerne må nogenlunde svare til Airbag, kollisionssikring i døre

Nu er et komplet roll-cage mere omfattende end bare kollisionssikring i
dørene, og tungere- så det er ofret på forbrugets hellige alter. De gl. SAAB
baseret på 99-modellen var født m. det, at det så var indført som passiv
elg-sikring er en anden snak , men de kunne faktisk holde til at falde
på taget fra 2m. højde. Jeg tror ikke at H.selen bliver et hit, så vil der
være endnu flere som køre uden sele, end der allerede er: Den er for
besværlig i dgl. brug. Men der er noget om det, jeg kender en som er sluppet
fra et uheld i en SAAB, som ville have flået taget af enhver anden bil,
sprgs. er bare hvor tit den type uheld forekommer?. Er man ikke næsten lige
så godt hjulpet m. airbags etc. + sparet vægt og større aktiv
køresikkerhed?.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-04 15:19

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så vil der være endnu flere som køre uden sele, end der allerede er: Den
> er for besværlig i dgl. brug. Men der er noget om det, jeg kender en som

Faktisk har Saab en prototype på en anvendelig 4-punktssele.

--
M.v.h.