påhængsvægt
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 19:36

Er der nogen der ved hvordan man beregner en bils max påhængsvægt?
Trailer/campingvogn. Mvh Jens

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 19:52

"Jens" < skrev

> Er der nogen der ved hvordan man beregner en bils max påhængsvægt?

Det kan man ikke, det afhænger af fabrikken, og træktøjet.
Men der er nogle overgrænser.

Uden bremser højst 50% af trækkende bils tjenestevægt, højst 750 kg.
med bremser højst 100% af trækkende bils totalvægt.

4X4 højst 150% af trækkende bils totalvægt, højst 3500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-11-04 20:00

"Jens" <jhe#__AT__#rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvordan man beregner en bils max påhængsvægt?
> Trailer/campingvogn. Mvh Jens

Det gør dem der skriver registreringsattester
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 20:05

"Jens" <jhe#__AT__#rasmussen.mail.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvordan man beregner en bils max påhængsvægt?

Det er noget producenten har regnet ud for den enkelte bilmodel, det
er ikke noget du selv kan regne ud, da det involverer alle de faktorer
der findes i en bil, egenvægt, totalvægt, bremser, motor, gearkasse,
affjedring, bilens opbygning osv.
Er der træk på bilen findes oplysningen på registreringsattesten, der
2 tal, et for påhæng uden bremser og et for påhæng med bremser, der er
ikke forskel på om det er en trailer eller en campingvogn.
Er der ikke træk på endnu kan det i de biler jeg har set læses i
instruktionsbogen og ellers kan importøren eller forhandleren sikkert
hjælpe. I nogle tilfælde kan det lade sig gøre at flytte lidt rundt på
vægtene, fx har jeg en lidt lavere totalvægt og lidt højere
påhængsvægt end de tal der foreslås af fabrikken.

Hvis du fortæller hvilken bil, model og årgang det er, så er der stor
sandsynlighed for at der er en her der kender tallene.

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-11-04 20:36

Leonard telepaterede følgende til sin PC:
> Er der ikke træk på endnu kan det i de biler jeg har set læses i
> instruktionsbogen og ellers kan importøren eller forhandleren sikkert
> hjælpe.

Man kan også selv se efter på bilens typeskilt.
Bilen kan komme til at trække differencen mellem de to nederste tal...
Hvis bilen vejes ned, kan den måske trække lidt mere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-11-04 20:06

"Jens" <jhe#__AT__#rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvordan man beregner en bils max påhængsvægt?
> Trailer/campingvogn. Mvh Jens

Det står på registreringsattesten. Det skal ikke beregnes. Der er 1 vægt med
bremser og 1 vægt uden bremser. Det er den faktiske vægt på
påhængskøretøjet, der er gældende.

Kørekort-regler derimod er en helt anden sag. Hvis der er dem du efterlyser
findes det, findes det her;

http://www.rfsf.dk/164b3e80

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 21:55

> [...]
> Trailer/campingvogn. Mvh Jens
>
> Jeg takker for svarene. Skulle se om jeg kunne skyde mig ind på hvilke
kassevogn jeg skal bruge til at trække en trailer med en total vægt på
2000kg

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 22:13

"Jens" <jhe#__AT__#rasmussen.mail.dk> wrote:

>kassevogn jeg skal bruge til at trække en trailer med en total vægt på
>2000kg

VW Transporter T4 kort model må hele vogntoget veje totalt 4.500 kg,
min er vejet ned til en totalvægt på bilen 2.500 kg og må derfor
trække 2.000 kg.

VW Transporter T5 har en max. trailervægt på mellem 2.200 og 2.500 kg.

--
Leonard