Sprængt lydpotte!!!!
Fra : Morten

Dato : 22-11-04 18:06

Lige et spørgsmål:

I morges på vej til arbejde, efter ca. 5 km. kørsel, mistede min bil
trækkraft. Jeg koblede ud og trådte et par gange på speederen og prøvede at
lade den rulle igang i gear. Pludselig var der et stort brag og hele bilen
rystede, jeg holdt ind til siden. Bilen kom igang efter 2 minutter, men jeg
kunne nu høre at udstødningen var utæt.

Den bagerste lypotte er revnet langs hele samlingen og der er et stort hul
ind. Jeg har for ca. 14 dage siden fået skiftet toppakning og planslebet
topstykket.

Mit spørgsmål er om andre har oplevet at en lydpotte er sprunget med sådan
en kraft? Samt hvad årsagen kan være?
Vil ikke skifte lydpotten hvis problemet er noget andet!!!

Bilen er en Mazda 626 2.0 fra 1989
Den har kørt 230.000km

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 18:21

"Morten" <mortenfa34@hotmail.com> wrote:

>Jeg koblede ud og trådte et par gange på speederen og prøvede at
>lade den rulle igang i gear.

Ved at pumpe speederen har du fyldt ekstra benzin ind i motoren, som
uforbrændt er havnet ude i din lydpotte, og så er det blevet antændt,
enten af varmen i lydpotten eller af en gnist da du forsøgte at få
gang i motoren.

--
Leonard

Fra : Juel

Dato : 22-11-04 18:33

> [...]
> uforbrændt er havnet ude i din lydpotte, og så er det blevet antændt,
> enten af varmen i lydpotten eller af en gnist da du forsøgte at få

Har sådan en mazda ikke indsprøjtning !! så er overstående noget vås..

det er fordi din bil ikke har brændt benzinen af, da den satte ud (kunne
være fugt i tændingssystemet eller lign) alt den uforbrænte benzin ryger i
udstødningen, og når så din bil tænder igen, så bliver alt benzinen i
udstødningen tændt, og BANG så kan der ryge en lydpotte.. hehe har prøvet
det samme )

Så det er ikke pottens skyld, men motorens..

Mvh
Morten

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 18:47

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> wrote:

>Har sådan en mazda ikke indsprøjtning !! så er overstående noget vås..

Det ved jeg ikke, den er fra 89 ...
Resultatet er dog det samme, uforbrændt benzin i potten, der antændes
giver et højt knald og er man uheldig flækker potten.

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 18:49

"Juel" skrev

> Har sådan en mazda ikke indsprøjtning !! så er overstående noget vås..

Nej, så nu er det ovenstående der er noget vås.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-04 08:04

> Nej, så nu er det ovenstående der er noget vås.

Ved du det med sikkerhed, kan huske min fars gamle 626glx den havde
insprøjtning... det var en 2.0i og Morten fortæller intet om sin model, så
hvordan konkludere du at den har kaburator ??

Mvh
Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-11-04 12:11

Juel skrev:

> Har sådan en mazda ikke indsprøjtning !!

Den kan sagtens have karburator.
2.0 12V har karburator.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : CDK

Dato : 27-11-04 15:18

Søren C. Fischer wrote:

> Den kan sagtens have karburator.
> 2.0 12V har karburator.

Min 1989 929 2.2 havde da heller ikke indsprøjtning.. desværre ...

/Christian.

Fra : Claus Hviid

Dato : 22-11-04 18:49

"Morten" <mortenfa34@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kraft? Samt hvad årsagen kan være?
> Vil ikke skifte lydpotten hvis problemet er noget andet!!!

Det skete da også for en anden her i gruppen for ca. 1 år siden. Samme bil
iøvrigt...

/Claus Hviid

Fra : Rasmus

Dato : 22-11-04 18:56

"Morten" <mortenfa34@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en kraft? Samt hvad årsagen kan være?
> Vil ikke skifte lydpotten hvis problemet er noget andet!!!

Hvis jeg husker rigtigt var der en anden herinde fra som havde oplevet det
samme på hans Mazda 626

mvh
Rasmus

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 19:01

"Morten" skrev

> Mit spørgsmål er om andre har oplevet at en lydpotte er sprunget med sådan
> en kraft? Samt hvad årsagen kan være?

Til at starte med tror jeg du har været udsat for karburatoris, dernæst at
Leonard`s forklaring på sprængningen er rigtig.

Her i vintersæsonen skal karburatoren have varm luft fra udstødningen, prøv
at se om der mangler en slange fra luftfilter til et sted over
udstødningsmanifolden.

Eller få dem der skifter potten til at se efter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 22-11-04 19:12

Tak for de mange svar!

Slangen fra luftfilteret til manifolden er der, men forklaringen med
karburator is lyder fornuftig.......der var fugtigt og koldt i morges!

Er der noget bud på, hvordan jeg kan undgå det sker igen???
Kan det have noget med udskiftningen af toppakningen at gøre- forkert
indstilling af dyserne???

Mvh Morten

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 19:39

"Morten" skrev

> Er der noget bud på, hvordan jeg kan undgå det sker igen???

Hvis det var karburatoris, sker det igen.
Det du så skal gøre er at køre ind til siden, vente 5 minutter og starte og
køre, pump ikke med pedalen.
Så ved du det er is, det kan forhindres med karburatorsprit.

Eller undersøge om karburatoren får den varme luft den skal have, slangen er
der men er der forbindelse, der sidder en ventil på luftfilteret der skal
åbne for den varme luft, tjeck den.
Pil varmeslangen af og kig ind i hullet, er klappen åben?
Så vidt jeg husker skal der også sidde en vacumslange, en tynd slange, på
ventilen, er der en tom studs?

> Kan det have noget med udskiftningen af toppakningen at gøre-

Ikke selve toppakningsudskiftningen, men noget kan jo være gået fra hinanden
i varmluftsystemet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-04 20:09

Morten wrote:
> [...]
>
> Er der noget bud på, hvordan jeg kan undgå det sker igen???
> Kan det have noget med udskiftningen af toppakningen at gøre- forkert

Hvordan har dine tændrørskabler det? få dem eventuelt udskiftet.

Hvordan ser tændrørene ud? Ligeledes udskift dem.

Disse ting kan meget vel være årsagen til dine problemer, der er ingen tvivl
om at grunden til det høje "brag" er uforbrændt benzin.

Da jeg var yngre var det til tider en yndet sport at dreje tændingsnøglen,
nogle sekunder med speederen trådt i bund, specielt hvor der på fortovet gik
mange mennesker, det var sjovt at se folk hoppe når man satte tænding på og
der kom et ordentligt brag. *GG*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 23-11-04 03:34

> [...]
gik
> mange mennesker, det var sjovt at se folk hoppe når man satte tænding på

Jeg havde engang vr0vl med tAdingen pA min gamle Peugeot 405 1.9 med
karburator. pA en tur ud for at se pA bil, d0de den og jeg lod den trille
ind pA en benzinstation. Pumpe - pumpe med tAnding pA - en mand pA vej ind
for at betale, sprang et par meter i vejret da det pludeselig gav et SKRALD
uden lige. I skulle ha' set dem gamle stakkel - he he.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 25-11-04 22:07

> Mit spørgsmål er om andre har oplevet at en lydpotte er sprunget med
> sådan en kraft? Samt hvad årsagen kan være?

Volvo 850/V70 har iflg. en Volvo mekaniker jeg har talt med, samme
tendenser! De ved ikke hvorfor de sprænger.

> Vil ikke skifte lydpotten hvis problemet er noget andet!!!

Den skal vist skiftes under alle omstændigheder?!

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide