Adskillese af VW instrumentering
Fra : Allan Møller

Dato : 21-11-04 19:58

Efter at jeg har nogle problemer med kørecomputeren og snakket med en
VW-forhandler både i Danmark og Sverige er jeg nået til at jeg selv vil
prøve
at løse problemet.

Problemet er at kørekomputeren kun virker periodevis - et par uger hvor de
virker
og et par uger hvor den ikke virker. Her på det sidste har der dog været
længere
perioder hvor den ikke har virket end modsat.

Min sunde fornuft siger mig at det må være en løs forbindelse - hvis
kørecomputeren
ikke virkede - ja så virkede den vel aldrig ?!´

Hos VW har jeg tildels fået den teori bekræftet men de udelukker dog ikke
muligheden for
at "multiinstrumentet" er defekt og skal udskiftes - ikke noget med rep.
her.

Det jeg vil frem til er om nogen her kan fortælle mig hvor jeg skal lede
efter mulige samlinger
som jeg kan tjekke for løse forbindelser ?
Kan nogen forklare mig i hurtige træk hvordan man splitter et instrumentbord
ad for at komme
ind "bagved" til evt. samlinger. Hvad med udskiftning af "multiinstrumentet"
hvis jeg ikke finder
nogen løse forbindelser ?

Jeg har tidligere mailet lidt med Claus fra VWFanatic og fået gode
forklaringer af ham.

Så Claus har du tid til en forklaring ?
Andre er naturligvis velkommne til at supplementere og evt. gode ideer.

Iøvrigt er der så nogen som ved om "multiinstrumentet" i den tid det ikke
virker
kan fortælle mig hvordan det står til med servicen ?
Kan man når "multiinstrumentet" når det virker fortælle mig en anslået tid
til næste service ?

Bilen kører efter noget "Longlife" service hvor kørecomputeren skulle
fortælle når det er tid til service.
Dog skifter jeg olie efter 10.000 km - hvilket jeg ikke ved om er smart når
det nu ikke er "Longlife olie" jeg
fylder på men det beste tilbud på dagen. Castrol, Shell osv.

Nå men nu blev det jo lidt langt det indlæg - men det skyldes sikkert min
frustration over VW værkstedspriser
og SMC's tilbud på Amager om at det ville tage min. 2 dage at finde ud af
hvad fejlen kunne være.

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 21-11-04 19:59

Måske jeg lige skylder at fortælle at det er en Passat 2001 jeg her snakker
om

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 06:16

"Allan Møller" <a.l.l.a.n@a0l0l0a0n0m.dkfjerndetteognuller> skrev i en
meddelelse news:41a0e571$0$33737$14726298@news.sunsite.dk...
> Måske jeg lige skylder at fortælle at det er en Passat 2001 jeg her
snakker
> om

Det gør nu ingen forskel :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 06:32

"Allan Møller" <a.l.l.a.n@a0l0l0a0n0m.dkfjerndetteognuller> skrev i en
meddelelse news:41a0e512$0$33741$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> kørecomputeren
> ikke virkede - ja så virkede den vel aldrig ?!´

Jeg har vist spurgt før, hvad er den helt nøjagtigt fejl, virker ikke, er
ikke særligt fyldestgørende.
Hvordan ser du problemet, forsvinder lyset eller teksten i displayet
eller.....?

> [...]
> muligheden for
> at "multiinstrumentet" er defekt og skal udskiftes - ikke noget med rep.

Nej ikke ved VW, men instrumentet burde kunne reparers af en elektronik
fagmand.

> [...]
> efter mulige samlinger
> som jeg kan tjekke for løse forbindelser ?
> Kan nogen forklare mig i hurtige træk hvordan man splitter et

Af med inddækningen omkring ratstammen, der sidder to skruer derunder og ud
med instrumentet.
Det er samme princip som på G4/Bora, se på min hjemmeside under Tips &
Tricks - Vandvogter, der er nogle billeder af
hvordan man afmontere instrumentet i en Bora. Princippet er det samme.
Under FIS kan du se billeder af et instrument, der er skilt ad.

> ind "bagved" til evt. samlinger. Hvad med udskiftning af
"multiinstrumentet"
> hvis jeg ikke finder
> nogen løse forbindelser ?

Så finder du et nyt instrument på Ebay pris ca. 1500.
Jeg skal nok hjælpe med at finde det rigtige instrument.
Ellers har jeg et liggende til en 2001 bensin model, måske det passer til
din, du skriver ikke om det er bens eller TDI model.

> [...]
> kan fortælle mig hvordan det står til med servicen ?
> Kan man når "multiinstrumentet" når det virker fortælle mig en anslået tid

Igen det kommer an på hvordan det ikke virker.
Hvis det kun er displayet der falder ud, ja så kører elektronikken nok
videre.

> [...]
når
> det nu ikke er "Longlife olie" jeg
> fylder på men det beste tilbud på dagen. Castrol, Shell osv.

Så burde du under alle omstændigheder slå den over til fikseret
serviceinterval istedet for longlife.
Husk nu at bruge en rigtig olie, kulancen er = nul hvis motoren brænder af
og du har brugt slaveolie.
En pumpedüse koster 5000 (og der er 4 stk.).

> [...]
> frustration over VW værkstedspriser
> og SMC's tilbud på Amager om at det ville tage min. 2 dage at finde ud af

De må jo ikke være rigtigt raske.

Fra : Allan Møller

Dato : 22-11-04 20:12

> Jeg har vist spurgt før, hvad er den helt nøjagtigt fejl, virker ikke, er
> ikke særligt fyldestgørende.
> Hvordan ser du problemet, forsvinder lyset eller teksten i displayet
> eller.....?

Ja altså jeg ved det ikke. Al info i displayet er bare væk - altså sort
skærm.
Den alarm for dør åben virker heller ikke når displayet ikke virker samt for
lav tankbeholdning.

> Af med inddækningen omkring ratstammen, der sidder to skruer derunder og
ud
> med instrumentet.

Ok jeg må kigge på vwfanatic igen - jeg synes bare ikke at jeg kan se nogle
samlinger på oversiden af instrumentbordet - det hvor jeg ville tror der
skulle være
en samling.

> [...]
> Ellers har jeg et liggende til en 2001 bensin model, måske det passer til
> din, du skriver ikke om det er bens eller TDI model.

Det er en benzin - 1.8T
Hvad skal du evt. vide for at finde ud af om dit passer ?
Hvad med din smarte opstilling til at indstille kmtallet ?
Og hvad er din pris ?

> Så burde du under alle omstændigheder slå den over til fikseret
> serviceinterval istedet for longlife.

Ok noget du evt. er manden for ? Hvis det skulle vise sig at jeg
kunne bruge dit instrument - eller skal det ske i bilen ?

Men det var hvad værkføreren sagde.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 21:51

> [...]
> skærm.
> Den alarm for dør åben virker heller ikke når displayet ikke virker samt

OK! Det lyder desværre alvorligt, det er ikke en løs forbindelse i stikkene,
for et kombiinstrument virker uanset om stikkene ikke er monteret og der
bare er sat 12 V til det. Så problemet er inde i selve instrumentet.

> Ok jeg må kigge på vwfanatic igen - jeg synes bare ikke at jeg kan se
nogle
> samlinger på oversiden af instrumentbordet - det hvor jeg ville tror der
> skulle være en samling.

Jeg tror du misforstår, der skal ikke kigge ovenpå instrumentbordet (der er
ikke noget at se),
du skal afmontere afdækningen ved ratstammen, så dukker der to skruer op som
holder instrumentet.
Når det er afmonteret kan instrumentet vippes ud fra højre side, kablerne er
lavet så det i højre side er længst.

> Det er en benzin - 1.8T
> Hvad skal du evt. vide for at finde ud af om dit passer ?
> Hvad med din smarte opstilling til at indstille kmtallet ?
> Og hvad er din pris ?

Jeg skal helst have nogle billeder af instrumentet for at se om skalaerne
passer.
Det ville være rart hvis du kunne afmontere instrumentet og aflæse numrene.
Så er vi godt hjulpet. Indtil videre passer årgang og brændstoftype.
Men det må vi vist hellere tage privat, du kan kontakte mige igennem min
hjemmeside.

> Ok noget du evt. er manden for ? Hvis det skulle vise sig at jeg
> kunne bruge dit instrument - eller skal det ske i bilen ?

Ja det kan jeg sagtens, men al opkodning skal foregå i bilen, jeg kan måske
finde en på sjælland der kan hjælpe.
Der er langt til Aalborg :)
Under alle omstændigheder ville jeg vælge longlife og så købe den rigtige
olie.

> Men det var hvad værkføreren sagde.

Det tager max 2 timer at skifte et instrument. incl. opkodning og generering
(ved VW Wolfsburg) af kode til startspærre.
Men instrumentet er nok ret dyrt ved VW.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk