Tåber ;-)
Fra : C. Caspersen

Dato : 21-11-04 16:19

Se! - selv de, som lever af at sælge pærer, synes at man er en tåbe, hvis
man kører med tåbelyset tændt !

http://www.stiften.dk/koergodt/artikel:aid=188894

Se så at få slukket det lård !

Mvh

Caspersen
- uden tåbelys

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 16:41

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> Se! - selv de, som lever af at sælge pærer, synes at man er en tåbe, hvis
> man kører med tåbelyset tændt !
>
> http://www.stiften.dk/koergodt/artikel:aid=188894
>
> Se så at få slukket det lård !

Citat fra samme artikel:

Det er tilladt at bruge tågelygterne sammen med bilens positionslys og
baglys som kørelys i dagtimerne. Men så skal nærlyset være slukket.

wm

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 17:01

> Citat fra samme artikel:
>
> Det er tilladt at bruge tågelygterne sammen med bilens positionslys og
> baglys som kørelys i dagtimerne. Men så skal nærlyset være slukket.

Jeps.. synes nu det er rålækkert med det ekstra lys om aftenen, gør også at
man meget bedre kan se siden af vejen..

Mvh
Morten

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-11-04 17:07

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps.. synes nu det er rålækkert med det ekstra lys om aftenen, gør også
at
> man meget bedre kan se siden af vejen..

Jeg har lavet mit så jeg kan vælge at tågelygterne tænder sammen med
fjernlyset.
Så slukker de også når jeg blænder ned for modkørende.

Venligst

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 17:36

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps.. synes nu det er rålækkert med det ekstra lys om aftenen, gør også
> at
> man meget bedre kan se siden af vejen..

Ja og så ikk en ski' længere, dit nattesyn ødelægges pga. dine øjne blænder
ned for det kraftige genskin fra vejen lige foran dig. Så i virkeligheden
ser du dårligere, jeg ser dårligere når jeg møder dig, så der er ingen
logiske argumenter som taler for, der er kun "brian-effekten" tilbage. JA
jeg har prøvet, jeg har oxo tåbelys, så der er ikke misundelse i det. Hvis
du har problemer med at se vha. nærlyset kan der være flere ting, skidt på
dine lygter,ruden, dine pærer eller dine øjne.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 17:47

> [...]
> du har problemer med at se vha. nærlyset kan der være flere ting, skidt på
> dine lygter,ruden, dine pærer eller dine øjne.

vil du ha en kiks og en klud ???

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-11-04 17:49

On Sun, 21 Nov 2004 17:46:42 +0100, "Juel" <xHOSstarchild.dk> wrote:

>vil du ha en kiks og en klud ???

En hammer skulle vel kunne klare de lygter,

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 17:57

> En hammer skulle vel kunne klare de lygter,

For på ejeren kan den ikke gøre megen skade .

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-04 18:11

> [...]
> blænder ned for det kraftige genskin fra vejen lige foran dig. Så i
> virkeligheden ser du dårligere, jeg ser dårligere når jeg møder dig, så

Det vil jeg så ikke tilslutte mig. Jeg mærker tydeligt at jeg slapper mere
af i øjnene, når jeg tænder for tågelygterne om aftenen...

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 18:33

> Det vil jeg så ikke tilslutte mig. Jeg mærker tydeligt at jeg slapper mere
> af i øjnene,

Sådan har jeg det ikke ved "normal",klar, sigt, som skrevet kan der være
flere faktorer, når det synes sådan.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 19:59

Henrik B. wrote:

> Det vil jeg så ikke tilslutte mig. Jeg mærker tydeligt at jeg slapper
> mere af i øjnene, når jeg tænder for tågelygterne om aftenen...

Det er formentlig fordi du mentalt bliver doopet af det meget lys. Det er
dog kun noget du føler, rent faktisk ser du mindre/dårligere, og meget
mindre med høj luftfugtighed, da den store lysmængde difuseres med
tiltagende luftfugtighed.

Det er det samme, mange lastvognchauffører har lygter højt placeret (over
forruden). Jeg har selv prøvet det, det er simpelthen ulideligt at køre med
disse lygter tændt og helt ekstremt i diset vejr.

To 100% OK forlygter med ordentlige pærer er alt hvad der er behov for, og
naturligvis at de er rene. Alt andet er blot gejl, - noget som helst ikke
andet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-11-04 22:17

Hans L. Jørgensen skrev:
> To 100% OK forlygter med ordentlige pærer er alt hvad der er behov
> for, og naturligvis at de er rene. Alt andet er blot gejl, - noget
> som helst ikke andet.

Lyser dint nærlys også ud til siderne så du kan se harer, fasaner og rådyr
der står 2-3 meter fra vejen og springer ud foran dig i sidste øjeblik.....
?

Nejvel [1], vi er nogle der har betydeligt glæde og gavn af tågelygter
sammen med nærlyset når det er mørkt

[1] Og hvis de gør: hvad pokker kører du i?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 21-11-04 22:42

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse
> Lyser dint nærlys også ud til siderne så du kan se harer, fasaner og rådyr
> der står 2-3 meter fra vejen og springer ud foran dig i sidste
> øjeblik.....

Kan man overhovedet nå at reagere, hvis det sker - tågelys eller ej?

\Mandal

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-11-04 09:05

Brian Fisker [8900] skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Kan man overhovedet nå at reagere, hvis det sker - tågelys eller ej?

Ja sagtens, for man kan jo se dem på afstand

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 09:46

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja sagtens, for man kan jo se dem på afstand

Hvor langt rækker de ifht nærlyset, det er klart du ikke kan se noget- for
dine øjne er jo blændet af det kraftige lys lige foran bilen. Men reelt ser
du ikk længere frem, det ser bare sådan ud hvis du slukker tåbelygterne. Og
når det er skrevet, ser du yderst sjældent dyr "stå på spring" fuldt
synlige, de ligger i "flyverskjul"- for så at fare ud, så der er ikke meget
at få "øje på".

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-11-04 15:54

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> sjældent dyr "stå på spring" fuldt synlige, de ligger i
> "flyverskjul"- for så at fare ud, så der er ikke meget at få "øje på".

Jamen mit nærlys lyder fremad og ikke ud til siderne...
Og hernede hvor jeg bor (Lolland) kender dyrene ikke noget som helst til
flyverskjul.
De står tit 2-3 meter fra vejkanten, og vælger i 80% af tilfældene at fare
ud over vejen i stedet for at flygte ind på marken....

Min vurdering er, at tågelygterne gør at jeg kan se dem på 30-40 meters
afstand, hvor jeg med udelukkende nærlys først ser dem på 20 meters afstand.
Begge dele med tændt fjernlys.
Ja, jeg kunne da bare køre efter forholdene, og det er så dét jeg gør ved at
tænde mine tågelygter. Og ja, jeg slukker dem i tilfælde af modkørende,
ligesom jeg slukker fjernlys i tilfælde af modkørende.
Men er det virkeligt forbudt at køre med fjernlys+nærlys+tågelys samtidigt ?

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-11-04 17:04

> Men er det virkeligt forbudt at køre med fjernlys+nærlys+tågelys samtidigt
?

Ja. Og det burde ikke længere komme bag på nogen i denne gruppe.

/Caspersen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-11-04 12:10

C. Caspersen skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Ja. Og det burde ikke længere komme bag på nogen i denne gruppe.

Det gør det desværre på mig
Og jeg har netop gennemstøvet "BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR
KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR", og dér kan jeg ikke finde det du siger...

Kan du henvise til en §?

Hvis vi gentager noget der allerede er sagt i tråde, så skal jeg beklage.
Henvis da gerne til message ID.

Fra : Leonard

Dato : 23-11-04 12:39

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote:

>Og jeg har netop gennemstøvet "BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR
>KØRETØJERS INDRETNING OG UDSTYR", og dér kan jeg ikke finde det du siger...

Færdselsloven:
Lygteføring

§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes
tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde
baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt
ved vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde
under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til
sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren
kan blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå
risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til
køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren
tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes
påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i
medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør
og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.
Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten
er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan
blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end
påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er
udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys)
anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder
dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I
stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

--
Leonard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-11-04 15:29

Leonard skrev:
> [...]
> og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.
> Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten

Er det denne du mener der skal tolkes som om at man ikke må have
fjernlys+nærlys+tågelys tændt samtidigt ?

Fra : Leonard

Dato : 23-11-04 15:55

>Er det denne du mener der skal tolkes som om at man ikke må have
>fjernlys+nærlys+tågelys tændt samtidigt ?

Ja, i lygtetændingstiden bliver det til at du kun må anvende
tågelygterne i tåge, og du kan vælge kun at bruge dem, men må gerne
bruge dem sammen med nær- og fjernlys.

Min påstand er så, at hvis du føler du har noget som helst ud af at
køre med fjernlys, så er det ikke tåget og dermed ikke tilladt at
bruge tågelygterne.

--
Leonard

Fra : Peter Weis

Dato : 27-11-04 16:41

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Ja, i lygtetændingstiden bliver det til at du kun må anvende
> tågelygterne i tåge, og du kan vælge kun at bruge dem, men må gerne
> bruge dem sammen med nær- og fjernlys.

Man må da ikke bruge dem sammen med nærlys. Der står at de "anvendes i
stedet for" nærlys og fjernlys. "I stedet for" betyder netop at nærlys
(eller fjernlys) er slukket når tågelyset er tændt.

mvh
Peter

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 17:58

"Søren C. Fischer" skrev

> Men er det virkeligt forbudt at køre med fjernlys+nærlys+tågelys samtidigt
?

Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 22-11-04 18:14

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Nej.

Jo, i lygtetændingstiden må tågelys kun bruges i tåge og hvis deter
muligt at se noget som helst med fjernlyset tændt, så er det ikke
tåget!

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 18:34

"Leonard" skrev

> Jo, i lygtetændingstiden må tågelys kun bruges i tåge og hvis deter
> muligt at se noget som helst med fjernlyset tændt, så er det ikke
> tåget!

Spørgsmålet var ganske enkelt, er det forbudt?
Og svaret er lige så enkelt," Nej ".

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-11-04 20:00

> Spørgsmålet var ganske enkelt, er det forbudt?
> Og svaret er lige så enkelt," Nej ".

Ikke hvis flg er over holdt §33, stk 5,6:, ellers ER DET: Stk. 5.

Fra : alexbo

Dato : 22-11-04 20:18

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald
> anvendes i stedet for de foreskrevne lygter.

Læg mærke til ordet "kan", det betyder at man kan bruge dem alene eller
sammen med andre.

Mener du det er forbudt at anvende tåge-nær-fjernlys samtidig?

mvh
Alex Christensen

Fra : Rander

Dato : 23-11-04 03:58

Mon, 22 Nov 2004 20:18:10 +0100 brugte alexbo 15 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Læg mærke til ordet "kan", det betyder at man kan bruge dem alene eller
>sammen med andre.
>Mener du det er forbudt at anvende tåge-nær-fjernlys samtidig?

Det er ikke "kan" der er nøgleordet - det er "i stedet for"! Altså IKKE
samtidigt!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Bøn er åndelig onani. (Soya)

Fra : Rander

Dato : 22-11-04 02:43

Sun, 21 Nov 2004 22:17:21 +0100 brugte Søren C. Fischer 20 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Nejvel [1], vi er nogle der har betydeligt glæde og gavn af tågelygter
>sammen med nærlyset når det er mørkt

Og så skider i på at det er ulovligt? Så vidt jeg husker er kravet også at
nærlyset skal slukke automatisk når tåbelygterne tændes, men den er jeg
ikke helt sikker på. At nærlys og tåbelygter ikke må anvendes samtidig er
jeg dog sikker på, jvf. færdselslovens §33 stk. 5 samt §33a.

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Dette hæfte kan De få tilsendt ved at indsende en frankeret
kuvert med frimærker på. (Næste uges TV - DR)

Fra : KASO

Dato : 22-11-04 08:42

> [...]
>
> Lyser dint nærlys også ud til siderne så du kan se harer, fasaner og rådyr
> der står 2-3 meter fra vejen og springer ud foran dig i sidste

Hvis der er risiko for harer, fasaner og andet vildt, antager jeg, at vi
ikke taler bykørsel, men (minimum) landevej. Ved 80 km/t tilbagelægger du
godt 22m på et sekund. Hvor langt frem rækker dine tågelygter ude i siden?

Mao.: Du har oplyst det nærmest af vejsiden, men du vil ikke kunne nå at
reagere på det, som måtte være der!

> Nejvel [1], vi er nogle der har betydeligt glæde og gavn af tågelygter
> sammen med nærlyset når det er mørkt

Sælger du da pærer - eller er du i medicinalindustrien? - for der er da
ikke andre, der har glæde af det - det er ren indbildning!

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-04 22:42

> [...]
> naturligvis at de er rene. Alt andet er blot gejl, - noget som helst ikke

Kan sagtens se det irriterende i tågeforlygter. Men hvorfor har Rallybiler
så så mange forlygter når de køre om aftenen/natten ??? Hvis det er som du
siger at man ikke har behov for mere lys end hvad en bil kan gi´ standard ??

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 22:45

> [...]
> siger at man ikke har behov for mere lys end hvad en bil kan gi´ standard
??

mit bud er at det er en paragraf rytter, dem er der en del af herinde.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 21-11-04 23:05

"Martin Larsen" <martinlarsenFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger at man ikke har behov for mere lys end hvad en bil kan gi´ standard

Siden hvornår er Rallybiler begyndt at køre efter dansk lovgivning? Tåler
sgu da ingen sammenligning!

\Mandal

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-04 23:26

> [...]
Rallybiler

> Siden hvornår er Rallybiler begyndt at køre efter dansk lovgivning? Tåler

HAr da intet med lovgivning at gøre.

Hans skrev : "To 100% OK forlygter med ordentlige pærer er alt hvad der er
behov for, og
naturligvis at de er rene. Alt andet er blot gejl, - noget som helst ikke
andet."

undrede mig bare

Martin

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-11-04 10:07

> [...]

> siger at man ikke har behov for mere lys end hvad en bil kan gi´ standard

Er der modkørende?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-11-04 16:32

> [...]
> siger at man ikke har behov for mere lys end hvad en bil kan gi´ standard

Fordi rally ikke køres på færdselslovens område.

Fra : Torben E

Dato : 21-11-04 16:56

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> Se! - selv de, som lever af at sælge pærer, synes at man er en tåbe, hvis
> [...]

Hørt, jeg er lige ved at tro, at hvis policen stillede sig et
vilkårligt sted en mørk aftentime, ja så ville de måske få
flere penge i kassen end hvis de havde lavet fartkontrol.

Sluk så det skrammel ! er det det værd, at en fodgænger
måske køres ned, bare fordi i mener jeres bil ser "bredere" ud
med hele blusset tændt ?

Torben E

Fra : Basil

Dato : 21-11-04 20:32

C. Caspersen wrote:
> Se! - selv de, som lever af at sælge pærer, synes at man er en tåbe, hvis
> [...]

Er der folk der har det tændt, bare for sjovt ?
Så er de sgu da idioter !
Kai

Fra : PNT

Dato : 21-11-04 21:13

Hvad så med tågelys bagpå ?
Det må da alt andet lige skærpe sikkerheden !??

Vh. Pierre

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-11-04 23:46

On Sun, 21 Nov 2004 21:12:58 +0100, "PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk>
wrote:

>Hvad så med tågelys bagpå ?
>Det må da alt andet lige skærpe sikkerheden !??

Ja klart, de lyser lige så kraftigt som bremselyset, så ham der kører
bag dig opdager for sent af lyshavet for ikke længere bare er dine
tåbebaglyger men også dine bremselygter <<skrald.wav>>

--
Morten

Fra : PNT

Dato : 22-11-04 00:03

hm...ja....ok - det kan jeg godt se.....
f... foglights !

Fra : Thomas

Dato : 22-11-04 20:45

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> Se! - selv de, som lever af at sælge pærer, synes at man er en tåbe, hvis
> [...]
Helt enig...

Jeg har iøvrigt nedkaldt en fatwa over alle unødvendige tåbelys-brugere, så
nu hilses alle (om aftenen, ikke dagen) af et par gode blink med det lange
lys Det skulle nok gøre tåbelys-brugerne trætte i ansigtet.

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-11-04 21:37

"Thomas" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har iøvrigt nedkaldt en fatwa over alle unødvendige tåbelys-brugere,

> nu hilses alle (om aftenen, ikke dagen) af et par gode blink med det lange
> lys Det skulle nok gøre tåbelys-brugerne trætte i ansigtet.

Ja, og det er ikke engang mere ulovligt end at køre med de elendige tåbelys
i lygtetændingstiden, så den kan ikke brokke sig

/Caspersen

Fra : Lars Holst

Dato : 23-11-04 00:00

"Thomas" <a@b.dk> said in news:cntf69$6rf$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> tåbelys-brugere, så nu hilses alle (om aftenen, ikke dagen) af et par
> gode blink med det lange lys Det skulle nok gøre tåbelys-brugerne

Jeg blev på et tidspunkt så irriteret over de modkørende, som har
fjernlys og evt. tågelys på og åbenbart mener at det ikke er nødvendigt
at blænde ned fordi der er 5 meter mellem vejbanerne på motorvejen, at
jeg overvejede at medtage mit genopladelige søgelys fra båden (meget-
meget kraftigt lys til på flere sømils afstand at finde sømærker i
natten) og benytte det til diskret at gøre opmærksom på fjolsernes fejl.

Jeg valgte dog ikke at gøre det fordi det kunne skabe farlige situationer
med ulykker etc.

Men jeg er stadig irriteret hver gang en bilist ikke fatter at jeg bliver
blændet af hans fejlfortolkede overbevisning om at det er ok at have alt
det lys på ved modkørende på motorvejene.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 24-11-04 20:03

> [...]
> blændet af hans fejlfortolkede overbevisning om at det er ok at have alt
> det lys på ved modkørende på motorvejene.

Jeg må skuffe dig med at det er (delvist) dig, der fejlfortolker. Det er
korrekt, at tåbelys intet har at gøre på en motorvej (med mindre det er så
tåget, at man er nødt til at køre meget langsomt), men det lange lys er
sådan set beregnet til motorvejen - og loven kræver, at man skal have oplyst
sin standselængde, hvilket kun kan lade sig gøre med det lange lys.

Du bliver kun blændet af de modkørende på motorvejen, hvis du stirrer over i
deres vejbane - koncentrerer du dig om din egen bane, kan du højst blive
irriteret - og det er ikke forbudt! Kun hvis en bagvedkørende blænder dig
ved at have det lange lys på, når han er for tæt på, er han forpligtet til
at blænde ned (og evt. sænke farten).

Så før du hidser dig for meget op over de modkørende med langt lys, vil jeg
anbefale dig at læse færdselsloven.....

Fra : Lars Holst

Dato : 24-11-04 20:40

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
>
> Så før du hidser dig for meget op over de modkørende med langt lys,
> vil jeg anbefale dig at læse færdselsloven.....

Min oplevelse knytter sig dels til §§ om at vise hensyn og dels §§ om
ikke at blænde modkørende.

Det er nemlig ikke tilladt at blænde modkørende ..............uanset om
det er tilladt at have fjernlys tændt på motorvejen med modkørende eller
ej.
Så i det øjeblik du bliver opmærksom på at en modkørende føler sig
generet af dit fjernlys (f.eks. ved at han blinker med det lange lys), er
det din lovmæssige pligt at nedblænde.

Og jeg stirrer ikke over i den modsatte bane.
Mit syn er bragende godt.
Mit nattesyn er bragende godt.
Jeg er endda skikket til udkig på søen.....

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 24-11-04 22:15

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er nemlig ikke tilladt at blænde modkørende ..............uanset om
> det er tilladt at have fjernlys tændt på motorvejen med modkørende eller

1: Det er ikke tilladt, men påbudt at køre med tilstrækkeligt lys.
2: Gældende fortolkning er at man _ikke_ blænder modkørende på en motorvej
gr. afstanden ml. banerne.

> Så i det øjeblik du bliver opmærksom på at en modkørende føler sig
> generet af dit fjernlys (f.eks. ved at han blinker med det lange lys), er
> det din lovmæssige pligt at nedblænde.

Nix - jf. ovenstående! (Og ja: Det har været drøftet i dagspressen og
køreprøvesagkyndige m.fl. er hver gang nået til samme konklusion som jeg har
beskrevet - så det er egentligt ikke åbent for fortolkning, selv om mange
herinde forsøger fra tid til anden).

> Og jeg stirrer ikke over i den modsatte bane.

Så bliver du heller ikke blændet!
Det er OK, at du kan registrere, at de kører med langt lys - men det
forhindrer dig ikke i at se din egen bane - og det er netop pointen.

> Mit syn er bragende godt.
Det er jo godt!

> Mit nattesyn er bragende godt.
Det er jo også godt....

> Jeg er endda skikket til udkig på søen.....
Hvilket er nyttigt i tilfælde af aquaplanning

Fra : Lars Holst

Dato : 24-11-04 22:53

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> Det er jo godt!

> Det er jo også godt....

> Hvilket er nyttigt i tilfælde af aquaplanning

Jamen det fremgår tydeligt af følgende:

[...]

Læg mærke til stk. 3 pkt. 2 & stk. 6

Der kan ikke være tvivl.
Der sker ingen fortolkning fordi loven er klart formuleret.
Hvis jeg som din modkørende bliver blændet, så skal du blænde ned.
Det er ikke op til dig at vurdere om jeg bliver blændet.
Det har du ingen mulighed for.
Dine lygter kan være forkert justeret eller blændingen kan ske i et sving
eller hvis du laver vognbaneskift så vinklen af dit lys rammer mig.

Kan du konkret henvise til det sted i _loven_ hvor det fremgår at du må
køre med fjernlys på motorvej med modkørende?
Husk på at hvis du p.g.a. din blænding af mig må blænde ned, så skal du
tilpasse hastigheden til din lysføring.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 07:26

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Husk på at hvis du p.g.a. din blænding af mig må blænde ned, så skal du
> tilpasse hastigheden til din lysføring.

Det er nemlig rigtigt, gør du selv det?, eller er det fordi du aldrig køre
på motorvej ;). Sprgs. "popper op" med jævne mel.rum, og HVER gang ender
det op i ordkløveri,så jeg er tilbøjelig til at tro det er en "troll" .
Det er rimeligt teoretisk,for som regel er der så meget trafik i egen
vognbane, at det ikke er muligt at benytte fjernlys alligevel.

Fra : Lars Holst

Dato : 25-11-04 20:12

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> said in

> [...]
> en "troll" . Det er rimeligt teoretisk,for som regel er der så
> meget trafik i egen vognbane, at det ikke er muligt at benytte

Det kan du have ret i men hvis vognbanen er fyldt med biler må det jo også
forventes at der er tilstrækkelig oplysning fra dig og de andre biler
tilsammen.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 26-11-04 08:02

> [...]
>
> Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under
> hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker

Derfor skal man bruge fjernlys på motorvejen!

> Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
>
> 1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,
>
> 2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan
> blændes,

Dette er netop pointen: Afstanden på motorvejen vurderes generelt til at
være tilstrækkelig til at føreren _ikke_ blændes. At han evt. føler sig
generet er _ikke_ tilstrækkeligt. Jeg har gennem årene konstateret, at det
er korrekt: holder man øjnene på egen vejbane, blændes man ikke - men man
kan da sagtens se - og evt. blive lidt generet - af den modkørendes lys, men
det er ikke tilstrækkeligt til at undskylde utilstrækkeligt lys. Hvis du
læser lidt i gruppen her, kan du da også læse om utallige, der har
installeret forskellige typer ulovlige pærer for at bringe nærlyset til at
give tilstrækkeligt lys. Så blænder de døgnet rundt og under alle
omstændigheder i stedet for blot at bruge de lygter biler er udstyret med
til det formål, de var tiltænkt.

> [...]
> Hvis jeg som din modkørende bliver blændet, så skal du blænde ned.
> Det er ikke op til dig at vurdere om jeg bliver blændet.

Jo-da. Fordi du blinker hysterisk er det ikke ensbetydende med at du har
ret.

Læs: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=93250

Såvel kørelærer som vicepolitikommisær bekræfter, hvad jeg har skrevet!

> Det har du ingen mulighed for.
> Dine lygter kan være forkert justeret eller blændingen kan ske i et sving

Man kører da ikke med fejljusterede lyger?!? (Jeg gør ikke - men det er
rigtigt, at mange gør, men det er et andet problem)

> eller hvis du laver vognbaneskift så vinklen af dit lys rammer mig.

Så skarpe vognbaneskift er vist ikke tilrådelige på en motorvej....

> Kan du konkret henvise til det sted i _loven_ hvor det fremgår at du må
> køre med fjernlys på motorvej med modkørende?

Se ovenstående link: Sådan tolker kørerlærere og ordensmagten loven - så mon
ikke den er god nok?

> Husk på at hvis du p.g.a. din blænding af mig må blænde ned, så skal du
> tilpasse hastigheden til din lysføring.

Ja-da - og det betyder vel også at du aldrig kører over 60km/t på motorvej i
mørke, hvis der ikke er andre biler i din side af vejen?

Fra : Peter Weis

Dato : 27-11-04 16:41

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> 2: Gældende fortolkning er at man _ikke_ blænder modkørende på en
> motorvej gr. afstanden ml. banerne.

Det kan da aldrig blive et spørgsmål om fortolkning hvorvidt man blænder
eller ej.
Hvis de modkørende bliver blændede, så skal man på motorvejen blænde ned.
Hvis det betyder at man ikke ser godt nok til at opretholde sin hastighed,
så må man sætte farten ned.

Blændingen kan have mange årsager. Fx. sving som bringer de modkørende lige
ind i lyskeglen, pærer som spreder lyset mere end godt er, fedtede ruder på
grund af opsprøjt og mange flere..
Nogle signalerer måske også selv om de ikke bliver blændede, og dem behøver
man sådan set ikke blænde ned for.
Problemet er jo bare at det kan være svært at vide hvorvidt de reelt bliver
blændede eller ej.

mvh
Peter

Fra : KASO

Dato : 27-11-04 17:50

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis det betyder at man ikke ser godt nok til at opretholde sin hastighed,

Hvis du læser ovenstående, er gældende fortolkning (som iflg. egen erfaring
holder godt i praksis), at man på motorvej har så stor afstand ml. banerne,
at man pr. definition ikke blænder modkørende. Der kan selvfølgelig være
undtagelser v. skarpe sving, men de er sjældne på motorveje.

> Blændingen kan have mange årsager. Fx. sving som bringer de modkørende
lige
> ind i lyskeglen, pærer som spreder lyset mere end godt er, fedtede ruder

> grund af opsprøjt og mange flere..

Forkert indstillet lygter eller ulovlige pærer bør man naturligvis ikke køre
med - det gælder også nærlyset! Det har egentlig intet med ovenstående at
gøre.

> Nogle signalerer måske også selv om de ikke bliver blændede, og dem
behøver
> man sådan set ikke blænde ned for.

Præcis!

> Problemet er jo bare at det kan være svært at vide hvorvidt de reelt
bliver
> blændede eller ej.

Se ovenfor!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-11-04 19:58

"KASO" <a@b.dk> skrev :

> [...]
>at man pr. definition ikke blænder modkørende. Der kan selvfølgelig være
>undtagelser v. skarpe sving, men de er sjældne på motorveje.

de behøver ikke at være skarpe !

Vores vejingeniører klarer fint at bugte sådanne veje mest muligt. Du
kan ikke køre fra Køge til Hundige med fjernlys på uden at genere en
helvedes masse mennesker

den vej slynger sig ad h til
http://www.dkfritidbil.dk/kort/koegebugt.htm

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-11-04 20:37

> http://www.dkfritidbil.dk/kort/koegebugt.htm

Hvem har mon ophavsretten til dét billede..?

)

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-11-04 21:37

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hvem har mon ophavsretten til dét billede..?

En eller anden, der befinder sig i stationært omløb om moder jord ;=)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-11-04 23:21

> En eller anden, der befinder sig i stationært omløb om moder jord ;=)

He-he...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-11-04 13:35

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Vores vejingeniører klarer fint at bugte sådanne veje mest muligt. Du
> kan ikke køre fra Køge til Hundige med fjernlys på uden at genere en
> [...]

Nu ved vi så hvorfor det hedder Køge BUGT ;- )

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-11-04 13:48

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Nu ved vi så hvorfor det hedder Køge BUGT ;- )

Mjoehhhh - de de der påstår at en motorvej, hvor man ikke blænder folk
(well.. risikerer det) ikke findes holder nok også kaje fremover ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 00:19

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vores vejingeniører klarer fint at bugte sådanne veje mest muligt. Du
> kan ikke køre fra Køge til Hundige med fjernlys på uden at genere en

Nu er det ikke lige en strækning jeg bruger ofte, men såvidt jeg erindrer er
(store?) dele af strækningen 6-sporet. Kører man "alene" i sin vejside, som
man må formodes at gøre, hvis man har behov for det lange lys, kører man
dermed i højre spor - og ca. 4 spor + midterrabat med autoværn imellem og så
er risikoen for blænding vist temmeligt teoretisk med de meget bløde sving,
der her er tale om. Der kan igen kun være tale om irritation - ikke
blænding - og det er væsentligt i denne sammenhæng.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 00:50

"KASO" <a@b.dk> skrev :

> [...]
>der her er tale om. Der kan igen kun være tale om irritation - ikke
>blænding - og det er væsentligt i denne sammenhæng.

hele strækket er 6 sporet - men helt ærligt - om bilen befinder sig 6
meter til den ene side, eller den anden - betyder ikke en tøddel -
kører du med fjernblusset på der, får du på mindre end et mikrosekund
en reminder fra en modkørende - du blænder ham.

et par billeder fra vejen med de bløde sving....
http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm

(det autoværn gavner nok ikke meget)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 19:45

> [...]
> kører du med fjernblusset på der, får du på mindre end et mikrosekund
> en reminder fra en modkørende - du blænder ham.

Med den afstand "blænder" jeg ham ikke - jeg kan højest genere ham en smule.
Det er i fuld overensstemmelse med mit link tidligere, hvor såvel kørelærere
som politi tilkendegiver, at modkørendes "reminder" (= hysterisk blinken)
beror på dårligt kendskab til loven og/eller dårlig køreuddannelse. Bliver
du blændet på de steder, du har taget billeder af, har du - sådan som jeg
kan se billederne og husker vejen - et problem med synet. Det er vigtigt at
skelne mellem reelt at blive blændet og blot at kunne se - og evt. blive
irriteret over - de modkørendes lygter. Jeg har ingen problemer med at møde
modkørende med korrekt lygteføring (= fjernlys) sådanne steder - jeg
koncentrerer mig om min egen vejbane istedet for de modkørendes lygter.

> et par billeder fra vejen med de bløde sving....
> http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/blaende/index.htm
>
> (det autoværn gavner nok ikke meget)
(men alligvel tilstrækkeligt, da det er højere end lygternes placering og
tager dermed hovedparten af lyset).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-11-04 20:26

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> skelne mellem reelt at blive blændet og blot at kunne se - og evt. blive

Enig!!!. Jeg har tidl. været i clinch m. Jan og påpeget at et check v.
øjenlægen måske var en god ide ;)). På motorvej er det alligevel så kort tid
man belyser hinanden, at øjnene hurtigt "genetablere", ellers brug det gl.
krybskytte trick m. at lukke det ene øje, så nattesynet bevares på det ;)..

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 21:05

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Enig!!!. Jeg har tidl. været i clinch m. Jan ......

Ja - herligt ikke ;)

>....og påpeget at et check v. øjenlægen måske var en god ide ;))

Der har jeg da været - men nu er de billeder søreme heller ikke
møntet på at jeg skulle føle mig blændet af de modkørende

de er et svar på KASO's bemærkning - citat :

[...]

Linealmotorveje er da også kedelige .... ovre i United Bluff bliver
man træt at at kigge ud i ingenting

Nevada - kørt på 84km motorvej, bygget som man lavede jernbaner - Vi
skal 14 måneder .... *den* vej ---------->

Shit det er langt at køre uden at se hverken folk eller fæ

(vist kun overgået af en motorvej i Australien :

The two ways of crossing the Nullarbor plain by land are via the
Indian Pacific railway line, which crosses the entire continent from
Perth to Sydney via Adelaide, and the Eyre Highway, which goes from
Norseman, WA to Port Augusta, SA. The flatness of the terrain is such
that the railway line holds the record for the longest straight
section of railway in the world (478 km), while the road contains the
longest straight piece of tarred road surface in Australia (146.6 km).
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

The railway cuts straight across the Nullarbor, but the Eyre Highway
cuts along the edge of the its southernmost area. Only a small portion
of it is actually in the Nullarbor.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 21:06

> [...]
> gl. krybskytte trick m. at lukke det ene øje, så nattesynet bevares på det

Nu kan en øjenlæge eller optiker jo heller ikke lave så meget ved folk som
blændes.
Der findes sgu ingen mirakkeldråber til sådan noget.

Den tid det tager for pupillerne for at trække sig sammen kan ikke ændres
ved at en øjenlæge lige kigger på det. VIS HENSYN og husk at mennesker er
forskellige og fordi man ikke selv har det sådan, så kan andre generes
alligevel.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-11-04 21:39

> Nu kan en øjenlæge eller optiker jo heller ikke lave så meget ved folk som
> blændes.

Det kan han faktisk, hvis du har brug for at få det korrigeret, læs; behøver
briller, bliver du lettere generet. Og så KASO skrev man skal skelne imel.
at blive generet,irriteret og blændet.

> Der findes sgu ingen mirakkeldråber til sådan noget.

Dråber og dråber?. Du kan bruge linser, det er næsten dråber ;).

VIS HENSYN og husk at mennesker er
> forskellige og fordi man ikke selv har det sådan, så kan andre generes
> alligevel.

Det er gensidigt, fordi andre mener de kan se og det er
"godtnok"&derskerjoikkenoget, er det ikke sikkert at andre er af samme
mening. Min erfaring er at de folk som hyler op mht. fjernlys på motorvej
ikke sænker hast. så den passer til "synsvidden", eller også bruger de
tåbelygter, som de ikke kommer til at se en KÆ.. længere af. De opnår kun at
genere næsten ligeså meget som m. fjernlys :(.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 22:21

> Det kan han faktisk, hvis du har brug for at få det korrigeret, læs;
> behøver briller, bliver du lettere generet. Og så KASO skrev man skal
> skelne imel. at blive generet,irriteret og blændet.

Hvad så med ALLE de folk som allerede bærer briller og føler sig generet,
skal de blive hjemme?

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-11-04 23:37

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Nu kan en øjenlæge eller optiker jo heller ikke lave så meget ved folk som
> blændes.
> Der findes sgu ingen mirakkeldråber til sådan noget.

Dem med grå stær kan faktisk normalt repareres.

--
Mvh. Uffe Ravn
Nysynet Opel Rekord Stationcar 1984

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 20:34

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Med den afstand "blænder" jeg ham ikke -

Det er vel et spørgsmål - jeg vil kalde det at blive blændet, hvis
fjernlyset fra en modkørende generer mit syn så meget, at jeg ikke
længere kan se det jeg bør kunne se

>....Bliver du blændet på de steder, du har taget billeder af, har du - sådan
>som jeg kan se billederne og husker vejen - et problem med synet.

Du er de 2 billeder egentligt også kun for at vise at jeg ville blænde
dem i den anden vejbane, da vejen jo svinger mod højre, men mit
fjernblus vil ramme dem lige i smasken

>(men alligvel tilstrækkeligt, da det er højere end lygternes placering og
>tager dermed hovedparten af lyset).

Øhmmmm -- du kan vel se lygterne på de modkørende biler ?? - eller
for den sags skyld, se at man rent faktisk også kan se nummerpladerne

Men du har ret i at de modkørende på de viste billeder ikke burde
kunne blænde fotografen

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 22:53

> Det er vel et spørgsmål - jeg vil kalde det at blive blændet, hvis
> fjernlyset fra en modkørende generer mit syn så meget, at jeg ikke
> længere kan se det jeg bør kunne se

Hvis det sker mens du koncentrerer dig om din egen vognbane, vil jeg mene,
at du har et problem med dine øjne. Jeg vil ikke have problemer under de
forhold.

> Du er de 2 billeder egentligt også kun for at vise at jeg ville blænde
> dem i den anden vejbane, da vejen jo svinger mod højre, men mit
> fjernblus vil ramme dem lige i smasken

Ja - men fra stor afstand - det giver ikke anledning til blænding!

> Øhmmmm -- du kan vel se lygterne på de modkørende biler ?? - eller
> for den sags skyld, se at man rent faktisk også kan se nummerpladerne

Ja - på øverste billede - men er det kabelautoværn der stadig, eller er det
ikke blevet skiftet til et "massivt" autoværn som følge af den megen
presseomtale af kabelautoværns ulykkesageligeheder?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 23:44

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Ja - men fra stor afstand - det giver ikke anledning til blænding!

Det er noget vrøvl - hvis lyset generer en modkørendes sigt, så er den
gal - uanset hvad den der har lyset mener, er han sgu forpligtet til
at tage hensyn til den der bliver blændet, og/eller for sit syn
forringet

>Ja - på øverste billede - men er det kabelautoværn der stadig, eller er det
>ikke blevet skiftet til et "massivt" autoværn som følge af den megen
>presseomtale af kabelautoværns ulykkesageligeheder?

Jeg kører der ret ofte, og kan sgu'tte huske om kabelværnet er skiftet
- men mener det.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:24

> [...]
> gal - uanset hvad den der har lyset mener, er han sgu forpligtet til
> at tage hensyn til den der bliver blændet, og/eller for sit syn

Nej - hvis der ikke er rimelighed i den modkørendes hysteriske blinkeri, er
han kun forpligtet af færdselsloven, der foreskriver at have standselængden
oplyst! Glemte du at læse mit link?

> Jeg kører der ret ofte, og kan sgu'tte huske om kabelværnet er skiftet
> - men mener det.

Ov - så er der mange, der har blændet, når du ikke har fået set det

Fra : Peter Weis

Dato : 01-12-04 18:16

"KASO" <a@b.dk> wrote:

> Nej - hvis der ikke er rimelighed i den modkørendes hysteriske
> blinkeri, er han kun forpligtet af færdselsloven, der foreskriver at
> have standselængden oplyst! Glemte du at læse mit link?

Men, hvis nu der er rimelighed i blinkeriet. Så er man stadig forpligtet
til at have oplyst sin standselængde. Og så må man sætte farten ned.

Husk at der er to måder at sikre den oplyste standselængde.

mvh
Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 30-11-04 00:00

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> er det ikke blevet skiftet til et "massivt" autoværn som følge af den
> megen presseomtale af kabelautoværns ulykkesageligeheder?

Jeg er helt og aldeles uenig i den betragtning at man ikke respekterer et
lille blink fra de modkørende som et signal på at der er en der bliver
blændet og dermed et signal om at vedkommende skal blænde ned for sit
fjernlys.

Jeg oplever det desværre alt for ofte og det nedsætter min mulighed for
at kunne se fremad i en afstand som passer til min hastighed.

I bund og grund handler det om at danskerne får en tiltagende dårligere
trafikkultur.
Tidligere (læs: da jeg startede som bilist primo 80) var handlemønstret
på ovenstående at der prompte blev blændet ned.

I lande med en "bevaret" / bedre trafikkultur, som f.eks. Sverige og
Norge praktiseres det langt hen ad vejen (er det pleonasme? stadig.

Jeg har det på minhilsen til julemanden at det _gen_indføres i det
danske.

Forresten har jeg også skrevet til julemanden at jeg gerne så ca. 33% af
bilisterne få frataget deres kørekort med baggrund i deres inkompetence
som trafikanter og at der indføres løbende orienterende køre- &
teoriprøver i DK.

--
Lars Holst
Alfa Romeo 156 1.8 TS SW 2000

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-11-04 00:23

> [...]

>lille blink fra de modkørende som et signal på at der er en der bliver
>blændet og dermed et signal om at vedkommende skal blænde ned for sit

Kan du oversætte det til dansk ? <grin>

Mener du at folk generelt ikke blænder ned når man be'r dem om det,
eller ?

>Jeg oplever det desværre alt for ofte og det nedsætter min mulighed for
>at kunne se fremad i en afstand som passer til min hastighed.

Tjaehh. Man kan vel også sige det sådan her - og *Det* er ikke et
trafikalt set gode, at hvis en modkørende mener at hans behov ofr lys,
betyder at han skal have fuld knald på - uanset han så forringer dit
lys, jamen så må man jo bare tænde sig eget fjernlys så man igen kan
se det, man udemærket så med sit nærlys.

Nu ender vi nok hurtigt igen op i en diskution, om man kan tillade sig
at køre 110 på motorvej, med nærlys ;)

Min indstilling, som vel ikke overrasker særligt mange er at hvis man
kan se det man har behov for at kunne se, så er det ok

>I bund og grund handler det om at danskerne får en tiltagende dårligere
>trafikkultur.

Den kan næppe blive ret meget ringere ... og dog, det ser da mange
steder ud som om tingene faktisk på mange punkter bliver bedre

>I lande med en "bevaret" / bedre trafikkultur, som f.eks. Sverige og
>Norge praktiseres det langt hen ad vejen (er det pleonasme? stadig.

Hvad er en "pleonasme" ?

> [...]
>bilisterne få frataget deres kørekort med baggrund i deres inkompetence
>som trafikanter og at der indføres løbende orienterende køre- &

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:29

> [...]
> lys, jamen så må man jo bare tænde sig eget fjernlys så man igen kan
> se det, man udemærket så med sit nærlys.

Ikke alene har han behov for fjernlyset - han er også forpligtet til det
iflg. loven!

> Nu ender vi nok hurtigt igen op i en diskution, om man kan tillade sig
> at køre 110 på motorvej, med nærlys ;)

Lige præcis

Det er IKKE muligt at oplyse sin standselængde med sit nærlys - så er
nærlyset ulovligt!

> Min indstilling, som vel ikke overrasker særligt mange er at hvis man
> kan se det man har behov for at kunne se, så er det ok

Og du har ikke behov for at se det stykke vej, du har behov for for at nå at
standse, hvis der ligger en forhindring?
I så fald er du til fare for dig selv og andre!

Jeg undrer mig over at du og andre så konsekvent fornægter loven,
kørelærerne og ordensmagten og selv tror, at I ved bedre?!?!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-11-04 22:06

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Ikke alene har han behov for fjernlyset - han er også forpligtet til det
>iflg. loven!

Nope - hvis han ikke pga modkørende kan bruge sit fjernlys til at
oplyse vejen langt nok frem, må han sgu' sætte farten ned

>Lige præcis

Herligt - !

>Det er IKKE muligt at oplyse sin standselængde med sit nærlys - så er
>nærlyset ulovligt!

Suk ! Hvad gør du om dagen ?

dit nærlys er da fuldt lovligt at bruge som kørelys ;)

>Og du har ikke behov for at se det stykke vej, du har behov for for at nå at
>standse, hvis der ligger en forhindring?
>I så fald er du til fare for dig selv og andre!

Jeg ved ikke med dig, men jeg har nu ingen problemer med at se
tilstrækkeligt langt frem med nærlyset tændt

>Jeg undrer mig over at du og andre så konsekvent fornægter loven,
>kørelærerne og ordensmagten og selv tror, at I ved bedre?!?!

Loven ? Du tilpasser den vist kun til fordel for dem der insisterer
på at køre med fjernblus på trods af sandsynligheden for at man
blænder en modkørende

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:46

> Nope - hvis han ikke pga modkørende kan bruge sit fjernlys til at
> oplyse vejen langt nok frem, må han sgu' sætte farten ned

> Herligt - !

> Suk ! Hvad gør du om dagen ?

Har du hørt om "Solen"? og "Dagslys"?

> dit nærlys er da fuldt lovligt at bruge som kørelys ;)

> Jeg ved ikke med dig, men jeg har nu ingen problemer med at se
> tilstrækkeligt langt frem med nærlyset tændt

Prøv at regne på standselængde vs. rækkevidde af nærlys. Husk: nærlyset skal
falde 1cm pr. m.
Det kan godt være, at du TROR at du kan se tilstrækkeligt langt frem, men
jeg VED at det ikke er tilfældet jf. ovenstående!

Jeg kan bl.a. også nævne et par, jeg kender. De troede også, at de kunne se
tilstrækkeligt langt frem - indtil de mødte den væltede lastbil med bunden
mod kørselsretningen. Det var en "flad" fornemmelse!

> Loven ? Du tilpasser den vist kun til fordel for dem der insisterer
> på at køre med fjernblus på trods af sandsynligheden for at man
> blænder en modkørende

Er du konspirationsteoretikker? Har politi, domstole, kørelærere (og mig
selv) rottet sig sammen mod loven og tilpasser den? Kan du slet ikke selv
se/høre, at du er ude på et vildspor her?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-12-04 18:53

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Prøv at regne på standselængde vs. rækkevidde af nærlys. Husk: nærlyset skal
>falde 1cm pr. m.

Du tror åbenbart som mange andre, at lyset fra en lygte stopper brat
;) - Surprise: Det gør det ikke

Jeg fiser lige (til ære for dig) ud og måler afstanden fra jorden til
lysåbningens øverste kant - hmmmm 76cm.

Jamen så burde der være mindst 76 meters lys fremad

110km/t svarer ca. til 30mtr/sek
bremselængden ved 110 er vist omkring 40-50meter

Jeg er f.eks 1 sekund om at reagere (jeg spiller sløv!) - og er så 30
meter fremme, før jeg har 40-50 meter at bremse på

regnskabet passer vist meget godt, hvis farten er de 110.......

>Det kan godt være, at du TROR at du kan se tilstrækkeligt langt frem, men
>jeg VED at det ikke er tilfældet jf. ovenstående!

jvfr. ovenstående tager du fejl !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-12-04 21:21

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> 110km/t svarer ca. til 30mtr/sek
> bremselængden ved 110 er vist omkring 40-50meter

Jeg kan bedre li den afrunding som er 31m./sek.

> Jeg er f.eks 1 sekund om at reagere (jeg spiller sløv!) - og er så 30
> meter fremme, før jeg har 40-50 meter at bremse på

Hvis det er en vel defineret fare, som står,holder stille + af en "hvis
størrelse" så den straks genkendes som en fare. Og og ikke etellerandet som
ligger, eller fare rundt. Bremselængden passer kun hvis bremsen straks
knaldes i bund til max., og der ikke fedtbremses "for lige at se tingene
an".

> regnskabet passer vist meget godt, hvis farten er de 110.......

Vi ved begge at der køres hurtigere, også i nærlysets skær ;(.

> jvfr. ovenstående tager du fejl !

Hedder du Schumacher?, ellers tror jeg du overvurdere evnerne.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-12-04 22:50

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Jeg kan bedre li den afrunding som er 31m./sek.

Og jeg kan lide fakta der siger at et trillometer typisk viser for
meget - så mon ikke det passer meget godt alligevel ?

> [...]
>ligger, eller fare rundt. Bremselængden passer kun hvis bremsen straks
>knaldes i bund til max., og der ikke fedtbremses "for lige at se tingene

Hvis og hvis - hvis vi holder os til de tørre tal - at vi forholder os
til reaktionstid på 1 sekund, og en typisk standselænge - så er det
vel ret tydeligt, at der egentligt ganske vel kan være nok lys.

I virkelighedens verden er det jo ren utopi at tro at der er hamrende
bælgmærk ret mange steder i danmark, og at ens lys kun rækker det de
gør i følge teorierne - du glemmer alt det andet lys der er

>Vi ved begge at der køres hurtigere, også i nærlysets skær ;(.

Jeg ved hvad jeg kører om natten - og det er kun med fjernblusset på,
jeg er på den anden side af de 110 - jeg har sjældent ret travlt

>Hedder du Schumacher?, ellers tror jeg du overvurdere evnerne.

Nøehhh

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:59

> [...]
>
> Jamen så burde der være mindst 76 meters lys fremad
>
> 110km/t svarer ca. til 30mtr/sek
> bremselængden ved 110 er vist omkring 40-50meter

Har du fået en Porsche med kulfiberskiver?

Jeg må skuffe dig med at bremselængden er 80(!)m v. 110km/t.
http://www.foraeldrenetvaerk.dk/reaktionstid%20og%20bremsel%C3%A6ngder-da-249.aspx

> Jeg er f.eks 1 sekund om at reagere (jeg spiller sløv!) - og er så 30
> meter fremme, før jeg har 40-50 meter at bremse på
>
> regnskabet passer vist meget godt, hvis farten er de 110.......

Ups! Nej - for 80+30>76!!!!

> jvfr. ovenstående tager du fejl !
Den gentager jeg lige!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 00:12

> Jeg må skuffe dig med at bremselængden er 80(!)m v. 110km/t.

Mener du ikke standselængden..?

Moderne biler bruger lidt over 35 meter fra 100 km/t, så det lyder mystisk,
at den skulle blive SÅ meget længere ved blot 110 km/t..?

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 03-12-04 23:31

> Mener du ikke standselængden..?

Næhh - ikke iflg. mit link, men jeg har da siden fundet
http://www.fdm.dk/presse/pdf/Brems2.pdf her er resultatet i en ny BMW ml. 42
og 47m med bremseassistent og optil 52m uden. Forsøget gennemført med
"almindelige" mennesker bag rattet. Resultatet er v. 100km/t.

> Moderne biler bruger lidt over 35 meter fra 100 km/t, så det lyder
mystisk,
> at den skulle blive SÅ meget længere ved blot 110 km/t..?

Hvor finder du en moderne bil, der kan klare det - og husk: Det skal være i
1. forsøg - for du har kun 1 forsøg - og de færreste mennesker er faktisk
istand til at udføre en optimal opbremsning jvf. ovenstående - så den
reelle bremselængde er længere. Desuden er der mange, der ikke kører nye
BMW'er - og så kan de ikke bremse så godt. Hvad er det du kører - og har den
bremseassistent?

Husk også, at slidte dæk/støddæmpere, fugtig vej m.m. øger bremselængden.
Bremselængden øges i øvrigt med kvadratet på hastighedsændringen - eller
mao.: En fordobling af hastigheden giver en 4-dobling af bremselængden. Det
betyder i ovenstående eksempel, at tallene skal ganges med 1,21 for at få
tallene for 110km/t: 51-63m.

+ 30 m. reaktionslængde: 81 - 93m - og det i en ny BMW på tør vej. Du kan
mao. stadig ikke se din standselængde.

Kører du 130 km/t ser nævnte regnestykket derfor endnu værre ud - tallene
skal ganges med 1,69 = 71 - 88m + 30m = 101 - 118m!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-04 21:22

> mystisk,

> Hvor finder du en moderne bil, der kan klare det ..?

Dit ynglingsmærke plejer da at bremse ret godt også - men den nye Golf V er
også testet til at til lige over 35 meter fra 100 km/t - men ligger ellers
på 36-37 meter.

> de færreste mennesker er faktisk
> istand til at udføre en optimal opbremsning jvf. ovenstående

Er det ikke bare at træde pedalen i bund og holde den der..?

Jeg har ikke læst dit link, men bremselængder angives efterhånden aldrig
mere til så meget som 40 m fra 100 km/t....

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-12-04 16:20

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke med dig, men jeg har nu ingen problemer med at se
> tilstrækkeligt langt frem med nærlyset tændt

Så køre du enten ikke det tilladte på motorvej efter mørkets frembrud, dit
nærlys er ikk korrekt just., du er synsk eller fuld af løgn. Regn lige på
standselængden v. +110 kmt. + et par msek. til at vække den slumrende
chauffør ;).. Husk på det ikke nødvendigvis fx. en forulykket bil el. en
anden stor ting du skal reagere på, det kan lige så godt være tabt
gods,dyr,menneske etc. . Det er ikke længe siden at der blev en dræbt i din
del af verden, fordi hun bragede ind i en hest,ko? kl."lort" om morgenen.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-12-04 18:55

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Så køre du enten ikke det tilladte på motorvej efter mørkets frembrud,

Jeg kører 110 -

>dit nærlys er ikk korrekt just.

Det kan du bande på det er

>du er synsk

næppe

> eller fuld af løgn.

Heller ikke

>Regn lige på standselængden v. +110 kmt. + et par msek. til at vække den slumrende
>chauffør ;)..

Regn lige selv på det før du stikker folk noget i skoene

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Michael Andersen

Dato : 19-01-05 22:09

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :
--snip--

> Regn lige selv på det før du stikker folk noget i skoene
> jan@Fedtegreven.dk

Jamen er der ikke een som kender standselængden for en bil der kører ca
110khm/h?

Nåh jo:
s=v^2/2a+v*tr
hvor:
v=bilens hastighed=30,56m/s
a=decellerationen=3,5m/s^2 (taget fra Vejdirektorates hjemmeside)
tr=reaktionstid=whatever, men las os sige 1sec

Frem med lommeregneren:
s=133,4+30,56=164m

Så er det vist ligemeget hvor hurtig man er på pedalen hvis lyset ikke
engang når 100m ud i mørket.
Regn selv vidre, for 80km/h er længden 91m

/michael

Fra : alexbo

Dato : 21-01-05 18:15

"Michael Andersen" skrev

> a=decellerationen=3,5m/s^2 (taget fra Vejdirektorates hjemmeside)

Det lyder ikke godt, hvis du har det tal fra Vejdirektoratet, minimumskravet
for personbil er 5,8m/s^2.
De fleste nyere biler kan klare 8-10.

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-11-04 23:25

> Ikke alene har han behov for fjernlyset - han er også forpligtet til det
> iflg. loven!

Forkert. Man er ikke forpligtet til at køre 110. Ergo er man ikke forpligtet
til at bruge det lange lys.

/Caspersen

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:46

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert. Man er ikke forpligtet til at køre 110. Ergo er man ikke
forpligtet
> til at bruge det lange lys.

Ligesom man ikke er forpligtet til at blænde ned fordi andre blinker
hysterisk!

Fra : Lars Holst

Dato : 01-12-04 13:22

"KASO" <a@b.dk> said in

> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> forpligtet
>
> Ligesom man ikke er forpligtet til at blænde ned fordi andre blinker
> hysterisk!

Du tager gaske fejl.
Selvfølgelig er det også irriterende når folk hysterisk blinker med
overhalingslyset.
Men der er en grund til blinkeriet.

Og hvis du nu er een af dem der bevidst vælger ikke at respondere på mine
blink, så er du også een af dem jeg kunne have lyst til at give mit
nautiske søgelys i bæret for at vise at det at blive blændet i høj grad er
med til at nedsætte dit syn fremefter i egen vognbane.

Men jeg skal nok lade være........

--
Lars Holst

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-04 16:27

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ligesom man ikke er forpligtet til at blænde ned fordi andre blinker
> hysterisk!

Nej, man er ikke forpligtet til noget som helst

Længe leve egoismen..tsk

/caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 17:38

> Ligesom man ikke er forpligtet til at blænde ned fordi andre blinker
> hysterisk!

En skam at disse unoder ikke har fundet sted under køreprøven, så var der da
nogen som stadig ikke ville blive sluppet løs i trafikken

--
Tom

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-12-04 19:48

> En skam at disse unoder ikke har fundet sted under køreprøven, så var der
da
> nogen som stadig ikke ville blive sluppet løs i trafikken

Hehe

/Caspersen

Fra : Peter Weis

Dato : 28-11-04 14:14

"KASO" <a@b.dk> wrote:

> [...]
> afstand ml. banerne, at man pr. definition ikke blænder modkørende.
> Der kan selvfølgelig være undtagelser v. skarpe sving, men de er

Jeg læser skam ovenstående.
Blænding kan stadig ikke være en fortolkning. Blænding er faktisk, når den
forekommer.
Man kan regne den for usandsynlig på motorveje, men en fortolkning kan den
aldrig blive.

mvh
Peter

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 00:14

> [...]
> forekommer.
> Man kan regne den for usandsynlig på motorveje, men en fortolkning kan den

Jamen - så siger vi da bare, at blænding ikke kan forekomme på motorvej gr.
afstanden - det er jo det, der står. Så må du selv om, hvad du kalder det -
resultatet er det samme!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-04 21:02

> jeg overvejede at medtage mit genopladelige søgelys fra båden (meget-
> meget kraftigt lys til på flere sømils afstand at finde sømærker i
> natten) og benytte det til diskret at gøre opmærksom på fjolsernes fejl.

Er det sådan en her..?

http://tinyurl.com/5arqz

Lygter en KÆMPE stor - føles som om, den er en halv meter, selvom den kun er
37 cm lang.

/Jan W Nielsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-11-04 22:21

On Wed, 24 Nov 2004 21:01:45 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Er det sådan en her..?
>
>http://tinyurl.com/5arqz
>
>Lygter en KÆMPE stor - føles som om, den er en halv meter, selvom den kun er
>37 cm lang.

Jeg har overvejet nogle ekstra lygter til Galanten. Dem har jeg fundet
nu...

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Lars Holst

Dato : 24-11-04 22:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> said in news:41a4e8aa$0$266
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> http://tinyurl.com/5arqz

Nope
10.000.000 Candle Light Power!!!

Det er bare rigtig meget. Men mon ikke de overdriver lidt.

Vores er på 2.500.000 og er alt rigeligt i en mørk nat i kuling mange sømil
fra land.

Men jeg vil altså ikke råde til at bruge den på vejene.
Den er jo kraftigere end selv lastbilernes kraftigste lygter tilsammen.

--
Lars Holst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-04 23:42

> Men jeg vil altså ikke råde til at bruge den på vejene.
> Den er jo kraftigere end selv lastbilernes kraftigste lygter tilsammen.

*LOOL*

Så kan de lære det..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-11-04 16:32

En helt masse bits fra C. Caspersen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Se så at få slukket det lård !

Under en køretur i det nordlige Tyskland/sydlige Jylland (alt efter
verdensopfattelse) mellem Rødekro og Aabenraa, var der en ting der undrede
mig. På landevejen i tæt tåge om aftenen (naturlig sigtbarhed på 10-12 meter)
var der mange der kørte med både fjernlys + tågelys. Tågelyset er fint nok -
det brugte jeg såmænd også selv og det havde da også den tilsigtede effekt.
Jeg blænder dog ned for tågelyset når der kommer en modkørende, ligesom jeg
normalt blænder ned for fjernlyset når der kommer modkørende.

Men hvorfor dog køre med fjernlys?

Jeg syntes at alle mine oplevelser med fjernlys i tåge (det skal jo lige
prøves når så mange andre gør det), faktisk giver et dårligere overblik over
vejen, end bare med alm. kørelys og tågelys for. Eller er der nogle biler
(som f.eks. Opel Kadet, som der åbentbart er en ret høj koncentration af i
det område), hvor det giver et bedre overblik men som jeg bare aldrig har
prøvet?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Yoohoo. I'll make you famous!"
-- Emilio Estevez as Billy the Kid in 'Young Guns II'