Erfaringer med Swedol og forskellige oliek~
Fra : PNT

Dato : 21-11-04 00:19

Hej gruppe,

Er der nogen her som kender fordele/ulemper ved swedol ?

Bilen er en Audi 80 1,8 E fra 88 og har gået 176.000

Kan det bedre betale sig at bruge dyrere olier ?
Normalt bruger man vel w15/40 men jeg kan se at der er nogen der hedder
W5/40 og w0/30.
Kan man godt bruge det til ældre motorer eller er det forbeholdt nyere
motorer ?

Pft.
Mvh. Pierre

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 00:54

"PNT" <pnt@fjernmigcity.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt bruger man vel w15/40 men jeg kan se at der er nogen der hedder
> W5/40 og w0/30.

Normalt bruger man 5W40-10W40 fuldsyntetisk. 15W40 er for tykt her om
vinteren, så hvis det ikke er en gl. slidt havetraktor, brug noget tyndere
.

> Kan man godt bruge det til ældre motorer eller er det forbeholdt nyere
> motorer ?

0W30 vil jeg kun bruge på en ny,moderne motor, hvor det udtrykkeligt er
oplyst at den kan tåle det.

Fra : PNT

Dato : 21-11-04 12:09

> 0W30 vil jeg kun bruge på en ny,moderne motor, hvor det udtrykkeligt er
> oplyst at den kan tåle det.

hvorfor det ?
kan det skade motoren ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 12:49

"PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor det ?
> kan det skade motoren ?

Ja "30" viser den er tyndere end fx. "40", når den er varm. Det giver fx. et
lidt mindre "tab" i motoren, men den skal altså være beregnet,"godkendt" til
en så tynd olie.

Fra : PNT

Dato : 21-11-04 13:04

ok - jeg troede det var bedst hvis den er så tynd som muligt....
nå, men tak for svaret.

det er altid godt at blive klogere

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-04 13:22

"PNT" <pnt@"fjernmig"adr.dk> skrev i en meddelelse

> ok - jeg troede det var bedst hvis den er så tynd som muligt....

Det er påsinvis oxo rigtigt, men den skal jo samtidig både smøre og "klare
mosten".

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-04 21:03

> Ja "30" viser den er tyndere end fx. "40", når den er varm. Det giver fx.
> et lidt mindre "tab" i motoren, men den skal altså være
> beregnet,"godkendt" til en så tynd olie.

Vrøvl Jørgen. En alm. moderne motor, uden olieforbrug, har intet problem med
en 0W-30 olie. Og den skader heller ikke motoren.

F.eks. i USA kører over 50% af bilerne på -30 olie.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 22-11-04 18:35

> F.eks. i USA kører over 50% af bilerne på -30 olie.

Eksempelvis Chevrolet Camaro Z28
(5W30)

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-04 20:41

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Eksempelvis Chevrolet Camaro Z28
> (5W30)

Hold da op Mogens! Den skal da ha' en Castrol 10W-60 racing olie - ska' den
ik'? )

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 22-11-04 20:48

> Hold da op Mogens! Den skal da ha' en Castrol 10W-60 racing olie - ska'
den
> ik'? )

He, he - jeg har jo et mindre lager stående, så det burde den
faktisk

Nuvel - GM siger, at det skal den ikke, så jeg har bestilt
noget 5W30-olie hos dem

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-04 22:05

Mogens wrote:
> He, he - jeg har jo et mindre lager stående, så det burde den
> faktisk

Hvad koster sådan noget olie fra en lokal oliekilde så?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens

Dato : 22-11-04 22:53

> Hvad koster sådan noget olie fra en lokal oliekilde så?

He he - jeg husker ikke, hvad vi gav.
Det var noget med, at vi købte en 30-40
liter på en gang. Skal du bruge noget?

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-04 23:06

Mogens wrote:
> He he - jeg husker ikke, hvad vi gav.
> Det var noget med, at vi købte en 30-40
> liter på en gang. Skal du bruge noget?

Kunne måske godt bruge en 5 liter hvis prisen er go-fin,
sådan bare for at se hvordan den kører på sådan noget
sprøjt....

Fra : Mogens

Dato : 23-11-04 06:19

> Kunne måske godt bruge en 5 liter hvis prisen er go-fin,
> sådan bare for at se hvordan den kører på sådan noget
> sprøjt....

OK - det må vi lige finde ud af.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-04 21:26

> Hej gruppe,
>
> Er der nogen her som kender fordele/ulemper ved swedol ?

Hold dig væk fra det skrammel. Havde det været et positivt tilsæt for
motoren, havde alminde olieproducenter og bilfabrikanterne for længst
anbefalet det.

--
M.v.h.