Problemmer i nye dobbeltsporede rundkørsle~
Fra : René Rattenborg \(30~

Dato : 20-11-04 12:01

Har de sidste mange gange, jeg har kørt ind i en rundkørsel med 2 spor,
fundet ud af at mine medtrafikanter ikke kan finde ud af at læse skilte,
adskillige gange har jeg plaseret mig i det spor ved siden af den
forankørende, (ind imod midten idet jeg skal lige ud )det burde være
sikrets, men nej, næsten hver gang, har den anden billist prøvet at skiftet
vejbane midt i rundkørslen således jeg har måttet tude i hornet for at gøre
opmærksom på at vedkomne er ved at køre ind, skråt foran i min bil, når man
så dytter ser vedkomne ud som om man er komplet idiot
hilsen René

Fra : Juul

Dato : 20-11-04 14:56

"René Rattenborg (3000)" <nicoline.rattenborg@vapnet.dk> wrote in message
> [...]
man
> så dytter ser vedkomne ud som om man er komplet idiot

Så sen dem denne:
http://www.vv.se/filer/2521/trafikregler.swf
Cirkulationsplats

--
Juul

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 15:42

"Juul" <Jule@mand.se> skrev :

>Så sen dem denne:
>http://www.vv.se/filer/2521/trafikregler.swf
>Cirkulationsplats

Fornemt lavet ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Juul

Dato : 20-11-04 15:43

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Fornemt lavet ;)
>

> --
> jan@Fedtegreven.dk

Jeg har tidligere sendt linket til fedtegreven ),
Har han ikke lagt det ind på hjemmesiden
men nu er vi jo snart i julemåneden, så kan det jo være en lille julegave
julemanden
Juul

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 15:58

"Juul" <Jule@mand.se> skrev :

>Jeg har tidligere sendt linket til fedtegreven ),
>Har han ikke lagt det ind på hjemmesiden

Han har nok ikke set mailen - der gik ged i postserveren

>men nu er vi jo snart i julemåneden, så kan det jo være en lille julegave
>julemanden

Jep ......

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-11-04 15:48

> [...]
man
> så dytter ser vedkomne ud som om man er komplet idiot

Ja, dét kender jeg udemærket. Jeg har tit været tæt på, at blive klippet på
MC af en billist, der gerne øjeblikkeligt og uhæmmet vrider bilen over i
nabosporet.
Nogle folk fatter ikke, hvad meningen er med kørebanestriberne, så de vælger
bare, at ignorere dem og køre som de plejer i en rundkørsel. Dvs. de sigter
mod centrum og bevæger sig herefter langsomt ud i randen/yderkanten som en
spiral... og skider derfor på både kørebanestriberne og trafikken i de
øvrige vognbaner. Når du dukker op, så er du "idioten" eftersom de vil mene,
at du ikke må køre på siden af dem i rundkørslen... at du så har den fulde
ret til at køre der, er så en anden sag!

Hilsen
Lars

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 20-11-04 17:20

On 11/20/2004 12:00:40 "René Rattenborg \(3000\)"
> [...]

> for at gøre opmærksom på at vedkomne er ved at køre ind, skråt foran
> i min bil, når man så dytter ser vedkomne ud som om man er komplet idiot

Kører du i Århus?

Her får man altid fingeren når man fortæller folk de er nogle spassere.
Sådan er det åbenbart bare. Lad dem hellere køre ind i dig, så de kan
betale en ny bil.
--
Jacob

Fra : René Rattenborg \(30~

Dato : 20-11-04 18:18

Hej igen
snip
> [...]
>
> Her får man altid fingeren når man fortæller folk de er nogle spassere.
> Sådan er det åbenbart bare. Lad dem hellere køre ind i dig, så de kan

Nej jeg kører i Helsingørhvor vi lige har fået lavet en ny 2 sporet
rundkørsel og i Farum mod Fredikssund hvor der også er en.
En anden ting er at folk ikke blinker rigtigt af pi... ireterende
Folk skulle bare prøve en rundkørel i 3 etager, der en i Oslo, så kan de
lære det. Hilsen René

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-04 22:40

"René Rattenborg (3000)" <nicoline.rattenborg@vapnet.dk> skrev i en
meddelelse news:cnn80p$319$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> man
> så dytter ser vedkomne ud som om man er komplet idiot

Vi har også lige fået en dobbeltsporet rundkørsel
Her er der aldrig så vildt meget trafik. Derfor vælger jeg ofte at fræse
lige igennem og bruge begge spor således at man kommer hurtigst muligt
igennem.......uha godt ingen køreskoler hører med her.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-04 22:48

> [...]
> lige igennem og bruge begge spor således at man kommer hurtigst muligt
> igennem.......uha godt ingen køreskoler hører med her.

'Vi?'
Den ligger da i den anden ende af øen

Har været igennem den 'et par' gange

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Pia

Dato : 21-11-04 12:50

Kører dagligt i flere af disse rundkørsler.

1 Folk kan ikke placere sig før rundkørslen
2 Folk blinker når de har skiftet retning. Ikke for at vis de vil skifte
retning.
3 folk forlader rundkørslen som det passer dem.

grunden til at der ikke sker flere (end mange) uheld er at farten er nede.

VH KHS
PS kører lastbil med hænger.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 15:45

"Pia" <KHSalvesen@fjernesget2net.dk> skrev :

>3 folk forlader rundkørslen som det passer dem.

Klart ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-11-04 16:23

En helt masse bits fra René Rattenborg (3000) til dk.fritid.bil gav følgende:

> Har de sidste mange gange, jeg har kørt ind i en rundkørsel med 2 spor,
> fundet ud af at mine medtrafikanter ikke kan finde ud af at læse skilte,

Det har jeg oplevet en del gange.
De tre steder jeg lige kan komme på hvor jeg har kørt i 2-sporede rundkørsler
er v. Århus Nord vejen ind mod Århus, på Nordsjælland på vejen mod
Frederiksværk (når man kommer fra Hillerødmotorvejen) og i Sønderjylland (v.
Rødekro).
Mine klart positiveste oplevelser er på Århus Nord-vejen (kan ikke huske hvad
den "rigtigt" hedder), hvor der sjovt nok også IMO er den bedste skiltning og
det bedste overblik over rundkørslen.

De andre steder er der dårligere skiltet, selve rundkørslen er fyldt op med en
eller anden "kunstgenstand" eller noget andet ragelse der spærrer _hele_
udsynet og folk virker bare ikke som de ikke har vænnet sig til tanken.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If i didn't know you i'd say you have ... feelings ..."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Jimboo

Dato : 25-11-04 00:34

Der er tilsyneladende ikke nogen der ved hvordan man opfører sig i den type
rundkørsler, idag mødte jeg en skolevogn, den kørte halvvejs rundt i
rundkørslen i det yderste spor, for derefter at skifte til indersporet????,
her skulle jeg heldigvis af.

Kurt

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-11-04 20:53

On Sun, 21 Nov 2004 16:23:09 +0100, Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> den "rigtigt" hedder), hvor der sjovt nok også IMO er den bedste skiltning og

Det lyder meget grangivligt at det er IKEA rundkørslen du tænker på.
Jeg vil ikke just sige den fordre til fornuftig kørsel, specielt ikke
hvis du ikke lige kommer fra motorvejen ind mod Århus. Prøv for sjov
skyld at køre den anden vej (altså fra Århus mod motorvejen). Hvis man
placere sig i 'venstre' vognbane (udkørslen mod motorvejen er to sporet)
så skal man lige være opmærksom på om den person i yderste (højre)
spor også har tænkt sig at køre den vej, ellers lyder der et brag!

En anden lettere spændende ting er hvis man så kommer fra Randersvej og
kører ind mod Århus. Der er en 2 sporet tilkørsel, men udkørslen (ad
randersvej) er kun 1-sporet, ergo har man to valg, enten vælger man det
yderste spor (det er mest fornuftigt) eller også vælger man det inderste
spor og laver vognbaneskift i rundkørslen (hvilket IIRC ikke er ulovligt!)

Personligt bruger jeg løsning 2 om morgenen når jeg kører på arbejde,
da løsning 1 indebærer kø-kørsel i 5-10 minutter. Indtil videre er det
gået fint, og de fleste folk er venlige til lige at give en kvart
billængde ekstra så man kan komme ud.

Jeg glæder mig utroligt meget til den da vores by/amt-bestyrelse gider
afskaffe den forbandede rundkørsel, den duer IKKE når der er meget
trafik!

/Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 26-11-04 01:40

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg glæder mig utroligt meget til den da vores by/amt-bestyrelse gider
> afskaffe den forbandede rundkørsel, den duer IKKE når der er meget
> trafik!

Jeps, rundkørsler er geniale på steder med forholdvis ringe trafik, eller
uden for myldretiden, så drøner man bare lige igennem uden at skulle holde
for rødt.
Men ved meget trafik så går det ofte helt istå.
Jeg ved egentligt ikke helt hvad det er som går galt, men det er somom een
af retningerne bliver fremherskende, og kommer der tilstrækkeligt med biler
fra den retning, så går de andre tilkørsler helt istå.
Jeg tror problemet opstår når folk for at være sikker på at kunne komme ud
igen, tager yderbanen straks de kører ind og bliver liggende der hele vejen
rundt.
Helt galt er det med meget forsigtige bilister som kun tør køre ind i
cirklen hvis den er stort set ryddet.
Eller tilsvarende når folk ikke blinker når de skal ud.

Hvordan ville det virke hvis ydersporet i rundkørslen var tvungen afkørsel.
Altså med en stump autoværn ved hver udkørsel som gør at man bliver tvunget
ud ved næste afkørsel hvis man er i ydersporet. Man kan så kun køre ud fra
ydersporet eller videre i indersporet ?

Umiddelbart kan det lyde vanvittigt...Jamen så skal man jo flette på vej ind
og på vej ud igen...Netop sådan er det meningen man skal køre, her ville det
blot være tvungent !
Fordelen er at en uendelig række af biler som skal "lige igennem" ikke bare
kan blokere for den første tilkørsel ved at tage ydersporet hele vejen
rundt, de bliver tvunget til at flette ind til midten og så flette ud igen
for at kunne dreje af igen ved vej 2.

Er der simpelthen for mange biler ved spidsbelastning, ja så er det nok
ligefedt hvad man gør..

mvh/JS

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-11-04 14:43

En helt masse bits fra Thomas Rasmussen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det lyder meget grangivligt at det er IKEA rundkørslen du tænker på.

Det er den ved IKEA ja :)

[...]

> Prøv for sjov
> skyld at køre den anden vej (altså fra Århus mod motorvejen).

Det har jeg skam gjort masser af gange (ganske vist ikke for sjov, men fordi
jeg er ankommet med færgen fra Sjælland og skal til Nordjylland :)).

> [...]
> så skal man lige være opmærksom på om den person i yderste (højre)
> spor også har tænkt sig at køre den vej, ellers lyder der et brag!

Tjow men husker jeg forkert (det er lidt mere end et par dage siden jeg har
været der sidst) eller er der ikke ganske fine skilte _og_
kørestribe-afmærkning på vejen der angiver dette?

Jeg syntes at det største problem er at folk har så skide travlt med at pille
ved radio, tale i mobiltelefon, klø sig i næsen eller whatever i stedet for
at holde øje med trafikken og vejens beskaffenhed og derfor overser
skiltningen.
Men det er i øvrigt et generelt problem og ikke kun knyttet til rundkørsler :(

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Min kone ligner en kuffert"
-- Carsten Bang som subsistensløs i 'Vindhætterne'

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-11-04 17:43

On Sun, 28 Nov 2004 14:43:23 +0100, Henrik Bøgh wrote:

> Tjow men husker jeg forkert (det er lidt mere end et par dage siden jeg har
> været der sidst) eller er der ikke ganske fine skilte _og_
> kørestribe-afmærkning på vejen der angiver dette?

Tjoo... men som skiltningen angiver, er det fuldt "lovligt" at ligge i
højre bane hvis man skal af Randersvej ind mod byen. Dette gælder for de
to tilkørsler der er inden afkørslen mod Søften (E45). (Fra Lisbjerg og
fra Lystrup). Hvis disse ligger (lovligt) i højre bane, og der kommer en
i inderste bane og skal af mod randersvej, så kan det gå rivende galt.
(Damn jeg mangler et tegning af den rundkørsel).

> [...]
> skiltningen.
> Men det er i øvrigt et generelt problem og ikke kun knyttet til rundkørsler :(

Der er vi så helt enige... og hvis så folk kunne acceptere at der rent
faktisk en gang imellem er en person der kommer 4 sekunder hurtigere frem,
så ville trafikken glide bedre... Men janteloven og folks egoisme bag
rettet vil nok ikke gøre det muligt de næste 50 år.

/Thomas