2 meter radio og hurtig blinklys
Fra : Elbarto

Dato : 19-11-04 23:54

Yes har fået mig en ny 2 meter station og har det lille problem at når jeg
sender med fuld effekt (50watt) så spasser mit blinklys total af, Den gør
det ikke ved lavere effekt !!
Har haft fat i de lokale amatøre men ingen har kunne komme på nogen forslag
så nu ville jeg høre her

Elbarto
OZ3BTO

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 00:41

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :

>Har haft fat i de lokale amatøre men ingen har kunne komme på nogen forslag
>så nu ville jeg høre her

Har du elektronisk blinkrelæ monstro - mit ku' sgutte li' når
træsko'en blev tændt ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 02:22

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Har du elektronisk blinkrelæ monstro - mit ku' sgutte li' når
> træsko'en blev tændt ;)
>

> --
> jan@Fedtegreven.dk
>
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Det er en gamme ford sierra fra 85 ved ik helt hvad der sidder på sådan

Nu er der jo ikke noget PA trin udover det der sidder i selve radioen

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-11-04 03:22

> [...]

jeg
> sender med fuld effekt (50watt) så spasser mit blinklys total af, Den gør

Som Jan skrev, prøv med et mekanisk blinkerelæ.

Ellers må du sætte ferritperler på ledningerne til relæet, og lodde små
kondensatore ind på transistorene i blinkerelæet.
Og pak relæet ind i metal, brug evt kondensatore imellem alle terminalerne
på blinkrelæet.

Et LCfilter på forsyningen til 2m-spillen vil nok heller ikke være dårligt,
og en kort kraftig mangekoret stel imellem spillen og nærmeste stelpunkt.
Tjeck i øvrigt at antenne har ordentlig stel. Hvis antenne sidder monteret
på forskærmen, kommer forstyrrelserne sikkert ind via sideblinklyset.

Mvh.

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 15:04

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tjeck i øvrigt at antenne har ordentlig stel. Hvis antenne sidder monteret
> på forskærmen, kommer forstyrrelserne sikkert ind via sideblinklyset.

Der er div filtre på radioen selve blinklys relæet har jeg intet gjort
ved

Antennen sidder ca midt på taget med en magnet fod

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-11-04 15:15

> Der er div filtre på radioen selve blinklys relæet har jeg intet gjort
> ved

Nåeda?
Hvilke filtre sidder der i spillen? - Indbyggede LC-filtre er et
nedprioriteret punkt i moderne radiostationer (så kan prisen holdes
effektivt nede!).

Lars
OZ0LTT

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-04 18:26

Elbarto wrote:

> Der er div filtre på radioen

Kan godt være det lyder lidt dumt, hvad mener du med "div filtre"?

> selve blinklys relæet har jeg intet
> gjort ved

Det er også noget af det sidste sted du skal sætte ind, start ved, mit
råde - start ved "kilden". Altså radio/antenne.

> Antennen sidder ca midt på taget med en magnet fod

En magnetfod er til tider noget besværlig at have med at gøre.
Noget tyder virkelig på at det er din antenne, når det først sker ved 30-50
Watt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : npw

Dato : 22-11-04 18:15

En magnetfod er ikke den bedste løsning. Prøv at montere en "rigtig"
antennefod fastskruet i hul i taget med effektiv stelforbindelse. Antennen
tilpasses bedste SWR og med et godt (tæt) coaxkabel kommer din HF ud det
rigtige sted - udenfor bilen.
Hilsen oztrefl Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-04 19:55

npw wrote:
> En magnetfod er ikke den bedste løsning.

Nej..

> Prøv at montere en "rigtig"
> antennefod fastskruet i hul i taget med effektiv stelforbindelse.
> Antennen tilpasses bedste SWR

Den optimale løsening ja, og med korrekt impedans i antennens fødepunkt.
Hvilket vil sige - målt på et sted man ved har samme forhold som i antennens
fødepunkt, altså - et antal halve bølgelængder på coaxkablet, udregnet ud
fra sendefrekvensen.

> med et godt (tæt) coaxkabel kommer
> din HF ud det rigtige sted - udenfor bilen.

Hvis impedansen/SWR er 1:1 er det af mindre betydning hvilken kvalitet
kablet er af, det har alene betydning for hvor meget effekt der afsættes i
kablet, og uønsket udstråling kommer også fra et HF-tæt kabel når det er
mistilpasset, ligesom hele bilen bliver HF-bærende, til skade for meget
elektronik.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-11-04 09:56

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

En nødvendighed.

> [...]
> antennens
> fødepunkt, altså - et antal halve bølgelængder på coaxkablet, udregnet ud

Hvis der er impedanstilpasning, så er kablets længde uden betydning.
Hvis vi altså ser bort fra tab og kun kigger på SWR.

> [...]
> kablet, og uønsket udstråling kommer også fra et HF-tæt kabel når det er
> mistilpasset, ligesom hele bilen bliver HF-bærende, til skade for meget

Stelsløjfer er lige pludselig ikke kun stelsløjfer,
men kan også være forsyning og meget andet sjovt.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-11-04 18:21

Uffe Bærentsen wrote:

> Hvis der er impedanstilpasning, så er kablets længde uden betydning.
> Hvis vi altså ser bort fra tab og kun kigger på SWR.
> ¨

Ja - men kun hvis SWR er 1:1

> Stelsløjfer er lige pludselig ikke kun stelsløjfer,
> men kan også være forsyning og meget andet sjovt.

Naturligvis - når stelplanet HFmæssigt er varm, men det er kun et sted, hvor
det er korrekt at stoppe HFoverslag, nemlig ved antennens fødepunkt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-11-04 19:14

> Ja - men kun hvis SWR er 1:1

Hvis der er impedanstilpasning så er SWR = ?
Ja, netop: 1:1 Hverken mere eller mindre!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-04 08:36

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke ved lavere effekt !!
> Har haft fat i de lokale amatøre men ingen har kunne komme på nogen

Hvor har du tilsluttet den?
Dykker spændingen til blinkrelæet, når du sender?
Den eneste rigtige tilslutning er direkte på batteriet, er min erfaring.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 15:07

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvor har du tilsluttet den?

Direkte til batteriet med et gammel start kabel .. gælder både for plus og
stel

> Dykker spændingen til blinkrelæet, når du sender?
Vides ikke ...har ikke fundet blink relæ endnu

> Den eneste rigtige tilslutning er direkte på batteriet, er min erfaring.

Der sidder den oss

> --
> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-11-04 11:59

En helt masse bits fra Elbarto til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Vides ikke ...har ikke fundet blink relæ endnu

Prøv i første omgang bare at måle hen over polerne når du sender.
Du kan evt. måle din cigartænder spænding, men at måle over polerne er "mest
rigtigt" [tm].

I øvrigt:
Er det begge blinklysene der går i stykker eller kun det ene af dem?

Jeg har hørt om elektronik der virker som en synkekreds, der sænker spændingen
over polerne, som kan få (typisk) blinklys men også andre ting til at gå i
selvsving.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I like to jodle after sex"
-- Heidi Klum as Heidi Klum in 'Spin City'

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 17:47

Henrik Bøgh wrote:

> Prøv i første omgang bare at måle hen over polerne når du sender.
> Du kan evt. måle din cigartænder spænding, men at måle over polerne
> er "mest rigtigt" [tm].

Hva' mener du så han skal måle?

> [...]
>
> Jeg har hørt om elektronik der virker som en synkekreds, der sænker
> spændingen over polerne, som kan få (typisk) blinklys men også andre

Har jeg aldrig hørt, men derimod spændingsregulering som ikke kan lide HF,
og derfor gør underlige ting som f.eks. nedsætter spændingen, ligeledes
elektroniske blinkrelæer som påvirkes af HF som giver hurtigere opladning af
kondensator som styrer blinkhastigheden, og derfor afstedkommer højere
blinkfrekvens.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-11-04 18:27

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hva' mener du så han skal måle?

Som jeg skrev: "hen over polerne".

[...]

> Har jeg aldrig hørt, men derimod spændingsregulering som ikke kan lide HF,
> og derfor gør underlige ting som f.eks. nedsætter spændingen,

Det er vel også det en synkekreds gør?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Politics is the entertainment branch of industry "
-- Frank Zappa

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 19:43

Henrik Bøgh wrote:

> Som jeg skrev: "hen over polerne".

Kun hæve spændingen, såfremt noget i strækningen fungerer som diode og
ensretter HF'en, således at den fremstår som DC, ellers vil du ikke kunne se
noget spændingsændring over batteripolerne

> Det er vel også det en synkekreds gør?

Kender ikke ordet "synkekreds", hvis du tænker på blinkrelæet er der ikke
noget som laver dette, men derimod er der på et elektronisk blikrelæ, et
kredsløb som oplades og henholdsvis aflades, i den takt som får blinkrelæet
til at blinke, det som oplades i relæet er en kondensator som oplades gennem
en modstand modstanden bestemmer hvor lang tid opladningen tager med en
given DC spænding. Hvis der så optræder HF overlejring på DC spændingen vil
opladningen af kondansatoren ske hurtigere, hvilket resulterer i den
hurtigere blinkfrekvens.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-11-04 08:53

> [...]

> ensretter HF'en, således at den fremstår som DC, ellers vil du ikke kunne se
> noget spændingsændring over batteripolerne

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår ovenstående sætning...

[...]

> Kender ikke ordet "synkekreds",

En synkekreds (som egentlig bare var slang for en diode + et par andre
komponenter - jeg ved i grunde ikke hvor udbredt udtrykket er - beklager)
"synker" spændingsniveauet ned på et fast niveau, såfremt det stiger, v.h.a.
ledespændingsfaldet over dioden som jo er fast.

En enkelt gang har jeg set at en færdig elektronik"dims", utilsigtet får den
effekt og f.eks. forsøger at synke +-polen til 11,3V. Men eftersom at det
blinker hurtigere her, er det nok næppe tilfældet.

> [...]
> given DC spænding. Hvis der så optræder HF overlejring på DC spændingen vil
> opladningen af kondansatoren ske hurtigere, hvilket resulterer i den

Købt. Men ovenstående giver alligevel anledning til følgende spørgsmål:

Mig bekendt sidder der i moderne (for ukendt definition af 'moderne' :D)
blinkrelæer en oscillator af en art der bestemmer hastigheden. Denne
oscillator har to positive indgange. En der er (+5V) på når der skal
genereres alm. blinkning (60-120 positive flanker pr. minut SVJH) og en hvis
der skal genereres blink til indikation af sprunget pære (160-180 positive
flanker pr. minut SVJH). _Hvis nu_ (og kun hvis nu!) der sidder en sådan
ordning i Elbartos bil, vil HF-overlejringerne så også have betydning?
Jeg ved nemlig ikke om der sidder en kondensator i moderne blinkrelæer og om
den vil kunne frigøre uden at den får en positiv flanke fra oscillatoren.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'll just add that to my list of reasons to die!!!"
-- Kelsey Grammar as Frasier Crane in 'Frasier'

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-04 10:21

Elbarto wrote:
> [...]
> total af, Den gør det ikke ved lavere effekt !!
> Har haft fat i de lokale amatøre men ingen har kunne komme på nogen

Der er to mulige HF veje til forstyrelsen af dit blinkrelæ.

1. HF bagud af din transciever, altså HF Tilbage i dit DC fødekabel

Din antenne er ikke korrekt tilpasset. Resultat - HF på coaxkablets skærm og
dermed løber det bagud gennem din transciever og ud på bilens ledningsnet og
ind i elektronikken i blinkrelæet

2. Direkte HF indstråling i blinkrelæet.

Er dog ikke videre sandsynlig på 2 meter og højere frekvenser.

Kontroler dit SWR på antennen. Da du formentlig ikke kan komme til at måle
SWR i antennens fødepunkt sætter du instumentet på mellem antennekablet og
stationen.

Dette er ikke det ideele sted at måle tilpasningen/SWR, da alt andet end
lige nøjagtig 50 ohm, vil resultere i varierende impedans på coaxkablet, alt
efter hvor der måles på kablet.

Kontroller at der er god stelkontakt til taget fra antennefoden.

Hvis der stadig er påvirkning af blinkrelæet kan der sættes
drossel(HFstopper) på DC-kablet.

God jagt..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Elbarto

Dato : 20-11-04 15:09

> [...]
og
> dermed løber det bagud gennem din transciever og ud på bilens ledningsnet

Antenne skulle være god nok Dual band 2m/70cm
Det blinker oss kun hurtigt ved over 30 watt .. under er der ingen problemer

> [...]
>
> Kontroller at der er god stelkontakt til taget fra antennefoden.
>
> Hvis der stadig er påvirkning af blinkrelæet kan der sættes

SWR er iorden stel på magnetfoden tjaa den burde være iorden

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-04 17:04

Elbarto wrote:

> Antenne skulle være god nok Dual band 2m/70cm
> Det blinker oss kun hurtigt ved over 30 watt .. under er der ingen
> problemer

Ja naturligvis "skulle" den være i orden, - men er du sikker på at den er
det, og hvordan ved du det.????

> SWR er iorden stel på magnetfoden tjaa den burde være iorden

Burde den være, - Ja selvfølgelig, men - måske det er en ide at checke det,
og samtidig sikre dig at antennestikkene er i orden .

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-11-04 19:38

Sat, 20 Nov 2004 15:08:51 +0100, skrev Elbarto, på 61 linier, i
<cnnjdj$uf5$1@news.cybercity.dk>, :

>Antenne skulle være god nok Dual band 2m/70cm
>Det blinker oss kun hurtigt ved over 30 watt .. under er der ingen problemer

Så hold dig til de 30W
Find dit relæ og se hvad det er for et.
Evt udskift det med et gammedags.
Har da kørt over 300W i bil uden problem.

--
MVH Karsten
Horsens OZ1UL

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-11-04 20:17

Karsten Andersen wrote:

> Så hold dig til de 30W

Ja hvis han ikke er interesseret i at finde fejlen.

> Find dit relæ og se hvad det er for et.

Og hvad så?

> Evt udskift det med et gammedags.

Et gammeldags? 99% af de relæer der bruges i dag er bygget med mekanisk
relækontakter. Og elektronik der styrer blinktakten, Modstand, kondensator,
transistor og diode.

> Har da kørt over 300W i bil uden problem.

Fint nok, men det hjælper jo ligesom ikke Elbarto (Poul Erik) som
sandsynligvis ved fortsat brug af høj effekt vil afbrænde PAdelen i hans nye
transciever, medmindre han sikrer sig at hans antenneanlæg fungerer korrekt,
og det vil formentlig ikke have den store effekt herpå at skifte blinkrelæ
;(

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-04 20:28

> [...]

> Et gammeldags? 99% af de relæer der bruges i dag er bygget med mekanisk
> relækontakter. Og elektronik der styrer blinktakten, Modstand,

Et gammeldags blinkerelæ, indeholder udover relæspolen, en
elektrolytkondensator men ingen andre elektroniske komponenter.

Mvh. Uffe Ravn.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 20:45

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Et gammeldags blinkerelæ, indeholder udover relæspolen, en
>elektrolytkondensator men ingen andre elektroniske komponenter.

pffffff....... der sidder da et stykke bimetal i et rigigt gammelt
blinkrelæ

:)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-04 20:41

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> pffffff....... der sidder da et stykke bimetal i et rigigt gammelt
> blinkrelæ

OK, det må så være fra før jeg blev født.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 21-11-04 22:47

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>OK, det må så være fra før jeg blev født.

Nøehhh ..... Rekord D havde såmænd fra fødsel et sådan relæ

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-04 23:34

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Nøehhh ..... Rekord D havde såmænd fra fødsel et sådan relæ

Ok, dengang (1972-1977) var jeg endnu ikke begyndt at rode med biler.

Mvh. Uffe Ravn

Synsnervøs.

Fra : W i n g m a n

Dato : 24-11-04 02:26

Vi havde det samme problem i min morbros golf diesel og rodede en del med
det skidt.. men fik ikke has med det.
Men en dag var han træt at at antenne sad bag på bilens tag fordi den var
alt for retningsbestemt og defor flyttede vi den ind på midten af taget..
men kablet var for kort men vi monterede et længere kabel og derefter
var blink relet stoppet med at klappe løs som det normalt gjorde når han
sendte.

Ved ikke om det havde noget med antennens placering at det rele tiltede
eller det var kabelets længde.
Men stoppede gjorde det sørme efter den udskiftning/flytning

Mvh Kim - OZ6V