Spørgsmål vedr. kørselsgodtgørelse.
Fra : Michael Døj

Dato : 19-11-04 00:36

Hej,

jeg vil muligvis til at køre 2x100 km. pr. dag, for at komme til og fra
arbejde.

Jeg vil køre i min egen bil, som jeg selv afholder alle omkostninger til.

Jeg har inde på www.toldskat.dk læst, at der skelnes mellem følgende:

a) "Befordringsfradrag hjem-arbejde"

Satserne under a) er:
0-24 km = 0 øre/km.
25-100 km = 162 øre/km.
+100 = 81 øre/km.

b) "Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse".

Satserne under b) er:
Indtil 20000 km/år = 298 øre/km.
Over 20000 km/år = 162 øre/km.

Hvis jeg skal til at pendle, hvilken af a) eller b) vil jeg så skulle
beregne mit fradrag ud fra?

Årsagen til at jeg spørger er, at der er en markant forskel i beløbene, alt
efter det bliver a) eller b).

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 19-11-04 00:53

"Michael Døj" <mmdd@dojs.dk> skrev i en meddelelse

klip

> a) "Befordringsfradrag hjem-arbejde"
>
> Satserne under a) er:
> 0-24 km = 0 øre/km.
> 25-100 km = 162 øre/km.
> +100 = 81 øre/km.
>
> b) "Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse".
>
> Satserne under b) er:
> Indtil 20000 km/år = 298 øre/km.
> Over 20000 km/år = 162 øre/km.
>
> Hvis jeg skal til at pendle, hvilken af a) eller b) vil jeg så skulle
> beregne mit fradrag ud fra?

a) er hvad du kan trække fra på selvangivelsen, forudsat at din arbejdsplads
ikke betaler for din kørsel

b) er hvad din arbejdsplads betaler pr. kilometer, hvis de betaler din
kørsel - det er altså ikke noget, du kan trække fra.

mvh. tina

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-11-04 06:51

> b) er hvad din arbejdsplads betaler pr. kilometer, hvis de betaler din
> kørsel - det er altså ikke noget, du kan trække fra.

De 2,98 er skattefrie, men kan kun udbetales når du kører *for* din
arbejdsgiver - og altså ikke til/fra arbejde. Kører du derimod ud til en
kunde, skal du blot udfylde en blanket (spørg arbejdspladsen) med start og
stop km. stand. Så får du enten godtgørelsen kontant eller over lønnen
(netto selvf.).
Har din arbejdsplads flere kontorer, kan du få 2,98 for at køre imellem
dem - dog maks. 60 gange på 2 år. Ellers betragtes det også som kørsel
til/fra arbejde. Der står en masse om det på told og skat's hjemmeside.

Tager jeg fejl?

/Kasper Hansen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 19-11-04 17:39

> De 2,98 er skattefrie, men kan kun udbetales når du kører *for* din
> arbejdsgiver - og altså ikke til/fra arbejde.

Korrekt, 2,98 kr./km. op til 20.000 km.

> Kører du derimod ud til
> en kunde, skal du blot udfylde en blanket (spørg arbejdspladsen) med
> start og stop km. stand. Så får du enten godtgørelsen kontant eller
> over lønnen (netto selvf.).

Der er visse krav for at du kan få beløbene udbetalt skattefri. Disse er
følgende registereringer:
- kørsel fra/til (eks. Gade #, Glostrup - Gade #, Århus)
- dato
- kørte km

Typisk vil man få beløbet udbetalt via lønnen.

> Tager jeg fejl?

Nej - du har helt ret :)

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-11-04 09:46

Michael Døj wrote:

> a) "Befordringsfradrag hjem-arbejde"
>
> Satserne under a) er:
> 0-24 km = 0 øre/km.
> 25-100 km = 162 øre/km.
> +100 = 81 øre/km.

Som du selv skriver "Befordringsfradrag hjem-arbejde", Her er der alene tale
om et ligningsmæssigt fradrag på din selvangivelse.

> b) "Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse".
>
> Satserne under b) er:
> Indtil 20000 km/år = 298 øre/km.
> Over 20000 km/år = 162 øre/km.

"Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse" taler faktisk for sig selv. Her er
der tale om en udbetaling for udført kørsel i eget køretøj, udbetalt af
arbejdsgiver og fri af beskatning.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : HKN

Dato : 19-11-04 11:16

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Som du selv skriver "Befordringsfradrag hjem-arbejde", Her er der alene
tale
> om et ligningsmæssigt fradrag på din selvangivelse.

For at skære det helt ud i pap - din daglige transport til og fra arbejde.
Ligesom dem der tager bussen og toget.

> "Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse" taler faktisk for sig selv. Her er
> der tale om en udbetaling for udført kørsel i eget køretøj, udbetalt af
> arbejdsgiver og fri af beskatning.

Den kørsel du måtte have ifm med dit erhverv - f.eks ud til kunder, eller
når du skal på kursus, t. lufthavnen o.lign. Det gælder også hvis du kører
direkte hjemmefra ud til kunden, eller hjem fra kunden.
Hvis din arbejdsplads ikke udbetaler dette, kan du trække det fra på
selvangivelsen. Det er en skattefri godtgørelse.

Fra : Michael Døj

Dato : 19-11-04 11:23

<SNIP> Alt.

Tak for de gode svar.