Skævslidte fordæk på sænket Citroën C3
Fra : Lars [6710]

Dato : 17-11-04 19:05

Hejsa

Min fatter har en C3, købt ny for 1½ år siden, med sænket undervogn
(Sænkning foretaget af Citroën forhandleren inden salg).

Nu hvor der skulle skiftes til vinterdæk opdagede han til sin store
forbavselse, at begge fordæk var slidt helt ned på de inderste 25 - 30 % af
dækbredden.
Intet mønster tilbage overhovedet, mens der er normal dybde på de yderste
25 - 30 %. (at han så ikke har opdaget det før, er mig en gåde, men det er
en helt anden sag)
De sommer dæk der er taget af har rullet ca 15.000 km.
Vi synes jo det er en ret kort levetid for et sæt fordæk, da der køres ret
stille og roligt, og dette slid mener jeg indikerer, at
hjulene/ophænget/undervognen må have været forkert sporet/justeret eller
lign. fra starten.

Citroen fraskriver sig (naturligvis) ethvert ansvar, selvom de har solgt og
serviceret øsen, da de siger at dette kan være sket ved at køre på en
kantsten......
Men vil der så kunne være total ens "skæv"slid på begge dæk ??
Undervognen kan vel ikke kompensere for at det ene hjulophæng er skævt.

Har I oplevet noget i den stil, eller er der nogen undervogns eksperter der
vil gi' et bud på en mulig årsag ?

Mvh

Lars

Fra : Mogens

Dato : 17-11-04 19:12

"Lars [6710]" <lars@hoerlFJERNDETTEyck.dk> skrev i en meddelelse

> Har I oplevet noget i den stil, eller er der nogen undervogns eksperter
der
> vil gi' et bud på en mulig årsag ?

Jep - jeg har prøvet nøjagtig det samme på min
splinternye sænkede '93 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi.
Misæren skyldtes, at den sænkede undervogn
"vred" forenden.

Forhandleren ordnede problemet, men det var ikke
det nemmeste at gøre. Citat fra en anden tråd, hvor
jeg beskrev fejlen:
"Panhardstangen ødelægger "billedet" således, at dens
ophæng skal files ovalt (hullet), for at undervognsind-
stillingen er perfekt"

Mvh
Mogens
'98 Chevrolet Camaro Z28 u/sænkning...

Fra : Lars [6710]

Dato : 17-11-04 20:39

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse >

> "Panhardstangen ødelægger "billedet" således, at dens
> ophæng skal files ovalt (hullet), for at undervognsind-
> stillingen er perfekt"
>
> Mvh
> Mogens

Tak for rådet
Det er straks sendt videre !!

/Lars

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-11-04 16:18

> De sommer dæk der er taget af har rullet ca 15.000 km.
> Vi synes jo det er en ret kort levetid for et sæt fordæk, da der køres ret
> stille og roligt, og dette slid mener jeg indikerer, at

Tja, de dæk der er monteret fra fabrikken på min C3, har indtil videre kørt
33.000 - og der er altså mønster endnu. Så der er helt sikkert noget galt
(men det ved du jo også godt)...

/Kasper Hansen

Fra : Christabel & Anders

Dato : 18-11-04 18:46

Når vi nu er inde på dæk slid!
Min søster nåede at køre godt 72.000 på det sæt Michellin dæk som hendes
Vectra A 1,8 var monteret med ved leveringen.
Mvh

Anders

Fra : LL

Dato : 18-11-04 20:15

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Når vi nu er inde på dæk slid!
> Min søster nåede at køre godt 72.000 på det sæt Michellin dæk som hendes
> Vectra A 1,8 var monteret med ved leveringen.

Øhhh - ja..?