Blød(!) undervogn søges!
Fra : Steen F.

Dato : 16-11-04 21:32

Jeg har lige været ude og køre i den ny Audi A3, og er SÅ træt af, at alm.
biler nærmest har sportsundervogn ab fabrik! Ja, selv en Ford Mondeo anser
jeg for at være FOR fast til min, åbenbart, sarte bagdel...

Er der ingen bilmærker der producerer biler der kører så komfortabelt, at
man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset fra dyre luxusbiler, som
åbenbart ingen problemer har med at svæve hen over ujævnheder.

/Steen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 16-11-04 21:34

> [...]
> komfortabelt, at man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset
> fra dyre luxusbiler, som åbenbart ingen problemer har med at svæve

Køb en Citroen C5 V6.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Jonas R.

Dato : 16-11-04 21:45

Cosworth POWER wrote:
SNIP
> Køb en Citroen C5 V6.

hehe ;)

Sjovt som nogen mener, at en standard A3 har en hård undervogn. Jeg har fået
sådan et mærkeligt forhold til hvad der er blødt.

Fra : anders majland

Dato : 17-11-04 21:15

> Køb en Citroen C5 V6.

Var ude i en lånt C5 med automatgear idag. Det var vist kun en 2liters
men eller indbegrebet fa blæd hat. (Venstre fod skal de første km bukkes
langt væk fra pedalerne når man ikke er vant til automatgearet

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Steen F.

Dato : 17-11-04 21:43

anders majland wrote:
> Var ude i en lånt C5 med automatgear idag. Det var vist kun en 2liters
> men eller indbegrebet fa blæd hat. (Venstre fod skal de første km
> bukkes langt væk fra pedalerne når man ikke er vant til automatgearet

Hmm, jeg har nu ellers ikke så meget tilovers for Citroën. Men måske jeg
kunne få et had/kærlighedsforhold ud af sådan et køb alligevel.
Var det den nye faceliftede model prøvekørte?
Var det en 2,0 HDi med aut.gear eller en 2-liters benzin?
Var den sløv ved mellemaccelerationer fra 80 km/t og opefter?

/Steen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-11-04 22:49

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
:

>Var ude i en lånt C5 med automatgear idag. Det var vist kun en 2liters
>men eller indbegrebet fa blæd hat. (Venstre fod skal de første km bukkes
>langt væk fra pedalerne når man ikke er vant til automatgearet

bortset fra følelsen af at køre på en swamp, er en C5 nu temmeligt
behagelig - den nye aftapning er bedre på det swampemæssige (mindre
swampet) - men dælme en rar bil - især med den 6benede foran

sådan en i stc. ku' godt ligne min næste bil ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Lars

Dato : 19-11-04 11:00

Hej,

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:419bb2dc$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...

> Var ude i en lånt C5 med automatgear idag. Det var vist kun en 2liters men
> eller indbegrebet fa blæd hat.

Ahja... Og mindre end 2 liter skal den ikke være, min kollega har en 1.8 stc
udgave af den, som jeg lånte en tur til Tyskland for noget tid siden. Selv
uden læs på var den godt nok meeeeeeeeget morfar på motorvejen. Til gengæld
havde den fartpilot - det er altid rart på de lange stræk

Giver dig også ret, den er absolut ikke hård!

> (Venstre fod skal de første km bukkes langt væk fra pedalerne når man ikke
> er vant til automatgearet

Hihi... Ja - og de første par gange man bremser lidt hårdt tager man sig
selv i helt per refleks at sidde og stampe i gulvet med venstre fod Men
det går nu ret hurtigt over....

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 21:39

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset fra dyre luxusbiler,
> som åbenbart ingen problemer har med at svæve hen over ujævnheder.

En gammel Sierra med monroe støddæmpere kan også det med blød hat

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-11-04 22:05

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>En gammel Sierra med monroe støddæmpere kan også det med blød hat

Mjoehhhhhhh....... eller en Granada
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-11-04 00:59

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Mjoehhhhhhh....... eller en Granada

Jo og så med pløreturbine og V6 er vi næsten ved at være der, men hov er de
ikke rustet væk alle sammen?

Mvh.

Fra : Elbarto

Dato : 17-11-04 01:18

> <jan@fedtegreven.dk> skrev

> Jo og så med pløreturbine og V6 er vi næsten ved at være der, men hov er
de
> ikke rustet væk alle sammen?
>
> Mvh.

NIX en af naboerne har en med V6 dunno hvad str. men herlig lyd

Elbarto
OZ3BTO

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-11-04 20:47

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Jo og så med pløreturbine og V6 er vi næsten ved at være der, men hov er de
>ikke rustet væk alle sammen?

Ikke helt - nede for enden af vejen her, plejer der da at holde en
sølvfarvet af slagsen - men de er ved at være få - og fred med dem

(De var nu slet ikke så tossede endda - selv om jeg er glad for
Scorpioen, savner jeg sgu' den gamle blå .... 465.000km giver et par
minder eller 20)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-11-04 01:26

> [...]

> (De var nu slet ikke så tossede endda - selv om jeg er glad for
> Scorpioen, savner jeg sgu' den gamle blå .... 465.000km giver et par

Ja for mig er Granada også fyldt med gamle minder, f.eks. den første bil jeg
kørte til Kbh. i , den første jeg kunne lave hjulspind med i tørt vejr, den
første med pløreturbine, den første jeg bulede, den første jeg blev hentet
af Falck i, den første bil hvor jeg var ved at sætte ild til en brandstation
med. Den første bil jeg løb tør i , den første med utæt tank, den første
med massere af rust i, ak ja det var tider i 1986.

--
Mvh. Uffe Ravn

Fra : Steen F.

Dato : 17-11-04 21:49

Tom wrote:
> En gammel Sierra med monroe støddæmpere kan også det med blød hat

Uha ja, en Sierra må blive min næste bil! haha! Måtte gerne være en bil fra
dette årtusinde, okay?!

Men fornemmer jeg en smule sarkasme hvad angår "blød hat"-begrebet i
forbindelse med en ekstrem komfortabel affjedring?? Det forstår jeg ærlig
talt ikke. Jeg var passager i en Mercedes-Benz S400 Lang-version forleden
dag (taxa), og den svæver næsten hen over vejen. Jeg synes det er yderst
behageligt. Jeg har også været passager i en Audi A8 med luftaffjedring, og
det er ikke just "blød hat" jeg først tænker på, når komforten skal
vurderes.

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 22:30

> [...]
> behageligt. Jeg har også været passager i en Audi A8 med luftaffjedring,
> og det er ikke just "blød hat" jeg først tænker på, når komforten skal

Det ville næsten også være urimeligt hvis ikke der var forskel på en bil til
1 mil kr og en til 300 K

--
Tom

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 10:12

Tom wrote:
> Det ville næsten også være urimeligt hvis ikke der var forskel på en
> bil til 1 mil kr og en til 300 K

Ja helt klart. Men betyder det, at "blød hat" er okay i en bil til 1 mill.,
og ikke i biler til 300.000 kr.?

/Steen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-11-04 00:54

Steen F. skrev:
> [...]
> komfortabelt, at man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset
> fra dyre luxusbiler, som åbenbart ingen problemer har med at svæve

Køb en bil fra USA af årgang "inden 1985 eller deromkring"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 17-11-04 03:32

Mercedes w123 eller w124 er ogsA ganske bl0de at k0re i....

Mvh.
B. Madsen

Fra : Marco

Dato : 17-11-04 18:53

Jeg kan sagtens følge dig - nye biler er generelt lidt (meget) ukomfortable
til almindelig kørsel. Jeg tror faktisk at en Rover 75 kunne være sagen -
hvis den passer i pris - og du kan se bort fra de andre 'skavanker' den
måtte have - som stort værditab f.eks.

Fra : Steen F.

Dato : 17-11-04 21:56

Marco wrote:
> [...]
> kunne være sagen - hvis den passer i pris - og du kan se bort fra de
> andre 'skavanker' den måtte have - som stort værditab f.eks.

Hej Marco MIN VEN!!
Rart at du deler min opfattelse. Ja, hvorfor skal biler køre lige så stift
som hestevogne i gamle dage? Nu har bilfabrikanterne haft 100 år at øve sig
i, og så kan de stadig ikke lave en bil der ikke giver nyresvigt ved det
føste kloakdæksel man møder!
Men det er sgu da også uheldigt, at man skal kigge efter en Rover eller
Citroën for (muligvis) at få indfriet sin ønsker. Disse mærker har ikke
scoret så mange point hos mig. Men en MB E-klasse med luftaffjedring står
desværre ikke på indkøbssedlen i dette liv (eller i hvert fald ikke sålænge
jeg bor i DK).
Jeg hørte forleden, at nyeste aftapning af Opel Vectra også skulle ligge til
den komfortable side hvad angår affjedringen. Den er hermed også noteret på
listen over mulige kandidater.

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 22:33

> [...]
> som hestevogne i gamle dage? Nu har bilfabrikanterne haft 100 år at øve
> sig i, og så kan de stadig ikke lave en bil der ikke giver nyresvigt ved

Det skal den fordi markedet efterspørger det.

Det med cintron affjedring og ballondæk med 85' i højden sælger ikke rigtig
mere.

--
Tom

Fra : Marco

Dato : 18-11-04 16:08

Jeg tror du har ret - en Vectra er ikke tosset når man gerne vil have en
komfortabel bil. Nu skal det siges, at jeg selv har en 307 Airvan - indkøbt
primært p.g.a. motoren (2.0) - men jeg blev positivt overrasket over dens
ganske komfortable opførsel på bl.a. motorvej - her spiller det selvfølgelig
også en rolle med gearingen i 6. gear 2.000 o/m = 110 km/t - men alligevel.
Og så skal det siges at jeg kom fra en 206 CC - sød og dejlig lille bil -
men ret hård undervogn. Har tidligere haft Citroener med hydropneumatisk
undervogn og været endog meget glad for dem alle.

Fra : Peter Weis

Dato : 18-11-04 17:27

> [...]

> at øve sig i, og så kan de stadig ikke lave en bil der ikke giver
> nyresvigt ved det føste kloakdæksel man møder!

Der er nogle af koreanerne der beskyldes for at være amerikaner-bløde.
Måske det var noget.
Jeg kan ikke huske konkrete modeller, men måske andre kan supplere.

mvh
Peter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-11-04 18:50

Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> skrev :

>Jeg kan ikke huske konkrete modeller, men måske andre kan supplere.

Kia Magentis er temmeligt til den bløde side
den store Hyundai (hedder den sådan ?) Sonata er blødere

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 10:17

jan@fedtegreven.dk wrote:
> Kia Magentis er temmeligt til den bløde side
> den store Hyundai (hedder den sådan ?) Sonata er blødere

Det er noteret. Hvordan vurderer I kvaliteten på koreanske biler? Manglen på
snob-effekt kan jeg leve med, men ikke hvis det hele rasler eller sidder
skævt efter 20.000 km. Har de forresten ikke 3 års garanti
Og afskrivningen - det er selvfølgelig også et vigtigt emne i et land som
DK.

/Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-11-04 14:51

"Steen F." wrote:

> [...]
> skævt efter 20.000 km. Har de forresten ikke 3 års garanti
> Og afskrivningen - det er selvfølgelig også et vigtigt emne i et land som

Kan du ikke bare køre en tur omkring et par brugtvognsforhandlere
og prøvekøre et par stykker med 2-3 år på bagen, det må give dig
en ide om hvor godt de holder. Samtidigt får du også en ide om
afskrivningen, hvis du sammenligner brugtprisen med nyprisen. Hvis
bilerne ser ud til at have overlevet strabadserne, kan du overveje
om du tør købe en fabriksny..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 21:25

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> afskrivningen, hvis du sammenligner brugtprisen med nyprisen. Hvis
> bilerne ser ud til at have overlevet strabadserne, kan du overveje

Jeg har det indtryk, at der er sket en del for koreanerne inden for de
seneste 3 år, hvad angår kvalitet. Men måske er det en fejlagtig antagelse.

/Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-11-04 11:12

"Steen F." wrote:

> Jeg har det indtryk, at der er sket en del for koreanerne inden for de
> seneste 3 år, hvad angår kvalitet. Men måske er det en fejlagtig antagelse.

Det skal jeg ikke kunne sige, det ved vi jo først når bilerne
bliver brugte.. Hvis du mener at der er sket en positiv ændring,
så kan du jo stadig tage udgangspunkt i hvordan en årgang 2001
koreaner har det idag og så vurdere om den er i en okay stand.
Hvis den er okay og du mener at der er sket et kvalitetsløft frem
til idag, så må en 2004 model jo være i endnu bedre stand i 2007..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-11-04 19:13

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev :

>Det er noteret. Hvordan vurderer I kvaliteten på koreanske biler?

Førhen havde de jo ry, for at være sekundavarer, men noget tyder jo på
de er ved at komme gevaldigt efter det.

Kia Magentis og Hyundai Sonata virker til at være gode biler - pænt
skruet sammen, og efter hvad der siges, faktisk også pålidelige.

brugtværdien er svær at spå om.

>Manglen på snob-effekt kan jeg leve med, men ikke hvis det hele rasler
>eller sidder skævt efter 20.000 km.

Samlekvaliteten ser fin ud.

>Har de forresten ikke 3 års garanti Og afskrivningen - det er selvfølgelig
>også et vigtigt emne i et land som DK.

Det kommer an på om man køber en bil, kører den i sænk, og så køber
den næste - eller hører til dem, der skifter jævnligt.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-11-04 21:11

On Tue, 16 Nov 2004 21:32:02 +0100, "Steen F."
> [...]

>man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset fra dyre luxusbiler, som
>åbenbart ingen problemer har med at svæve hen over ujævnheder.

Vil så personligt foretrækker en bil lidt ind i mellem da jeg da ville
mene at biler med "løse" undervogne vil have en tendens med at krænge i
sving som tages med høj hastighed og deslige.
Flemming Jacobsen

Fra : Steen F.

Dato : 17-11-04 22:03

Thunderbird [7100] wrote:
> Vil så personligt foretrækker en bil lidt ind i mellem da jeg da ville
> mene at biler med "løse" undervogne vil have en tendens med at krænge
> i sving som tages med høj hastighed og deslige.

Forstår dig godt. Men nogle mennesker tager jo HVERT sving med høj
hastighed, og fint for dem. Jeg søger bare det modsatte. Jeg har ikke travlt
når jeg kører, og jeg kører for at nyde det - ikke for at dø af det. Og jeg
nyder faktisk at cruise ligeud af en motorvej, hvor mærkeligt det muligvis
lyder. Elsker fred og ro, bløde møbler og kvinder med bløde former... nå,
det var vist et sidespring (ingen kommentarer om den bløde undervogn her!)

/Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 23:37

"Steen F." wrote:

> Forstår dig godt. Men nogle mennesker tager jo HVERT sving med høj
> hastighed, og fint for dem. Jeg søger bare det modsatte. Jeg har ikke travlt
> når jeg kører, og jeg kører for at nyde det - ikke for at dø af det.

Hvis vognen er for blød kan det sagtens blive udgangen på det, det
hurtige sving kan du jo også møde i form af en undvigemanøvre..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 10:21

Thomas Strandtoft wrote:
> Hvis vognen er for blød kan det sagtens blive udgangen på det, det
> hurtige sving kan du jo også møde i form af en undvigemanøvre..

Jo, men jeg går da ikke ud fra at bilerne ligefrem er livsfarligt bløde??
At køre med vinterdæk i +10 grader der forlænger bilens bremselængde med X
antal meter, er jo også en risiko. Eller at man uheldigvis kommer ud af
sengen 10 minutter for sent en morgen, og kører lidt stærkere på vej til
arbejde. Døden kan have mange årsager.

/Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-11-04 15:25

"Steen F." wrote:

> Jo, men jeg går da ikke ud fra at bilerne ligefrem er livsfarligt bløde??

Det kommer an på hvor bløde du vil have dem, det lyder på det du
skriver som at det dårligt kan blive blødt nok?

> [...]
> antal meter, er jo også en risiko. Eller at man uheldigvis kommer ud af
> sengen 10 minutter for sent en morgen, og kører lidt stærkere på vej til

Naturligvis. Det ændrer bare ikke på at det alt andet lige er
bedre at have en bil der som udgangspunkt er "kampklar"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 21:30

Thomas Strandtoft wrote:
> Det kommer an på hvor bløde du vil have dem, det lyder på det du
> skriver som at det dårligt kan blive blødt nok?

Hehe, ja i forhold til hovedparten af de biler der markedsføres i dag, kan
det sikkert heller ikke blive blødt nok. Men jeg ser da helst ikke at de
vælter i det første sving. Og esp måtte gerne være tilgængeligt til
pågældende bil.

> Naturligvis. Det ændrer bare ikke på at det alt andet lige er
> bedre at have en bil der som udgangspunkt er "kampklar"..

Kampklar til at cruise stille og roligt afsted?
Jo, men jeg forstår godt din pointe, og er da enig.

/Steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-11-04 17:01

"Steen F." wrote:

> Kampklar til at cruise stille og roligt afsted?
> Jo, men jeg forstår godt din pointe, og er da enig.

Velkommen til dagens duel i disciplinen cruising. De to
kombatanter holder klar ved det røde lys, mens publikums
forventninger er på kogepunktet. I venstre bane har vi den unge,
talentfulde finne, Heiko Kubiikinen, mens vores egen 3-dobbelte
nordiske mester i cruise, Steen F., bedre kendt som Steen Frigear
holder til højre. De to duellanter smiler venligt til hinanden og
starten er nært forestående. 3-2-1-slap af! Finnen triller roligt
fremad, mens Steen Frigear totalt snyder modstanderen og først nu
er ved at lægge håndbremsen - det er bestemt ikke uden grund at
han har været ubesejret i næsten fire år..

*<

--
Hygge..
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 22-11-04 10:48

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> er ved at lægge håndbremsen - det er bestemt ikke uden grund at
> han har været ubesejret i næsten fire år..

*ROFL*
Og hvis jeg nu skriver, at jeg også er stærk tilhænger af automatgear, så
tror jeg at du efterhånden har fået det HELT rigtige indtryk af mig! hehe...

/Steen Frigear

Fra : Martin S?rensen

Dato : 18-11-04 11:44

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message news:<419a63c5$0$23059$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> [...]
> man stort set ikke mærker underlaget? Altså bortset fra dyre luxusbiler, som
> åbenbart ingen problemer har med at svæve hen over ujævnheder.

Honda?

Min Accord fra 94 er lidt af en flyder, jeg ved ikke hvordan de nyere
udgaver er. Eller hvad med en std-bimmer med moderate dæk?

/Martin

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 10:23

Martin S?rensen wrote:
> Honda?
>
> Min Accord fra 94 er lidt af en flyder, jeg ved ikke hvordan de nyere
> udgaver er. Eller hvad med en std-bimmer med moderate dæk?

Jeg læste en test af den nye Accord, som vist ligger "i midten" hvad angår
komfort.
Men er BMW ikke et "sports-mærke"? Hvor Styrepræcision og Vejbeliggenhed
skrives med stort?

/Steen

Fra : Jonas R.

Dato : 18-11-04 18:13

Steen F. wrote:
SNIP
> Jeg har lige været ude og køre i den ny Audi A3, og er SÅ træt af, at
> alm. biler nærmest har sportsundervogn ab fabrik!

Altså ved ikke lige hvordan du definerer en sportsundervogn, men synes godt
nok ikke den nye A3 har en hård undervogn. Den er da yderst komfortabel at
køre i efter min mening.

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 10:25

Jonas R. wrote:
> Altså ved ikke lige hvordan du definerer en sportsundervogn, men
> synes godt nok ikke den nye A3 har en hård undervogn. Den er da
> yderst komfortabel at køre i efter min mening.

Er det 1,6'eren du mener? Det kan da godt være at den er lagt lidt blødere
ud end nogle af de mere motorstærke versioner, som skal tøjle flere HK.

/Steen

Fra : Leif Nielsen

Dato : 19-11-04 12:57

Der findes kun et fornuftigt svar på dit spørgsmål.
Køb en Citroen XM eller en Xantia.
Her får du en affjedringskomfort som ingen andre nye biler overhovedet
kommer i nærheden af. Det er jo nok heller ikke tilfældigt at Rolls
royce bruger samme gashydrauliske affjedringsprincip i deres biler!!!

Leif Nielsen
XM 2,1 TDI st.car 1992
Se billeder på www.hi-speed.dk

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 14:47

Leif Nielsen wrote:
> [...]
> kommer i nærheden af. Det er jo nok heller ikke tilfældigt at Rolls
> royce bruger samme gashydrauliske affjedringsprincip i deres biler!!!

Da Xantia kom frem for snart mange år siden, kan jeg huske en meget poitiv
testkøretur. Men jeg har op gennem 90'erne været passager i en del
Xantia'er, og synes ikke de er specielt komfortable, ærlig talt. Men måske
skal affjedringssystemet på disse biler vedligeholdes på en speciel måde...
og dette ikke er blevet gjort.

/Steen

Fra : Marco

Dato : 19-11-04 17:16

Om dette kan jeg sige et par ting:

Jeg har haft tre Xantiaer - en 93 en 95 og en 99 - de blev faktisk mindre
komfortable (dog ikke megen forskel) fra model til model - bl.a. på grund af
dæk- og fælgstørrelse - som voksede i diameter og med lavere dæk.

Så er der det at hvis/når gaskuglerne bliver gamle og slidte nok - så bliver
affjedringen også hårdere - til sidst er det nærmst som at køre i en bil
helt uden affjedring - hvad man faktisk også gør. Det er dog ikke nogen
bekostelig affære at skifte gaskuglerne - og så bliver bilen igen
komfortabel.

Jeg har dog ikke haft nogen af de tre Xantiaer længe nok til at det skete -
men på en tidligere BX var det tilfældet.

Som slutbemærkning oplever jeg faktisk min nuværende Peugeot 307 Airvan som
meget lig den sidste Xantia - overraskende fordi Peugeot'en kører på 16" og
55 profil dæk - men en ganske positiv oplevelse da jeg i mine to år med 206
CC faktisk savnede en mere komfortabel undervogn.

Fra : Steen F.

Dato : 19-11-04 21:43

Marco wrote:
> [...]
> køre i en bil helt uden affjedring - hvad man faktisk også gør. Det
> er dog ikke nogen bekostelig affære at skifte gaskuglerne - og så

Okay! Det er ikke utænkeligt, at bilerne har kørt mange km. Jeg husker i
hvert fald et par af dem, som værende temmelig brugt indvendigt.

> Jeg har dog ikke haft nogen af de tre Xantiaer længe nok til at det
> skete - men på en tidligere BX var det tilfældet.

Sjovt nok havde jeg fornøjelsen af at være passager i en BX fra før den blev
faceliftet (ved ikke hvilken årgang det var). Den havde kostet ejeren 14.000
kr. og den kører faktisk meget mere komfortabelt end den Xsara årg. 2001 1,6
vi hoppede over i bagefter! Vi snakker kun affjedring/undervogn her.
Selvfølgelig sad man bedre i den nye osv.

> [...]
> Peugeot'en kører på 16" og 55 profil dæk - men en ganske positiv
> oplevelse da jeg i mine to år med 206 CC faktisk savnede en mere

Airvan? Er det på gule plader? Eller hedder en 307 St.car altid Airvan? For
jeg læste om nogle meget ukomfortable luftbælge i fjedrene på
gulplade-modellen.
Jeg har tidligere prøvet en alm. 307 5-dørs, men synes egentlig heller ikke
den var særlig blød i affjedringen.
Men enig i, at 206 er til den hårde side. Sammen med nogle små sæder og en
ratstamme der ikke kunne længdejusteres, opgav jeg at køre i den. Min
co-driver overtog. Lidt drastisk måske, men min hjerne slår klik når man
skal have lange arme og korte ben, være max 170 cm høj og have en lille
parisernumse for at kunne sidde bare nogenlunde normalt i bilen! hehe

/Steen

Fra : Marco

Dato : 23-11-04 12:49

> [...]
> vi hoppede over i bagefter! Vi snakker kun affjedring/undervogn her.
> Selvfølgelig sad man bedre i den nye osv.

BXerne var jo meget komfortable - hvis man er til den bløde side - som vi
helt tydeligt begge er

> [...]
> skal have lange arme og korte ben, være max 170 cm høj og have en lille
> parisernumse for at kunne sidde bare nogenlunde normalt i bilen! hehe

Ja - Airvan er en SW uden bagsæde og med de der luftbælge ved bagfjedrene -
den skal i øvrigt have dem skiftet sammen med kompressoren p.g.a. generelt
konstateret larm - min gør de ikke, men skal skiftes alligevel. Faktisk
mærker jeg dem kun hvis jeg tager 50 km/t bumpene for hurtigt - så det har
jeg lært at lade være med - det har to fordele - nemlig at jeg ikke mærker
luftbælgene og ikke mindst at jeg får overholdt de 50 km/t begrænsninger
som oftest er helt OK

En fordel - tror jeg - ved SW frem for den almindelige 5 dørs er den længere
akselafstand - den er 272 cm (næsten som Xantiaens 274) og jeg tror på at
der ed med til at give bilen et anderledes bevægelsesmønster hen mod den
komfortable side - i hvert fald er jeg rigtig glad for 307eren - og så
hjælper det også at jeg har sparet ca. 150.000 ved at undvære et bagsæde som
jeg ikke har brug for - og 'misundelses/straf' afgiften på 5.000 er betalt
for det næste år - så det har jeg indtil videre 'glemt'

/Marco