ka' en bil køre op på en anden bils "slid~
Fra : Mette P.

Dato : 16-11-04 18:24

f.eks. salatfad med smækken nede med 80 km/t? Jeg skal ikke kidnappe Fogh,
røg bare i en diskussion om det kan lade sig gøre eller ej (det kan det!)

Fra : Cosworth POWER

Dato : 16-11-04 18:28

> f.eks. salatfad med smækken nede med 80 km/t?

"Kit" gør det i "Night rider" ;)

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Peter C:\\>

Dato : 16-11-04 18:33

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> f.eks. salatfad med smækken nede med 80 km/t? Jeg skal ikke kidnappe
> Fogh,
> røg bare i en diskussion om det kan lade sig gøre eller ej (det kan det!)

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. (men det er jo
i sig selv ingen begrundelse eller bevis

Hvad er argumenterne for at det skulle være umuligt ?
--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Mette P.

Dato : 16-11-04 18:46

> Hvad er argumenterne for at det skulle være umuligt ?

At "bilen" vil springe op på ladet helt u-kontrolleret...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-11-04 19:07

> Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. (men det er
> jo i sig selv ingen begrundelse eller bevis
>
> Hvad er argumenterne for at det skulle være umuligt ?

Når man kommer op på rampen fortsætter man med 80 km/t henad den lastbil man
er kørt op på, det svarer til 22 m/s.
Hvis det skal kunne lade sig gøre skal lastbilen være lang.

Niels

Fra : Mette P.

Dato : 16-11-04 19:25

> [...]
man
> er kørt op på, det svarer til 22 m/s.
> Hvis det skal kunne lade sig gøre skal lastbilen være lang.

Det tror jeg ikke, hvad skulle være i stand til at accelerere dit køretøj
fra 80 til 160 km/t. på så kort tid? Der vil IMO højest komme et lille
pift/bump fra det trækkende hjulsæt, når det berører "modtageren"

Hejsa Mette

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-11-04 19:38

> [...]
> fra 80 til 160 km/t. på så kort tid? Der vil IMO højest komme et lille
> pift/bump fra det trækkende hjulsæt, når det berører "modtageren"

Du køre med 80 km/t oppe på noget der i forvejen kører 80 km/t, så kører du
160 km/t.

Niels

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 17-11-04 01:55

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> wrote
> Det tror jeg ikke, hvad skulle være i stand til at accelerere dit køretøj
> fra 80 til 160 km/t. på så kort tid? Der vil IMO højest komme et lille
> pift/bump fra det trækkende hjulsæt, når det berører "modtageren"

Jeg kan godt se din logik, det ville kræve uendelig stor acceleration. Hvis
bilen skulle fortsætte på laddet med 80 km/t (dvs. nu med 160 km/t i forhold
til vejbanen), skulle dens kinetiske energi blive firedoblet (E = 1/2*m*v^2)
på "ingen tid" - og hvor skulle den ekstra energi komme fra?

Men derfor vil jeg nu alligevel stærkt fraråde at prøve stuntet ved 80 km/t.
Som nævnt andetsteds i tråden skal det udføres meget præcist for at det ikke
går galt.

/Jesper

Fra : Leonard

Dato : 16-11-04 18:40

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> wrote:

>f.eks. salatfad med smækken nede med 80 km/t?

Ja, det er lavet som ægte stunt til film, men det er ikke ufarligt.
Og så laves det nok med en meget lavere hastighed og så redigeres
hastigheden oop når det vises i den færdige film.
Det store problem er at den bil der kører op på rampen, jo skal køre
hurtigere end bilen med rampen, og når den rammer rampen kører dens
hjul pludseligt 80 km/t for hurtigt.

--
Leonard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-11-04 19:33

In news:biekp0d7i07qb6c97duh6toma39c3ek4ku@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

> Det store problem er at den bil der kører op på rampen, jo skal køre
> hurtigere end bilen med rampen, og når den rammer rampen kører dens
> hjul pludseligt 80 km/t for hurtigt.

Hvis du kører øvelsen med en baghjulstrækker, kan det vel ikke være så
vanskeligt..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Mikael Andresen

Dato : 16-11-04 19:58

hvis det udføres med baghjultrukne biler er det til at gøre... man skal blot
være MEGET MEGET præcis og dygtig da man pludselig ikke selv styrer når
fordækkene er på lastbilen, og så skal man huske at koble ud og bremse når
bagdækkene rør slidsken.. men det kan lade sig gøre.. har prøvet med 40 km/t
i gammel bimmel og op på en autotrailer..

Fra : peter

Dato : 16-11-04 22:07

de 80 km for hurtige vil da kun gælde hvis der stadig er træk på de hjul der
kører op på rampen
træder du koplingen ned lige før du rammer rampen vil den da bare trille op
på ladet

Fra : Casper Bang

Dato : 17-11-04 00:42

> [...]
> der
> kører op på rampen
> træder du koplingen ned lige før du rammer rampen vil den da bare trille

Den vil jo trille med 80 km/t op ad ladet... hvor mange meter vej skal du
bruge for at bremse fra 80>0 km/t op ad bakke?

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-11-04 05:44

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:419a902f$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Den vil jo trille med 80 km/t op ad ladet... hvor mange meter vej skal du
> bruge for at bremse fra 80>0 km/t op ad bakke?

Hvis ladbilen kører 80 km/t og bilen der skal op op ladet kører 81 km/t, vil
hastigheden op af slidsken kun være 1 km/t indtil de trækkende hjul rammer
slidsken. Derefter vil hastigheden hurtigt stige til 80 km/t, hvis ellers
ladbilen er lang nok. Hvis koblingen tages lige efter at de trækkende hjul
er inde på slidsken, vil hastigheden ikke blive særlig høj og det skulle
sagtens være muligt at lave nummeret.

Hilsen Matthias

Fra : Casper Bang

Dato : 17-11-04 10:46

> [...]
> er inde på slidsken, vil hastigheden ikke blive særlig høj og det skulle

Hvis bilen er forhjulstrukket, vil de hjul der rammer ladet først jo dreje
rundt med 80 km/t - hvilket vil give en enorm acceleration. Luftmodstanden
vil dog gøre meget til at sænke farten, men der skal stadig bruges noget
plads til at få hjulene ned i fart.
Jeg tror vi skal have en matematiker på banen før vi får løst gåden :)

Fra : Leonard

Dato : 17-11-04 11:32

wrote:

>Hvis bilen er forhjulstrukket, vil de hjul der rammer ladet først jo dreje
>rundt med 80 km/t - hvilket vil give en enorm acceleration.

Uanset hvilke hjul der trækkes på, så vil der blive brændt noget gummi
af, inden hjulene er nede i omdrejninger, men bilen vil ikke lige
pludseligt køre 80 km/t hurtigere.
Det svarer jo til at hæve bilen op på en donkraft, starte motoren og
accelerere hjulene op til 80 km/t og så vælte donkraften - bilen
flytter sig, men den laver mere hjulspin end den kører fremad, og hvis
ikke der kobles ud hurtigt, så går motoren sikkert i stå eller der
knækker et eller andet i transmissionen.
Når der køres op på et metallad er friktionen jo meget lavere end den
er på asfalt, så her vil hjulspinnet være endnu større, men uden så
meget fremadrettet kraft.

--
Leonard

Fra : Martin Bak

Dato : 17-11-04 11:46

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er inde på slidsken, vil hastigheden ikke blive særlig høj og det skulle

Sikkert, men det vil kræve noget mere end en forskel på 1 km/t. Så snart du
aktiverer koblingen, vil bilen hurtigt miste den ene km/t den kører
hurtigere end ladbilen, og denne vil køre fra dig. Man skal op på rampen med
de trækkende hjul, og så hurtigt få disse til at trække med en mere passende
hastighed. Så resultatet bliver, at ladbilen kører 80 km/t og du kører måske
15 km/t på et underlag der bevæger sig 80 km/t. Jeg tror man skal øve sig
lidt...

Martin

Fra : Kim

Dato : 17-11-04 18:42

Jeg tror jeg ville køre ca. 95 km/t og et par meter før rampen træde
koblingen ned, så bilen selv kører op ad rampen med + 15 km/t , og da
koblingen er nedtrådt vil den max skulle bremses fra 15 km/t og til 0

Kim

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-11-04 20:22

> Jeg tror jeg ville køre ca. 95 km/t og et par meter før rampen træde
> koblingen ned, så bilen selv kører op ad rampen med + 15 km/t , og da
> koblingen er nedtrådt vil den max skulle bremses fra 15 km/t og til 0

Du tager fejl.
Kører du med 95 km/t på vejen, kører du også 95 km/t når du er på ladet af
lastbilen.
Forestil dig du trækker en træplade henover jorden, og så kører en
fjernstyret bil op på den, det går bilen da ikke ned i fart af.
Din teori vil betyde at den fjernstyrede bil vil miste fart på træpladen og
køre langsommere, hvorfor skulle den det?

Niels

Fra : Leonard

Dato : 17-11-04 20:42

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Din teori vil betyde at den fjernstyrede bil vil miste fart på træpladen og
>køre langsommere, hvorfor skulle den det?

Fordi det ikke er så enkelt.
Prøv at holde den fjernstyrede bil løftet fra jorden og gas den helt
op, samtidig med at du slipper gaskontrollen sætter du bilen ned på
jorden ... og hvad sker der?

--
Leonard

Fra : Martin Bak

Dato : 17-11-04 20:51

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du tager fejl.
> Kører du med 95 km/t på vejen, kører du også 95 km/t når du er på ladet af
> lastbilen.

Nej! Det gør han netop ikke, fordi der ikke længere bliver tilført
fremdriftsenergi fra hjulene, eftersom koblingen er blevet trådt ned. Farten
på køretøjet er altså upåvirket af, at underlaget pludselig er i bevægelse.
Bilens fart er altså de 95 km/t. At underlaget så bevæger sig med 80 km/t
betyder blot, at forskellen mellem køretøjet og underlagets fart kun er 15
km/t- så der kan bremses fornuftigt ned.

Martin

Fra : anders majland

Dato : 17-11-04 21:21

> Nej! Det gør han netop ikke,

Når er det ved at være tid til at købe en skrotbil til et par tusinde,
leje en autotrailer og komme ud og få det afgjort ?

Jeg udlåner gerne en styrhjelm til chaufføren af skrotbilen, hvis det
ikke skulle lykkes i første omgang

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 22:25

anders majland wrote:

> [...]
> leje en autotrailer og komme ud og få det afgjort ?
>
> Jeg udlåner gerne en styrhjelm til chaufføren af skrotbilen, hvis det

Skal vi ikke bare løfte bagenden på din scooter mens du lader
baghjulet snurre 80 km/t og kobler ud. Når vi slipper bagenden ser
vi så, om baghjulet går i stå ved kontakt med asfalten eller om du
og scooteren sætter ny danmarksrekord i disciplinen 0-80 km/t..

Det her har udviklet sig til en rigtig skæg tråd, jeg glæder mig
sgu til at se de "mirakelaccelerationer" folk mener man kan lave
med koblingen trykket ned..

--
Hygge..
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 18-11-04 11:31

> [...]
> vi så, om baghjulet går i stå ved kontakt med asfalten eller om du
> og scooteren sætter ny danmarksrekord i disciplinen 0-80 km/t..

Meget gerne - rep'er du lige motoren på den først (den har ikke været
ude og køre i over et år).
Bortset fra at den ikke har en manuel kobling ...

Men ellers har du lige beskrevet metoden til at få en puchmaxi til at
køre på baghjul - op på centerstøttefoden. Fuld gas og så hive op i
styret. Så kunne det lige lykkes at lave en lille wheelie

Men derudover vil jeg da gerne forsøge at køre en bil op på en kørende
rampe. Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg vil ikke gøre det på mc,
da jeg er bange for at de første forsøg vil gøre ondt inden det lykkes

Fra : Kim

Dato : 17-11-04 21:11

> [...]
> Din teori vil betyde at den fjernstyrede bil vil miste fart på træpladen
> og køre langsommere, hvorfor skulle den det?

Når du kører 95 km/t , kører du 15 km/t hurtigere end den slidske der kører
foran , og når du begynder at køre op ad slidsken , vil du kun glide ind på
ladet med 15 km/t , og hvis du har trådt koblingen ned lige før du er kommet
helt op , kan man da aldrig køre mere end max. 15 km/t på ladet, men jeg kan
godt se at hjulene på bilen kører 80 km/t når de rammer slidsken , men da de
jo drejer i friløb , vil det vel være som at acelerere bilen op til 80 km/t
og lade dem spinne på en donkraft , og så pludselig sænke bilen , Vil bilen
så fortsætte med 80 ??

Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 22:18

Kim wrote:

> [...]
> og lade dem spinne på en donkraft , og så pludselig sænke bilen , Vil bilen

Nej, hvis du dropper bilen ned fra en donkraft mens hjulene
snurrer 80 km/t, så vil bilen trille langsomt fremad efter hjulene
er blevet bremset ned. Bilen holder ikke helt stille, for hjulene
bringer trods alt en smule energi med ind i regnskabet, men i
forhold til bilens totalvægt er det ikke noget der batter at et
par hjul på måske 25 kg stykket skal bremses.

Af samme grund er din "man da aldrig køre mere end max. 15 km/t på
ladet" ikke helt korrekt, bilen vil accelerere en lille smule når
energien fra hjulene skal bortledes, så måske ender du op med hele
16 km/t, afhængigt af hvad hjulene vejer i forhold til bilen og
hvor god friktionen mellem hjul og lad er. En smule mere fart vil
du altid få, spørgsmålet er så om den er målbar..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 17-11-04 22:36

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvor god friktionen mellem hjul og lad er. En smule mere fart vil
> du altid få, spørgsmålet er så om den er målbar..

Det er da slet ikke sikkert... Rampen må vel forventes at have en stigning,
altså vil du også sætte fart til ved pludselig at skulle overvinde
tyngdekraften. Desuden har vindmodstanden ved 95 km/t også en vis
virkning....

Martin

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 23:31

Martin Bak wrote:

> [...]
> altså vil du også sætte fart til ved pludselig at skulle overvinde
> tyngdekraften. Desuden har vindmodstanden ved 95 km/t også en vis

Ja, men mine hjul er fyldt med cement og vejer 250 kg stykket..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 17-11-04 23:38

> Ja, men mine hjul er fyldt med cement og vejer 250 kg stykket..
>

> --
*LOL* -Så bruger vi din bil!

Martin

Fra : Lars Frandsen

Dato : 18-11-04 05:31

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men mine hjul er fyldt med cement og vejer 250 kg stykket..

Jeg håber du har servostyring i din bil
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-04 07:41

Lars Frandsen wrote:

> Jeg håber du har servostyring i din bil

Jeg har "svensk servo" = et kæmpe rat..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-04 22:10

Niels Bengaard wrote:

> Du tager fejl.

Nope.

> Kører du med 95 km/t på vejen, kører du også 95 km/t når du er på ladet af
> lastbilen.

Ja, set i forhold til manden i vejsiden. Set i forhold til ladet
på lastbilen kører du 15 km/t.

> [...]
> Din teori vil betyde at den fjernstyrede bil vil miste fart på træpladen og
> køre langsommere, hvorfor skulle den det?

Du har en klods på 1500 kg der bevæger sig fremad med 95 km/t. Du
hævder at den efter kontakt med ladet/rampen pludselig bevæger sig
fremad med 95 + 80 = 175 km/t?? Prøv at overveje hvor mange heste
der skal til at accelerere din volvo fra 95 til 175 km/t så
"momentant" som du tror det kommer til at ske, det er sgu noget af
en mellemacceleration. Kim har oven i købet valgt at træde
koblingen ned, og det gør jo bare denne pludselige acceleration af
1500 kg endnu mere imponerende, hvor kommer al den energi dog fra?

Med andre ord, 1500 kg skifter ikke "bare lige" hastighed fra 95
km/t til 175 km/t, sådan fungerer naturlovene simpelthen ikke..

Kigger vi i stedet på hjulene, så har du et hjul på måske 20 kg
der snurrer med 95 km/t. Da den 1500 kg bil kører 95 km/t og
lastbilen/rampen 80 km/t, så oplever hjulet det ene øjeblik at
trille med 95 km/t og når det rammer rampen bliver det bremset ned
til 15 km/t (forskellen på bilens 95 km/t og rampens 80 km/t).

Hvad kræver mindst energi? At bremse et 20 kg hjul der løber frit
med 95 km/t ned til 15 km/t eller accelerere en 1500 kg bil fra 95
km/t til 175 km/t? Mit bud er at det vil blive et "kompromis", så
du ender med at have en bil der bevæger sig med 97 km/t (i forhold
til vejsiden) og et hjul der snurrer 17 km/t (i forhold til
ladet). Hjulet vil give et lille piv fra sig når det bremses ned,
det er det hele..

En anden indgangsvinkel:

Du holder i din bil på ladet af et fejeblad der kører 80 km/t. Du
sætter i frigear og triller med 2-3 km/t ned af ladet. Hvad sker
der?

Mulighed 1:
Bilen triller med 2-3 km/t ned af rampen og fortsætter baglæns ud
af landevejen med 2-3 km/t??

Mulighed 2:
Manden der står i vejkanten ser en lastbil der bevæger sig fremad
med 80 km/t og en bil på ladet der bevæger sig fremad med 77-78
km/t. Fordi bilen bevæger sig langsommere end lastbilen er den på
vej ned af rampen. Idet bilen rører asfalten holder bilens hjul op
med at rulle baglæns, giver en smule røg fra sig og bringes
lynhurtigt til at køre hurtigt forlæns. Bilen og hjulene
fortsætter fremad med let nedsat fart, måske 73-74 km/t (igen hvis
du spørger manden i vejsiden).

Hvis du tror på mulighed 1, så må det også betyde at du kan stå
stille og roligt med 0 km/t (i forhold til ladet) på ladet af en
lastbil der kører 80 km/t, hoppe af og ende med at stå stille og
roligt med 0 km/t på asfalten?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-04 17:25

> Ja, set i forhold til manden i vejsiden. Set i forhold til ladet
> på lastbilen kører du 15 km/t.

Manden i vejsiden vil se en lastbil der kører 80 km/t og en på ladet der
kører 175 km/t.
Det er fysikkens love forudsat du ikke bremser bilen ned og kører med
konstant hastighed i begge biler.

> [...]
> koblingen ned, og det gør jo bare denne pludselige acceleration af
> 1500 kg endnu mere imponerende, hvor kommer al den energi dog fra?

Hvis du fortsætter med at påføre samme kraft på klodsen så fortsætter den
med 95 km/t. Hvis man betragter den fra en stillestående person vil den på
ladet af bilen have en fart af 175 km/t. Der skal ikke tilføres energi.

> Med andre ord, 1500 kg skifter ikke "bare lige" hastighed fra 95
> km/t til 175 km/t, sådan fungerer naturlovene simpelthen ikke..

Det gør de, hvis du flytter et legeme der bevæger sig med 95 km/t op på et
andet der kører med 80 km/t.

> [...]
> trille med 95 km/t og når det rammer rampen bliver det bremset ned
> til 15 km/t (forskellen på bilens 95 km/t og rampens 80 km/t).

Uenig, hvad bremser hjulet?

> [...]
> stille og roligt med 0 km/t (i forhold til ladet) på ladet af en
> lastbil der kører 80 km/t, hoppe af og ende med at stå stille og

Jeg tror på mulighed 2 og det er også den der passer med den løsning jeg har
på det andet problem.
Men vi bliver ikke enige om det her, prøv evt. at spørge i
videnskabsgruppen, så kan de forklare dig sammenhængen. Jeg tror ikke jeg
kan overbevise dig.

Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 18-11-04 18:00

> Men vi bliver ikke enige om det her, prøv evt. at spørge i
> videnskabsgruppen, så kan de forklare dig sammenhængen. Jeg tror ikke jeg
> kan overbevise dig.

Du kan nok ikke overbevise nogen af os. Utroligt at du fremturer. Men også
ret sjovt

Martin

Fra : Bernhard Ege

Dato : 18-11-04 18:13

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> Men vi bliver ikke enige om det her, prøv evt. at spørge i
> videnskabsgruppen, så kan de forklare dig sammenhængen. Jeg tror ikke jeg

Jeg tror nu heller ikke at Thomas skal overbevises for han har ret.

Du kan jo prøve at se hastighederne i forhold til moder Jord. Hjulene
har i denne sammen en minimal indflydelse idet de ikke kan klare en ret
stor kraftoverførsel.

Trailer kører 80km/t i forhold til moder Jord og bilen 95km/t i forhold
til moder Jord. Bilen kører op på traileren og der kobles ud umiddelbart
inden traileren rammes for at minimere hjulenes indflydelse. Accepterer
vi at hjulene kan bremses fra 95km/t til 15km/t (95-80) uden nævneværdig
indflydelse på trailer og bilens hastigheder så vil bilen nu bevæge sig
med 15km/t hen over traileren (95km/t i forhold til moder Jord) indtil
den bremses. Hverken trailer eller bil har ændre hastighed i forhold til
hinanden eller moder Jord.

Når bilen så bremses (fra 95km/t til 80km/t i forhold til moder Jord)
vil bremseenergien fra bilen blive overført til traileren der så skal
absorbere bremseenergien (bilens vægt gange hastigheden) og det kan kun
ske ved at traileren acceleres (energi til dette kommer fra
bremseenergien fra bilen) eller at traileren bremses i samme øjeblik som
bilen bremser (trailerens bremse skal så absorbere lige så meget
bremseenergi som bilen).

mvh Bernhard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-04 19:14

> [...]
> med 15km/t hen over traileren (95km/t i forhold til moder Jord) indtil den
> bremses. Hverken trailer eller bil har ændre hastighed i forhold til

Det er her jeg taber tråden, måske har i ret, men hvordan kan bilens
kinetiske energi den har ved at køre 95 km/t forsvinde uden nævneværdig
indflydelse på traileren? Hvordan bremses bilen ned fra 95 til 15 km/t, der
er jo ikke noget der stopper den udover vindmodstand osv.
Hvis jeg kobler ud med 95 km/t, så går der lang tid før bilen stopper,
hvorfor skulle den stoppe bare fordi jeg kører op på en trailer?

Niels

Fra : Casper Bang

Dato : 18-11-04 19:24

> [...]
> Hvis jeg kobler ud med 95 km/t, så går der lang tid før bilen stopper,
> hvorfor skulle den stoppe bare fordi jeg kører op på en trailer?

Jeg tror du skal se det omvendt - hvor meget energi skal du bruge på at få
en bil fra 95 km/t op til (95+80) 175 km/t?
Det er kun hjulene der prøver på at komme op på 175 km/t - resten af bilen
kører kun de 95.
Din bil VIL blive acceleret pga. hjulene, men hvor meget kan det blive til?

Som en anden tidligere skrev, så løft de trækkende dæk op, accelerer op til
95 km/t og sænk den hurtigt ned - hvor langt kører bilen? Den vil jo ikke
accelere op til 95 km/t øjeblikkeligt, men hjulene vil i stedet tilpasse
sig, og gå ned i fart.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-11-04 19:34

> [...]
> Hvis jeg kobler ud med 95 km/t, så går der lang tid før bilen stopper,
> hvorfor skulle den stoppe bare fordi jeg kører op på en trailer?

Jamen den stopper sgi da heller ikke.. Den fortsætter jo netop med 95 km/t.
De 80 fra ladbilen + 15 mere.

Martin

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-11-04 19:52

> Jamen den stopper sgi da heller ikke.. Den fortsætter jo netop med 95
> km/t. De 80 fra ladbilen + 15 mere.

Det var måske lige netop der jeg tabte tråden, det lyder jo meget rigtigt
hvad du skriver.

Niels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-11-04 20:05

> [...]

> Det er her jeg taber tråden, måske har i ret, men hvordan kan bilens
> kinetiske energi den har ved at køre 95 km/t forsvinde uden nævneværdig

Den kinetiske energi forsvinder ikke.
Den bevares, bilen bevæger sig stadig med 95 km/t i forhold til moder jord.
Det der forsvinder er den kinetiske energi der er i rotationen af hjul +
transmission.
Denne energi skal bremses hurtigst muligt, for at bevare bilen i hel
tilstand

Kom til at tænke på at den perfekte bil til stuntet skal være
forhjulstrukket,
samt have håndbremse på forhjulene.
Kør med bilen mod slisken med en fart der er 15 km/t hurtigere end sliskens
Kobl ud lige inden bilen rammer slidsken.
Når bilen får forhjulene op på slidsken, træk håndbremsen.
Sæt i gang igen i 1. gear og kør op.
Det burde kunne laves

Nej, Sierra melder sig ikke frivilligt til et forsøg

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Bernhard Ege

Dato : 18-11-04 21:29

Uffe Bærentsen wrote:

> [...]
> Kobl ud lige inden bilen rammer slidsken.
> Når bilen får forhjulene op på slidsken, træk håndbremsen.

Det må være en Citroen Xantia så. Den trækker på forhjulene og
håndbremsen virker også på forhjulene. Og ja, jeg tror også dit forslag
burde virke, men jeg ville nok ikke vælge 15km/t men nok 5km/t hurtigere
afhængig af hvor stejl traileren er eller hvor lang den er

> Nej, Sierra melder sig ikke frivilligt til et forsøg

Hehe, jeg vil nu heller ikke lægge bil til

mvh Bernhard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-04 21:53

"Uffe Bærentsen" wrote:

> [...]
> Kobl ud lige inden bilen rammer slidsken.
> Når bilen får forhjulene op på slidsken, træk håndbremsen.

Jeg ville starte med at øve mig på en stationær trailer, finde ud
af hvilken hastighed der er nødvendig for at trille stille og
roligt op på traileren i frigear. Herefter ville jeg sørge for at
indhente den kørende trailer med samme fartoverskud og blot trille
op på den i frigear..

Din ide med at stoppe op og sætte igang igen kan sandsynligvis
lade sig gøre, men hvorfor gøre det så indviklet når man bare kan
trille op?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-04 20:45

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> indflydelse på traileren? Hvordan bremses bilen ned fra 95 til 15 km/t, der
> er jo ikke noget der stopper den udover vindmodstand osv.

Bilen bremses ikke ned, du skifter bare mellem to "synspunkter",
de 95 km/t er målt i forhold til vejbanen, de 15 km/t er målt i
forhold til trailerens overflade. Da traileren kører 80 km/t i
forhold til vejbanen er bilens 95 km/t i forhold til vejbanen
nøjagtigt det samme som bilens 15 km/t i forhold til traileren.
Bilen bevarer altså sin kinetiske energi uforandret og bremses
ikke ned.

Bilens hjul og speedometer vil det ene øjeblik vise 95 km/t (mens
bilen er på asfalt) og det næste øjeblik vise 15 km/t (når bilen
rammer traileren), men bilen bevæger sig fremad med uændret
hastighed. Hjulenes rotation vil blive bremset pludseligt ned ved
mødet med traileren, derfor hyler dækkene, men da hjulene vejer
forsvindende lidt i forhold til bilens vægt, er det langt nemmere
for "fysikken" at bremse hjulenes hastighed end det er at få bilen
til at bevæge sig hurtigere fremad.

> Hvis jeg kobler ud med 95 km/t, så går der lang tid før bilen stopper,
> hvorfor skulle den stoppe bare fordi jeg kører op på en trailer?

Det gør den heller ikke, det er kun hjulene der stopper..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-04 20:30

Niels Bengaard wrote:

Jeg ved godt det ikke er pænt at more sig på andres bekostning,
men for hulen det er skægt det her..

> Manden i vejsiden vil se en lastbil der kører 80 km/t og en på ladet der
> kører 175 km/t.

Så du mener at manden i vejsiden ser en bil der det ene sekund
kører 95 km/t og øjeblikket efter flyver derudaf med 175 km/t??

Tanke:

Du kører på alm. flad vej i din volvo turbo med 95 km/t. Da du når
til en bestemt kantpæl hugger du sømmet i bund og accelererer til
175 km/t. Når nålen rammer 175 km/t kigger du på den kantpæl du
passerer og du ved nu hvor mange meter din bil tilbagelagde under
accelerationen, right? Mit bud er at der hurtigt ryger en 4-500
meter på tricket, og det kun fordi din bil er pænt potent.

Et lad på et fejeblad er måske 8 meter langt, inkl. ramperne.
Mener du dybt seriøst at en bil _med koblingen trådt i bund_ kan
bringes til at accelerere fra 95 til 175 km/t på under 8 meter??
Det er ligegodt imponerende at en bil i frigear kan bringes til at
accelerere 125-150 gange hurtigere end din volvo med pedalen i
kælderen, du må da kunne se at det ikke kan passe?!?

> Det er fysikkens love forudsat du ikke bremser bilen ned og kører med
> konstant hastighed i begge biler.

Tag en fysikbog og slå op under initialsystemer, din fejltagelse
er at du blander to initialsystemer sammen.

Lad os prøve at tage udgangspunkt i en gut der står på ladet af
lastbilen og hans virkelighed. I hans virkelighed bevæger han sig
med 0 km/t for han står jo ganske stille. Ladet bevæger sig også
med 0 km/t for det flytter sig jo ikke i forhold til ham. Kigger
han på jorden bag lastbilen kan han se at den bevæger sig væk fra
ham med 80 km/t, i hans verden er det altså ladet der står stille,
mens jorden bevæger sig med 80 km/t. Han kan også se en bil der
nærmer sig med 15 km/t. Han kan regne ud at når jorden bevæger sig
væk med 80 km/t og bilen kommer tættere på med 15 km/t, så må
bilen bevæge sig med 95 km/t i forhold til jorden, men det er ikke
rigtigt noget der rager ham da han ikke sidder i bilen. Dybest set
er det gutten flintrende ligegyldigt om jorden bevæger sig med 80
km/t, 200 km/t eller 0 km/t og om bilen bevæger sig med 95, 215
eller 15 km/t i forhold til jorden, det han bare ved er at bilen
kommer tættere på med 15 km/t og om lidt ender på ladet. Det
gutten vil opleve er at bilen kommer trillende med 15 km/t (i
forhold til ham), fortsætter med 15 km/t (i forhold til ham) op ad
ramperne og ender med at ramme styrhuset i lastbilen med 15 km/t
(i forhold til ham og såfremt ingen træder på bremsen)..

Gutten i vejkanten ser sig selv og vejen stå stille, lastbilen
køre med 80 km/t, bilen indhente lastbilen med 95 km/t, fortsætte
op ad rampen med 95 km/t og ramme styrhuset med 95 km/t. Bulen i
styrhuset er dog til at overse da hastighedsforskellen på lastbil
og bil kun var 15 km/t.

Når du tryller bilens 95 km/t om til 175 km/t, så forudsætter du
at gutten i vejkanten beamer sig fra vejkanten og op på ladet i
samme sekund bilen rører rampen. Det holder naturligvis ikke..

> [...]
> ladet af bilen have en fart af 175 km/t. Der skal ikke tilføres energi.

Du påkalder dig fysikkens love samtidig med at du mener at en
klods på 1500 kg kan bringes fra 95 km/t til 175 km/t uden
tilførsel af energi? Du har netop løst verdens energiproblemer..

> Uenig, hvad bremser hjulet?

Rampen.

> Jeg tror på mulighed 2 og det er også den der passer med den løsning jeg har
> på det andet problem.

Super! Så mangler du lige at lave den connection at der faktisk
ikke er den store forskel på at køre af et lad og køre på et lad.
Hvis bilen kan trille stille og roligt og udramatisk ned fra ladet
på en lastbil der kører, så kan den også trille stille og roligt
og udramatisk op på ladet af en lastbil der kører. Hjulene er det
eneste der oplever dramatikken når de tvinges fra en hastighed til
en anden, bilen vejer så meget i forhold til hjulene at
passagererne stortset ikke benærker noget..

> Men vi bliver ikke enige om det her, prøv evt. at spørge i
> videnskabsgruppen, så kan de forklare dig sammenhængen. Jeg tror ikke jeg
> kan overbevise dig.

Jeg VED du ikke kan overbevise mig, og det er ikke fordi jeg ikke
vil overbevises, men fordi jeg allerede har ret. Det lyder
højrøvet, men du er velkommen til at verificere det med gutterne i
videnskab, hvis du hellere vil høre dem sige det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 17-11-04 03:28

Se bare filmen The italien job - der er tre mini'er der g0r det - og ingen
filmtriks der.....

Mvh.
B. Madsen

Fra : Mette P.

Dato : 18-11-04 20:19

> [...]
Fogh,
> røg bare i en diskussion om det kan lade sig gøre eller ej (det kan det!)

Glæder mig at se den iver, hvormed tvivlerne forsøger at forsvare deres
meninger. På trods af det, er vi vist fremme ved den ønskede konklusion:
Ja, det kan den godt.