Hvordan mon det gik med Montignac?
Fra : Modesty

Dato : 18-05-01 08:24

Hej gruppe og Måske især Niels Søndergaard
Jeg kom tilfældigvis forbi bogen om Montignac's metoder og spekulerede
på hvordan det mon var gået med Niels, der skulle prøve den af.
Det er ikke uinteressant at få en opfølger hvis du har lyst.

Venlig hilsen
Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-05-01 00:47

"Modesty" <modesty-blaise.noSPam@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>på hvordan det mon var gået med Niels, der skulle prøve den af.
>Det er ikke uinteressant at få en opfølger hvis du har lyst.

Det gik strygende i starten, men langsommere nu, hvor jeg oven i købet
har taget lidt på igen. Men jeg har alt i alt tabt cirka 2 kilo på en
måned, hvilket ikke er nær så meget, som jeg havde håbet på, men
bestemt bedre end ingenting. Jeg har heller ikke været lige flink til
at overholde reglerne.

Men jeg er gået mæt i seng hver dag, og motionen er begrænset til en
daglig hundeluftning, så alt i alt er det en kur/livsstil, der passer
mig.

Jeg vender tilbage igen om en måneds tid.

Niels
Niels Søndergaard

Fra : Modesty

Dato : 21-05-01 20:13

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> mig.
>
> Jeg vender tilbage igen om en måneds tid.

Hi Niels
Hvis det bare kan fortsætte på den måde er det da ok at tabe ca ½ kg om
ugen. Det er da lidt spændende om det holder fortsat. Og så tror jeg i
grunden at det er sundere at tabe lidt af gangen, der ikke tages på
igen, end lynkure, der sætter sig igen, "med renter".

Føles det som en "normal kost" eller er det en større videnskab at
udvælge fødevarer?

Venlig hilsen
Maria
"It's nice to be important, but it's more important to be nice!"

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-05-01 22:36

"Modesty" <modesty-blaise.noSPam@mail1.stofanet.dk> skrev:

>Føles det som en "normal kost" eller er det en større videnskab at
>udvælge fødevarer?

Nej, det føles ret normalt og er temmelig let at administrere, selv
når man går i byen eller har en familie, der ikke gider deltage. Det
eneste, jeg virkelig savner, er øl. Men et glas rødvin i ny og næ er
en okay erstatning.

Det eneste, jeg har nægtet at droppe, er kaffen. Kaffe er ifølge
Montignac med til at hæve insulin-niveauet og dermed hæmme
forbrændingen.

Men jeg har læst flere beretninger fra folk, der ikke følger reglerne
slavisk og alligevel taber sig stille og roligt. Vi får se.
Niels Søndergaard

Fra : Kata

Dato : 22-05-01 17:00

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> skrev:
> Det eneste, jeg har nægtet at droppe, er kaffen. Kaffe er ifølge
> Montignac med til at hæve insulin-niveauet og dermed hæmme
> forbrændingen.

Hvordan hæver kaffe insulin-niveauet?! Der er intet sukker i ren kaffe -
medmindre man altså kommer det sukker i kaffen.
Insulin hæmmer ikke forbrændingen!!! Det hæmmer lipolysen i fedtvævet og
øger kulhydrat (glucose) optaget, men hæmmer ikke stofskiftet som sådan
(snarere tværtimod).

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-05-01 23:10

"Kata" <kata@get2net.dk> skrev:

> [...]
>Insulin hæmmer ikke forbrændingen!!! Det hæmmer lipolysen i fedtvævet og
>øger kulhydrat (glucose) optaget, men hæmmer ikke stofskiftet som sådan

Momtignac er bestemt ikke den eneste, som påstår det. Prøv at søge på
Google på "caffeine" og "insulin", så skal du bare se.

Niels Søndergaard

Fra : Kata

Dato : 23-05-01 23:42

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> skrev:
> Momtignac er bestemt ikke den eneste, som påstår det. Prøv at søge på
> Google på "caffeine" og "insulin", så skal du bare se.

No offense, men de referencer jeg finder på Google er ikke særligt
videnskabelige. Nogle af ref. får insulin til at fremstå som den store
skurk, som stoffet der forårsager fedme. Nogle af beskrivelserne er
direkte misforståelser af videnskabeligt litteratur. Man bliver fed af
for mange kalorier i forhold til stofskiftet.
Hvis du kan finde en medline lytter jeg gerne, men Google og
henvisninger til Atkin's diet osv...

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-05-01 22:44

"Kata" <kata@get2net.dk> wrote in message

> [...]
fedtvævet og
> øger kulhydrat (glucose) optaget, men hæmmer ikke stofskiftet som

Jeg ville også umiddelbart tro, at det øgede frigivelsen af glukagon,
da det er en sympatisk agonist...

Koffein som sådan ser ud til at øger fedtomsætningen (indikeret ved
plasma glycerol, plasma FFA og RQ), hvorvidt denne effekt også findes
ved kaffeindtag, det diskuteres.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Kata

Dato : 24-05-01 18:42

Mikkel Gybel Jensen <m.gybel@earthling.net> skrev:
> Jeg ville også umiddelbart tro, at det øgede frigivelsen af glukagon,
> da det er en sympatisk agonist...

Ja, eller virker "forlængende" på glukagons virkning på leveren (eller
på noradrenalins effekt perifært) via dets hæmmende effekt på
phosphodiesterasen (som nedbryder cAMP).

> Koffein som sådan ser ud til at øger fedtomsætningen (indikeret ved
> plasma glycerol, plasma FFA og RQ), hvorvidt denne effekt også findes
> ved kaffeindtag, det diskuteres.

Og diskuteres...

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Kata

Dato : 24-05-01 19:08

> [...]
> Koffein som sådan ser ud til at øger fedtomsætningen (indikeret ved
> plasma glycerol, plasma FFA og RQ), hvorvidt denne effekt også findes

Forresten, ved du/"I derude" hvor meget koffein der skal til for at øge
FFA konc. eller RQ x antal procent eksperimentelt?

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 22-05-01 21:48

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det eneste, jeg har nægtet at droppe, er kaffen.

Det syntes jeg nu ikke du skal være ked af, for kaffe (koffein) sætter jo
gang i pumpen og dermed forbrændingen