/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Fastlås layout med css?
Fra : Martin


Dato : 02-12-04 16:10

Hej

Prøv lige at kigge på www.racetrackbabies.dk

Jeg har fået til opgave at lave en hjemmeside
med samme opbygning.
Altså en hjemmeside med en centreret indholdsfirkant
med en fast højde og bredde.
Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den samme
på alle sider.

Jeg ved godt, at www.racetrackbabies.dk er opbygget med frames,
og jeg har også godt styr på at opbygge i frames.
Jeg har i lang tid undgået at opbygge vha. frames, da det
i højere grad anbefales at opbyggge vha. tabeller og især css.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt, at opbygge det ovenstående
layout vha. css?

Jeg har forsøgt at opbygge det vha. tabeller og css, og det
tildels lykkedes. Men jeg kan ikke fastholde højden.

Kan nogen henvise til et eksempel på, hvordan man kan lave
layoutet med css, så højden fastholdes fuldstændigt?

Eller er jeg nødt til at opbygge det vha. frames for at være helt
sikker på at højden fastholdes fuldstændigt?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Martin


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Henrik Petersen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Petersen


Dato : 02-12-04 16:41


"Martin" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41af3043$0$66404$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Prøv lige at kigge på www.racetrackbabies.dk
>
> Jeg har fået til opgave at lave en hjemmeside
> med samme opbygning.
> Altså en hjemmeside med en centreret indholdsfirkant
> med en fast højde og bredde.
> Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den samme
> på alle sider.

For mig ser det ud til at du skal min. bruge 3 div blokke, men du hendviser
selv til www.html.dk og der står hvordan du går. eller http://www.9am.dk/ og
http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp findes oxo
http://www.webdesign101.dk/design/styleswitcher.php

Jeg har selv www.jalte.dk den ser ikke så godt ud i firefox og så har jeg
www.jalte.dk/duddelutte som ser fint ud i IE og Firefox
henrik



Martin Ploug (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 02-12-04 22:12

Hej Henrik

Jeg har ikke selv henvist til html.dk, det sker
vist automatisk fordi indlæget er skrevet via html.dk
Men det er nu lige meget.

Med 3 div blokke tænker du så på én til toppen,
én til midterdelen og én til bunden?

Hilsen Martin



"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> wrote in message
news:cond2v$6v$1@news.cybercity.dk...
>
> "Martin" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41af3043$0$66404$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hej
> >
> > Prøv lige at kigge på www.racetrackbabies.dk
> >
> > Jeg har fået til opgave at lave en hjemmeside
> > med samme opbygning.
> > Altså en hjemmeside med en centreret indholdsfirkant
> > med en fast højde og bredde.
> > Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den samme
> > på alle sider.
>
> For mig ser det ud til at du skal min. bruge 3 div blokke, men du
hendviser
> selv til www.html.dk og der står hvordan du går. eller http://www.9am.dk/
og
> http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp findes oxo
> http://www.webdesign101.dk/design/styleswitcher.php
>
> Jeg har selv www.jalte.dk den ser ikke så godt ud i firefox og så har jeg
> www.jalte.dk/duddelutte som ser fint ud i IE og Firefox
> henrik
>
>



Allan Vebel (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 02-12-04 22:49

Martin <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den
> samme på alle sider.

Du kan godt lave højde på en <div>, eller lade indholdet
bestemme højden - i dette tilfælde er det billedet til venstre
der laver det meste.

> i højere grad anbefales at opbyggge vha. tabeller og især
> css.

Nej, det anbefales at opbygge vha. <div> og især css

> Mit spørgsmål er så, om det er muligt, at opbygge det
> ovenstående layout vha. css?

Ja!

> Jeg har forsøgt at opbygge det vha. tabeller og css, og
> det tildels lykkedes. Men jeg kan ikke fastholde højden.

Må vi se et eksempel, i form af et link til en testside?

Højden af en boks bliver udvidet efterhånden som der
kommer indhold i den. Skal du efterligne
http://racetrackbabies.dk, er du nødt til at have enten en
<iframe> (som har samme ulemper som frames) eller en
scroll-div, som også kan være svær at styre.

> er jeg nødt til at opbygge det vha. frames for at være helt
> sikker på at højden fastholdes fuldstændigt?

Nej!

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til
http://html-faq.dk/kontakt.asp



Martin Ploug (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 02-12-04 23:24

Det er denne side det drejer sig om www.juniband.dk

Jeg har fået at vide, at jeg har en rodet kode, så det behøver I
ikke at fortælle mig igen. Jeg vil nok prøve at få styr på den.)

Jeg har lavet scroll-divs på siderne.

Men problemet er, at der er forskel i højden på de forskellige sider.
Det er det problem jeg vil prøve at løse ved at fastlåse siderne på en
eller anden måde.

Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Hilsen Martin



"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message
news:41af8dc2$0$66410$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin <mploug@mail.tele.dk> skrev:
>
> > Det er især vigtigt, at højden på siden er fuldstændigt den
> > samme på alle sider.
>
> Du kan godt lave højde på en <div>, eller lade indholdet
> bestemme højden - i dette tilfælde er det billedet til venstre
> der laver det meste.
>
> > i højere grad anbefales at opbyggge vha. tabeller og især
> > css.
>
> Nej, det anbefales at opbygge vha. <div> og især css
>
> > Mit spørgsmål er så, om det er muligt, at opbygge det
> > ovenstående layout vha. css?
>
> Ja!
>
> > Jeg har forsøgt at opbygge det vha. tabeller og css, og
> > det tildels lykkedes. Men jeg kan ikke fastholde højden.
>
> Må vi se et eksempel, i form af et link til en testside?
>
> Højden af en boks bliver udvidet efterhånden som der
> kommer indhold i den. Skal du efterligne
> http://racetrackbabies.dk, er du nødt til at have enten en
> <iframe> (som har samme ulemper som frames) eller en
> scroll-div, som også kan være svær at styre.
>
> > er jeg nødt til at opbygge det vha. frames for at være helt
> > sikker på at højden fastholdes fuldstændigt?
>
> Nej!
>
> --
> Allan Vebel
> Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til
> http://html-faq.dk/kontakt.asp
>
>



Allan Vebel (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 02-12-04 23:28

Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Ja, men den er ikke mere fastlåst end det indhold du
putter i den.

Folks forskellige indstillinger kan give en masse forskellige
problemer, så det er en vanskelig opgave du har sat dig
selv på - der er ikke noget der er helt sikkert.


--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til
http://html-faq.dk/kontakt.asp



Martin Ploug (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 02-12-04 23:40

Men ville jeg ikke være helt sikker ved at bruge frames
- selvom det nærmest er bandlyst ?

/Martin



"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message
news:41af96ec$0$66398$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk> skrev:
>
> > Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?
>
> Ja, men den er ikke mere fastlåst end det indhold du
> putter i den.
>
> Folks forskellige indstillinger kan give en masse forskellige
> problemer, så det er en vanskelig opgave du har sat dig
> selv på - der er ikke noget der er helt sikkert.
>
>
> --
> Allan Vebel
> Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til
> http://html-faq.dk/kontakt.asp
>
>



Allan Vebel (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-12-04 00:54

Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk> skrev:

> Men ville jeg ikke være helt sikker ved at bruge frames
> - selvom det nærmest er bandlyst ?

Nej, frames er yt - glem at du nogensinde har lært det

Ja, frames er bandlyst - der findes mange andre måder at
gøre det på.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til
http://html-faq.dk/kontakt.asp



Erik Ginnerskov (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 02-12-04 23:43

Martin Ploug wrote:

> Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Ja, sådan i css:

#fast {
width:400px;
height:250px;
overflow:auto;
}

.... og sådan i html:

<div id="fast">Denne div bliver ikke højere edn 250 px høj, uanset hvor
meget indhold du fylder i. Du får blot en scrollbar i højre side af div'en,
når det bliver nødvendigt (nogle browsere sætter den altid og tilføjer så en
scrollknap ind, når det bliver nødvendigt).</div>

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



Knud Gert Ellentoft (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 03-12-04 00:11

Martin Ploug skrev:

>Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?

Det ville være rart, hvis du citerede efter netiketten (se
signatur), dvs. klippe i det du svarer på og svarer under det du
citerer ellers må du forvente, at der er flere der ignorerer dine
indlæg og ikke ønsker at hjælpe dig.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Martin Ploug (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 03-12-04 14:42

>Ja, sådan i css:

>#fast {
>width:400px;
>height:250px;
>overflow:auto;
>}

>... og sådan i html:

><div id="fast">Denne div bliver ikke højere edn 250 px høj, uanset hvor
>meget indhold du fylder i. Du får blot en scrollbar i højre side af div'en,
>når det bliver nødvendigt (nogle browsere sætter den altid og tilføjer så
en
>scrollknap ind, når det bliver nødvendigt).</div>

Ovenstående ser ud til at virke - mange tak.

Kan jeg så lave en overordnet div, som holder på det samlede indhold og så
indbygge forskellige div til de forskellige delelementer, eller hvordan?

/Martin









"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message
news:266vq0dmiq5o1flcgf5qcmfia9oonrpa40@dtext.news.tele.dk...
> Martin Ploug skrev:
>
> >Kan jeg lave en fastlåst højde på div, eller hvordan?
>
> Det ville være rart, hvis du citerede efter netiketten (se
> signatur), dvs. klippe i det du svarer på og svarer under det du
> citerer ellers må du forvente, at der er flere der ignorerer dine
> indlæg og ikke ønsker at hjælpe dig.
> --
> Knud
> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jesper Frandsen (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 03-12-04 19:21


"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41b06cdb$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Kan jeg så lave en overordnet div, som holder på det samlede indhold og så
> indbygge forskellige div til de forskellige delelementer, eller hvordan?

Du kan sagtens lave en "wrapper" og så placere andre div`s i den,
Eksempelvis:

..wrapper
{
width: 780px;
}

Nu fylder siden 780 px i bredden.


--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden



Martin Ploug (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ploug


Dato : 03-12-04 20:43

>Du kan sagtens lave en "wrapper" og så placere andre div`s i den,
>Eksempelvis:

>.wrapper
>{
> width: 780px;
>}

>Nu fylder siden 780 px i bredden.

"wrapperen" kan vel så også styre den faste højde?

..wrapper
{
width: 780px;
height: x antak px i højden;
}

- Martin










"Jesper Frandsen" <mail@9FJERNamDETTE.dk> wrote in message
news:41b0ae9b$0$86753$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41b06cdb$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Kan jeg så lave en overordnet div, som holder på det samlede indhold og

> > indbygge forskellige div til de forskellige delelementer, eller hvordan?
>
> Du kan sagtens lave en "wrapper" og så placere andre div`s i den,
> Eksempelvis:
>
> .wrapper
> {
> width: 780px;
> }
>
> Nu fylder siden 780 px i bredden.
>
>
> --
> Jesper Frandsen
>
> http://www.9am.dk/
> Din guide til Hjemmesiden
>
>



Erik Ginnerskov (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-12-04 02:01

Martin Ploug wrote:

>> .wrapper
>> {
>> width: 780px;
>> }

> "wrapperen" kan vel så også styre den faste højde?
>
> .wrapper
> {
> width: 780px;
> height: x antak px i højden;
> }

Hvad så når indholdet overstiger det, der kan være inden for x*y pixels i
wrapperen? Teknisk kan det da lade sig gøre, men er det en god ide?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



JH (06-12-2004)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 06-12-04 09:23

Erik Ginnerskov wrote:
>>"wrapperen" kan vel så også styre den faste højde?
>>
>>.wrapper
>>{
>> width: 780px;
>> height: x antak px i højden;
>>}
>
> Hvad så når indholdet overstiger det, der kan være inden for x*y pixels i
> wrapperen? Teknisk kan det da lade sig gøre, men er det en god ide?
>

Ja, man skal være 100% sikker på at indholdet ikke kommer til at fylde
mere end højden, og hvis det er tekst er der god chance for at det sker.

Måske kan du sætte padding eller margin på wrapperen istedet.

--
Mvh
Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

from south (06-12-2004)
Kommentar
Fra : from south


Dato : 06-12-04 19:11

Hej Jeppe.
"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
news:41b416d9$0$220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Erik Ginnerskov wrote:
[snip]
> Måske kan du sætte padding eller margin på wrapperen istedet.
>
> --
> Mvh
> Jeppe
>
> We have unmistakable proof that throughout all past time, there has
> been a ceaseless devouring of the weak by the strong.

I CSS er der ikke noget med at sætte måske på padding eller margin. Det
er enten eller. Mvh Knud


JH (06-12-2004)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 06-12-04 20:48

from south wrote:
> I CSS er der ikke noget med at sætte måske på padding eller margin. Det
> er enten eller. Mvh Knud

Hvad mener du?

--
Mvh
Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste