Helt forkert billede
Fra : RLJ

Dato : 30-11-04 00:19

Hej NG

Min næsten nye hjemmebyggede PC har et underligt problem
jeg aldrig har set tidligere i nogen PC. Jeg formoder det er
grafikkortet der laver numre. Det er en periodevis fejl som gør
det svært at reklamere over. Det virker garanteret udmærket
hvis man sender det tilbage til leverandøren.

Pludselig bliver skærmbilledet ca. 20 gange "længere". Altså
alle ikoner på skrivebordet eller programmet jeg arbejder i, bliver
laaaaangstrakt. Se foto: www.faarhus.dk/skaerm.jpg
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal forklare det.
Jeg kan "i blinde" med alt/F4 logge af og logge på igen. Så er
billedet tilbage og det sker sandsynligvis ikke igen denne dag.

Grafikkortet er et ASUS V9520 Series med GeForce FX 5200 gpu og 256 MB ram.

Det kører sammen med ASUS P4P800SE MB og Intel P4-3000 cpu

Har I oplevet noget ligende ??

Ralph

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-04 03:24

> [...]
> Jeg kan "i blinde" med alt/F4 logge af og logge på igen. Så er
> billedet tilbage og det sker sandsynligvis ikke igen denne dag.

Hvis det hjælper at logge af og på så er det garanteret ikke en hardware
fejl...

Har du installeret samtlige drivere til dit system? (Kører du betadrivere
eller noget?)
Har du antivirus og spyware removal tools? (www.spywarefri.dk -> værktøjer!)

Brian

Fra : RLJ

Dato : 01-12-04 01:00

> Hvis det hjælper at logge af og på så er det garanteret ikke en hardware
> fejl...

Er du helt sikker ??
Det er samme Windows XP Pro m/ SP1 jeg kørte på min gamle maskine.
Den lavede aldrig noget der ligner.

> Har du installeret samtlige drivere til dit system? (Kører du betadrivere
> eller noget?)

Jep. Alle drivere er installeret og originale - ingen beta.

> Har du antivirus og spyware removal tools? (www.spywarefri.dk ->
værktøjer!)

Fuldt opdateret Norton Internet Securityog Antivirus

Fra : Brian Lund

Dato : 01-12-04 01:30

> Er du helt sikker ??
> Det er samme Windows XP Pro m/ SP1 jeg kørte på min gamle maskine.
> Den lavede aldrig noget der ligner.

Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker, men når det hjælper at logge af
synes jeg det virker usandsynligt da grafikdriverne ikke bliver genindlæst
af det...
Du kan også prøve at formatere, men hvis det ikke hjælper er det lidt trist
at have brugt tid på det ;)
Hvis du har en ekstra harddisk kan du jo prøve på dén...

Prøv evt. kortet i en anden maskine hvis du kan komme til det!

Brian

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-12-04 10:00

> [...]
af
> synes jeg det virker usandsynligt da grafikdriverne ikke bliver genindlæst

Tilgengæld bliver skærmmoden sat, når man logger af og på. Så ssv bliver
kortet initialiseret med alle tænkelige parametre, hvilket kan rette op på
en hardwarefejl.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-12-04 10:07

> [...]
> det svært at reklamere over. Det virker garanteret udmærket
> hvis man sender det tilbage til leverandøren.

Jeg har tidligere kørt en sag gennem forbrugerklagenævnet, hvor nævnet mener
at man skal på forhånd dokumentere at der er en fejl inden man sender
udstyret til leverandøren. Det er faktisk ikke leverandørens opgave at teste
udstyret, det er din !
Hvordan dette skal gøres i praksis ved jeg ikke. Jeg fandt selv et
testprogram hos producenten og lavede et digitalfoto af resultatet. Det var
nok i mit tilfælde.
Tal evt med leverandøren og hør hvad han ønsker af dokumentation. Lav evt et
foto af problemet og prøv i en andens PC med den driver som du fik
medleveret da du købte kortet. Hvis du kan få en anden person til at skrive
under på at kortet ikke virker med den medleverede driver, så tror jeg at du
har tilstrækkeligt sandsynliggjort at kortet+driveren er defekt.
Leverandøren vil så måske sige at det er driveren der er defekt. Så få en ny
driver fra leverandøren og test igen etc.

Niels Dybdahl