upgradere grafikkort
Fra : Jensen

Dato : 28-11-04 16:05

Hej gruppe .. Jeg overvejer at upgradere grafikkort på en maskine med
følgende : Bundkort : Gigabyte GA-7ZMMH, AMD Athlon xp 1500+ 266 FSB, Ram :
2x256MB 133 SDRAM, og jeg må sige man kan surfe i dagevis og stadig være i
tvivl.

Jeg har fundet frem til at disse kort kan anvendes - ved ikke om der er
andre, men med hvilket får man mest for pengene ??

-WinFast GeForce4 Ti4200 128MB DDR

-ATI Radeon 9200 128MB DDR

-WinFast GeForce4 TI4800SE 128MB DDR

-WinFast GeForce FX5600 128MB DDR DVI (eneste der kører DX9) (4 pipelines)

Hvad er jeres erfaringer; der er jo himmelvid prisforskel i den
grafik-jungle, og endelig, er der virkelig ikke et web-sted hvor man kan få
et samlet overblik over mulighederne udfra et bestemt bundkort/øvrige dele
??

Er der nogen fordele ved at bruge PCI fremfor AGP ?

/Magne

Fra : Peter Pan

Dato : 28-11-04 16:56

"Jensen" <netxdim@REMOVEtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fundet frem til at disse kort kan anvendes - ved ikke om der er
> andre, men med hvilket får man mest for pengene ??

Dit bundkort har AGP 4x, og du kan proppe samtlige AGP kort på markedet ned
i det. Så der er frit valg på alle hylder.

> [...]

> et samlet overblik over mulighederne udfra et bestemt bundkort/øvrige dele

Alle ovenstående kort ligger rimelig tæt rent performance mæssigt. Og det
ser heller ikke dumt ud sammenlignet med din processor. Det hurtigste af dem
er nok TI4800SE, som er et TI4200 med AGP 8x og lidt hurtigere ram end et
alm. Ti4200. Hvis jeg var dig, vil jeg dog kigge efter et ATI Radeon 9600
baseret kort, det ligger i samme prisklasse, men slår ovenstående kort i
Directx9, og nu hvor der er ved at være flotte DirectX9 spil på gaden er det
værd at se på.

> Er der nogen fordele ved at bruge PCI fremfor AGP ?

Kun hvis du allerede har noget i AGP porten, som du ikke vil af med. (med
andre ord du vil have 2 grafikkort i på samme tid)
PCI bussen har en båndbredde på 133 MB/s - til deling mellem alle PCI
enheder.
AGP 4x, som du har, har 1066 MB/s - kun til grafik.
Hvis du tænker på PCI-Express, er det en hel anden snak dog. Men det
understøtter dit bundkort ikke.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 17:47

Peter Pan wrote:

> efter et ATI Radeon 9600 baseret kort, det ligger i samme prisklasse,

Hvor kan det fås for under 500,- ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Jensen

Dato : 29-11-04 13:39

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> "Jensen" <netxdim@REMOVEtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Dit bundkort har AGP 4x, og du kan proppe samtlige AGP kort på markedet
> ned
> i det. Så der er frit valg på alle hylder.

Nå da, ja det bliver forvirringen jo ikke mindre af - kun pengene :)) Tror
jeg må stå fast på princippet om mest for pengene, når jeg samtidigt tager
lidt fremtidssikring i betragning.

> [...]
> baseret kort, det ligger i samme prisklasse, men slår ovenstående kort i
> Directx9, og nu hvor der er ved at være flotte DirectX9 spil på gaden er

Jeg havde ikke umiddelbart troet, at jeg kunne udnytte et Radeon 9600
fornuftigt på den eksisterende konfiguration, bl.a. kommer det til at kører
AGP x4, og ikke x8, selvom der jo ikke skulle være så at meget tabt på den
konto - men kortet klar sig jo stærkt i diverse test, DX9 er næsten også et
krav fremover, dog er kortet lige en tand dyrere. Men hvis jeg lige kigger
på ATI´s 9600 serie
(http://www.ati.com/products/radeon9600/radeon9600pro/compare.html),
findes de jo både med 128 og 64 bit Memory interface - kan jeg så bruge
begge typer ? Og Pro-udgaven er vel noget med en lidt speciel AGP port ?

> [...]
> AGP 4x, som du har, har 1066 MB/s - kun til grafik.
> Hvis du tænker på PCI-Express, er det en hel anden snak dog. Men det

Så er der jo slet ingen tvivl, det skal da være AGP. Det der sidder i porten
nu skal på livslang pension. Desværre understøtter bundkortet ikke PCI-E,
men hvis jeg også skulle skifte det, plus en ny "professor", ville
opgraderingen nok blive lidt for dyr.

/Magne

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-11-04 22:04

> Jeg havde ikke umiddelbart troet, at jeg kunne udnytte et Radeon 9600
> fornuftigt på den eksisterende konfiguration.
Det kommer som på hvilke spil du vil spille og hvilken opløsning du vil
køre dem i.
Din maskine bliver jo ikke nogen monster spillesmaskine af at få et
radeon9600pro i. Men de spil du vil køre kan spilles i højere opløsning og
med flere detaljer.

Jeg mener også dit valg afhænger af om du forventer at opgradere resten af
din maskine inden for en overskuelig fremtid. I så fald vil et brugt
radeon9800pro eller geforce FX5900XT ikke være noget dumt køb.
Så kan du beholde det og får god udnyttelse at et hurtigere system. Hvis
du vælger et GF4200 er du næsten nød til at skifte det når du opgradre for
at få udnyttet resten.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jensen

Dato : 30-11-04 18:32

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssh8vg9xpuxvtjp@sprinteren...
> Det kommer som på hvilke spil du vil spille og hvilken opløsning du vil
> køre dem i.

Den skal bare friskes lidt op til "SilentHunter 3" og ikke i nogen extrem
opløsning.

> Din maskine bliver jo ikke nogen monster spillesmaskine af at få et
> radeon9600pro i. Men de spil du vil køre kan spilles i højere opløsning og
> med flere detaljer.

Nej .. Det er den sq heller ikke i forvejen ;)) Og det bliver den da aldrig.

> [...]
> du vælger et GF4200 er du næsten nød til at skifte det når du opgradre for

Nemlig, og det forventer jeg bestemt ikke, altså lige udover et fornuftigt
grafikkort og måske et par 512-klodser. Ellers ikke. Den kan ikke komme til
at køre mere end en 2600+ på den bund, som jo heller ikke åbner mulighed for
PCI-E, så der er bestemt ingen grund til at ofre for meget. Så nok heller
gemme et par kroner til en ny maskine. Et GF4200 gider jeg nok ikke, men et
nyt Radeon 9600XT gad jeg da godt ofre - sådan cirka.

Jeg tog lige et par Quality Bench score fra Tom´s hardguide, og regnede et
gennemsnit ud for 10 repræsentative kort, og med 9800 Pro i toppen - og
ti4200 i bunden, så landede 9600XT pænt over middelværdien. Og da prisen /
ydelsen heller ikke er vild (faktisk bedre), er det lige før jeg køber. (en
meget videnskabelig analyse, ikke ... ;)))

/Magne

*Det er nemmere at finde en passende kone end et grafikkort .......*

Fra : Brian Lund

Dato : 29-11-04 22:37

> [...]
> findes de jo både med 128 og 64 bit Memory interface - kan jeg så bruge
> begge typer ? Og Pro-udgaven er vel noget med en lidt speciel AGP port ?

Du skal have et kort med 128 bit memmory interface, ellers kan du ligeså
godt købe et TI-4200 da 9600 med 64-bit memmory er død langsomme - og så får
du ikke noget ud af DX9 ;)

Du kan sagtens stoppe et 9600 Pro i din maskine, 9600 XT er det hurtigste
kort i 9600 serien, så tag et kig på det hvis prisen er ca. den samme...
SE, Pro, XT er en slags "klassebetegnelse" for Radeon kort, hvor SE er "slow
edition", kort uden noget navn er middelkortet i serien og hvor Pro er det
hurtige kort, og XT så lige er en tand hurtigere end Pro kortet!

Altså, kig på et 9600 Pro/XT! - Eller evt. brugt 9500 Pro (samme hastighed
som 9600 XT), 9700 Pro/non-pro eller 9800 Pro/XT/non-pro :)

Brian

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 30-11-04 10:46

Brian Lund skrev:
> [...]
> kort, hvor SE er "slow edition", kort uden noget navn er middelkortet
> i serien og hvor Pro er det hurtige kort, og XT så lige er en tand

Der findes også et Radeon 9600 (uden efternavn) i 9600 serien.
Hastighedsmæssigt ligger det lidt under Pro, og langt over SE.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jensen

Dato : 30-11-04 12:07

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes også et Radeon 9600 (uden efternavn) i 9600 serien.
> Hastighedsmæssigt ligger det lidt under Pro, og langt over SE.

Ja - f.eks : Sapphire ATI Radeon 9600, Advantage, 256MB DDR, TV-OUT/DVI,
retail :

Chip RV350
chipclock 325
Mem.clock 400
buswidth 128-bit
pipes 4x1
DirectX 8.5

pris 929,00 (SHG)

Men det er alligevel ydelsesmæssigt kun "halv kraft" i forhold til 9600XT,
der fås for ca. 1.200.- :((
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-13.html

Fra : Jensen

Dato : 30-11-04 18:52

> Du skal have et kort med 128 bit memmory interface, ellers kan du ligeså
> godt købe et TI-4200 da 9600 med 64-bit memmory er død langsomme - og så
> får
> du ikke noget ud af DX9 ;)

Ja, der er sandelig forskel, må jeg sige. Fik lige sammenlignet nogle
"Quality Benches" score. Klart.

> [...]
> edition", kort uden noget navn er middelkortet i serien og hvor Pro er det
> hurtige kort, og XT så lige er en tand hurtigere end Pro kortet!

Ja, ok, jeg tænkte primært på den porttype, som bunden ikke
har/understøtter.

> Altså, kig på et 9600 Pro/XT! - Eller evt. brugt 9500 Pro (samme hastighed
> som 9600 XT), 9700 Pro/non-pro eller 9800 Pro/XT/non-pro :)

Hmmm ... jeg er nemlig også mere og mere lun på 9600XT efterhånden. Så det
ender det nok med.

/Magne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 17:49

Jensen wrote:

> Jeg har fundet frem til at disse kort kan anvendes - ved ikke om der
> er andre, men med hvilket får man mest for pengene ??

Hvis du kigger indtil et par uger tilbage i gruppen vil du finde
utallige tråde omhandlende dette spørgsmål og stort set alle er endt på
det GF4 Ti4200 som Midt Data har til 429,-

Jesper G. Poulsen

Fra : asap

Dato : 29-11-04 03:49

> Hvis du kigger indtil et par uger tilbage i gruppen vil du finde
> utallige tråde omhandlende dette spørgsmål og stort set alle er endt på
> det GF4 Ti4200 som Midt Data har til 429,-

Ja, det er et Creative. Godt køb selvom det kun er med 64 MB ram.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 10:03

asap wrote:

> Ja, det er et Creative. Godt køb selvom det kun er med 64 MB ram.

Jeg købte selv et og jeg har ikke oplevet problemer med nogle af de
spil jeg har prøvet med...

Jesper G. Poulsen

Fra : Peet

Dato : 28-11-04 18:35

"Jensen" <netxdim@REMOVEtiscali.dk> skrev i en meddelelse news:GOlqd.71734$Vf.3460583@news000.worldonline.dk...
> Hej gruppe .. Jeg overvejer at upgradere grafikkort

Det kære sprog .. dig ikke snakke dansk ....

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 19:15

Peet wrote:

> Det kære sprog .. dig ikke snakke dansk ....

Ja, jeg tænkte også på det. En blanding af engelsk og dansk - men det
er heller ikke nemt, når computersproget jo er engelsk

Jesper G. Poulsen

Fra : Jensen

Dato : 29-11-04 12:02

> Ja, jeg tænkte også på det. En blanding af engelsk og dansk - men det
> er heller ikke nemt, når computersproget jo er engelsk

Nårh ja, det er jo rigtigt - Det havde jeg i min iver faktisk ikke engang
selv bemærket, så det er nok en snigende tendens ))

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 12:39

Jensen wrote:

> engang selv bemærket, så det er nok en snigende tendens ))

Det er jeg også overbevist om...

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-11-04 13:20

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er jeg også overbevist om...

Jeg synes vi skal omdøbe gruppen til dk.edb.hvidevarer.grafikkort

Fra : Jensen

Dato : 01-12-04 19:17

Hmmm ... ikke lige helt nemt at vælge et passende kort til en smule
"upgrade", når man ikke er hverken helt spille-freak eller PC-nørd, og i
hvert fald ikke har tænkt sig at smide et top-kort i , der koster mere end
selve maskinen, og nærmest bør opbevares i en bankboks skarpt bevogtet af en
sulten schæffer .... Men markedet er meget stort, folks erfaringer større,
og så er det rart med lidt input, såeehh ....

Som nævnt i tråden, har jeg samlet lidt data for at kunne sammenligne nogle
kort, data & pris, med henblik på at få mest grafik for pengene i en
fornuftig løsning, som jeg begrænset af en i forvejen lidt sløv maskine,
kunne væe tjent med. Og det er en balancegang, men når jeg lige laver en
oversigt i et regneark, ser det sådan ud ( KortData udeladt) :

QA/bench Kort Pris

97,7 Radeon 9800 PRO 1.700,00
52,7 * Radeon 9600 XT 1.200,00
33,3 Radeon 9600 929,00

70,3 Geforce 5900 XT 1.459,00
43,8 GeForce FX 5600 U (FC) 1.568,00
36,3 GeForce FX 5600 725,00
32,4 Geforce Ti4800 SE 128MB DDR 1.706,25

26,5 GeForce4 Ti 4200 128 1.425,00
26,5 GeForce4 Ti 4200 64 495,00

46,61 Middelværdi 1.245,25

Quality Benches er taget fra
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-13.html,
hvor utallige andre kort er listet - sikkert også det du lige drømmer om.

På det grundlag er et 9600XT det kort der ligger nærmest middelprisen på
1245 p.t. for de udvalgt kort, og samtidigt ydelsesmæssigt er pænt over
middel 52,7/46,6. Samtidigt er krav til DX9/128 mb, m.v. opfyldt, så det går
vel ikke helt galt sådan lige det næste år. (Producent/pris eller støjniveua
kan selvfølgelige variere, men det er jo en anden snak.)

Noget andet er, at priserne rykker en del , bl.a. p.g.a. af udsigten til en
markant laverer dollar fremover. Så der kan jo være god grund til at holde
øje med markedet hvis man har tænkt sig at bruge større penge på grafik
fremover.

Desværre findes der ikke rigtig noget overordnet site, hvor man kan få et
overblik udfra maskin_konfig/ kortydelse/pris, men det er så et oplæg til en
web-master på området !

Det endte så på et 9600 XT denne gang ! Næste generation bliver vel er
PCI-E, så det glæder jeg mig da til :)))

Stor tak til alle i trådens indlæg : Peter Pan, Jesper G. P, Thomas H,
Brian, Peet, Sune .... God Jul, og gid jeres graikkort må være med jer ....

Mange hilsner /Magne

-tråd lukket-

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-04 10:24

Jensen wrote:

> 32,4 Geforce Ti4800 SE 128MB DDR 1.706,25
> 26,5 GeForce4 Ti 4200 128 1.425,00

Disse to kan det ikke betale sig at kaste penge efter

> 26,5 GeForce4 Ti 4200 64 495,00

Min personlige favorit, hehe. Det var det jeg ville ofre for et
grafikkort og det kan levet op til forventningerne - det er vel også
det vigtigste?

> På det grundlag er et 9600XT det kort der ligger nærmest middelprisen

En god måde at stille det op på. Med de mange udgaver der er af de
"samme" kort, kan det hurtigt blive en rodet situation at finde kort i

> H, Brian, Peet, Sune .... God Jul, og gid jeres graikkort må være med
> jer ....

ILM. Og held og lykke med købet...

> -tråd lukket-

Okay...