/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Så kom kortet i hus
Fra : Cap


Dato : 02-12-04 22:24

Hejsa gruppe

Jeg har igennem et par år med stor fornøjelse fulgt diskussionerne herinde,
og kunne ikke undgå at bide mærke i folks begejstrede udtalelser om glæden
ved at køre MC.
I sommers kom udslaget så, da jeg blev tilbudt min første tur (bag) på en
kollegas MC. Jeg var solgt på stedet, begyndte at tage kortet i september,
og kunne så krone indsatsen i morges. En fornøjelig tur i udkanten af
København var hvad der skulle til, og jeg kunne med et stort smil på læben
stikke lappen i lommen.

Selvom jeg i første omgang tog kortet for at have det til senere, er det jo
pludselig svært ikke at overveje hvad næste skridt skal være. Det kunne godt
være man skulle bruge de mørke måneder på at se på mulighederne. Jeg har
sådan set ikke noget reelt transportbehov, men det ville det nu være rart at
kunne køre en tur i ny og næ - og især uden sin kørelærer i nakken :)

Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på lidt
erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.

Mvh, Cap







 
 
Anders Christensen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 02-12-04 22:31

Cap wrote:
> Hejsa gruppe
>
> Jeg har igennem et par år med stor fornøjelse fulgt diskussionerne herinde,
> og kunne ikke undgå at bide mærke i folks begejstrede udtalelser om glæden
> ved at køre MC.
> I sommers kom udslaget så, da jeg blev tilbudt min første tur (bag) på en
> kollegas MC. Jeg var solgt på stedet, begyndte at tage kortet i september,
> og kunne så krone indsatsen i morges. En fornøjelig tur i udkanten af
> København var hvad der skulle til, og jeg kunne med et stort smil på læben
> stikke lappen i lommen.
>
> Selvom jeg i første omgang tog kortet for at have det til senere, er det jo
> pludselig svært ikke at overveje hvad næste skridt skal være. Det kunne godt
> være man skulle bruge de mørke måneder på at se på mulighederne. Jeg har
> sådan set ikke noget reelt transportbehov, men det ville det nu være rart at
> kunne køre en tur i ny og næ - og især uden sin kørelærer i nakken :)
>
> Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på lidt
> erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.
>
> Mvh, Cap

Tillykke med kortet, jeg fik selv mit i september og ser nu meget frem
til det bliver forår

--
Mvh Anders Christensen

Jacob Bunk Nielsen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-12-04 22:33

"Cap" <nosp@m.please> writes:

> I sommers kom udslaget så, da jeg blev tilbudt min første tur (bag) på en
> kollegas MC. Jeg var solgt på stedet, begyndte at tage kortet i september,
> og kunne så krone indsatsen i morges. En fornøjelig tur i udkanten af
> København var hvad der skulle til, og jeg kunne med et stort smil på læben
> stikke lappen i lommen.

Cool - tillykke med kortet, omend det må være en kold tid at tage
kørekort på.

> Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på lidt
> erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.

Før du begynder at trække alt for hårdt, så find ud af hvilken type
maskine du vil kigge efter. Du kan jo overveje at købe dig et
eksemplar af MC-revyen og få et overblik over hvad der overhovedet
findes.

Hvis du vil handle brugt er vinteren det helt rigtige tidspunkt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Studen (02-12-2004)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 02-12-04 23:16

Tillykke med det. Hold et vågent øje med dba.dk så ses vi på landevejene til
marts.


Hilsen

Studen



Esther (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Esther


Dato : 03-12-04 01:12

Til lykke med kortet :)

Fik først mit pap 5. okt i år, men nåede da 3690 km inden vinteropstaldning
:)
Når nu du har fået pappet, så "skal" du da også have en cykel Det skal
vel bruges?

Håber vi ses på vejene til foråret


--
Esther
Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50
http://dfmc.dk/Esther




dots (03-12-2004)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 03-12-04 03:06


"Cap" <nosp@m.please> skrev i en meddelelse
news:41af880b$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på lidt
> erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.

Der er ingen tvivl, du skal ud at køre noget off-road!
Alt hvad du kan høste af erfaring i mulden, kan hjælpe dig til at undgå
ulykker i trafikken!
Og det er uanset hvilken cykel du har tænkt skulle være din drøm!
Vel mødt i mulden

dots



Anna M. Andersen (03-12-2004)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 03-12-04 08:21

Cap <nosp@m.please> wrote:

> Hejsa gruppe
>
> Jeg har igennem et par år med stor fornøjelse fulgt diskussionerne herinde,
> og kunne ikke undgå at bide mærke i folks begejstrede udtalelser om glæden
> ved at køre MC.
> I sommers kom udslaget så, da jeg blev tilbudt min første tur (bag) på en
> kollegas MC. Jeg var solgt på stedet, begyndte at tage kortet i september,
> og kunne så krone indsatsen i morges. En fornøjelig tur i udkanten af
> København var hvad der skulle til, og jeg kunne med et stort smil på læben
> stikke lappen i lommen.
>
> Selvom jeg i første omgang tog kortet for at have det til senere, er det jo
> pludselig svært ikke at overveje hvad næste skridt skal være. Det kunne godt
> være man skulle bruge de mørke måneder på at se på mulighederne. Jeg har
> sådan set ikke noget reelt transportbehov, men det ville det nu være rart at
> kunne køre en tur i ny og næ - og især uden sin kørelærer i nakken :)
>
> Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på lidt
> erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.
>
> Mvh, Cap

Hej. Stort tillykke. Det var da godt nok et sent og koldt tidspunkt at
køre på? Godt at i slap for de glatte veje

Jeg tror også at du skal kikke lidt på mc revyen for at finde ud af
hvilken cykel du skal have.

Jeg tror tit at man som førstekøb køber noget som man gerne vil bytte
senere når man får mere erfaring. Derfor vil jeg råde dig til at købe en
brugt cykel, da de første ejer(e) har taget en del tab på den allerede.
Dvs. du kan stort set sælge cyklen til det du har givet for den. Jeg
købte selv en Suzuki bandit GSF 600 som er en fortrinelig MC til
begyndere,men du skal selv ud at checke markedet.

Jeg vil dog lige sige at cyklerne generelt er ca. 5-10,000 billigere at
købe i vintermånederne. Når vi kommer i Februar stiger priserne på alle
cykler igen, så det er måske en ide at købe nu her inden for de næste
6-8 uger i stedet for at vente til foråret? Det sparer du i hvert fald
gode penge på. Handler du hos en forhandler kan du også let slippe uden
om at betale klargøring nu.

/Anna

--
Anna M. Andersen

AIM/Ichat account: Anna.Andersen
http://homepage.mac.com/anna.andersen

anders majland (03-12-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-12-04 09:30

> Hej. Stort tillykke. Det var da godt nok et sent og koldt tidspunkt at
> køre på? Godt at i slap for de glatte veje

Yep tillykke - Jeg har hørt at man i bla. århus indstiller køreprøverne 1/12
Lidt surt for dem der så ikke når at blive færdig iår...

Mhs til vejret, kan man komme langt med ordenligt tøj ...

/A



Cap (04-12-2004)
Kommentar
Fra : Cap


Dato : 04-12-04 23:35

>> Selvom jeg i første omgang tog kortet for at have det til senere, er det
>> jo
>> pludselig svært ikke at overveje hvad næste skridt skal være. Det kunne
>> godt
>> være man skulle bruge de mørke måneder på at se på mulighederne. Jeg har
>> sådan set ikke noget reelt transportbehov, men det ville det nu være rart
>> at
>> kunne køre en tur i ny og næ - og især uden sin kørelærer i nakken :)


> Jeg vil dog lige sige at cyklerne generelt er ca. 5-10,000 billigere at
> købe i vintermånederne. Når vi kommer i Februar stiger priserne på alle
> cykler igen, så det er måske en ide at købe nu her inden for de næste
> 6-8 uger i stedet for at vente til foråret? Det sparer du i hvert fald
> gode penge på. Handler du hos en forhandler kan du også let slippe uden
> om at betale klargøring nu.

Halløj igen

Jeg har nu brugt det meste af dagen på at stirre mig rundtosset på tonsvis
af gamle indlæg fra gruppen omkring "køb af første MC", samt tjekket priser
rundt omkring hos forhandlere og DBA.
Det er svært at vurdere meget andet end udseendet på cyklerne synes jeg. Som
nævnt har jeg ikke noget reelt transportbehov, så det er svært at sige,
nøjagtigt hvordan man vil komme til at bruge sin MC, men jeg forudser det
bliver en del aften- og weekendsmåture, samt evt. nogle længere ture rundt i
landet.
Den eneste erfaring jeg har, er fra manøvrebane/køreteknisk hvor jeg vist
kørte på CB500, og fra køretimerne der foregik på en Yamaha XJ600N. Jeg
synes CB500'en var skæg at køre på, men det kan lige så godt være pga. de
øvelser man lavede. XJ'eren har også været udmærket, men det er trods alt
lidt anstrengende forhold man kører under, og man "manøvrerer" måske i
virkeligheden mere rundt med cyklen end man "kører" den. Jeg bemærkede dog,
at jeg synes der var en hel del vindpåvirkning ved motorvejskørsel, men det
kan selvfølgelig have noget med højde (ca. 1,90) eller kørestilling at gøre.
Er der en markant forskel ved en MC med fuldkåbe ved disse hastigheder?

For at vende tilbage til MC-valget, så føler jeg mig helt klart mest fristet
af sport-touring-modellerne. På trods af mængder af advarsler (Armand) må
jeg erkende, at jeg synes Suzuki GSX 600 F er en flot cykel, hvilket som
sagt er hvad jeg har at gå efter i øjeblikket. Så vidt jeg kan se kan den
fås et par år gammel hos en forhandler til omkring 75-80k, hvilket med en
fornuftig forsikring (fylder lige straks 25, 0 ancennitet, kan det gå?) nok
ligger omkring toppen for mit budget. Efter alle indlæggene at dømme virker
f.eks. en SV650 som et bedre valg (driftsikkerhed, gensalg,
køreegenskaber) - men kan min højde blive et problem, og hvad med manglen på
kåbe? Jeg kan ærligt talt godt lide det "lukkede" look på GSX'eren. Hvor god
beskyttelse giver de der dimser man kan sætte på kåben, hvis man skulle være
så uheldig at vælte cyklen? Hvad med de problemer Armand påpeger igen og
igen med de oliekølede Suzukier, er der noget man reelt bør være bekymret
for, og er det noget der dækkes af reklamationsretten hvis man køber hos en
forhandler, eller gælder der forskellige regler ved nykøb og køb af brugt?
Hvad er de naturlige alternativer til GSX 600 F hos de andre store mærker?

Jeg er realistisk set nok ikke i stand til, eller har mulighed for at kunne
foretage nogen former for reperationer, så derfor er jeg naturligvis fristet
af noget der "bare fungerer". Jeg har selvfølgelig også overvejet at begynde
med en gammel billig maskine for at lære mit behov bedre at kende, men jeg
er bange for det vil blive et irritationsmoment - og bortset fra forsikring
måske er der vel ike nogen markant forskel i økonomien i det?

5-10k billigere i vintermånederne, er der virkelig så meget at spare?

Det var en del spørgsmål, og jeg er selvfølgelig klar over, at man i et vist
omfang bare må kaste sig ud i et valg, og så revurdere sin situation med
tiden. Blot ville det være rart at undgå de allerstørste bommerter hvis det
er muligt :)


På forhånd tak, Cap



Armand (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-12-04 18:02


"Cap" <nosp@m.please> skrev i en meddelelse
news:41b23b82$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
> Jeg har nu brugt det meste af dagen på at stirre mig rundtosset på tonsvis
> af gamle indlæg fra gruppen omkring "køb af første MC", samt tjekket
> priser rundt omkring hos forhandlere og DBA.

Rart at se en der gør et grundigt forarbejde!

> Det er svært at vurdere meget andet end udseendet på cyklerne synes jeg.
> Den eneste erfaring jeg har, er fra manøvrebane/køreteknisk ... .og fra
> køretimerne der foregik på en Yamaha XJ600N ...... Jeg bemærkede dog, at
> jeg synes der var en hel del vindpåvirkning ved motorvejskørsel, men det
> kan selvfølgelig have noget med højde (ca. 1,90) eller kørestilling at
> gøre. Er der en markant forskel ved en MC med fuldkåbe ved disse
> hastigheder?

Det er ikke kun for udseendet at kåberne er blevet mere regel end undtagelse
:-|
De kåbebeklædte kan dog være lidt mere sidevindsfølsomme; men det opvejes
såafgjort af absolut (fartvinds-)komforten.
Som newbie kan det dog være en prøvelse at miste den visuelle kontakt med
forhjulet, det var det for mig selv efter næsten 10 års kørsel på nøgne
modeller

> For at vende tilbage til MC-valget.... På trods af mængder af advarsler
> (Armand) må jeg erkende, at jeg synes Suzuki GSX 600 F er en flot cykel,
> hvilket som sagt er hvad jeg har at gå efter i øjeblikket.
> ...kan fås et par år gammel hos en forhandler til omkring 75-80k, hvilket
> med en fornuftig forsikring (fylder lige straks 25, 0 ancennitet, kan det
> gå?) nok ligger omkring toppen for mit budget.........

Forhør dig selv på den faktiske præmie før du drømmer videre!
Forsikringspriserne er ofte vildt opskruede i forhold til hvad folk tør
forvente

> ...............Efter alle indlæggene at dømme virker f.eks. en SV650 som
> et bedre valg (driftsikkerhed, gensalg, køreegenskaber) - men > kan min
> højde blive et problem, og hvad med manglen på kåbe?

Den nedre del af kåben mærker man ikke meget til under kørslen og frem for
alt skal man ikke tro at den skærmer for regnvand!
En ½-kåbe, som brugt på SV650S er absolut lige så komfortabel som hvis den
havde været komplet dækkende. Der kan dog være stor forskel på
"dækningsgraden" af de enkelte modellers top-kåbe, hvilket man kun kan
konstantere igennem en decideret prøvekørsel!

> Jeg kan ærligt talt godt lide det "lukkede" look på GSX'eren.
> Hvad med de problemer Armand påpeger igen og igen med de oliekølede
> Suzukier, er der noget man reelt bør være bekymret for, og er det noget
> der dækkes af reklamationsretten hvis man køber hos en forhandler, eller
> gælder der forskellige regler ved nykøb og køb af brugt?

Jeg har trods mine GSXF-flaming's også anbefalet netop at købe oliekølede
Suzuki'er ved forhandlere, hvor der er bedre reklamationsret!
Derudover er også den ofte omtalte model á Jacob Barfoed: Privatkøb under
betingelse af et værksteds godkendelse af knasterne (foretaget under et
køber-betalt service), brugelig; men den giver ikke den samme fortsatte
dækning som ved forhandler-køb!

> Hvad er de naturlige alternativer til GSX 600 F hos de andre store mærker?

VFR750, der er absolut bundsolid samt god til lidt højere personer.
VFR er tillige kåbebeklædt i samme grad som GSX-F, og i nævnte prisleje
kan man være heldig at finde en af de senere 750'ere med den fedt udseende
enkeltarms-bagsvinger :-/

> Jeg er realistisk set nok ikke i stand til, eller har mulighed for at
> kunne foretage nogen former for reperationer, så derfor er jeg naturligvis
> fristet af noget der "bare fungerer".

Derved kan netop et sæt færdige knaster på en GSXF blive en noget af en
udgift - Ikke mindst procentilet i forhold til indkøbsprisen

> Jeg har selvfølgelig også overvejet at begynde med en gammel billig
> maskine for at lære mit behov bedre at kende, men jeg er bange for det
> vil blive et irritations- moment, og bortset fra forsikring måske er der
> vel
> ikke nogen markant forskel i økonomien i det?

På den anden side, så er afskrivningen på brugte motorcykler ikke særlig
stor, og på ingen måde på højde med bilbranchen, så det er ikke det store
tilsæt at skulle sælge efter et par år, eller før!

> 5-10k billigere i vintermånederne, er der virkelig så meget at spare?

Det vil være blandt de private sælgere at der vil være størst forskel at
spore - Forhandlerne vil måske nok være til at klemme lidt, men det vil mere
være i retning af "en hjelm med i prisen" :-/
For den der har tålmodigheden, vil der forøvrigt altid kunne være penge at
spare: Der dukker altid et knaldtilbud op indimellem.

> Det var en del spørgsmål, og jeg er selvfølgelig klar over, at man i et
> vist omfang bare må kaste sig ud i et valg, og så revurdere sin situation
> med tiden. Blot ville det være rart at undgå de allerstørste bommerter
> hvis det er muligt :)

Jup!
Og at få sig en motorcykel, og derved kunne komme mere rundt indefor
branchen og fællesskabet er den bedste måde at gøre sig erfaringer på.
Derfor er et tidligt køb af en billigere model langtfra den ringeste
handling!

--
Armand.





Cap (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Cap


Dato : 08-12-04 20:52

>> For at vende tilbage til MC-valget.... På trods af mængder af advarsler
>> (Armand) må jeg erkende, at jeg synes Suzuki GSX 600 F er en flot cykel,
>> hvilket som sagt er hvad jeg har at gå efter i øjeblikket.
>> ...kan fås et par år gammel hos en forhandler til omkring 75-80k, hvilket
>> med en fornuftig forsikring (fylder lige straks 25, 0 ancennitet, kan det
>> gå?) nok ligger omkring toppen for mit budget.........
>
> Forhør dig selv på den faktiske præmie før du drømmer videre!
> Forsikringspriserne er ofte vildt opskruede i forhold til hvad folk tør
> forvente

Jeg forsøgte, motiveret af forsikringstråden, at ringe lidt rundt og forhøre
mig på prisen for SV'eren med mine forhold (Kbh, 25 år, ingen ancennitet
overhovedet).

De fleste selskaber skulle have nogle forholdsvis vanvittige beløb, den
flinke pige hos Codan foreslog mig rent faktisk at ringe og spørge en
konkurrent.

Der var dog et enkelt tilbud jeg syntes virkede fint, nemlig fra Tryg. Det
lader til at være magen til det der er beskrevet her:
http://www.enghavemotor.dk/tryg_forsikring.htm

Med en selvrisiko på 3.366,- (dog 20% ved tyveri) ville jeg skulle betale
5.991 om året. Det gælder tilsyneladende for alle cykler under 100.000 kr.
der falder i kategorien custom eller touring.
Forudsætningerne er er at man
- er mindst 25 år eller har mindst 5 års skadefri kørsel
- Tegner mindst to andre forsikringer hos Tryg (det kan selvfølgelig betyde
en del, men med mine forholdsvis ukomplicerede forsikringsforhold er det af
mindre betydning, det drejer sig måske om 1.000 kr. om året).

Jeg synes alt i alt det virker som en meget fair pris, og afskrækker ikke én
til nødvendigvis at vælge en meget gammel og billig MC bare med kasko.
Prisen ændrer sig tilsyneladende ikke hverken op eller ned ved skade/ikke
skade. Med et par års kørsel under vesten kan man givetvis finde bedre
tilbud, men det virker som et godt udgangspunkt.

Mvh, Cap



Jes Vestervang (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-12-04 20:49

"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> writes:

> "Jacob Bunk Nielsen" skrev:
>>
>> I følge hende fra FDM jeg drak øl med i går aftes (og blandt andet
>> diskuterede med hvorfor de ikke bare skiftede navn til "Foreningen af
>> danske bilejere"),
>
> Og så hedder de ikke længere FDM, men istedet FDB eller hva´

....men nu hedder FDB jo også Coop
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

1200_Bandit (03-12-2004)
Kommentar
Fra : 1200_Bandit


Dato : 03-12-04 08:50

"Cap" skrev d. 02-12-04 22:24 dette indlæg :
> Hejsa gruppe
>
> Jeg har igennem et par år med stor fornøjelse fulgt diskussionerne
herinde,
> og kunne ikke undgå at bide mærke i folks begejstrede udtalelser om
glæden
> ved at køre MC.
> I sommers kom udslaget så, da jeg blev tilbudt min første tur (bag) på
en
> kollegas MC. Jeg var solgt på stedet, begyndte at tage kortet i
september,
> og kunne så krone indsatsen i morges. En fornøjelig tur i udkanten af
> København var hvad der skulle til, og jeg kunne med et stort smil på
læben
> stikke lappen i lommen.
>
> Selvom jeg i første omgang tog kortet for at have det til senere, er
det jo
> pludselig svært ikke at overveje hvad næste skridt skal være. Det
kunne godt
> være man skulle bruge de mørke måneder på at se på mulighederne. Jeg
har
> sådan set ikke noget reelt transportbehov, men det ville det nu være
rart at
> kunne køre en tur i ny og næ - og især uden sin kørelærer i nakken :)
>
> Jeg må se hvad det ender med, og håber selvfølgelig jeg kan trække på
lidt
> erfaring fra de mere erfarne kræfter herinde.
>
> Mvh, Cap

Hej.

Tillykke med kortet, det var så startskudet til at få lavet sig lidt
gæld

Så smut du bare i banken, og lån lidt riiiigeligt........He-he !

Hilsen
Dennis

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jacob Bunk Nielsen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 05-12-04 14:09

"Cap" <nosp@m.please> writes:

> Jeg har nu brugt det meste af dagen på at stirre mig rundtosset på tonsvis
> af gamle indlæg fra gruppen omkring "køb af første MC", samt tjekket priser
> rundt omkring hos forhandlere og DBA.

Cool - så har du forhåbentlig fået lidt af et overblik.

> Det er svært at vurdere meget andet end udseendet på cyklerne synes jeg. Som
> nævnt har jeg ikke noget reelt transportbehov, så det er svært at sige,
> nøjagtigt hvordan man vil komme til at bruge sin MC, men jeg forudser det
> bliver en del aften- og weekendsmåture, samt evt. nogle længere ture rundt i
> landet.

Når du køber en brugt cykel i fx DBA så er det selvfølgelig fint at
der er et billede du kan se, men du skal ud og se på cyklerne og
prøvesidde dem for at finde ud af om det er noget for dig og om de er
i fornuftig mekanisk stand.

> [...] Jeg bemærkede dog, at jeg synes der var en hel del
> vindpåvirkning [på en XJ600N] ved motorvejskørsel, men det kan
> selvfølgelig have noget med højde (ca. 1,90) eller kørestilling at
> gøre. Er der en markant forskel ved en MC med fuldkåbe ved disse
> hastigheder?

Ja, der er markant bedre beskyttelse mod vinden på en MC med fuldkåbe.

Særligt hvis man kommer til udlandet hvor man må køre hurtigere end
her i Danmark kan en fuldkåbe være en rar ting, hvis man skal hurtigt
afsted på motorvejen.

Jeg oplever selv at vindretningen har en del at sige for hvor hurtigt
jeg gider at køre på motorvejen. Er der fx en god modvind, så gider
jeg ikke at køre 130 km/t på motorvejen. Er der medvind er 130 km/t
slet ikke noget problem.

> For at vende tilbage til MC-valget, så føler jeg mig helt klart mest fristet
> af sport-touring-modellerne. På trods af mængder af advarsler (Armand) må
> jeg erkende, at jeg synes Suzuki GSX 600 F er en flot cykel, hvilket som
> sagt er hvad jeg har at gå efter i øjeblikket. Så vidt jeg kan se kan den
> fås et par år gammel hos en forhandler til omkring 75-80k, hvilket med en
> fornuftig forsikring (fylder lige straks 25, 0 ancennitet, kan det gå?) nok
> ligger omkring toppen for mit budget.

Hvorfor vil du købe den ved en forhandler? Der er penge at spare ved
at handle privat.

> Efter alle indlæggene at dømme virker f.eks. en SV650 som et bedre
> valg (driftsikkerhed, gensalg, køreegenskaber) - men kan min højde
> blive et problem, og hvad med manglen på kåbe? Jeg kan ærligt talt
> godt lide det "lukkede" look på GSX'eren.

Hvis jeg havde 75 kkr jeg skulle ud og brænde af, så tror jeg også jeg
havde snuppet en SV'er frem for en GSX-F'er. Jeg har prøvet begge
modeller. Vær dog opmærksom på at man på SV-S'eren sidder ret
fremadlænet. Det kan godt være et problem med din højde.

> Hvor god beskyttelse giver de der dimser man kan sætte på kåben,
> hvis man skulle være så uheldig at vælte cyklen?

Det afhænger vist en del af hvordan du vælter cyklen.

> Hvad med de problemer Armand påpeger igen og igen med de oliekølede
> Suzukier, er der noget man reelt bør være bekymret for, og er det
> noget der dækkes af reklamationsretten hvis man køber hos en
> forhandler, eller gælder der forskellige regler ved nykøb og køb af
> brugt? Hvad er de naturlige alternativer til GSX 600 F hos de andre
> store mærker?

Særligt hvis jeg købte en af de ældre GSX-F'ere (fra før '98) var det
noget jeg ville bekymre mig om.

> 5-10k billigere i vintermånederne, er der virkelig så meget at spare?

Ja, det kan der være hvis du handler privat.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Cap (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Cap


Dato : 05-12-04 22:07

Tak for dine tips Jacob.

> Hvorfor vil du købe den ved en forhandler? Der er penge at spare ved
> at handle privat.

Primært p.g.a. reklamationsretten, men det kommer selvfølgelig an på hvor
meget der er at spare ved at handle privat. Findes der en slags FDM-check
for motorcykler på samme måde som for biler?


>> Efter alle indlæggene at dømme virker f.eks. en SV650 som et bedre
>> valg (driftsikkerhed, gensalg, køreegenskaber) - men kan min højde
>> blive et problem, og hvad med manglen på kåbe? Jeg kan ærligt talt
>> godt lide det "lukkede" look på GSX'eren.
>
> Hvis jeg havde 75 kkr jeg skulle ud og brænde af, så tror jeg også jeg
> havde snuppet en SV'er frem for en GSX-F'er. Jeg har prøvet begge
> modeller. Vær dog opmærksom på at man på SV-S'eren sidder ret
> fremadlænet. Det kan godt være et problem med din højde.

Efter at have kigget lidt nærmere på SV'eren ser den bestemt ikke så dum ud,
især ikke modellen med den lille kåbe. Der er nok ikke andet for, end at jeg
finder et sted hvor jeg kan prøve at sidde på den... :)



Jacob Bunk Nielsen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 05-12-04 22:41

"Cap" <nosp@m.please> writes:

>> Hvorfor vil du købe den ved en forhandler? Der er penge at spare ved
>> at handle privat.
>
> Primært p.g.a. reklamationsretten, men det kommer selvfølgelig an på hvor
> meget der er at spare ved at handle privat. Findes der en slags FDM-check
> for motorcykler på samme måde som for biler?

I følge hende fra FDM jeg drak øl med i går aftes (og blandt andet
diskuterede med hvorfor de ikke bare skiftede navn til "Foreningen af
danske bilejere"), så skulle man faktisk kunne få hjælp til den slags
hos FDM. Hvor meget det er værd ved jeg dog ikke, de er jo nok mest
vant til at kigge på biler.

Du får sikkert meget bedre hjælp hvis du går ned i din lokale MC-klub
og hører om der ikke er en der vil tage med ud og kigge, eller udbyder
en kasse øl til en her i gruppen der evt. vil tage med ud og kigge.

Overvej hvor meget reklamationsretten reelt er værd. Hvis hele cyklen
eksploderer lige efter du har fået den, så er den selvfølgelig noget
værd, men det gør den næppe.

Hvis der opstår småproblemer hen ad vejen kan du altså få lavet
relativt meget for de 5-10.000 kroner du kan spare ved at handle
privat. Men det er naturligvis helt op til dig og din pengepung. At
købe en cykel hos en forhandler er jo en god måde at starte et
forhåbentlig godt og langvarigt kundeforhold omkring service af cyklen
osv.

>> Hvis jeg havde 75 kkr jeg skulle ud og brænde af, så tror jeg også jeg
>> havde snuppet en SV'er frem for en GSX-F'er. Jeg har prøvet begge
>> modeller. Vær dog opmærksom på at man på SV-S'eren sidder ret
>> fremadlænet. Det kan godt være et problem med din højde.
>
> Efter at have kigget lidt nærmere på SV'eren ser den bestemt ikke så dum ud,
> især ikke modellen med den lille kåbe. Der er nok ikke andet for, end at jeg
> finder et sted hvor jeg kan prøve at sidde på den... :)

En SV'er og en GSX-F'er er to ret forskellige cykler, også selv om de
måske ikke ser så forskellige ud på papiret. Prøv dem og find ud af
hvilken du synes bedst om.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Peter (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-12-04 18:08


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
news:spamdrop+m38y8c4e5g.fsf@paven.bunk.cc...
> "Cap" <nosp@m.please> writes:
>
> I følge hende fra FDM jeg drak øl med i går aftes (og blandt andet
> diskuterede med hvorfor de ikke bare skiftede navn til "Foreningen af
> danske bilejere"), så skulle man faktisk kunne få hjælp til den slags

Det ville da være trist nu hvor FDM netop har lukket motorcykler er ind i
varmen igen.

--
Peter
XJ600S



Jacob Bunk Nielsen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 12-12-04 19:06

"Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
>> I følge hende fra FDM jeg drak øl med [sidste lørdag] (og blandt andet
>> diskuterede med hvorfor de ikke bare skiftede navn til "Foreningen af
>> danske bilejere"), så skulle man faktisk kunne få hjælp til den slags
>
> Det ville da være trist nu hvor FDM netop har lukket motorcykler er ind i
> varmen igen.

Min far er medlem af FDM, så jeg ser deres blad i ny og næ. De to
eller tre sider de plejer at have om motorcykler er ikke ligefrem
noget der kan få mig op af stolen. De skriver tydeligvis til
familiefædre på 50+ som har fået smidt ungerne ud hjemmefra, og nu
skal til at have en MC og opleve den anden ungdom.

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at blive medlem af FDM fordi de
har "lukket motorcykler ind i varmen igen". Jeg synes stadig væk de er
temmelig meget ude i kulden.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Peter (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-12-04 19:25


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
news:spamdrop+m3r7lv9ytn.fsf@paven.bunk.cc...
> "Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
>> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>>
>>> I følge hende fra FDM jeg drak øl med [sidste lørdag] (og blandt andet
>>> diskuterede med hvorfor de ikke bare skiftede navn til "Foreningen af
>>> danske bilejere"), så skulle man faktisk kunne få hjælp til den slags
>>
>> Det ville da være trist nu hvor FDM netop har lukket motorcykler er ind i
>> varmen igen.
>
> Min far er medlem af FDM, så jeg ser deres blad i ny og næ. De to
> eller tre sider de plejer at have om motorcykler er ikke ligefrem
> noget der kan få mig op af stolen. De skriver tydeligvis til
> familiefædre på 50+ som har fået smidt ungerne ud hjemmefra, og nu
> skal til at have en MC og opleve den anden ungdom.

Dem er der jo også en hel del af.

> Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at blive medlem af FDM fordi de
> har "lukket motorcykler ind i varmen igen". Jeg synes stadig væk de er
> temmelig meget ude i kulden.

Det er i hvertfald en begyndelse. Men FDM har også annonceret at der er mere
på vej. F. eks. mc forsikringer og køretekniske kurser fra 2005. Og jeg kan
også forestille mig at prøvestationerne begynder at lave mc tests.
Så det vil være et helt forkert tidspunkt at skifte motorejere ud med
bilejere.

--
Peter
XJ600S



Jacob Bunk Nielsen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 12-12-04 19:56

"Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
>> [FDM] skriver tydeligvis til familiefædre på 50+ som har fået smidt
>> ungerne ud hjemmefra, og nu skal til at have en MC og opleve den
>> anden ungdom.
>
> Dem er der jo også en hel del af.

Ja, men de udgør altså ikke hele dem samlede danske flok af
motorcyklister. Jeg har fx hverken børn, hus eller er fyldt 50.

> Det er i hvertfald en begyndelse. Men FDM har også annonceret at der er mere
> på vej. F. eks. mc forsikringer og køretekniske kurser fra 2005. Og jeg kan
> også forestille mig at prøvestationerne begynder at lave mc tests.

Man har jo lov at håbe.

> Så det vil være et helt forkert tidspunkt at skifte motorejere ud med
> bilejere.

Måske - igen har vi jo lov at håbe på det bedste. Som det ser ud lige
nu synes jeg i hvert fald at det er temmelig slattent hvad de laver om
motorcykler.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Hekto (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-12-04 23:22

In article <spamdrop+m3is779whn.fsf@paven.bunk.cc>, spam@bunk.cc
says...
> Ja, men de udgør altså ikke hele dem samlede danske flok af
> motorcyklister. Jeg har fx hverken børn, hus eller er fyldt 50.
>
Jeg ved ikke hvad statistikken siger; men jeg tror nu at de udgør en
efterhånden ganske stor %-del.
Desuden bliver de taget mere alvoligt end de 'unge rødder' der bare
kører for stærkt å' så'n.
Samtidig har de flere penge og betaler mindre i forsikring.

Alt ialt en gruppe motorcykrlister der har/vil få stor
indflydelse.Sikkert af samme årsag FDM har fået øje på dem!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jacob Bunk Nielsen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 12-12-04 21:07

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:

> Det er da muligvis ikke det mest geniale FDM skriver, men hvem er det så
> lige der gør det ?

Det ved jeg ikke - jeg læser sjældent MC-blade. Jeg synes dog at det
jeg har set de par gange jeg har læst engelske MC-blade har virket
mere fyldestgørende.

> Jeg synes det er en god begyndelse at have en stemme i det politiske
> landskab, som FDM jo notorisk har.

Ja, klart.

> Hvem repræsenterer os ellers politisk ? MC-touring klub ? DFM ? DMCN ?
> MC-klubberne ?

DMC

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 12-12-04 23:49

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:
> Jacob skrev:
>
>> Ja, men de udgør altså ikke hele dem samlede danske flok af
>> motorcyklister. Jeg har fx hverken børn, hus eller er fyldt 50.
>>
> Jeg ved ikke hvad statistikken siger; men jeg tror nu at de udgør en
> efterhånden ganske stor %-del.

Det er muligt, men eftersom jeg ikke tilhører den gruppe og det
tilsyneladende næsten kun er dem de sigter efter, så mener jeg at det
må være op til dem der tilhører ovennævnte gruppe at bekymre sig om at
betale kontingentet til FDM.

Jeg ser i hvert fald ingen god grund til at bruge 5-600 kroner (eller
hvad deres kontingent efterhånden er steget til) om året på projektet.
Valgte jeg at kaste et sådant beløb efter noget politik og lidt
læsestof, så tror jeg at jeg får mere for pengene ved et medlemsskab
af DMC (hvis det kan lykkes at blive medlem) og et abonnement på et
egentligt MC-blad.

> Samtidig har de flere penge og betaler mindre i forsikring.

Ja, det er helt sygt

> Alt ialt en gruppe motorcykrlister der har/vil få stor
> indflydelse.Sikkert af samme årsag FDM har fået øje på dem!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-12-04 00:24

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:

>>> Hvem repræsenterer os ellers politisk ? MC-touring klub ? DFM ? DMCN
>>> ?
>>> MC-klubberne ?
>>
>> DMC
>
> DMC ikke DMCN *sorry*

OK - det var jo ikke til at vide.

> Det er naturligvis rigtigt - hvor aktive er DMC ?

De fik da afskaffet bagskærmsreglen for et års tid siden. Mit gæt er
at FDM var ret ligeglade.

> FDM har i hvert fald politikernes fulde opmærksomhed, som Danmarks
> største forbrugerorganisation med mere end 220.000 medlemmer.

Ja, det er jeg klar over. De laver da sikkert også enkelte tiltag der
kommer os motorcyklister til gode. Jeg tror dog ikke på at hovedparten
af det kontingent man betaler går til politisk arbejde, men snarere
til at udgive et blad der primært handler om biler og at drive de der
testcentre, hvor de også mest arbejder med biler.

Det får mig til at konkludere at FDM ikke er en forening for mig.

> FDM er også vigtige for os, da de læses af så mange bilister, og anses
> for at være lidt af et upartisk forbruger-orakel her.

Ja, og? Jeg er da ligeglad med bilister fra et forbruger-perspektiv.
De må da helt selv om hvordan de opfører sig når de køber ind.

Jeg er derimod slet ikke ligeglad med hvor tåbeligt de opfører sig i
trafikken, men jeg tror faktisk ikke at dem der er medlem af FDM, og
dermed i en eller anden grad udviser interesse for bilisme og det at
færdes i trafikken, er dem jeg er mest bange for ude i trafikken.

> Derved er de med til at skabe forståelse for os hos de (kære) bilister.

Kære? Gå væk! Jeg har dem mistænkt for at have en skjult dagsorden der
går ud på at køre mig (og andre trafikanter på 2 hjul) ned uanset om
jeg færdes på motorcykel, eller som nu her om vinteren på cykel. Jeg
må dagligt foretage alverdens undvigemanøvrer for at undgå de der
"kære" bilisters 4-hjulede mordvåben

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-12-04 12:12

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:
> Jacob skrev:
>
>> [ ... ]
>> Det får mig til at konkludere at FDM ikke er en forening for mig.
>
> Nå. Jamen så kan vi bruge begge foreninger, ikke ?

Jo, naturligvis.

> Så jeg har sendt historien om Vejdirektoratets trafiktællere (se under
> "skildpaddebump...") til både DMC og FDM.

Hvis FDM tog det med motorcykler alvorligt burde de svare langt
hurtigere end DMC da FDM er et stort foretagende med en masse ansatte
mens DMC jo kun består af frivillige.

> Svar postes under "Skildpaddebump .." tråden

Det lyder spændende. Jeg har fulgt tråden opmærksomt da jeg ofte har
set de der trafiktællere, men heldigvis aldrig har kørt hen over en af
dem.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste