IBM Thinkpad - er den stjålet?
Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 02-12-04 22:26

Hej

Jeg er startet på at fjerne passwords fra bærbare (herunder IBM
Thinkpads) for andre.

Har jeg nogen mulighed for at undersøge, om en Thinkpad er stjålet,
før jeg påtager mig at fjerne et password?
Har IBM eller Politiet en database over savnede PC'er?

I det konkrete tilfælde står jeg med en T40, hvor der ikke er
klistermærker med serienummer, MAC-ID, produktionsdato og
XP-licensklistermærker. Jeg kan ikke se rester af lim, så jeg har
egentlig ingen grund til at tro noget. Jeg har dog en anden T40 at
sammenlige med, hvor alle disse ting er på.

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-04 22:40

On Thu, 02 Dec 2004 22:26:18 +0100 skrev Nils Emil P. Larsen
<ne-nospam7@post.cybercity.dk> .

In doubt.....don't

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-04 23:25

Den Thu, 02 Dec 2004 22:26:18 +0100 skrev Nils Emil P Larsen:
> [...]
> egentlig ingen grund til at tro noget. Jeg har dog en anden T40 at
> sammenlige med, hvor alle disse ting er på.

Jeg kan ikke lige se hvad de skulle have med sagen at gøre - de sidder
alligevel bare og ser dumme ud, og især XP-reklamen ville være noget
af det første jeg ville fjerne, hvis det var min.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-12-04 00:38

Kent Friis wrote:

> Jeg kan ikke lige se hvad de skulle have med sagen at gøre - de sidder
> alligevel bare og ser dumme ud, og især XP-reklamen ville være noget
> af det første jeg ville fjerne, hvis det var min.

Er det ikke også den, der har en skarp kant lige
der hvor hånden ligger, når man skriver på
tasteturet? Eller er det kun på de ældre modeler?

--
Kasper Dupont

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 09:25

Hej Kasper & et kort et til Kent

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke også den, der har en skarp kant lige
> der hvor hånden ligger, når man skriver på
> tasteturet? Eller er det kun på de ældre modeler?

Det er fint nok at fjerne XP, det sidder overnpå den bærbare, og ja, sammen
med det nye Pentium M, så er der to brikker der, og brikker, ja, fordi de er
ret tykke og kantede, så man kan ikke undgå at mærke dem....

MEN, og det skal være et stort et, de andre sidder i bunden og vil ALDRIG
genere nogen, og kan kun finde en grund til at de ikke er der, det er fordi
at der ikke er nogen der ønsker at man ser dem, så man ved hvilken maskine
det er...

Det du kan gøre, er at smide den til nettet, fise ind på IBM's hjemmeside,
igennem Access IBM, og så under "hjælp og support", der tager du
"oplysninger om garanti og dele", så får du serie nr...

Det har været sådan, at alt udstyr der stjæles af IBM bliver registreret som
stjålet hos dem, men spørgsmålet har været oppe at vende i bærbar gruppen,
og der er lidt uklarhed omkring det, men ring og spørg IBM...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-12-04 18:37

Blue wrote:
> Det har været sådan, at alt udstyr der stjæles af IBM bliver registreret som
> stjålet hos dem...

Går IBM og stjæler udstyr? Frækheden vil ingen ende tage...

\\kristian

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-12-04 00:43

"Nils Emil P. Larsen" wrote:

> Har IBM eller Politiet en database over savnede PC'er?

Du kunne prøve at spørge dem. Personligt
mener jeg politiet ville være det mest
naturlige sted at spørge.

Mon ikke der er større chance for, at nogen
kender svaret på dit spørgsmål, hvis du
spørger i jura gruppen?

--
Kasper Dupont

Fra : Niels Olsen

Dato : 03-12-04 11:14

On Thu, 02 Dec 2004 22:26:18 +0100, Nils Emil P. Larsen
<ne-nospam7@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg er startet på at fjerne passwords fra bærbare (herunder IBM
>Thinkpads) for andre.

Det skal der nok være nogen der kan få gavn af

Men ville det mest sikre for dig, og det der gav mindst arbejde, sådan
rent kontrolmæssigt, ikke være at kræve at de kan dokumentere at det
er deres pc.

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 03-12-04 16:57

Hej

IBM's Thinkpad-brandchef:
- Thinkpads bliver aldrig solgt uden klistermærker med serienummer på
undersiden. (De er altså blevet fjernet)
- IBM fører ikke arkiv over stjålne serienumre
- Thinkpad-serienumre findes desuden elektronisk i en chip på
hovedkortet, men det kan ikke aflæses, når man ikke kender passwordet.

Kriminalpolitiet:
- Politet noterer serienumre ved anmeldelse af stjålet bærbar.
Databasen er søgbar af politiets medarbejdere, men der skal være
mistanke om at emnet er stjålet, for at der kan foretages søgning.

I det konkrete tilfælde fjerner jeg passwordet, men jeg vil fremover
kræve dokumentation for ejerskab.

Tak for input!

Nils Emil P. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 17:24

Hej Niels

"Nils Emil P. Larsen" <ne-nospam7@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Thinkpad-serienumre findes desuden elektronisk i en chip på
> hovedkortet, men det kan ikke aflæses, når man ikke kender passwordet.

Ja, min i Access IBM, behøver du ikke password...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ove Pedersen

Dato : 03-12-04 18:58

> [...]
> egentlig ingen grund til at tro noget. Jeg har dog en anden T40 at
> sammenlige med, hvor alle disse ting er på.

Det kunne jo simpelthen være fordi PC'en har fået skiftet underdelen af
kabinettet.
Kan man ikke læse serienummeret ved at gå i CMOS setup ?

Ove Pedersen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 04-12-04 02:28

Ville netop sige det samme. Ikke fordi at serienummer ikke kan ændres inde i
BIOS, men jeg ville da helt klart ringe til politiets kosterkontor og spørge
om de havde en anmeldelse på det serienummer du fandt inde i BIOS.
Eftersom maskinen har været låst, men jeg at kunne huske at serienr. ikke
kan ændres. Hvis ikke de har den på kosterlisten, er din samvittighed jo fin
(du kan jo stort set ikke gøre mere)
/FL

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 11:29

Hej Frank

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan ændres. Hvis ikke de har den på kosterlisten, er din samvittighed jo
> fin (du kan jo stort set ikke gøre mere)

Jeg talte for døve ører sidste gang, men prøver igen...

Tryk på Access IBM knappen, under support og vælg systemoplysninger, der
står serienr...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-12-04 17:37

On Sat, 4 Dec 2004 11:28:59 +0100, "Blue"
<blue22deep_news]a[ya-S-L-E-T-hoo.co.uk> wrote:

> Tryk på Access IBM knappen, under support og vælg systemoplysninger, der
> står serienr...

Hvis der er password på, når man jo slet ikke til at starte det
program. Og i øvrigt er det jo ikke sikkert, de findes på maskinen.
Det er fx ikke på min, som jeg har ryddet for den rædselsfulde
standard-installation.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-04 09:25

Hej Asbjorn

> [...]
> program. Og i øvrigt er det jo ikke sikkert, de findes på maskinen.
> Det er fx ikke på min, som jeg har ryddet for den rædselsfulde

Når man nu får en maskine ind og man fjerner det password, som vores kære
ven i dette tilfælde skal gøre, så får han jo ligesom adgang til
herlighederne, ik'..

Og, ja, som en anden skrev, så finder du det i bios, for det er også derfra
Access IBM henter det...

Og nej, det er ikke fjernet, hvis idioten kommer til en anden for at få
fjernet passwordet, hvor klog er han så lige, hvor meget kan han så lige
pille i bios...

I øvrigt synes jeg nu Access IBM er ganske udemærket, jeg er sikker på at
min maskine er up to date med drivere osv fra IBM...

Mvh
Carsten, Østerbro