Hvor stor risiko ?
Fra : Jesper PP.

Dato : 02-12-04 21:38

Hej

Jeg har oprettet en ratepension med tilhørende depot. Nu skal jeg så til
at sammensætte min portefølje. Min tidshorisont hedder +30 år og min
forrentning skulle gerne være så høj som overhovedet muligt. Jeg er villig
til at acceptere en ret høj grad af risiko (jeg har en fornuftig
pensionsordning i forvejen og enten skal det give godt ellers også kan det
være lidt lige meget).
Jeg gider ikke sidde derhjemme foran computeren på en daglig basis og
handle enkelte aktier.
Jeg havde tænkt mig at sætte midlerne i vækstzone investeringsforeninger
PAL(østeuropa, japan, asien, sydamerika) med en fornuftig morningstar
rating og med en spredning så jeg ikke har det hele i en zone eller
investeringsforening (på sigt max 10% pr. forening).

Lyder ovenstående helt tåbeligt ?

--
Jesper

Fra : BbB

Dato : 02-12-04 22:01

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> skrev i en meddelelse
newssied9uaal8214w@freja...
> [...]
> rating og med en spredning så jeg ikke har det hele i en zone eller
> investeringsforening (på sigt max 10% pr. forening).

JA!!

En væsentlig information - hvor stort beløb taler vi om?

BB

Fra : Jesper PP.

Dato : 02-12-04 22:08

> JA!!
>
> En væsentlig information - hvor stort beløb taler vi om?
>
> BB

Opfyldningsbeløbet - dvs. 40.100 i år

--
Jesper

Fra : Anders Mørk

Dato : 03-12-04 08:06

> Opfyldningsbeløbet - dvs. 40.100 i år

Hvis jeg var i dine sko og var villig til at acceptere en relativt stor
risiko over et pænt antal år, ville jeg købe aktier i kun et enkelt solidt
firma med en solid udbytteprocent. Det kunne være TDC, Danske Bank eller
måske NKT. Risikoen ligger herved i at det enkelte firma bliver
udkonkurreret, går konkurs eller sligt og den er teknisk set større end
risikoen for at en hel investeringsforening går konkurs.

På den anden side er der dog det at sige til det at din investering
ihvertfald ikke bliver spist op af administrationsomkostninger og du kan
glæde dig til at tage til generalforsamling hvert år og forvente et pænt
udbytte på 3-5% om året. Ovenikøbet kan du måske med glæde betale din
telefonregning herefter

../Anders

Fra : Devilicious

Dato : 05-12-04 00:26

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var i dine sko og var villig til at acceptere en relativt stor
> risiko over et pænt antal år, ville jeg købe aktier i kun et enkelt solidt
> firma med en solid udbytteprocent.

Hvorfor med en solid udbytteprocent? Jo mere der betales i udbytte, jo mere
falder kursen efter generalforsamlingen, og så skal have blot bruge penge på
at reinvestere det udbytte han har fået.

> [...]
> glæde dig til at tage til generalforsamling hvert år og forvente et pænt
> udbytte på 3-5% om året. Ovenikøbet kan du måske med glæde betale din

Det bliver svært når det er papire(r) i en pensionsordning :)

MK

Fra : BbB

Dato : 05-12-04 08:04

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det bliver svært når det er papire(r) i en pensionsordning :)

Ikke forstået.

Generalforsamling er da også åbent for pensionssparere.

Udbyttet er ens uanset om det er private eller pensionsmidler.

Hvad mener du med dit udsagn ?

BB

Fra : Devilicious

Dato : 06-12-04 01:01

"BbB" <bbbssslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke forstået.
> Generalforsamling er da også åbent for pensionssparere.
> Udbyttet er ens uanset om det er private eller pensionsmidler.
> Hvad mener du med dit udsagn ?

Jeg mener at det bliver svært at betale sin telefonregning med udbyttet fra
en investering der ligger i en pensionsordning.
Afkast af pensionsmidler er også pensionsmidler - skal du betale din
telefonregning er du derfor nød til at (del)ophæve din ordning, hvilket
næppe kan svare sig.

MK

Fra : Anders Mørk

Dato : 06-12-04 10:10

> [...]
> Afkast af pensionsmidler er også pensionsmidler - skal du betale din
> telefonregning er du derfor nød til at (del)ophæve din ordning, hvilket

Nu kommer alle kontanterne fra den samme kasse, så man betaler blot sin
telefonregning på sædvanligvis og glæder sig over at nogle af pengene i det
mindste går i egen lomme via ens pensionsordning...

../Anders

Fra : Anders Mørk

Dato : 06-12-04 10:09

> Hvorfor med en solid udbytteprocent? Jo mere der betales i udbytte, jo
> mere falder kursen efter generalforsamlingen, og så skal have blot bruge
> penge på at reinvestere det udbytte han har fået.

Det har du naturligvis ret i... Jeg bruger blot det at et firma udbetaler et
solidt udbytte som en proxy for at firmaet over en lidt længere tidshorisont
vil klare sig godt. Det er naturligvis en konservativ tankegang som jeg
mener er passende for en pensionsordning.

> Det bliver svært når det er papire(r) i en pensionsordning :)

I min ratepension kan det godt lade sig gøre... I en pensionsordning f.eks.
fra PFA eller Danica kan det muligvis ikke. Alternativt kunne man dog vælge
passive investeringsforeninger der følger et value-orienteret index.

../Anders

Fra : BbB

Dato : 05-12-04 08:02

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> skrev i en meddelelse
newssiefn6ttl8214w@freja...

> Opfyldningsbeløbet - dvs. 40.100 i år

I så fald ville jeg holde mig til 1-2 papirer frem for at sprede
investeringen. Køber du for mange små enheder bliver en del af en eventuel
fortjeste spist af omkostninger. Handelsposter i danske papirer ligger
typisk på 15-30000 kr i kursværdi - hold dig til enheder af den størrelse.

BB

Fra : Jesper PP.

Dato : 05-12-04 11:50

> [...]
> fortjeste spist af omkostninger. Handelsposter i danske papirer ligger
> typisk på 15-30000 kr i kursværdi - hold dig til enheder af den

Det lyder fornuftigt. Men nu har jeg jo tænkt mig at gentage nummeret de
år hvor jeg har råd. Hvad siger du til ideen, med at sprede
investeringerne på PAL fonde i forskeliige vækstzoner efterhånden som jeg
investerer ?

--
Jesper

Fra : Henrik Bastholm Hans~

Dato : 06-12-04 17:21

Jesper PP. wrote:

> Opfyldningsbeløbet - dvs. 40.100 i år

Jeg er begynder inden for området. Hvad menes der med opfyldningsbeløbet?

Mvh
Henrik

Fra : Jesper PP.

Dato : 06-12-04 18:54

On Mon, 06 Dec 2004 17:20:41 +0100, Henrik Bastholm Hansen
<H.HansenFJERN@ism.bo.cnr.it> wrote:

> Jeg er begynder inden for området. Hvad menes der med opfyldningsbeløbet?
>
> Mvh
> Henrik

Det er maksimum beløbet du kan indbetale på en ratepension og trække fra i
skat, uden at lave en 10-årig rate-pensions-indbetalingsaftale.

--
Jesper