fra Rødgin til Under/Arn- martini branca d~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 18:30

Det var Amarone della Valpolicella rødvinen med 15% alkohol - fremstillet at
druer tørret på bastmåtter i solrige Italien, som fik mig til at tilsætte
gin og vodka og jeg mener dette fremskridt er Nobelprisværdigt.
Nu har jeg optimeret opskriften - disse rødvine er jo for dyre til at blande
med brændevin til hverdagsbrug..
Alle rødvine kan bruges. Men Nettos "Masa" der også er fra Venedig-området
er ideel og billig. God kraftig og en ren gigant når gjort langtidsholdbar
med gin eller vodka.

Hvidvin har jeg så også prøvet at konservere og smagsforbedre på en gang.
De er for blomsteragtige til at det klær dem. Har man åbnet en flaske og
ikke vil drikke den hurtigt op, er vodka 1:1 dog altid en løsning.

Men Dry Martini, altså tør hvid vermouth, ikke cocktailen, er ofte på tilbud
i Netto og Fakta og den er i forvejen langtidsholdbar efter at være åbnet
(modsat vin). Og den kan også forbedres med diverse stærke tilsætninger og
bl.a. er nogle få dråber Underberg eller Arnbitter eller Fernet Branca en
god måde at peppe den lidt slappe vermouth op. Gin/vodka kan stadig
tilsættes men ikke nødvendigvis.

Underberg er lidt uøkonomisk fordi den kun sælges i miniflasker. Men der
skal ikke meget til for at en trist drik bliver rigtig interessant og
harmonisk med lidt af denne intense tyske super-bitter. Alt kan man dryppe
denne bitter i, og alt bliver godt. Incl dårlig sodavand og øl.
Angustura-bitter som briterne strinter i kold øl og mineralvand i
sommervarmen er da også godt - men der er mere klasse over de dyre tyske
bittere - hvoraf Boonekamp er lidt sød men anvendelig og den kamferholdige
Van Oosten er klart bedre end Nordsøbitter, Fishermanshots og lignende dansk
poppet bitter-efterligning.
Mærkelig nok nævner etiketterne til de intenst smagende brændevine ikke hvor
cocktail-egnede de er - måske de frygter at folk så ikke vil tylle den i sig
ren, men kun bruge den dråbevis.
En af de fine ting ved disse drikke med stærk spirituosa tilsat, er at
isterning ikke er nødvendig.
At disse mix vistnok ikke er nævnt i nogen cocktail-håndbog må være fordi de
ikke har samme sommerparty-fancy præg eller whiskybartender-præg som
amerikanske longdrinks , cocktails og shots. Men de er ideelle til en
vintereftermiddags hygge.
Fernet Branca og Fernet Mentha søges solgt som on-the-rocks drik. Det
angives som eneste opskrift fra firmaets side. Og er da OK, hvis man gider
hente isterninger, men is lammer smagsløgene og der er noget bagvendt ved at
tage koncentratet , dyrt og rent, og så skrue ned for smagsoplevelsen ved at
skrue ned for temperaturen.
En anelse Fernet Mentha i vodka er genialt, hvis man ikke er til
pebermynte - fortyndingen betyder at dette aspekt ved bittersnapsen ikke
længerre er generende (for mig).

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-12-04 00:49

Bo Warming wrote:

> [...]
> Venedig-området er ideel og billig. God kraftig og en ren gigant når
> gjort langtidsholdbar med gin eller vodka.

Masi... Og ja, den er god til prisen. Men blander du også den 1:1 med vodka?
Det lyder spændende, om end lige til den kraftige side... Kunne et mindre
forhold være bedre? Og hvor lang bliver holdbarheden? (NB: Jeg er en "sart
tøsedreng" hvad angår mug og den slags)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 03-12-04 05:31

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhold være bedre? Og hvor lang bliver holdbarheden? (NB: Jeg er en "sart

Det er vist kun om sommeren at visse rød og hvidvine der har stået opproppet
smager lidt forkert efter et par dage

Amarone der er 15% er hedvin med nær-uendelig holdbarhed opproppet, har jeg
erfaret, så tilstæning af 10% vodka til normal rødvin er sikkert nok til
evighedsholdbarhed - men måske fine smagsbalancer forrykkes, hvis det ikke
er så stærkt smagende en sag som disse sydeuropæiske kraftvine fra fx
Støvlehælen eller Venedig-området.
Hvis rødvin er trist i smagen(en liters papvine) eller har garvesyre der
skal overdøves, så er gin bedre end vodka.Det parfumerede ved gin er lissom
væk når tung rød dyne lægges over det.
Mug har jeg aldrig set på rødvin - jeg tror mine uheldige oplevelser med
gemt åbnet rødvin skyldtes almindelig eftergæring eller mælkesyre-.eller
eddike-dannelse, som kan være ret ulækker.