Reverse DNS
Fra : Morten Snedker

Dato : 02-12-04 16:32

Hvad er formålet med, at man på en mailserver har valgt ikke at have
Reverse DNS?

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Thomas Scholz

Dato : 02-12-04 16:09

Morten Snedker wrote:
> Hvad er formålet med, at man på en mailserver har valgt ikke at have
> Reverse DNS?

Nu er der intet formål ved ikke at ha' reverse DNS på den maskine som
kører en SMTP server. Faktisk vil det kun føre til at mail sendt fra den
kan blive afvist af visse servere som er sat op til at ignorer servere
som ikke har reverse DNS.

Men umiddelbart vil jeg tro du spørger hvad fordelen vil være hvis man
sætter sin egen til at droppe mail fra servere som ikke har reverse DNS.
Efter min mening gør det ingen forskel. Alle SMTP servere bør altid ha'
et reverse DNS tilknyttet (står i RFC mener jeg), og det kunne derfor
være med til at stoppe spam sendt fra fx dialup forbindelser. Men da
næsten alle dialup forbindelser idag også har reverse DNS, giver dette
ikke megen mening. Faktisk giver det bare mere belastning på din egen
mail server, da den skal lave en masse DNS opslag.

--
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-12-04 17:37

Thomas Scholz wrote:

> Efter min mening gør det ingen forskel. Alle SMTP servere bør altid ha'
> et reverse DNS tilknyttet (står i RFC mener jeg), og det kunne derfor
> være med til at stoppe spam sendt fra fx dialup forbindelser. Men da

Problemet er, at jeg som Cybercity kunde godt kan have købt mit
eget domænenavn, måske have webhotel og mailforwarding hos et
hostingfirma, men af praktiske årsager vælge at poste gennem CC's
smtp. Hvis jeg så poster gennem cc's smtp, med adressen
mig@mitdomæne vil reverse dns opslag blokere for min mail.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-12-04 17:48

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> hostingfirma, men af praktiske årsager vælge at poste gennem CC's
> smtp. Hvis jeg så poster gennem cc's smtp, med adressen

helt bestemt nej (ellers har jeg misforstået dit spørgsmål)

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-04 00:49

In article <18duq0t2c2ad8evb28ijoqv81k4drt9mci@4ax.com>, Morten Snedker wrote:
> Hvad er formålet med, at man på en mailserver har valgt ikke at have
> Reverse DNS?

Ingen. Men der er udbydere der ikke sætter reverse DNS op for kunde-IP'er,
og andre undlader reverse for at skjule deres ID.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-12-04 12:43

"Povl H. Pedersen" wrote:

> og andre undlader reverse for at skjule deres ID.

Man skuler da ikke ret meget ved at ikke have noget
reverse DNS. For det første kan man jo angive et
hvilket som helst navn ved opslaget. For det andet
findes der i mange tilfælde oplysninger i whois om
IP adressen.

--
Kasper Dupont

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-04 00:55

In article <41B05126.959C8721@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> hvilket som helst navn ved opslaget. For det andet
> findes der i mange tilfælde oplysninger i whois om

Enig - men dummernakkerne der tror det skjuler deres ID
ved vel også at avanceret teknologi som traceroute og
whois ikke er hver mands kundskab.