Skærme
Fijala 3554
Hvor "rolig" kan man få en CRT?
Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 02-12-04 14:35

Hejsa gruppe!

Jeg har en gammel hovedskade fra en sejlsportsulykken, og bliver derfor
meget træt af at se på skærme med lav opdateringsfrekvens.

Jeg troede måske at fladskærme virkede bedre på øjnene/hovedet, men
baggrundslyset gør bare det hele værre.

Så tænkte jeg - hvis nu man ikke bekymrer sig så meget om prisen, hvor
"rolig" kan man så få en CRT skærm. Kan man komme over 100 Hz i
opdateringsfrekvens?

Eller er der måske nogen der har gode erfaringer med de dér kultrådsfilteret
man ganske fysisk og gammeldags klistrer på CRT skærmen?

Gode erfaringer modtages med kyshånd, eller bare med stor tak. o<§

mange hilsner Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-04 15:34

Peter Kock Henrichsen wrote:

> hvor "rolig" kan man så få en CRT skærm. Kan man komme over 100 Hz i
> opdateringsfrekvens?

Ja. Nu nævner du ikke noget og størrelse af skærm eller ønsket
opløsning. Min gamle ViewSonic G800 kan klare 1024*768 i 120Hz. Det er
en 20" skærm.
Jeg anvender selv 1280*960 i 75Hz.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 03-12-04 10:52

Tak for svaret - jeg vidste ikke at opdateringsfrekvensen havde noget med
opløsning og skærmstørrelsen at gøre. Ved du præcis hvordan sammenhængen er?

Og er det så korrekt at man først vælger den ønskede opløsning, og dernæst
højeste opdateringshastighed i dén opløsning?

mvh Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-12-04 13:55

Peter Kock Henrichsen wrote:

> Tak for svaret - jeg vidste ikke at opdateringsfrekvensen havde
> noget med opløsning og skærmstørrelsen at gøre. Ved du præcis hvordan
> sammenhængen er?

Der er to opdateringsfrekvenser, nemlig Horizontal (vandret) og
Vertikal (lodret). Den vandrette kaldes også liniefrekvensen og det
lodrette kaldes billedfrekvensen. Den vandrette er afhængig at
opløsningen og den lodrette bestemmer mængden af mulig flimmer (det er
den du vil have så høj som muligt).

Disse 2 frekvenser er afhængige af den signalbåndbredde som skærmen er
designet til, jo højere opløsning, desto større båndbredde kræves. Og
jo højere billedfrekvens, desto større båndbredde kræves.

En skærm der kan vise høje opløsninger skal altså også have en stor
båndbredde for at kunne vise billedet flimmerfrit.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 03-12-04 17:28

Wow, superdetaljeret beskrivelse! Skønt at få ordentlig besked - og lære
noget nyt.

mange tak for hjælpen

med venlige hilsner Peter

Fra : iddqd

Dato : 02-12-04 15:50

Peter Kock Henrichsen wrote:

> Så tænkte jeg - hvis nu man ikke bekymrer sig så meget om prisen, hvor
> "rolig" kan man så få en CRT skærm. Kan man komme over 100 Hz i
> opdateringsfrekvens?

Sagtens, 100 Hz er rimelig udbredt og 170 Hz er max på den skærm jeg
sidder med. Præcis hvad der kan opnås afhænger af opløsning, men
gennerelt er det sådan at desto størrer skærm desto højre frekvenser kan
den køre med i en given opløsning.

> Eller er der måske nogen der har gode erfaringer med de dér kultrådsfilteret
> man ganske fysisk og gammeldags klistrer på CRT skærmen?

Jeg tror ikke meget på dem, men der er vist dem som er glade for dem.

Mit råd er at gå i nogle store computerbutikker og få syn for sagen,
selvom CRT skærme ikke er det som sælges mest af så står de stadig de
store steder.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 03-12-04 10:55

> [...]
> er det sådan at desto størrer skærm desto højre frekvenser kan den køre

hejsa og tak for svaret - jeg vil da gå ud og kigge i nogle af
edb-supermarkederne. Men lige et enkelt spørgsmål: 170Hz er forbavsende
hurtigt synes jeg - føler du så at det er meget roligere at kigge på, eller
kan man med bevidstheden ikke umiddlebart opfange en frekvens højere end fx
100Hz?

mvh P

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-12-04 10:09

"Peter Kock Henrichsen" <sneglefart@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:XJWrd.382$zm2.185@news.get2net.dk

> [...]
> du så at det er meget roligere at kigge på, eller kan man
> med bevidstheden ikke umiddlebart opfange en frekvens

Jeg kører 1280*960/100 Hz i windows. I spil 1024*768/120 Hz. Jeg tror
egentlig ikke jeg kan se forskel. Men da skærmen kan gøre det, skal den da
ha lov. :)

Samsung 959NF er nok det bedste bud på en lækker 19" skærm til en billig
penge. Det er en sådan jeg har. Jeg har 2 gange haft TFT (Samsung 172T og
Acer AL732), som er røget videre i systemet pga, at jeg ikke kunne finde mig
til rette.

Du kan finde den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21864

- Martin

Fra : Peter Kock Henrichse~