Er gede-kød for gede-kneppere?
Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 09:56

Vildt er dejlig undskyldning til at bruge enebær - der ellers også klær
svinekød - men behøver vi ged i køledisken, hvis ikke det er billigt?

Jeg har prøvet strudsm rensdyr, elsdyr, dådyr, elandantilope og kanin -
og (selvfanget, selvhængt) baggårds-kat og forandring fryder altså ikke så
meget at det gør noget.

Hvad vedkommer det gastronomi at alt køde har samme aminosyreprofil som vort
legeme dvs er ernæringsmæssig helt i top. Om vi så erstattede alt kød med de
knap-så-perfekte flæskesvær (som Irma advarer mod på emballagen - for
lækkert er forbudt når uperfekt)
så ville ingen dansker få kvasiorkhor-sygdommen, som jeg rettede intens og
dyr Danida-propaganda-insats imod, da jeg var Danida udsendt til Zambia og
Afghanistan i fire år.
Vi er i overskud med alt - så det vidner om løgnejournalistik når nyheder
opreklamerer ny slagterspecialitet med sundheds-anprisning.

Gedekød: den ukendte delikatesse --
På verdensplan hører ged til blandt den mest udbredte kødspise. I Danmark
har vi ikke lært at spise ged, selv om køddet både har en udsøgt smag og
ernæringsmæssigt ligger i absolut topklasse.
http://www.jp.dk/login?url=erhverv/artikel:aid=2753060

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-12-04 10:36

[Advarsel: Stærk kost for kæledyrselskere!]

Bo Warming wrote:

> Jeg har prøvet strudsm rensdyr, elsdyr, dådyr, elandantilope og kanin
> -
> og (selvfanget, selvhængt) baggårds-kat og forandring fryder altså
> ikke så meget at det gør noget.

Hvordan smager kat? Og hvordan er konsistensen/kødets tekstur? Kunne
egentlig også godt tænke mig at smage en hund en dag

> [...]
> Danmark har vi ikke lært at spise ged, selv om køddet både har en
> udsøgt smag og ernæringsmæssigt ligger i absolut topklasse.

I Rom, hvor jeg indtil for nylig boede, spiser man meget ged - sådan en
bjerggedsagtig ting. Det smager utrolig lækkert - meget karakteristisk og
"sød" i smagen i forhold til lammekød. Har dog også hørt, at ged ofte kan
være en noget sej og trevlet affære.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-04 13:08

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [Advarsel: Stærk kost for kæledyrselskere!]

> Hvordan smager kat? Og hvordan er konsistensen/kødets tekstur? Kunne
> egentlig også godt tænke mig at smage en hund en dag

Min far var i Sverige under krigen og spiste sammen med en dyrlæge på en fin
restaurant og de bad om kanin. Men fik kat - afslørede knoglerne. Det er
også min erfaring at det er samme fjerkræagtige, ret uinteressante kød.
Kaniner havde jeg gående på gulvtæppet i firserne og tyske journalister der
skulle interviewe mig om Sædhjælpsfondet blev hylet helt ud af dem. Det var
lækkert nok at spise, men ikke noget jeg gad længe. I Afrika spiste jeg det
ofte på restaurant og meget fint tilberedt , men stadig ret trist.
Jeg ville gerne smage rotte - eller hund, så hvis en restautant med sådant
kommer i København, håber jeg det vil blive nævnt i subject line på denne
> [...]

> "sød" i smagen i forhold til lammekød. Har dog også hørt, at ged ofte kan

Jeg elsker at kød er senet og ikke glider hurtigt ned. En hængt stake der
kan spises med sugerør er ikke mig. Men der skal være krølfedt sammen med
trevlerne og geder er jo ikke fede som får, så det kræver nok en særlig
sauce.
I Afghanistan lærte jeg youghurt lage til kebab - så smager får ikke af
uld. Måske det også er løsningen på ged, kat, kanin osv.At der trænger godt
med chili ind i det syrnede , halvrådne kød., hvor lage har hindret ydre
mikrobeangreb

Fra : Aksel Petersen

Dato : 02-12-04 15:20

Bo Warming wrote:

> [...]
> har vi ikke lært at spise ged, selv om køddet både har en udsøgt smag og
> ernæringsmæssigt ligger i absolut topklasse.

Jeg er nu ikke helt sikker på dette sidste.
Jeg har en anelse om, at der rundt omkring på lokale markeder rundt om i
landet falbydes "lammekød" og "lammelår" som meget vel kan være ged. Det
er meget vanskeligt at se forskel, med mindre, der på kødet finde
enkelte hår fra dyret - enten lige(=ged) eller krøllede(=får).
Min far købte ofte et helt "lam" med hjem, og mor sendte gode stykker
heraf til venner og slægtninge. Det affødte megen positiv respons - om
hvor herligt det havde været - indtil han en dag kom til at afsløre for
mor, at det som regel havde været ged!
Venligst
Aksel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-12-04 09:01

"Aksel Petersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
.. Det affødte megen positiv respons - om
> hvor herligt det havde været - indtil han en dag kom til at afsløre for
> [...]
He He..
Det minder mig om dengang at jeg arbejdede i Aqaba i Jordan.
Jeg spiste gerne min varme middagsmad ude i kantinen på fabrikken , netop
fordi at jeg gerne ville smage den lokale spise.

Jeg synes også , at deres lam var forbløffende godt .
En dag påvej ud til fabrikken , kørte jeg så forbi havnen , og der lå et
kæmpe skib - lige så stor , som de bil transport skibe , der sometider
ligger i Fredericia havn. Dette skib var bare ikke med lukkede sidder - ud
over skroget , så resten af skibet ud til at være lavet af stillads.

Ud fra båden kom der så geder MANGE geder , og så begyndte der så småt at
ringe en "bjælde" for mig. Om aftenen gik jeg så en tur i byen , og som
forventet fandt jeg ikke 1 eneste lam - kun geder

Jeg synes nu stadig , at ged smager godt men da jeg fortalte min gamle
mor , at jeg næsten hver dag fik Ged til middagsmad , så hun helt forkert ud
i hovedet *lol*

Mvh
MJ

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-12-04 10:40

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> mor , at jeg næsten hver dag fik Ged til middagsmad , så hun helt forkert ud

Det er måske at strække denne tråd lidt for langt, MEN
det er sjovt med de forskellige idiosynkrasier hos folk.
Jeg arbejdede engang i en periode i Pakistan og boede på det fine hotel
i byen.
De havde en 35 - 40 forskellige retter på menukortet. Jeg prøvede dem
alle flere gange, men sprang over "Brain Marsala", som jeg bestemt ikke
havde lyst til. Endelig en dag tog jeg mod til mig og bestilte denne
ret. For pokker, hvor smagte den godt. Jeg valgte den hver aften hele
den efterfølgende uge.
Men kat og rotter! Føj for f.....
Venlig hilsen
Aksel