Mobil telefoni på ferien
Fra : Highlander

Dato : 02-12-04 07:53

hvad er smart ( billigst) at gøre når ens 2 unger skal have mobilen med på
ski ferie ?
( ingen mobiler er ikke en options - da jeg vil have så vi kan få fat på
hinanden)

som jeg har forstået det: så betaler man jo selv - hvad det koster fra "den
sidste danske sendemast" og frem til den man nu er ved og tilbage til "den
første danske mast" når man modtager et opkald ? -

gælder dette også SMS ?

og hvad gør man for at undgå at betale for beskeder til mobil svareren ?

slukker man mobilen inden man køre over den danske grænse og køber et
"taletidskort" på bestemmelsestedet - eller er det nok at annullere
omstilling til mobilsvar når man er kommet frem ?

pfh tak

Lars Hansen

Fra : Ole

Dato : 02-12-04 11:23

"Highlander" <highlander_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "taletidskort" på bestemmelsestedet - eller er det nok at annullere
> omstilling til mobilsvar når man er kommet frem ?

Det er normalt sådan, at modtagelse af SMS i udlandet er gratis, men tjek
alligevel hos din mobiludbyder. At sende en SMS til en dansk mobiltelefon
koster ekstra, men din udbyder skulle gerne have en liste med priser for
afsendelse af SMS i udlandet samt modtagelse af opkald og opkald til andre
telefoner. Du skal dog være opmærksom på, at disse priser varierer, alt
efter hvilket land man er i, og hvilken udbyder man bruger i det pågældene
land.

Hvis du slukker mobilen, mens den stadig er på det danske net, og lader
telefonsvarer tage opkaldet, vil omstillingen normalt være gratis, dog
afhængig af udbyder. Hvis telefonen først er kommet på et udenlandsk net vil
opkald først gå til det land, som man er i, og her betaler man for at få
opkaldet sendt til det land, man er i. Slukker man så telefonen i det land,
og lader telefonsvareren tage kaldet, betaler man for at få sendt opkaldet
retur til Danmark, hvilket bevirker, at indtalelse af beskeder på ens
mobilsvarer kan gå hen og blive en dyr fornøjelse. Skal man have sin mobil
tændt i et andet land, er det en god idé at deaktivere viderestillingen til
telefonsvareren.

Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-12-04 11:55

Ole wrote:

> [...]
> betaler man for at få sendt opkaldet retur til Danmark, hvilket
> bevirker, at indtalelse af beskeder på ens mobilsvarer kan gå hen og

Det svarer ikke til den besked, jeg har fået fra mit telefonselskab
(Sonofon). Er mobilen slukket, går samtaler til telefonsvarer ikke over
udlandet.

vh
Jan

Fra : bj

Dato : 02-12-04 12:54

> Det svarer ikke til den besked, jeg har fået fra mit telefonselskab
> (Sonofon). Er mobilen slukket, går samtaler til telefonsvarer ikke over
> udlandet.

Kan du lige få det på skrift? Det tror jeg ikke helt er rigtigt, da jeg har
oplevet det modsatte...med sonofon. jeg har ikke sonofon af sammen årsag, da
de sagde det samme til mig telefonisk, men ville ikke stå ved det. Jeg ahvde
det jo ikke på skrift. "af skade blvier man klog" og derfor har jeg skiftet.

bj

Fra : Elbarto

Dato : 02-12-04 12:59

> Det svarer ikke til den besked, jeg har fået fra mit telefonselskab
> (Sonofon). Er mobilen slukket, går samtaler til telefonsvarer ikke over
> [...]

Min fætter køre DK- Italien og vi bruger SMSer når han ikke er i DK
N¨år jeg sender er det samme pris som ellers og koster ikke ham noget at
modtage det
Derimod når han sende ligges der et lille gebyr på der ikek engang svare
til dobbelt takst

PMR walkier er en fremragende ting hvis området ikke er for stort

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Ole

Dato : 02-12-04 13:36

[SNIP]

> Det svarer ikke til den besked, jeg har fået fra mit telefonselskab
> (Sonofon). Er mobilen slukket, går samtaler til telefonsvarer ikke over
> [...]

Jeg vil ikke kalde mig selv mobilekspert, men sådan som den del af GSM
teknologien virker er, at et kald vil forsøges routes til det netværk, hvor
mobiltelefonen sidst var aktivt, dvs tændt og havde antenneforbindelse til
en mast. Hvis man har viderestillet mobiltelefonen til ens telefonsvarer,
når der ikke er kontakt til telefon, enten fordi den er slukket, eller den
ikke kan komme i kontakt til en antenne, vil man have "oplyst" til
netværket, hvad der skal se med opkaldet i denne situation. På en dansk
mobiltelefon vil ens telefonsvarer have et telefonnummer, der starter med
+45.

Hvis man så har viderestillingen og haft mobiltelefonen tændt i udlandet,
vil det netværk som man sidst havde kontakt med smide kaldet tilbage til
Danmark. Uanset hvor man er i verden vil en sådan viderestilling vil
fortolket som et almindeligt opkald, derfor vil man, hvis man har været i
udlandet blive taksteret som om man selv har ringet om til en derhjemme. Ens
mobiltoperatør har mulighed for at bestemme, at opkald foretaget i Danmark
til bestemte numre, som for eksempel, den nummerserie man bruger til
telefonsvarer, er gratis, og derfor vil det eksempelvis ikke koste dig
noget, hvis en person indtaler en bedsked på din telefonsvarer, hvis du
sidst har haft telefonen tændt herhjemme.

Ole

Fra : Signe Kristensen

Dato : 06-12-04 21:46

Det bliver hurtigt dyrt med mobilen, så overvej om ikke walkie-talkier er
billigere i længden! Vi har selv haft dem med og de har fungeret perfekt!!
Mener de kostede ca 400 kr.

-Signe