|
| Tømme karburatorer? Fra : Tom Christensen |
Dato : 02-12-04 00:39 |
|
Hej
Jeg har sat min Virago "i stald", skiftet olie og tømt benzintanken. Og nu
står den tørt og varmt i en kælder. Jeg har læst diverse vinter-beskrivelser
men intet svar fundet:
Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
--
venlig hilsen
Tom Christensen
reenchri"snabela"tiscali.dk
| |
Ulvir (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 02-12-04 01:00 |
|
Tom Christensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har sat min Virago "i stald", skiftet olie og tømt benzintanken.
> Og nu står den tørt og varmt i en kælder. Jeg har læst diverse
> vinter-beskrivelser men intet svar fundet:
>
> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
Jeg har før hørt at man skal fyld benzintanken helt op- for at undgå
kondensvand.. Ved ikke om det passer, men det lyder lidt logisk..
Mvh- Ulvir.
| |
Armand (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-12-04 03:31 |
|
Tom Christensen <spamvil@jegikkeha.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41ae55fc$0$17064$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har sat min Virago "i stald", skiftet olie og tømt benzintanken. Og nu
> står den tørt og varmt i en kælder. Jeg har læst diverse
> vinter-beskrivelser men intet svar fundet:
> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
- Svømmerhusets bensin-indhold konserverer som sådan svømmerhusets indre da
der ikke gives mulighed for korrision á luftens påvirkning på den nøgne
aluminium, så det vil være dumt at tømme og lade henstå "indvendigt
nøgent"!
- På den anden side, så ville det være godt at få en given mængde vand
fjernet, så dét ikke medfører korrision. En tømning efterfulgt af
genfyldning ville derfor være fornuftigt.
- Men til gengæld så: Ved at genfylde risikerer man netop at lede evt.
forekommende vand fra bunden af tanken (de fleste bensinhaner er
vacuumstyrede hvor
fylde-fynktionen: "PRI" trækker nederst i tanken, hvor forekommende vand
befinder sig) og ned i svømmerhusene
Bedste kompromis må være at give sæsonens sidste tankfuld en spritkur, for
at slippe af med givent vand i brændstof-systemet!!
Aprospos:
Jeg har tidligere tænkt på om ikke også det ville konservere motorens
indre på enkleste vis, hvis man lod den sidste optankning bestå af
to-takts bensin :-/
Anyhow:
Bered dig på at svømmerhusets indhold har mistet boostet helt og holdent
ved
forårets komme og tap det, til den tid, af inden at du drukner dine NGK-rør
i startforsøget!
HOTTIP:
www.dmc-org.dk der har en grundig opstaldnings-artikel under FAQ'en!
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 02-12-04 07:25 |
|
Armand wrote:
> - Men til gengæld så: Ved at genfylde risikerer man netop at lede evt.
> forekommende vand fra bunden af tanken (de fleste bensinhaner er
> vacuumstyrede hvor
> fylde-fynktionen: "PRI" trækker nederst i tanken, hvor forekommende vand
> befinder sig) og ned i svømmerhusene
Det er vel bare at rykke vakuumslangen og suge i den. Eventuelt med en af
sprøjter fra apoteket.
> Bedste kompromis må være at give sæsonens sidste tankfuld en spritkur, for
> at slippe af med givent vand i brændstof-systemet!!
Var der ikke en der lavede forsøg med hvor meget sprit der egentlig skulle i
tanken for at tømme den. Rådet må vel være at fylde tanken og læne maskinen så
hanen ikke er laveste punkt.
> Aprospos:
> Jeg har tidligere tænkt på om ikke også det ville konservere motorens
> indre på enkleste vis, hvis man lod den sidste optankning bestå af
> to-takts bensin :-/
Hov hov du. Det er min kæphest. Giv den bare en ordentlig sjat. Det skader ikke.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
anders majland (03-12-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 03-12-04 09:51 |
|
>> Jeg har tidligere tænkt på om ikke også det ville konservere motorens
>> indre på enkleste vis, hvis man lod den sidste optankning bestå af
>> to-takts bensin :-/
>
> Hov hov du. Det er min kæphest. Giv den bare en ordentlig sjat. Det skader
> ikke.
2-taks benzin - Dvs olieblandet benzin egner sig ikke til at stå vinteren
over. Så skille olie og benzin nemt igen ...
/A
| |
Ib Jakobsen (03-12-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 03-12-04 14:39 |
|
anders majland wrote:
> 2-taks benzin - Dvs olieblandet benzin egner sig ikke til at stå vinteren
> over. Så skille olie og benzin nemt igen ...
Vel ikke hvis det er en ordentlig selvblandende?. Det gjorde det da ikke i gamle
dage. Men det betyder vel ikke så meget. Bare det har fedtet lidt hvor det skal.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Christer Waleryd (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 02-12-04 07:58 |
|
"Tom Christensen" <spamvil@jegikkeha.dk> writes:
> Hej
>
> Jeg har sat min Virago "i stald", skiftet olie og tømt benzintanken. Og nu
> står den tørt og varmt i en kælder. Jeg har læst diverse vinter-beskrivelser
> men intet svar fundet:
>
> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
Ja.
Den benzin der er igen etter en vinter med fordampning gennem
lufteslangene vil du ikke ha inn i din motor.
Dessuten får bunnfallet en ekkel konsistens.
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
| |
Eg Egemarke (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 02-12-04 08:30 |
|
Du skal ihvertfald IKKE sætte din Mc i vinterhi UDEN at tanken er fyldt HELT
op, Bonnie´s Fz 600 har stået i en opvarmet garage i ca 1½ år uden at køre
med en ½ tank, dette var nok til at der gik kondens i tanken med følgende
rustangreb og de problemer der følger med at få svejset/lappet tank mm.
Et tip er at lade Mc´en stå i 1 Måned fuldt tanken derefter dræner du ca en
kop fuld ud af tanken uden at have rystet for meget rundt så har du fået den
sidste smule vand ud fra bunden som måtte gemme sig derinde. Og husk at
fylde efter med benzin igen.
Som armand rigtigt nok skriver, så hold du endelig karburatorerne med benzin
osse så de forskellige smådele forbliver "våde"
husk på de "dimser" der sidder derinde i sådan en karburater har en kg pris
der er dyrere end diamanter.
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
| |
Christer Waleryd (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 02-12-04 09:00 |
|
"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> writes:
> Du skal ihvertfald IKKE sætte din Mc i vinterhi UDEN at tanken er
> fyldt HELT op, Bonnie´s Fz 600 har stået i en opvarmet garage i ca 1½
> år uden at køre med en ½ tank, dette var nok til at der gik kondens i
> tanken med følgende rustangreb og de problemer der følger med at få
> svejset/lappet tank mm.
> Et tip er at lade Mc´en stå i 1 Måned fuldt tanken derefter dræner du
> ca en kop fuld ud af tanken uden at have rystet for meget rundt så har
> du fået den sidste smule vand ud fra bunden som måtte gemme sig
> derinde. Og husk at fylde efter med benzin igen.
Avtapningen ligger gerne noget høyere end bunnen av tanken. Sprit er
en sikker måde at få ud vandet.
> Som armand rigtigt nok skriver, så hold du endelig karburatorerne med
> benzin osse så de forskellige smådele forbliver "våde"
> husk på de "dimser" der sidder derinde i sådan en karburater har en kg
> pris der er dyrere end diamanter.
Har du sett hvordan inneholdet ser ut efter en vinter?
Det ser definitivt ikke ut som noget der vil passere de små dyser med letthed.
Nei, tøm karburatoren(e).
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
| |
Torben Scheel (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-12-04 13:13 |
|
Christer Waleryd wrote:
>
> Har du sett hvordan inneholdet ser ut efter en vinter?
> Det ser definitivt ikke ut som noget der vil passere de små dyser med
> letthed. Nei, tøm karburatoren(e).
Man kunne jo tømme dem i foråret..
--
vh
Torben
| |
Moller (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 02-12-04 13:47 |
|
Tom Christensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har sat min Virago "i stald", skiftet olie og tømt benzintanken. Og nu
> står den tørt og varmt i en kælder. Jeg har læst diverse vinter-beskrivelser
> men intet svar fundet:
>
> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
Nej, lad benzinen blive i... så beskytter den det indre. Men du skal
tømme dem inden du starter den om foråret da de gode dele er dampet af
vinteren over.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Steen E. (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 02-12-04 14:11 |
|
>
> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
>
>
Dette er vist et af de lidt "religiøse" emner - er her nogen som har
reelle erfaringer med fordele/ulemper ved at tømme karburatorerne før
vinteropbevaring ?
I manual til Fazeren står udtrykkeligt :
"Before storing your motorcycle for several months ... Drain the
carburetor float by loosening the Drain bolt. This will prevent deposits
from building up"
Det stod der også i Honda'ens.
Så det gør jeg - erfaringer, anyone ?
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Christer Waleryd (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Christer Waleryd |
Dato : 02-12-04 15:56 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:
> >
> > Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
> >
> >
>
> Dette er vist et af de lidt "religiøse" emner - er her nogen som har
> reelle erfaringer med fordele/ulemper ved at tømme karburatorerne før
> vinteropbevaring ?
>
> I manual til Fazeren står udtrykkeligt :
>
> "Before storing your motorcycle for several months ... Drain the
> carburetor float by loosening the Drain bolt. This will prevent deposits
> from building up"
>
> Det stod der også i Honda'ens.
>
> Så det gør jeg - erfaringer, anyone ?
Som tidligere nevnt, tøm karburatoren.
Har hatt mc siden '86, de har alle satt pris på en god drenering....
/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no
| |
Martin Sørensen (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 02-12-04 16:12 |
|
>> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
> I manual til Fazeren står udtrykkeligt :
> "Before storing your motorcycle for several months ... Drain the
> carburetor float by loosening the Drain bolt. This will prevent
> deposits from building up"
> Så det gør jeg - erfaringer, anyone ?
Jeg har erfaringer med at en udtørret karburator kan være ret utæt når der
igen hældes benzin i den.. Skaden er dog ikke permanent, og problemet er
ikke større end at den bliver tæt igen, når o-ringene lige bliver blødgjort
igen pga. benzinen. Det kan derfor godt lige tage en halv times tid før
karburatoren igen er tæt.
Under alle omstændigheder tror jeg at det er en god ide at tømme den engang
imellem for at få evt. skidt ud. Jeg har dog i flere år haft min MC stående
vinteren over med benzin i karburatoren, og der er da ikke noget skidt at
spore hvis man åbner svømmerhuset og kigger ind i den. Jeg plejer nu også at
tømme karburatoren inden årets første opstart, men mere gør jeg ikke ved
den.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Tom Christensen (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Tom Christensen |
Dato : 04-12-04 03:56 |
|
Hej
Tusind tak for de mange svar.
Jeg er nødt til at tømme tanken for benzin pga brandfaren, så jeg har ingen
reel valgmulighed på dette område. Jeg regner med at demontere tanken og
skylle den med olie i den kommende weekend.
Mht karburatorerne har jeg besluttet at lade dem stå "fyldte" vinteren over
og tømme dem, før jeg til foråret hælder sprit+benzin på maskinen igen og
kører ud i solskinsvejret. Jeg har haft hældt sprit i de sidste 4-5
tankfulde, da jeg havde problemer med vand i benzinen.
mvh
Tom
| |
Richard (04-12-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 04-12-04 12:02 |
|
Tom Christensen wrote:
> Jeg er nødt til at tømme tanken for benzin pga brandfaren, så jeg har ingen
> reel valgmulighed på dette område. Jeg regner med at demontere tanken og
> skylle den med olie i den kommende weekend.
Ja, det er nok dit bedste valg så. Sørg for at få rystet olien godt
rundt i krogene
> Mht karburatorerne har jeg besluttet at lade dem stå "fyldte" vinteren over
> og tømme dem, før jeg til foråret hælder sprit+benzin på maskinen igen og
> kører ud i solskinsvejret.
Husk at sætte prop(per) i benzinslangen, så benzin/spritblandingen ikke
fordamper fra svømmerhuset i løbet af vinteren
> Jeg har haft hældt sprit i de sidste 4-5
> tankfulde, da jeg havde problemer med vand i benzinen.
Lyder fornuftigt, det gør jeg også på begge mine et par gange i løbet af
sæsonen - de holder indimellem flere ugers kørepause pga. vejr og tid -
og om efteråret ved benzinpåfyldningen efter hver eneste tur. Jeg har
dog ikke i nu 7 hhv 2 år været nødt til at tømme svømmerhusene om
foråret, de har startet lige godt for det. Men det er nu en god ting at
tømme og rense svømmerhusene indimellem, sprit eller ej
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Peter Jakobsen (03-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter Jakobsen |
Dato : 03-12-04 03:28 |
|
Steen E. wrote:
>> Skal man også tømme karburatorerne for benzin ved overvintring?
>>
>>
>
> Dette er vist et af de lidt "religiøse" emner - er her nogen som har
> reelle erfaringer med fordele/ulemper ved at tømme karburatorerne før
> vinteropbevaring ?
>
> I manual til Fazeren står udtrykkeligt :
>
> "Before storing your motorcycle for several months ... Drain the
> carburetor float by loosening the Drain bolt. This will prevent
> deposits from building up"
>
> Det stod der også i Honda'ens.
>
> Så det gør jeg - erfaringer, anyone ?
I de 2 år jeg havde min thunderace med karburatorer gjorde jeg det ikke, og
havde ingen problemer om foråret. Hvis du bare husker ½ liter sprit i tanken
og så fylde den helt op, er der ingen problemer med det, selv om den står
uden for...
--
M V H
Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (03-12-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 03-12-04 07:44 |
|
> I de 2 år jeg havde min thunderace med karburatorer gjorde jeg det
> ikke, og havde ingen problemer om foråret. Hvis du bare husker ½
> liter sprit i tanken og så fylde den helt op, er der ingen problemer
> med det, selv om den står uden for...
Ved hvilken tempratur tror du benzin fordamper hurtigst? Stuetemperatur
eller i vinterkulden? Min Offroader kan være svær (umulig) at starte efter
en måneds stilstand uden jeg tømmer karburatorene. Forskellige modeller har
større eller mindre tendens til at "dampe af" i karburatorene. Hvis din "as"
ikke er slem så tillykke, men lad være med at gøre det til en generel
anbefaling.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Moller (05-12-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 05-12-04 15:44 |
|
Peter Jakobsen wrote:
> I de 2 år jeg havde min thunderace med karburatorer gjorde jeg det ikke, og
> havde ingen problemer om foråret. Hvis du bare husker ½ liter sprit i tanken
> og så fylde den helt op, er der ingen problemer med det, selv om den står
> uden for...
Tillykke godt for dig... i de 6-7 år har jeg aldrig haft problemer med
den slags på MZ'en, men det ændre ikke på at min Bandit 1200 SKAL ha
tømt sine svømmerhuse hvis den ikke har været startet i over 3-4 uger.
og det er skam lige meget om der bruges sprit eller ej.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Edvard Korsbæk (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 02-12-04 16:49 |
|
For en del år siden så jeg en kabuarator, hvor slammet var så fast, at det
ikke kunne renses ud.
Højre skulder....
Og iøvrigt forbandet kostbart.
Men benzin er blevet langt renere med årene, og jeg har kun set/hørt det
gået helt galt en gang med bundfald der var blevet som sten i smalle
kanaler.
Korrossion indvendigt i kabuaratorer ser jeg næsten hvert år.
Min MZ dræner sig selv, og kabuaratoren korriderer derefter lystigt.
Det gjorde min Ariel iøvrigt også.
Og en BMW R 75.
Så, det er et valg mellem en mindre chance for at få noget bundfald der
ikke kan fjernes, og en større chance for at få et stykke arbejde med at
fjerne korression.
I år har jeg valgt at lade min GL 650 stå med benzin på - Også fordi jeg
bare stillede den hen.
Med venlig hilsen
Edvard Korsbæk
| |
|
|