Reklamationsret salg til anden virksomhed ~
Fra : Geely Motor

Dato : 01-12-04 21:27

Hej Gruppe

Nogen som lige har overblik over om det kan lade sig gøre at sælge en (eller
flere) ny(e) vare(r) helt uden reklamationsret fra et firma til et firma
hvis det skriftligt er aftalt ??

Med venlig hilsen

OO

Fra : Thomas C L

Dato : 01-12-04 23:09

Geely Motor wrote:
> [...]
> flere) ny(e) vare(r) helt uden reklamationsret fra et firma til et firma

Det tvivler jeg stærkt på. Jeg ville aldrig indgå som aftager i en
sådanne aftale.

Fra : Esben

Dato : 02-12-04 01:50

"Geely Motor" <sale@geely.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Nogen som lige har overblik over om det kan lade sig gøre at sælge en
> (eller flere) ny(e) vare(r) helt uden reklamationsret fra et firma til et
> firma hvis det skriftligt er aftalt ??

Det kan man godt.

--
Esben

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-04 10:51

Geely Motor wrote:

> [...]
> flere) ny(e) vare(r) helt uden reklamationsret fra et firma til et firma

Det kan lade sig gøre.

Købeloven kan ved handelskøb fraviges.
Det skal dog udtrykkelig aftales!

Man bør så som sælger spørge sig selv om, at man virkelig ønsker at
udsætte sine kunder for det.
Kunderne ved forhåbentlig også, hvad de indgår af aftaler.

Det er jo de kunder som kommer igen igen man tjener penge på.

mvh

Carsten Riis

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-12-04 12:38

> [...]
>
> Nogen som lige har overblik over om det kan lade sig gøre at sælge en
> (eller flere) ny(e) vare(r) helt uden reklamationsret fra et firma til et

Det kan det godt.

Over for erhvervskunder er købeloven deklaratorisk, det vil sige at loven
kun anvendes, hvis andet ikke er aftalt. Aftaler man IKKE noget, er det som
udgangspunkt købelovens bestemmelser, der er gældende også ved salg til
erhvervskunder.

Overfor privat-kunder, er købeloven præceptiv, det vil sige ufravigelig. Man
må således ikke lave aftaler, der stille kunden dårligere end købeloven.

I dit tilfælde laver du netop en aftale med køberen om at der ikke er nogen
reklamationsret.