Kunde vil ikke modtage
Fra : Per H

Dato : 01-12-04 19:15

Hvad gør man når en kunde har bestilt et par døre, og når de ankommer
ca 2 mdr. efter. mener hun at det er for sent og ikke ønsker dørene
længere?

Der er kun muntelig aftale.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-12-04 20:29

Per H wrote:
> Hvad gør man når en kunde har bestilt et par døre, og når de ankommer
> ca 2 mdr. efter. mener hun at det er for sent og ikke ønsker dørene
> længere?
>
> Der er kun muntelig aftale.

Hvis der foreligger en aftale, hvad enten om den er skriftlig eller
mundtlig, så skal begge parter overholde den.

Når den ene part, som i dit tilfælde, ikke overholder aftalen har man et
problem med at bevise hvad der er aftalt.
Den eneste måde du kan få dine penge er via retssystemet, eller hvis
"kunden" kommer på andre tanker.
Udfaldet af retsagen er ikke til at gætte på da det vil være påstand
imod påstand.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Peter

Dato : 01-12-04 21:00

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Den eneste måde du kan få dine penge er via retssystemet, eller hvis
> "kunden" kommer på andre tanker.
> Udfaldet af retsagen er ikke til at gætte på da det vil være påstand imod
> påstand.

Udfaldet bliver formentlig, at spørgeren ikke kan bevise aftalen og derfor
taber han sagen. Been there - done that.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Thomas C L

Dato : 01-12-04 21:10

Peter wrote:
> [...]
>

> Udfaldet bliver formentlig, at spørgeren ikke kan bevise aftalen og derfor
> taber han sagen. Been there - done that.

Kunden kan sikkert henvise til en aftale om lerveringsfrist. Jeg ville
også sætte pengene på kunden i denne sag.

TCL

Fra : Per H

Dato : 01-12-04 21:30

On Wed, 01 Dec 2004 21:10:26 +0100, Thomas C L <runner@csloke.dk>
skrev:

>Kunden kan sikkert henvise til en aftale om lerveringsfrist. Jeg ville
>også sætte pengene på kunden i denne sag.

Kunden blev orienteret om en levering på ca 2-3 måneder. af dørene.
De er gået nu, dørene er ankommet til virksomheden, men kunden mener
at hun har ventet for længe, Hun husker åbenbart helt forkert. mht
leveringer.

Skal jeg prøve at sælge dem til højst bydende?
( men alså ikke til hende den gamle rejekælling)

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Thomas C L

Dato : 01-12-04 23:04

Per H wrote:

> [...]
> leveringer.
>
> Skal jeg prøve at sælge dem til højst bydende?
> ( men alså ikke til hende den gamle rejekælling)

Du skal ihvertfald vurderer hvor meget en retsag vil koste med stor
sandsynlighed for at du taber den.

Det er lærepenge - næste gang få det på skrift. Den har vi vel alle
været i gennem, i et eller andet omfang.

Jeg ville sælge til anden side, og så minimerer tabet på denne måde.
Selv om man sidder med en sur smag i munden og lidt ondt bag i

Fra : Per H

Dato : 01-12-04 23:35

On Wed, 01 Dec 2004 23:03:59 +0100, Thomas C L <runner@csloke.dk>
skrev:

>Du skal ihvertfald vurderer hvor meget en retsag vil koste med stor
>sandsynlighed for at du taber den.

beløbet er ca 10.000 kr incl moms.

så det kan næppe svare sig.

>Det er lærepenge - næste gang få det på skrift. Den har vi vel alle
>været i gennem, i et eller andet omfang.

Det er første gang en kunde ikke ønsker arbejdet udført. Men måske
ikke sidste.

>Jeg ville sælge til anden side, og så minimerer tabet på denne måde.
>Selv om man sidder med en sur smag i munden og lidt ondt bag i

Ja colgate hjælper ikke , måske wiskey.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Peter

Dato : 02-12-04 19:52

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> beløbet er ca 10.000 kr incl moms.
>
> så det kan næppe svare sig.

Det kan godt betale sig at køre sag om kr. 10.000, men sådan som du har
fremstillet sagen er den formentlig ikke værd at gå videre med.

/Peter

Fra : Per H

Dato : 02-12-04 22:05

On Thu, 2 Dec 2004 19:51:50 +0100, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
skrev:

>Det kan godt betale sig at køre sag om kr. 10.000, men sådan som du har
>fremstillet sagen er den formentlig ikke værd at gå videre med.

fordi jeg ikke har noget på skrift?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : BbB

Dato : 02-12-04 22:30

> fordi jeg ikke har noget på skrift?

Din bevisbyrde er i hvert fald tung uden andet end påstande fra din hhv.
kundens side.

BB

Fra : Peter

Dato : 03-12-04 10:10

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> fordi jeg ikke har noget på skrift?

Ja.

/Peter

Fra : BbB

Dato : 01-12-04 21:47

> Hvad gør man når en kunde har bestilt et par døre, og når de ankommer
> ca 2 mdr. efter. mener hun at det er for sent og ikke ønsker dørene
> længere?
>
> Der er kun muntelig aftale.

Sælg dem til en anden - at vente 2 måneder på noget så simpelt som døre er
helt urimeligt (medmindre det var en del af aftalen). Du må der for påtage
dig en stor del af ansvaret for den brudte aftale.

BB

Fra : Per H

Dato : 01-12-04 22:17

On Wed, 1 Dec 2004 21:46:39 +0100, "BbB" <bbbssslet@hotmail.com>
skrev:

> [...]
>helt urimeligt (medmindre det var en del af aftalen). Du må der for påtage
>dig en stor del af ansvaret for den brudte aftale.

Der er fra fabrikkens side ca 2 mdr. leveringstid. og det var oplyst
til kunden, da hun ønskede en bestemt dør.
Det var en udv. dør i spec mål, og spec farve.

Så det kan da ikke være rigtigt at jeg skal tage en del af ansvaret.

Men det bivise alså så bare igen at alt skal skrives ned, og med
kundens underskrift.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Holst

Dato : 01-12-04 22:35

BbB wrote:

> Sælg dem til en anden - at vente 2 måneder på noget så simpelt som døre er
> helt urimeligt (medmindre det var en del af aftalen). Du må der for påtage
> dig en stor del af ansvaret for den brudte aftale.

To måneders leveringstid er ikke unormalt, hvis det er døre/vinduer i
specielle mål.

Fra : KHJ

Dato : 01-12-04 23:26

Holst wrote:

> To måneders leveringstid er ikke unormalt, hvis det er døre/vinduer i
> specielle mål.

Man må vel fastholde oplysningen til kunden om leveringstiden, netop med
baggrund i, at der er tale om en specialfremstilling. Denne leveringstid kan
jo bekræftes af fabrikanten, der i givet fald kan oplyse om dato for
ordreindgang (hvornår du har bestilt den), og at levering har fundet sted
inden for den opgivne leveringsfrist.

Men igen, det er dig, der skal kunne ikke alene overbevise om, at
leveringstiden er oplyst til kunden - og endnu værre, at kunden ved
ordreafgivelsen dermed akcepterede leveringstiden.

At blande fabrikanten ind tjener for så vidt kun til at bekræfte, at der i
forbindelse med ordre på en specialfremstillet dør har været tale om en
specifik leveringstid som den nævnte.

Ved ikke, om ovenstående kan bruges til noget - måske til for en advokat at
skrive til hende og fastholde den mundtlige aftale sandsynliggjort netop på
denne måde. Det kunne jo være, at hun blev "skræmt".
KHJ

Fra : Per H

Dato : 01-12-04 23:37

On Wed, 1 Dec 2004 23:26:29 +0100, "KHJ" <bito@karby.dk> skrev:

> [...]
>skrive til hende og fastholde den mundtlige aftale sandsynliggjort netop på
>denne måde. Det kunne jo være, at hun blev "skræmt".

næste problem jeg kan rende ind i at hun så trækker betalingen ud,
elller vil have afslag.!

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ralph

Dato : 01-12-04 23:28

> [...]
> Hvad gør man når en kunde har bestilt et par døre, og når de ankommer
> ca 2 mdr. efter. mener hun at det er for sent og ikke ønsker dørene

Drop sagen og sælg dørene til en nybygger, JEG har faktisk været godt
tilfreds med en "afbestilt" dør som jeg fik 500 kr´s. rabat på - de 500 var
sikkert byggemarkedets fortjeneste, men så er alle glade, kunden "hænger"
ikke på sin dør, du slipper skadesfrit, og jeg sparer 500 kr.

OG, send en ordrebekræftelse - som skal underskrives - næste gang.

Det kan da godt være at du vinder en evt. retssag, men er det besværet værd?

Personligt har jeg også været i den omvendte situation, hvor jeg bestilte en
dør, imellemtiden skete der en del ændringer i firmaet, som gjorde at jeg
ikke havde brug for døren, men da de truede mig med retssag valgte jeg at
købe den alligevel, efter 2-3 år fandt jeg alligevel anvendelse for døren.
Så alle KAN vinde på en træls sag.

--
venligst
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 01-12-04 21:13

"Per H" skrev

> Hvad gør man når en kunde har bestilt et par døre, og når de ankommer
> ca 2 mdr. efter. mener hun at det er for sent og ikke ønsker dørene
> længere?

Du kan starte med at spørge dig selv, er 2 mdr. en rimelig leveringstid, og
hvis det er, vidste kunden så det?
Havde du selv forvente en så lang leveringstid?

Næste gang er det forudbetaling og en fast leveringsdato.

mvh
Alex Christensen