Nissehue
Fra : Hjalte

Dato : 01-12-04 16:43

Hej alle...

Jeg har en forretning, og jeg har besluttet at i hele december skal
alle have nissehue på.

Men selvfølgelig er der en der skal være på tværs.
Hun nægter simpelthen at tage huen på. Ikke fordi den kradser og klør
ell. lign.
Hun vil bare ikke have den på.

Måske er det lidt flueknepperi men det er virkelig irreterende.

Har i nogle råd?

Både rent juridisk men også psykologisk

Håber i vil hjælpe,
på forhånd tak.

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-12-04 16:54

Hjalte wrote:
> [...]
> ell. lign.
> Hun vil bare ikke have den på.
>
> Måske er det lidt flueknepperi men det er virkelig irreterende.

En mulighed kunne være at respektere et nej.

En anden mulighed var at gribe fat i den pasus i ansættelseskontrakten
der nævner nissehuer?

Jeg tror du får MEGET svært ved at kræve at hun skal iføre sig nissehue
hvis hun ikke ønsker det, og der intet står om det i hendes kontrakt.
Jeg kender ikke retspraksis, men jeg kan da forstille mig at
fagforeningen vil stå ret stejlt på den ansattes rettigheder i sådan en sag.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Holst

Dato : 01-12-04 17:00

Anders Christensen wrote:

> En mulighed kunne være at respektere et nej.

Ja, den mulighed er der jo altid.

> En anden mulighed var at gribe fat i den pasus i ansættelseskontrakten
> der nævner nissehuer?

Hvis ansættelseskontrakten angiver, at de ansatte skal gå i særligt
firmatøj/uniform/whatever, så er det da bare at erklære nissehuen som en
del af dette.

Men er en sur medarbejder det værd?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-12-04 17:45

In news:41adea88$0$274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Holst <newsdec04@shelter.dk> wrote:
> Hvis ansættelseskontrakten angiver, at de ansatte skal gå i særligt
> firmatøj/uniform/whatever, så er det da bare at erklære nissehuen som
> en del af dette.

Nøj, jeg vil starte et rejsebureau, og så ansætte en flok bikini klædte
piger ~
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : [8830]Plis

Dato : 01-12-04 20:30

"Hjalte" <Hjalte81@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ell. lign.
> Hun vil bare ikke have den på.
>
> Måske er det lidt flueknepperi men det er virkelig irreterende.

Allerede på dit indlæg må jeg sige at det mærkbart ikke er dig at være
leder!...beklager den direkte tone...men hvis der skal indføres en "skik" om
at alle skal gå med huen...ville det måske have været smart at tage dette op
på et personalemøde....så alle havde haft mulighed for at give deres mening
til kende....
Det skinder igennem at DU har truffet beslutningen - men hvor er
medarbejderne i beslutningsprocessen???
Det kan godt være det er DIN forretning...men hvor var DU hvis ikke dine
ansatte gav hvad de havde i sig for at få "solgt varen"???

I dette tilfælde er der ingen juridiske regler der er gældende....kun
respekt for dine ansatte....og vil medarbejderen ikke gå med huen...må du
respektere dette - måske(og nu aner jeg jo ikke hvilken type biks du har)
kunne et tørklæde om halsen(med julemotiv) gøre udslaget...både for dig og
for medarbejderne næste år!

Kun en meningsudveksling

og selv tak!

Fra : Thomas C L

Dato : 01-12-04 21:16

Hjalte wrote:
> [...]
> ell. lign.
> Hun vil bare ikke have den på.
>
> Måske er det lidt flueknepperi men det er virkelig irreterende.

Uanset om man er en god eller dårlig leder (Se andet svar ), så har
du ingen juridiske rettigheder her.

Selvf. er det iriterende, men sikkert også et signal til dig om, at du
ikke har hende med på holdet. Det kan der være mange årsager til, men i
bund og grund skal du gøre op med dig selv om det er værd at gå videre
med. Lad hende gå uden. Hvis de andre tager deres af efterfølgende over
tid, er det et vink om, at du skal tage dine ansatte med på råd inden.

Beholder de andre den på, er det et signal til hende, og du skal måske
overveje hendes fremtid, for det er sikkert ikke den første gang hun er
på tværs.

Men kig altid på dig selv først, har du tromlet eller motiveret denne
beslutning igennem?!

Fra : Lars

Dato : 01-12-04 22:27

On Wed, 01 Dec 2004 21:16:26 +0100, Thomas C L wrote:

> Beholder de andre den på, er det et signal til hende, og du skal måske
> overveje hendes fremtid, for det er sikkert ikke den første gang hun er
> på tværs.

Mener du virkelig det? Det er da hamrende useriøst at begynde at overveje
en medarbejders fremtid, fordi hun ikke vil have trukket en nissehue ned
over hovedet hele december måned?
Hun er formentlig den eneste i firmaet med rygrad. Der er uden tvivl andre
medarbejdere, der heller ikke har lyst til at rende rundt med huen, men
som ikke rigtig tør sige fra.

/Lars

Fra : Thomas C L

Dato : 01-12-04 23:09

Lars wrote:

> [...]
> medarbejdere, der heller ikke har lyst til at rende rundt med huen, men

Måske jeg ikke har udtrykt mig klart nok. Hvis de andre fortsætter med
den, så er det vel udtryk for en accept af lederen og ikke kollegaen.
Det kan jo også være en lille ubetydelig ting - kvinder og hår har jo
deres eget liv

Men alvorligt talt - så skal man da altid overveje om det hold man har
er det rigtige. Det er trods alt lederen der sætter og styrer holdet.

Jeg kan ikke se, at det er useriøst at vurdere en medarbejder ud fra
disse kriterier lige så vel som de faglige. Nogle gange skal man skifte
ud, hvis ikke det er de rigtige der er med. Det er jo lederens opgave -
også de ubehagelige opgaver. Ellers er det jo bare en hyggeklub.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 04-12-04 08:55

"Thomas C L" <runner@csloke.dk> skrev i en meddelelse

> Men alvorligt talt - så skal man da altid overveje om det hold man har er
> det rigtige. Det er trods alt lederen der sætter og styrer holdet.

Tja det ret fik arbejdsgiveren go for 100 år siden, da der var storkonflikt
i danmark, men de vandt kun fordi man dengang, som arbejdsgiver avde
politiet og folketinget bag sig og arbejder kun vart folk der skulle knokle
til de segnede.

henrik

Fra : Hjalte

Dato : 02-12-04 00:38

On Wed, 01 Dec 2004 16:42:31 +0100, Hjalte <Hjalte81@email.dk> wrote:

Nåh nåh.
Det er da en masse ting som folk kan hive ud af et indlæg.

Men jeg siger (endnu engang) tak for jeres bidrag, alle som et.

Det er svært at forklare en situation i en tekst. Og der er mange
aspekter der spiller ind... men dem lader vi ligge.

Måske er det mangel på lederegenskaber, og måske er det en medarbejder
der bare skal være på tværs.

Det er ikke noget stort problem, jeg var bare lettere irrereret over
situationen, og det er jeg stadig.
Men nu er sagen den, at jeg er lidt splittet.
Fordi på den ene side syntes jeg det er fair nok at hun ikke vil gå
med nissehue, det er bare sådan, at hun er ret dygtig til sit arbejde,
men alligvel altid på tværs over store og små ting, og nissehuen var
dråben der fik bægret til at flyde over.

Så det jeg søger er bare nogle gode råd.

Og til 8830 kan jeg lige tilføje, at han da har ret.
Jeg har haft virksomhed i små 10 måneder nu, og den største udfordring
har for mit vedkommende været at skulle være leder.
Nogle har det, andre ikke. Men jeg tror på at det er noget der kan
læres ved erfaring og indsats.

Men jeg er ikke så meget ude efter at tvinge hende til at tage den på.
Jeg har jo givet hende "lov" til at arbejde uden.

Men stadigvæk, gode råd modtages med kyshånd

Og hvis i har nogle gode ideer til at udvikle sine evner som leder, så
kom da med dem...

Fra : [8830]Plis

Dato : 02-12-04 09:31

> [...]
>
> Det er svært at forklare en situation i en tekst. Og der er mange
> aspekter der spiller ind... men dem lader vi ligge.

Det er altid sværere at udtrykke holdninger i tekst end i det talte...eller
sagt på en anden måde...det kan..fordi man ikke kan se "modstanderen" altid
komme til at lyde hårdere end det er når man ser "formaninger" og andet i
tekst

> [...]
> men alligvel altid på tværs over store og små ting, og nissehuen var
> dråben der fik bægret til at flyde over.

Nu er det jo at vi i tråden ikke ved hvad hun ellers er på tværs over...men
ved du hvad??....Jeg har i min tid tid som medarbejder sat en ære i at
udtrykke mine meninger om småt og stort i de virksomheder jeg har været
ansat i...nogle af de ledere jeg har haft har modtaget det positivt..og
andre negativt... De der modtog det negativt så ikke de ressourcer der i
virkeligheden lå i at en medarbejder er stærk nok i troen på sig selv til,
at udtrykke noget der måske kan opfattes negativt...synd for dem....og måske
for dig....?? Prøv at vende hendes "påtværshed" til at hun faktisk bare
udtrykker sin mening om de ting hun enten finder urimelige..eller måske slet
og ret tåbelige i DIN måde at gøre tingene på/lede på...og måske...tage ved
lære

> [...]
> har for mit vedkommende været at skulle være leder.
> Nogle har det, andre ikke. Men jeg tror på at det er noget der kan

Det er klart også min opfattelse...at man kan tage ved lære......men først
og fremmest skal man lære at respektere sine medarbejdere...og ikke
tyranissere sine meninger og beslutninger igennem - Jeg ved jo selvsagt ikke
om det er det du har gjort...men du skriver"jeg har besluttet" - hvilket i
mine øjne giver en indikation om at du...hen over hovedet på
personalet...har taget beslutningen......og den går ikke....! Ikke i mine
øjne i hvert fald!

Og så er det altid en udfordring at skulle "lede og fordele"
arbejdet...fremfor at "være led og fordele" - jeg er sikker på at du klarer
det fint....!

Og nu bliver jeg nysgerrig...hvilken slags forretning driver du??...og du
kan gerne svare på mail...Fjern FJERN i min mailadresse

Bedste julehilsner

Peder

Fra : Per Krabbe

Dato : 02-12-04 21:57

> [...]
> alle have nissehue på.
> Men selvfølgelig er der en der skal være på tværs.

Jeg forstår ikke den lange tråd det her er blevet til.

Det er nu enkel ledelsesfilosofi og frugtavlervisdom der siger
"at har man et enkelt råddent æble i kassen - så få det væk hurtigst, det
vil uden al tvivl smitte de andre"

Og det betyder så I dit tilfælde at der pludselig ikke er nogen der vil gå
med nissehue, det grænser jo til anarki!

Da du ikke kan undvære hele dit personale - så smid hende ud hurtigst.

mhv
pkc
Enkeltmands firma m/nissehue <

Fra : [8830]Plis

Dato : 02-12-04 23:25

> [...]
> med nissehue, det grænser jo til anarki!
>
> Da du ikke kan undvære hele dit personale - så smid hende ud hurtigst.

Aarhj Per - det kan du ikke mene???
Man kan sq da ikke smide en medarbejder ud fordi vedkommende ikke finder det
formålstjenstligt at gå med en nissehue...det er fisme godt jeg ikke
arbejder for dig, med den filosofi!!!!
Og at du ikke fatter at tråden er blevet lang...tjaaa..I rest my case....det
er jo til at forstå...at du ikke forstår - for den holdning du ligger for
dagen...vidner om absolut ingen lederegenskaber!

Og iøvrigt bad manden om gode råd til at takle situationen på en ordenlig og
sober måde....så man kunne vel sige du var Off Topic.....Åh beklager det
forstår du sikkert heller ikke...det betyder uden for emne!

Peder

Fra : Per Krabbe

Dato : 03-12-04 15:38

"[8830]Plis" <plisbergFJERN@FJERNmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sober måde....så man kunne vel sige du var Off Topic.....Åh beklager det
> forstår du sikkert heller ikke...det betyder uden for emne!

Jeg prøver lige at klippe mit indlæg til så du også kan overskue det jeg
skrev:

<

Fra : [8830]Plis

Dato : 03-12-04 18:54

> Jeg prøver lige at klippe mit indlæg til så du også kan overskue det jeg
> skrev:
>
> <

Håber du er bedre til at sælge både end du er til at kommunikere, Per

Peder

Fra : Per Krabbe

Dato : 03-12-04 19:16

> Peder

Ked af at rette dig igen. Du bliver nødt til at sætte dig lidt ind i tingene
inden du kommenterer

Jeg sælger ikke både !

pkc

Fra : [8830]Plis

Dato : 04-12-04 13:10

> Ked af at rette dig igen. Du bliver nødt til at sætte dig lidt ind i
> tingene
> inden du kommenterer
>
> Jeg sælger ikke både !

Jeg er udemærket sat ind i tingene...det var et sats det med bådene...og jeg
ramte forkert.....
Dine ellers "manglende kommentarer" taler for sig selv Per - og desuden har
du ikke på noget tidspunkt rettet mig...hvor kommer det fra??

Peder

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-12-04 06:46

In news:ebprq0lr5cu9unp9ebpsu0seic4g619b32@4ax.com,
Hjalte <Hjalte81@email.dk> wrote:

> Jeg har en forretning, og jeg har besluttet at i hele december skal
> alle have nissehue på.

Der er ikke mange mennesker, heller ikke lønmodtagere, der bryder sig om
at få presset noget ned over hovedet (i overført) betydning.

> Har i nogle råd?

Mange mennesker, her i blandt lønmodtagere, yder deres bedste, når de
får råderum.

> Både rent juridisk men også psykologisk

Juridisk. du kan jo gøre det simpelt "ret ind, eller forsvind"
Du kan også gå i dialog med din medarbejder, og se om du kan finde en
årsag, og evt. en kompromis løsning, der kan tilgodese jer begge.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-12-04 15:14

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41affda8$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Juridisk. du kan jo gøre det simpelt "ret ind, eller forsvind"
> Du kan også gå i dialog med din medarbejder, og se om du kan finde en
> årsag, og evt. en kompromis løsning, der kan tilgodese jer begge.

Det er nok klogere at acceptere at vi er forskellige.

Jeg har heller *ikke* lyst til at løbe rundt med en nissehovet hele december
månede. Jeg vil føle mig som en latterlig klovn, andre syntes det er sjovt
og hyggeligt.
Jeg syntes "Drengene fra Angora" var hylende morsomme, konen et det er det
værste l... at sende en fredag aften. Jeg er vild med fisk, andre får det
dårlig bare ved tanken.

Vi er forskellige og har forskellige grænser. Det skal respekteres og det
ved en god leder.
Her har vi en medarbejder der tør fortælle hvor hendes grænse går. Det giver
oftest kun problemer at tvinge folk til at overskride deres egne grænser, så
vær glad for at der er en der tør sige fra (dem er der desværre for få af).