mobiltelefoni under skiferien
Fra : Highlander

Dato : 01-12-04 08:15

hvad er smart ( billigst) at gøre når ens 2 unger skal have mobilen med på
ski ferie ?
( ingen mobiler er ikke en options )

som jeg har forstået det: så betaler man jo selv - hvad det koster fra "den
sidste danske sendemast" og frem til den man nu er ved og tilbage til "den
første danske mast" når man modtager et opkald ? - ligesom det skulle koste
kassen hvis de ringer til hinannen på danske abn. i frankrig -

gælder dette også SMS ?

og hvad gør man for at undgå at betale for beskeder til mobil svareren ?

slukker man mobilen inden man køre over den danske grænse og køber et
"taletidskort" på bestemmelse stedet eller er det nok at annullere
omstilling til mobilsvar når man er kommet frem ?

pfh tak

Lars Hansen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-12-04 13:42

> som jeg har forstået det: så betaler man jo selv - hvad det koster fra "den
> sidste danske sendemast" og frem til den man nu er ved og tilbage til "den
> første danske mast" når man modtager et opkald ?

Du betaler hvad opkaldet koster fra Danmark og til udlandet. Den der foretager
opkaldet betaler almindelig mobiltakst. Se de aktuelle priser på teleselskabets
hjemmeside. Vær også opmærksom på at ved nogle teleselskaber skal
udlandstelefoni tilmeldes seperat.

> - ligesom det skulle koste
> kassen hvis de ringer til hinannen på danske abn. i frankrig -

Jeps, det bliver dyrt... Den der foretager opkaldet betaler hvad det koster at
ringe fra Frankrig til Danmark - og den der modtager hvad det koster fra
Danmark til Frankrig.

> gælder dette også SMS ?

Som oftest er SMS gratis at modtage men koster et par kroner at snde.

> og hvad gør man for at undgå at betale for beskeder til mobil svareren ?

Annuller alle omstillinger før du kører ud af Danmark.

--
Michael
Træt af kold kaffe?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 22:14

In article <Eberd.9$Jf3.7@news.get2net.dk>, Highlander wrote:
> hvad er smart ( billigst) at gøre når ens 2 unger skal have mobilen med på
> ski ferie ?
> ( ingen mobiler er ikke en options )

Send dem afsted uden SIM kort, og giv dem 200 kr til taletidskort
på destinationen. Eller lås telefonen så de kun kan ringe til dig.

> [...]
> første danske mast" når man modtager et opkald ? - ligesom det skulle koste
> kassen hvis de ringer til hinannen på danske abn. i frankrig -

Udlandsopkald: Den der ringer op betaler for et opkald til en mobil i DK.
Den der modtager betaler TDC ågerpris (10x normalprisen eller mere)
til udlandet.

> gælder dette også SMS ?

Nej. Her betaler man landets pris. Mener spanien på et tidspunkt kostede
7 kr/SMS.

Det koster 3.50 kr/min at modtage et opkald i Frankrig, og ca,
9.30 kr/min at ringe Frankring->DK. Så ca. 13 kr/min når dine
unger ringer til hinanden.

SMS koster fra 1.60-2.35 kr pr. stk.

Taletidskort bliver hurtigt en god forretning.

> [...]
> "taletidskort" på bestemmelse stedet eller er det nok at annullere
> omstilling til mobilsvar når man er kommet frem ?

Annuler alle omstillinger er tilstrækkeligt.