Voodoo3 kort
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 18-05-01 00:47

Jeg har (næsten) fået fingre i et Voodoo3 3000 PCI kort. Er der nogen
der har erfaringer (gode?) med Voodoo3 kortet?

Mac'en er en Beige G3/266/MT rev.A med 4mb ekstra vram. System 9.1

I øjeblikket har jeg et voodoo2 kort der jo kun accelerere 3D effecten.
Vil der være store forbedringer med et Voodoo3 kort en den nuværende
kombination af mit ATImach64 kort og Voodoo2?

En af fordelene vil være muligheden for to skærme på samme tid. Er der
nogen problemer i den sammenhæng?

Til min store skræk er 3dfx lukket ned, og den eneste mac driver jeg har
kunnet finde på nettet er beta13_c3, som ikke beskrives som specielt
god... Nogen der ligger inde med beta12 driverne?

Og så er der lige flash'en af kortet, men så vidt jeg kan se på
xlr8yourmac skulle det være nemt nok. Eller hva?

Tilsidst lige 1000,- spørgsmålet... Vil kortet kunne bruges under OSX?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Karl Antz

Dato : 18-05-01 08:23

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Tilsidst lige 1000,- spørgsmålet... Vil kortet kunne bruges under OSX?

Det "kan" det - i gåseøjne fordi du ikke får nogen acceleration
overhovedet. Og sandsynligheden for at der kommer drivere til X er
minimal - medmindre en behjertet Linux-sjæl kaster sig over en portering
af deres driver til OS X.

Af samme årsag har jeg lige udskiftet mit Voodoo3 til et ATI Radeon som
kører fortrinligt både under 9.1 og under X.

hilsen ka'l

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-05-01 00:33

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> overhovedet. Og sandsynligheden for at der kommer drivere til X er
> minimal - medmindre en behjertet Linux-sjæl kaster sig over en portering

Ja, det ser vel i forvejen ikke for godt ud med Voodoo kortenes fremtid
og den tilsvarende support/nye drivere, efter at de er blevet opkøbt.

> Af samme årsag har jeg lige udskiftet mit Voodoo3 til et ATI Radeon som
> kører fortrinligt både under 9.1 og under X.

Hvad kostede sådan en fætter så?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Karl Antz

Dato : 19-05-01 08:27

> Hvad kostede sådan en fætter så?

kr 2.000 + Moms hos MacExpres

hilsen ka'l

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 12:16

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har (næsten) fået fingre i et Voodoo3 3000 PCI kort. Er der nogen
> der har erfaringer (gode?) med Voodoo3 kortet?

Jeg har kun gode erfaringer med det i en G3, især til spil. De fleste
spil fra 1990 og 2000 som understøtter Glide er optimeret til V3. OpenGL
er også meget vellykket. Rave er bedre understøttet end på dit nuværende
V2 kort, men stadig problematisk (Gælder alle ikke-ATI kort)

> [...]
> Vil der være store forbedringer med et Voodoo3 kort en den nuværende
> kombination af mit ATImach64 kort og Voodoo2?

Ja.

Fordele i 2D:
Hurtigere, langt højere opdateringsfrekvenser, højere opløsninger og
skarpere billede pga. af den benyttede RAM-DAC. (Jeg mener at 2000 er på
300Mhz og 3000/3500 er på 350MHz).

Bagsider i 2D:
QT afspilning er ikke så flydene som på RagePro, når de afspilles i
større størelse end originalen. RageII lider af samme problem, så hvis
du har en rev1 vil du ikke opleve en foringelse.

16bit farve gengives _ikke_ korrekt. Problemet er dog ikke særlig stort
idet 16MB er nok til enhver tænkelig opløsning. Kortet er lige hurtigt i
16 og 32bit.

Fordele i 3D:
Langt hurtigere - der er ingen problemer med +30fps i 1024*768 i spil
som Q3 og UT, hvis ellers mac'en kan følge med. Jeg vil skyde på at at
kortet i 1280*1024 stadig er hurtigere end dit V2 kort i 800*600.
Kortet arbejder med 22bit internt, så 16bit fra V3 ser langt pænere ud
end 16bit på Rage128 og Radion.
Kortet understøtter i modsætning til dit V2 kort 3D-i-et-vindue, som
bruges af mange Rave titler.

Bagider i 3D.
Der er Rave titler som har problemer med V3 kortet, dog færre end V2
kortet.
Ældre Glide titler som Unreal og F/18 skal evt. opdateres. Q1 Glide
virker ikke!

> En af fordelene vil være muligheden for to skærme på samme tid. Er der
> nogen problemer i den sammenhæng?

Nej.

> Til min store skræk er 3dfx lukket ned, og den eneste mac driver jeg har
> kunnet finde på nettet er beta13_c3, som ikke beskrives som specielt
> god... Nogen der ligger inde med beta12 driverne?

Det er muligt, at jeg kan finde dem, men led lidt jeg har kun en
almindelig modemfobindelse. Jeg vil anbefale at du bruger B12 Rom'en og
V4/5 driverene. Jeg har dog ikke prøvet kortet sammen med Mac OS 9.1, så
det er muligt at den uofficielle B13 driver er påkrævet under Mac OS
9.1.

> Og så er der lige flash'en af kortet, men så vidt jeg kan se på
> xlr8yourmac skulle det være nemt nok. Eller hva?

Det er lige ud af landevejen - Husk at gemme din PC-ROM hvis kortet på
et tidspunkt skal flyttes til en PC.
Mht til understøttede opløsninger, skal du sansynligvis redigere et text
dokument. Det er dog forholdvis gennemskueligt, hvis ellers du har de
korekte specs for din skærm. Hvis det volder dig problemer er der mange
her i gruppen som kan hjælpe.

> Tilsidst lige 1000,- spørgsmålet... Vil kortet kunne bruges under OSX?

Ja, dog fuldstændig uaccelereret. Under Mac OS X PB kunne jeg dog ikke
se nogen hastighedsforskel på V3 kortet og den indbyggede ATI RageII
GPU.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-05-01 00:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [klip]

Meget imponerende gennemgang af kortets fordele og ulemper. Takker og
bukker

> 16bit farve gengives _ikke_ korrekt. Problemet er dog ikke særlig stort
> idet 16MB er nok til enhver tænkelig opløsning. Kortet er lige hurtigt i
> 16 og 32bit.

16bit? Jeg troede Mac'erne for lang tid siden havde afskaffet 16 og
udelukkende kørte med 32bit...

Har det noget med hvor mange farver man kører med?

> Fordele i 3D:
> Langt hurtigere - der er ingen problemer med +30fps i 1024*768 i spil
> som Q3 og UT, hvis ellers mac'en kan følge med. [...klip]

Nu nævner du lige Q3. Hvad med Q2?

> [...]

> V4/5 driverene. Jeg har dog ikke prøvet kortet sammen med Mac OS 9.1, så
> det er muligt at den uofficielle B13 driver er påkrævet under Mac OS

Jamen det vil jeg da gøre. Jeg har jo' en rimelig hurtig forbindelse
så... Når jeg nu har fået kortet inden for dørene og _ikke_ kan finde
drivere så skriver jeg nok igen

> [klip]

> Ja, dog fuldstændig uaccelereret. Under Mac OS X PB kunne jeg dog ikke
> se nogen hastighedsforskel på V3 kortet og den indbyggede ATI RageII
> GPU.

Som antydet af Jesper lyder det som om der er lidt problemer med OS X...
Måske der er lidt forskel på OS X PB og den "færdige" version.

Men jeg regner heller ikke med at jeg får OS X før end at det sælges
indstalleret på den nye ibook.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-05-01 00:52

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> 16bit? Jeg troede Mac'erne for lang tid siden havde afskaffet 16 og
> udelukkende kørte med 32bit...
>
> Har det noget med hvor mange farver man kører med?

16bit = tusinder af farver
32bit = millioner af farver

> Nu nævner du lige Q3. Hvad med Q2?

Jeg har aldrig spillet Q2 på mit men det burde være en del hurtigere end
Q3.

> Som antydet af Jesper lyder det som om der er lidt problemer med OS X...
> Måske der er lidt forskel på OS X PB og den "færdige" version.

Det tror jeg ikke, jeg ved dog at nogen har haft problemer men det
skyldes vist konfigurationsproblemer. Til at begynde med havde jeg også
et problem under Mac OS X PB, men jeg fik løst det.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-05-01 01:14

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [klip]

> Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Burde der ikke stå "siden 1. april"... Det er da efterhånden lang tid

Håber du snart finder et godt sted.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-05-01 10:36

> [...]

> skyldes vist konfigurationsproblemer. Til at begynde med havde jeg også
> et problem under Mac OS X PB, men jeg fik løst det.

Hvordan det? Konfigurationsproblemer? I øvrigt er det den 'endelige'
version af OS X jeg har prøvet. Beta'en fungerede ok.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-05-01 19:41

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hvordan det? Konfigurationsproblemer? I øvrigt er det den 'endelige'
> version af OS X jeg har prøvet. Beta'en fungerede ok.

Prøv at fifle med om V3 kortet er defineret som primær eller sekundær
skærm i Mac OS 9 inden du booter Mac OS X.
Prøv også at instille skærmen på V3 kortet til en almindelig
understøttet opdateringsfrekvens.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-05-01 10:35

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nu nævner du lige Q3. Hvad med Q2?

Fungerer fint!

> Jamen det vil jeg da gøre. Jeg har jo' en rimelig hurtig forbindelse
> så... Når jeg nu har fået kortet inden for dørene og _ikke_ kan finde
> drivere så skriver jeg nok igen

Hvis Morten ikke kan finde dem, kan jeg måske...

> Men jeg regner heller ikke med at jeg får OS X før end at det sælges
> indstalleret på den nye ibook.

Det samme her

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-05-01 01:03

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg vil anbefale at du bruger B12 Rom'en...

Hov hov

Vil det sige at der er nyere ROM'er, end den jeg flashede mit kort med i
sin tid (over 1 1/2 år siden)?

Vil jeg opnå nogen fordel ved at flashe det med en nyere ROM, end den
1.2 der er på kortet nu?

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-05-01 19:41

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Vil det sige at der er nyere ROM'er, end den jeg flashede mit kort med i
> sin tid (over 1 1/2 år siden)?

Jeg tror vi taler om den samme. Om den hedder b1.2 eller b12 kan jeg dog
ikke huske. Jeg har dog svært ved at få det til at pase med, at det
skulle være halvandet år siden, at den seneste ROM med tilhørende
drivere blev frigivet.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-05-01 22:50

> [...]

> ikke huske. Jeg har dog svært ved at få det til at pase med, at det
> skulle være halvandet år siden, at den seneste ROM med tilhørende

Det er nok mig der blander noget sammen

Jeg kiggede i Control Panels -> 3dfx Mac Tools -> Profiles ->
ROM version 1.2

Har sikkert ikke noget med at flashe kortet at gøre.

Mojn, Thomas

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 18-05-01 14:50

> [...]

Ja.

> Mac'en er en Beige G3/266/MT rev.A med 4mb ekstra vram. System 9.1

Jeg har en beige g3 266 dt rev.b og også sys. 9.1 us. I min maskine
fungerer kortet ganske fint. Jeg gav 800 kr. for det for snart 1,5 år
siden - så det har været en ganske god investering

> En af fordelene vil være muligheden for to skærme på samme tid. Er der
> nogen problemer i den sammenhæng?

Jeg har ikke haft problemer - det er ganske enkelt!

> Til min store skræk er 3dfx lukket ned, og den eneste mac driver jeg har
> kunnet finde på nettet er beta13_c3, som ikke beskrives som specielt
> god... Nogen der ligger inde med beta12 driverne?

Jeg bruger 1.0b13 og har absolut ingen problemer. Jeg havde dog heller
ikke problemer da jeg brugte v4/5 driverne.

> Og så er der lige flash'en af kortet, men så vidt jeg kan se på
> xlr8yourmac skulle det være nemt nok. Eller hva?

Det er ret nemt.

> Tilsidst lige 1000,- spørgsmålet... Vil kortet kunne bruges under OSX?

Jeg har ikke fået det til at virke... min mac nægter at boote hvis det
er installeret

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-05-01 00:33

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> [klip]

> Jeg bruger 1.0b13 og har absolut ingen problemer. Jeg havde dog heller
> ikke problemer da jeg brugte v4/5 driverne.

Det lyder godt... Da jeg downloadede driverne via versiontracker var der
en del kommentarer fra forskellige folk der netop ikke anbefalede b13
versionen. Det kan muligvis være som Morten er inde på noget med system
9.1. Jeg tror jeg vil prøve med dem i første omgang.

> [klip]

> Jeg har ikke fået det til at virke... min mac nægter at boote hvis det
> er installeret

Øv... Piller du så kortet til og fra eller booter du ikke i OS X?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-05-01 10:32

> Øv... Piller du så kortet til og fra eller booter du ikke i OS X?

Lige nu har jeg slet ikke OS X installeret. Foreløbig kan jeg alligevel
ikke bruge det til andet end leg Hvis ikke ATI's Radeon kort havde
været så dyre havde jeg nok købt sådan et - men nu har jeg besluttet at
spare alle pengene til enm ny iBook...

I øvrigt kører min G3 ganske fint under OS X med det originale Rage Pro
kort. Det er ikke hurtigt, men jeg havde egentlig frygtet det var værre.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-05-01 01:03

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Øv... Piller du så kortet til og fra eller booter du ikke i OS X?

Blot en af de trælse "her virker det fint" kommentarer

Har virket siden MacOS X DP3.

Mojn, Thomas

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-05-01 01:26

> [...]

> kombination af mit ATImach64 kort og Voodoo2?
>
> En af fordelene vil være muligheden for to skærme på samme tid. Er der

Blot en kort opfølgning...

Jeg har nu fået fat i et Voodoo3 2000...(ikke 3000) Kanon 3D
acceleration i forhold til mit tidligere Voodoo2. En helt ny spil
oplevelse med knivskarpe detaljer, selv i "full screen". Faktisk blev
jeg ret chokeret over den store forskel.

Meget nem installeringen og ingen problemer med at flashe kortet.

2 skærme fungere perfekt...

Og den nyeste rom version ser ud til at fungere fint

Takker i øvrigt for god info før købet

Det eneste der ærgrer mig er at jeg ikke har gjort det noget
tidligere...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 30-05-01 08:57

> [...]

> oplevelse med knivskarpe detaljer, selv i "full screen". Faktisk blev
> jeg ret chokeret over den store forskel.

Jeg havde også et voodoo3 2000 modellen, men ved et mere eller mindre
bevidst uheld kom jeg til at flashe kortet med V3 3000 ROM => jeg sidder
altså nu med et Voodoo3 3000 kort i stedet. Jeg spiller ikke ret meget
(kun macmoorhuhn...) - men så vidt jeg kan huske er det kun en marginal
hastighedsforøgelse man opnår til forskel fra 2000-modellen.

Men godt at høre at det fungerer!

mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-01 12:08

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> men så vidt jeg kan huske er det kun en marginal
> hastighedsforøgelse man opnår til forskel fra 2000-modellen.

Forskellen på ROM'en til 2000 og 3000 er at 2000 kører med 143MHz mens
3000 kører 166MHz. I beige G3'ere er forskellen i 3D så lille at den
ikke kan mærkes idet, hverken PCI bus, System bus eller CPU kan følge
med.

RAM-DAC's klockfrekvens ligger dog fast uanset hvilket ROM der bruge,
dvs henholdsvis 300MHz for V2000 og 350MHz for V3000.

RAM-DAC'ens hastighed betyder ikke noget for 3D - kun for
billedkvaliteten og i mindre grad hastigheden under høje opløsninger
under 2D. Det skulle dog ikke være det store problem idet ATI og nVida
kortene end ikke runder de 300MHz. (Matrox G400 har vist den hurtigste
RAM-DAC med en klockfrekvens på 360MHz)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-05-01 21:36

> [...]

> under 2D. Det skulle dog ikke være det store problem idet ATI og nVida
> kortene end ikke runder de 300MHz. (Matrox G400 har vist den hurtigste

Du giver nogle gode men også ret indviklede forklaringer en gang
imellem... Mener du at det kan betale sig at flashe kortet med v3000 ROM
og dermed opnå en marginal forbedring af høje opløsninger i 2D?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-05-01 15:06

> [...]

> imellem... Mener du at det kan betale sig at flashe kortet med v3000 ROM
> og dermed opnå en marginal forbedring af høje opløsninger i 2D?

På en Beige G3 med en 33MHz PCI bus: Nej.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 31-05-01 23:27

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> På en Beige G3 med en 33MHz PCI bus: Nej.

Øv...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-06-01 09:17

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> På en Beige G3 med en 33MHz PCI bus: Nej.

Det kan da umuligt skade... :)

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-01 23:10

Peter Perlsø <ANTISPAMh@haxor.dk> wrote:

> Det kan da umuligt skade... :)

max +1 FPS i Q3, det re lidt underordnet, ik'

Desuden er der V2000 kort hvor hukommelses klodserne ikke er hurtige nok
til at kunne køre 166MHz. I princippet bliver kortets levetid også
reduceret.

Alt i alt mener jeg ikke det kan svare sig hvis først man har fået
flashet kortet én gang.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-05-01 21:36

> [...]

> (kun macmoorhuhn...) - men så vidt jeg kan huske er det kun en marginal
> hastighedsforøgelse man opnår til forskel fra 2000-modellen.

Er der nogen stabilitets problemer med en anden ROM?

Jeg har lige opdaget et lidt skidt problem... Det virker som om kortet
ikke er glad for at skærmen seperat går på vågeblus... Det virker fint
med alm. vågeblus? Har du oplevet noget lignende?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 30-05-01 21:56

> [...]

> ikke er glad for at skærmen seperat går på vågeblus... Det virker fint
> med alm. vågeblus? Har du oplevet noget lignende?

Nej - jeg har overhovedet ikke haft problemer med kortet.
Jeg kan desværre ikke umiddelbart svare på hvad problemet kan være - det
lyder dog mest af alt som at være en softwarekonflikt af en eller anden
art...?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-06-01 09:17

> [...]

> ikke er glad for at skærmen seperat går på vågeblus... Det virker fint
> med alm. vågeblus? Har du oplevet noget lignende?

Vel fordi Voodoo kortet ikke er glad for Apple's Power Manager
(strømsparefunktion)?